Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
0

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
«Ο Γάμος του Φίγκαρο» στο Μέγαρο Μουσικής. Σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθηνού

 

Aν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιες παραστάσεις του χρόνου που πέρασε θα ήταν:

 

1. «Ο Γάμος του Φίγκαρο»

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Για τη σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθηνού που ανανέωσε υποδειγματικά ένα παλιό έργο, ακολουθώντας ως τη σημερινή εποχή τα μονοπάτια που το ίδιο το εργο του Μπομαρσαί υποδεικνύει. Μεταμοντερνιστικό cross-over διαφορετικών υλικών στα καλύτερα του.

 

2.  «Άμλετ»

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Του Γιάννη Χουβαρδά για την ερμηνεία του Χρήστου Λούλη.

 

3.  «Φαέθων»

Θέατρο της οδού Κυκλάδων

για το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη (ναι, γράφονται και σπουδαία ελληνικά έργα!)και τη σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζά, κυρίως ως προς τις ερμηνείες των ηθοποιών: της Αννέζας Παπαδοπούλου, της  Εύης Σαουλίδου, της  Σταυρούλας Σιάμου, του Άρη Μπαλή και –κυρίως- του Περικλή Μουστάκη.

 

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
Φαέθων στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων. Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς

 

4. «Ιμμάνουελ Καντ»

Θέατρο Τέχνης

Για το ενδιαφέρον και υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γιάννου Περλέγκα, μ’ ένα ξεχωριστό έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ, και την ερμηνεία του Μάκη Παπαδημητρίου

 

Οι τέσσερις που ακολουθούν στην λίστα μου αφορούν παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών κι αποτελούν για μένα απάντηση στην ανέντιμη επίθεση που δέχεται τον τελευταίο καιρό ο διευθυντής του Γιώργος Λούκος. 

 

5. «Διασκεδαστικές ιστορίες περί θνητότητας»

(πρωτοπαρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2014 αλλά δικαίως επαναλήφθηκε το περασμένο καλοκαίρι) γιατί αποτελεί ένα θαυμάσιο δείγμα  σκηνικής μεταγραφής λογοτεχνικών κειμένων, εν προκειμένω διηγημάτων του Τσέχωφ. Η μια ιστορία τελείωνε με τρόπο που να ‘γεννά’ την επόμενη και το σύνολο των ηθοποιών ήταν απολαυστικό (Λυδία Φωτοπούλου, Αλέξανδρος Μυλώνας, Γιώργος Οικονόμου, Εύη Σαουλίδου). 

 

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
Νέκυια στο Φεστιβάλ Αθηνών.

 

6. «Ατλαζένιο γοβάκι»

Γιατί το άγνωστο στο νεότερο κοινό έργο του Κλοντέλ ευτύχησε από τη σκηνοθεσία της Έφης Θεοδώρου, που οδήγησε τους ηθοποιούς της (Κ. Αβαρικιώτης, Κ. Ασπιώτης, Τζ. Δαλιάνη, Μ. Δημητρίου, Μ. Μουμούρης, Δ. Παπανικολάου, Μ. Σκουλά, Γ.  Τζαβάρας, Π. Τσιλίκα, Χ. Φραγκούλης, Γ. Φριντζήλας, Ν. Χανακούλας) σ’ έναν τετράωρο άθλο -πόσο ευγενής φιλοδοξία απ’ όλους τους εμπλεκόμενους που γνώριζαν ότι ο κόπος τους αφορούσε ελάχιστες στον αριθμό παραστάσεις! Παράσταση για κρατική σκηνή. 

 

7. «Νέκυια»

Για την αρτιότητα που η ραψωδία λ της «Οδύσσειας» μετα-γράφηκε στον κώδικα του θεάτρου Νο. Η συγκίνηση ήταν μεγάλη: το πρώτο λογοτεχνικό αριστούργημα της ανθρωπότητας να ερμηνεύεται μέσα από το παλαιότερο εν ζωή παραδοσιακό σκηνικό κώδικα. Μια απάντηση στους φετιχιστές της διάλυσης και της καταστροφής.

 

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
Go down, Moses. Σκηνοθεσία Ρομέο Καστελούτσι

 

8. «Go down, Moses»

Του Ρομέο Καστελούτσι (νομίζω του πιο σημαντικού σύγχρονου Ευρωπαίου δημιουργού αυτή τη στιγμή) για την πιο δυνατή σκηνή της (θεατρικής) χρονιάς:  Στην αρχή του ανθρώπινου χρόνου, μέσα σε μια σπηλιά (στο κέντρο της, ένα άνοιγμα σε σχήμα μήτρας αποκαλύπτει τον έναστρο ουρανό!), πρωτόγονοι αντιμετωπίζουν τον κύκλο της ζωής, από τη γέννηση ως τον θάνατο, σαν μια σειρά στιγμών. Ο χρόνος συμπυκνώνεται τόσο ώστε η απόσταση που χωρίζει τον προϊστορικό άνθρωπο από μας να χωρά όχι σε μια ζωγραφιά σαν κι αυτές του σπηλαίου Λασκό αλλά σε μια βουβή κραυγή, σ' εκείνο το SOS (Save Our Souls, Save Our Ship) που γράφει με μαύρη μπογιά και απευθύνει στο κοινό η γυναίκα Νεάντερνταλ πάνω στη μεμβράνη. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ