The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
0

Μια μαγευτική έκθεση που εκτείνεται σε τρεις ορόφους και είναι αφιερωμένη στους συλλέκτες και τις συλλογές τους παρουσιάζεται στο New Museum, στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης. Με τίτλο «The Keeper», η έκθεση περιλαμβάνει εκατοντάδες χιλιάδες μικρά, κυρίως, αντικείμενα και εικόνες, που συγκεντρώθηκαν, επιλέχθηκαν και καταγράφηκαν από περίπου τριάντα καλλιτέχνες-φύλακες (keepers) κατά τη διάρκεια του 20ου, αλλά και του 21ου αιώνα. Είναι αφιερωμένη στην πράξη της διατήρησης αντικειμένων, έργων τέχνης, και εικόνων, καθώς και στα πάθη που εμπνέουν αυτό το εγχείρημα. Ο προβληματισμός σχετικά με την ώθηση να σώσει κανείς τόσο το πιο πολύτιμο αντικείμενο, όσο και το φαινομενικά άνευ αξίας, συγκεντρώνει μια ποικιλία από φανταστικά μουσεία, προσωπικές συλλογές και ασυνήθιστες συναθροίσεις, αποκαλύπτοντας την αφοσίωση με την οποία καλλιτέχνες, συλλέκτες και μελετητές έχουν δημιουργήσει καταφύγια για τις απειλούμενες εικόνες και έργα τέχνης.

Πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να περιβάλλονται από αντικείμενα ως αντιστάθμισμα σε στερήσεις του παρελθόντος ή εξαιτίας του φόβου για τυχόν ανεκπλήρωτες μελλοντικές ανάγκες. Με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται προστατευμένοι και πιο δυνατοί απέναντι στις ανησυχίες τους.


Μέσα από μια σειρά μελετών και πορτρέτων που εκτείνεται στον εικοστό αιώνα, η έκθεση αφηγείται τις ιστορίες των διαφόρων ατόμων μέσα από τα αντικείμενα που επέλεξαν να διαφυλάξουν, εκθέτοντας τα ποικίλα κίνητρα που τους ενέπνευσαν να αποκτήσουν τόσο σπουδαία όσο και απλά πράγματα, καταναλώνοντας χρόνο, ενέργεια και χρήματα. Τι είναι αυτό όμως που κάνει τους ανθρώπους να συγκεντρώνουν αντικείμενα; Όταν πρόκειται για βιβλιοθήκες και μουσεία, σίγουρα μιλάμε για πολύτιμες υπηρεσίες που προσφέρονται και αφορούν όλους μας, ποιο μπορεί όμως να είναι το κίνητρο ενός ιδιώτη που συλλέγει όλο και περισσότερα αντικείμενα; Οι πιο κυνικοί θα θεωρήσουν ότι πρόκειται για αποτέλεσμα της παγκόσμιας καταναλωτικής κουλτούρας και για μια προσπάθεια να ταυτίσουμε το «έχειν» με το «είναι» -δε μπορεί όμως να συμβαίνει μόνο αυτό.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny [Sociological Record], 1978–90. © Zofia Augustyńska-Martyniak. Courtesy Fundacja Sztuk Wizualnych and Zofia Rydet Foundation


Πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να περιβάλλονται από αντικείμενα ως αντιστάθμισμα σε στερήσεις του παρελθόντος ή εξαιτίας του φόβου για τυχόν ανεκπλήρωτες μελλοντικές ανάγκες. Με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται προστατευμένοι και πιο δυνατοί απέναντι στις ανησυχίες τους. Ως απαντήσεις σε απώλειες, ως προσωπικές καταγραφές, υποκειμενικές αναζητήσεις και αρχεία για το μέλλον, οι ασυνήθιστες συλλογές και τα προσωπικά μουσεία που παρουσιάζονται στο New Museum κυμαίνονται από εκπληκτικά μαξιμαλιστικές προσπάθειες μέχρι περιορισμένες αλλά με επείγοντα χαρακτήρα. Μερικά από τα αντικείμενα είναι custom-made, άλλα βρέθηκαν από τους συλλέκτες και συγκεντρώθηκαν. Συχνά μικρά αντικείμενα συγχωνεύονται για να δημιουργήσουν μεγαλύτερα ή εγκαταστάσεις, που, ενδεχομένως, εξακολουθούν να αυξάνονται.


Το επίκεντρο της έκθεσης είναι το έργο της Γερμανίδας Ydessa Hendeles, «Partners» (ή «Teddy Bear»). Πρόκειται για μια τεράστια έκθεση μέσα στην έκθεση που αποτελείται από πάνω από 3.000 κορνιζαρισμένες φωτογραφίες, από οικογενειακά άλμπουμ, ανθρώπων που ποζάρουν με αρκουδάκια, αλλά και από μερικές βιτρίνες που περιέχουν αρκουδάκια-αντίκες. Το έργο της Hendeles καθορίζει το αρκουδάκι ως μεταφορά για την παρηγορητική δύναμη των έργων τέχνης και των εικόνων και υπογραμμίζει τη συμβιωτική σχέση που συνδέει τους ανθρώπους με τα αντικείμενα που αγαπούν. Η Hendeles ως καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συλλέκτης έχει οργανώσει τις φωτογραφίες της έτσι ώστε να τονίσει κάποιες από τις κοινωνικές χρήσεις του παιχνιδιού: πολιτική μασκότ, έμβλημα της κοινωνικής τάξης, ενσάρκωση της εμπορικής επιτυχίας, προστάτης της παιδικής αθωότητας, παρηγοριά των ενηλίκων σε ένα σκληρό σύμπαν. Αξίζει, επίσης, να σημειώσουμε ότι η καλλιτέχνης είναι παιδί επιζώντων του Ολοκαυτώματος που έχασαν τα πάντα στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Το επίκεντρο της έκθεσης είναι το έργο της Γερμανίδας Ydessa Hendeles, «Partners» (ή «Teddy Bear»). Πρόκειται για μια τεράστια έκθεση μέσα στην έκθεση που αποτελείται από πάνω από 3.000 κορνιζαρισμένες φωτογραφίες, από οικογενειακά άλμπουμ, ανθρώπων που ποζάρουν με αρκουδάκια αλλά και από μερικές βιτρίνες που περιέχουν αρκουδάκια-αντίκες.


Μέσα από κάποιες από τις συλλογές που παρουσιάζει - όπως μια επιλογή από αρχαία αντικείμενα από το Εθνικό Μουσείο της Βηρυτού, λιωμένα από τη φωτιά κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου του Λιβάνου -, η έκθεση δίνει έμφαση σε εικόνες και αντικείμενα που μιλούν για κάποιο ιστορικό τραύμα ή δραματικά γεγονότα, αναδεικνύοντας τις συλλογές ως ένα μέσο για να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη. Μυστικές προσπάθειες για να σωθούν ή να προστατευθούν αντικείμενα, συχνά και υπό την απειλή μεγάλου κινδύνου, μαρτυρούν μία ακούραστη πίστη στη δύναμη που έχουν οι εικόνες να θεραπεύουν και να ανακουφίζουν, καθώς και την επιθυμία των συλλεκτών να τιμήσουν αυτό που επιβιώνει παρά τις συνέπειες της βίας ή του χρόνου. «Ο Φύλακας» παρουσιάζει τις σύνθετες ζωές των εικόνων και των αντικειμένων που έχουν διαφύγει ένα τραγικό τέλος, παράλληλα με τις υπαρξιακές περιπέτειες των ατόμων που οδηγούνται από ακατανόητες -για εμάς- πράξεις εικονοφιλίας.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
To 'Teddy Bear Black,' ήταν ένα από τα πολλά αρκουδάκια που δόθηκαν σε παιδιά προς τιμήν της μνήμης της βύθισης του Τιτανικού. Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Ed Atkins, The Trick Brain, 2013 (still). HD video, 5.1 surround sound, color; 16:16 min. Courtesy the artist; Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin; and Cabinet Gallery, London.
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny [Sociological Record], 1978–90. © Zofia Augustyńska-Martyniak. Courtesy Fundacja Sztuk Wizualnych and Zofia Rydet Foundation
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Oliver Croy and Oliver Elser, The 387 Houses of Peter Fritz (1916 –1992), Insurance Clerk from Vienna, 1993–2008 (detail). Selection of 126 mixed-medium models, dimensions variable. © Wien Museum and Peter Cox. Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Η Hendeles ως καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συλλέκτης έχει οργανώσει τις φωτογραφίες της έτσι ώστε να τονίσει κάποιες από τις κοινωνικές χρήσεις του παιχνιδιού...
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Ένας χρυσός δίσκος του Έλβις Πρίσλεϊ είναι μέρος της έκθεσης ‘The Keeper.’ Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Τα μικροσκοπικά γλυπτά του Yuji Agematsu's είναι κατασκευασμένα από πράγματα που έχει βρει στους δρόμους της πόλης. Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Συλλογή από στυλό
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Aurélien Froment, Théâtre de poche [Pocket Theater], 2007 (still). HD video, sound, color; 12:27 min. Courtesy Marcelle Alix, Paris and Motive Gallery, Brussels. Photo: Aurélien Mole
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Εικαστικά / "Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Ο Jonas Staal και η Ηλιάνα Φωκιανάκη μιλούν για το προφητικό project τους "After Europe" και εξηγούν γιατί η πανευρωπαϊκή κρίση, όχι απλώς επηρέασε, αλλά μετασχημάτισε την Τέχνη
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ