To LOL είναι παλιό όσο ο άνθρωπος (σχεδόν)

Facebook Twitter
0


Όπως κάθε Παρασκευή, ξεκινάμε με την κριτική της εβδομάδας, από την Άννα Κουτσιλοπούλου

Mister Pip του Lloyd Jones

Έχω μεγάλη πίστη στις shortlisted επιλογές των λογοτεχνικών βραβείων Booker. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο «Mister Pip» του νεοζηλανδού συγγραφέα Lloyd Jones, που το 2007 έλαβε το Commonwealth Writer’s Prize, άφησε όμως τις μεγάλες τιμές του Booker στο “The Gathering” της Anne Enright.

Κάτι μου λέει ότι ο «Mister Pip» ξάφνου θα γίνει επίκαιρος, μιας και η όλη ιστορία εξελίσσεται στο νησί Bougainville, της Παπούα – Νέας Γουινέας, κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού τ ου από τον υπόλοιπο πολιτισμό, εξαιτίας του πολέμου που φέρνει τους κατοίκους του νησιού στα όρια της φτώχιας και τη μιζέρια της απομόνωσης.

Η αφηγήτρια της ιστορίας, η έφηβη Matilda, διηγείται το πώς ένας περίεργος, λευκός άντρας, που έμενε στο νησί τους, ο κύριος Watts, κατάφερε να αλλάξει τις βασανισμένες ζωές τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων, διαβάζοντας καθημερινά στο υποτυπώδες σχολείο του χωριού, τις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Charles Dickens.

Υπέροχες εικόνες γεννιούνται μέσα από τη συνύπαρξη των χαρακτήρων του Dickens, του Pip και της Estelle, της δεσποινίδας Haversham και του κύριου Jaggers, που γίνονται ένα με τα παιδιά του χωριού, και καταλαμβάνουν αργά αλλά σταθερά και τη φαντασία των μεγάλων, που γίνονται κι αυτοί με τη σειρά τους κοινωνοί και μαθητές, με τις δικές τους ιστορίες.

Πολλά τα μηνύματα που περνάει το βιβλίο, το πιο σημαντικό ίσως όμως να είναι εκείνο που τονίζει τη μαγεία της εκπαίδευσης, όταν αυτή δε γίνεται στείρα και υποχρεωτικά, αλλά με πάθος και φαντασία. Εκείνο το μήνυμα που λέει ότι όπου υπάρχει ένα καλό βιβλίο να διδαχθεί, πάντα θα υπάρχει ελπίδα να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Και όπου υπάρχουν δάσκαλοι πρόθυμοι να καταρρίψουν την κατεστημένη εκπαιδευτική μπουρδολογία, πάντα θα δίνουν σωστά κίνητρα στους μαθητές τους για να βρουν το δρόμο τους.

Πάνω απ’ όλα όμως, η μαγεία του “Mister Pip” κρύβεται στον άγραφο αλλά απαράβατο νόμο της σπουδαίας λογοτεχνίας, που κάνει τον αναγνώστη της δέσμιο των λέξεων και των καταστάσεων που καταγράφει. Εκείνη τη λογοτεχνία που, όπως λέει και ο κύριος Watts: « κάνει τον αναγνώστη να ξεχάσει να αναπνεύσει, ακόμη κι αν το σπίτι του έχει πιάσει φωτιά».

Άννα Κουτσιλοπούλου

I wrote 2U B4

Μοιάζει σαν μήνυμα έφηβου στο Facebook. Είναι όμως από ένα κείμενο που γράφτηκε 130 χρόνια πριν.

Η βρετανική βιβλιοθήκη έκανε τον Αύγουστο μία έκθεση στην οποία παρουσιάζονται κείμενα που ονομάζει «εμβληματική ποίηση». Είναι παραδείγματα συντμήσεων που θεωρούμε ότι ξεπήδησαν τώρα, χάρη στο διαβολικό ίντερνετ, τα γραπτά μηνύματα και την αδιαφορία των νέων. Ε λοιπόν, όχι. Η ανάγκη για συντομία δεν είναι απλώς αποτέλεσμα της τεχνολογίας - απλώς μας αρέσουν οι σύντομες ερμηνείες.

Στο βιβλίο Txting: The Gr8 Db8, David Crystal αναλύει το θέμα των γραπτών μηνυμάτων και αντικρούει τα επιχειρήματα που λένε πως οι νέες γενιές είναι όλο και πιο αμόρφωτες και ανορθόγραφες, ότι η γλώσσα υποφέρει και χάνεται και τα λοιπά και τα λοιπά.

«Οι άνθρωποι συντομεύουν κοινές εκφράσεις εδώ και αιώνες… η συντο

μογραφία IOU I owe you») είναι γνωστή από το 1618. Βασικά, δεν υπάρχει διαφορά από το μοντέρνο RTHX (("Thank you for the Retweet") και του "SWALK" ("sealed with a loving kiss"), στα γράμματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.»

 

Αυτό δε σημαίνει ότι επιτρέπεται να συνεχίζετε τα greeklish. Αν και, θα ήταν ενδιαφέρουσα μία σχετική μελέτη. Κινδυνεύει ή όχι η ελληνική γλώσσα από τα greeklish; (Φτάνει να μην τη γράψει ο Κανάκης).

Ένα απολύτως επικίνδυνο σάιτ

Αν αγαπάτε τα βιβλία και έχετε περιθώριο να χάσετε μερικές ώρες, σας το συνιστώ με όλη μου την καρδιά. Αν έχετε δουλειά, καλύτερα να το αφήσετε για άλλη στιγμή.

Το Book Drum συσχετίζει βιβλία με την περιοχή στην οποία αναφέρονται πάνω σε μία διαδραστική υδρόγειο σφαίρα, μία συναρπαστική ιδέα που ταξιδεύει – σε πολλά επίπεδα. Είναι πολύ αναλυτικό, έχει άπειρα λινκς, φωτογραφίες, και είναι ό,τι πρέπει για να διαβάσετε για την αγαπημένη σας χώρα ή περιοχή. Μπορείτε επίσης να συμμετέχετε ή να διαφωνήσετε.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ