Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν Facebook Twitter
Ο Σάχης του Ιράν με τον Αμερικανό Πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ το 1977. Φωτ.: HUM Images/Universal Images Group via Getty Images/Ideal Image
0


ΤON ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 1977, πέντε μήνες πριν από την έναρξη της Ιρανικής Επανάστασης, η CIA παρουσίασε μια μυστική έκθεση για το Ιράν, σύμφωνα με την οποία ο πιστός σύμμαχος των Ηνωμένων Πολιτειών Ρεζά Παχλαβί, ο Σάχης της Περσίας, «θα κυριαρχεί στην ιρανική πολιτική ζωή μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1980». Το έγγραφο δήλωνε επίσης ότι «δεν θα υπάρξει ριζική αλλαγή στην πολιτική συμπεριφορά του Ιράν στο εγγύς μέλλον». Ενάμιση χρόνο αργότερα, στις 16 Ιανουαρίου 1979, ο Σάχης και η οικογένειά του διέφευγαν από το Ιράν με αεροπλάνο για την Αίγυπτο, εγκαταλείποντας τη χώρα στον Αγιατολάχ Χομεϊνί, τον ανώτατο θρησκευτικό ηγέτη μιας ισλαμικής επανάστασης που εξακολουθεί να βρίσκεται στην εξουσία μέχρι σήμερα.

Ο Σκοτ Άντερσον –γνωστός συγγραφέας ιστορικών βιβλίων όπως ο «Λόρενς της Αραβίας» (2013), για τη θρυλική μορφή που πολέμησε στο πλευρό των Αράβων εναντίον των Οθωμανών στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, και το «The Quiet Americans» (2020), για ένα κουαρτέτο Αμερικανών κατασκόπων που καθόρισαν τη μορφή και τη φύση της κατασκοπείας στην αυγή του Ψυχρού Πολέμου– παραθέτει αυτή την αναφορά της CIA στην πρώτη σελίδα του «King of Kings» («Βασιλεύς των βασιλέων»), ενός βιβλίου του οποίου ο τίτλος αποτελεί την αγγλική απόδοση του φαρσί όρου shahanshah, όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Παχλαβί. (Ήταν επίσης το «Φως των Αρίων» και η «Σκιά του Θεού στη Γη»).

Οι διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του Σάχη, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του» – φαντασιώσεις που διαμορφώθηκαν σε μια κλειστή βασιλική αίθουσα, στην οποία δεν επιτρεπόταν καμία διαφωνία ή αντίθετη άποψη.

Το βιβλίο επιδιώκει να αφηγηθεί «μια νέα εκδοχή ενός παλιού μύθου» –αυτού της πτώσης του Σάχη και του θριάμβου του Χομεϊνί– και να «απαντήσει σε μερικά από τα αινίγματα του γιατί η Ιρανική Επανάσταση εξελίχθηκε όπως εξελίχθηκε». Πρόκειται για ένα γεγονός που συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο σημαντικών στην ιστορία. Αν θέλαμε να φτιάξουμε μια λίστα, γράφει ο Άντερσον, με «τις λίγες επαναστάσεις που προκάλεσαν αλλαγές σε πραγματικά παγκόσμια κλίμακα στη σύγχρονη εποχή, που προκάλεσαν μια αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο λειτουργίας του κόσμου», θα τοποθετούσαμε την Ιρανική Επανάσταση δίπλα στην αμερικανική, την γαλλική και τη ρωσική.

Scott Anderson, King of Kings
Scott Anderson, King of Kings

Την εποχή που εγκατέλειψε το Ιράν, και πριν γίνει πλήρως αντιληπτή η φρίκη του καθεστώτος Χομεϊνί, ο Σάχης ήταν ένας άνθρωπος που είχε δαιμονοποιηθεί στη φαντασία των δυτικών φιλελεύθερων. Εν μέρει, δικαίως. Ως απόλυτος και καταπιεστικός μονάρχης, προσλάμβανε και απέλυε υπουργούς κατά βούληση και δεν ανεχόταν σχεδόν καμία διαφωνία. Το βιβλίο επιχειρεί να απαντήσει σε ερωτήματα που βασανίζουν τους ιστορικούς και τους Αμερικανούς διαμορφωτές της εξωτερικής πολιτικής, από την πτώση του Σάχη τον Ιανουάριο του 1979. Αν ήταν τόσο αυταρχικός όσο θεωρούνταν και αν η μυστική του αστυνομία, η Σαβάκ, ήταν τόσο ισχυρή, γιατί η πτώση του ήταν τόσο γρήγορη; Ή, όπως το θέτει ο Άντερσον, «γιατί ο Σάχης απέτυχε παταγωδώς να δράσει προκειμένου να σώσει τον εαυτό του και το καθεστώς του καθώς οι τοίχοι έκλειναν γύρω του;» Μια απάντηση, σύμφωνα με τον συγγραφέα, είναι ότι ο Σάχης «απλώς δεν διέθετε τη βαρβαρότητα και το ακλόνητο δολοφονικό ένστικτο» άλλων δεσποτικών ηγετών της περιοχής, όπως ο Σαντάμ Χουσεΐν, ο οποίος στις αρχές του 1978 «προσφέρθηκε να εξοντώσει» τον Χομεϊνί –που τότε βρισκόταν σε εξορία στο Ιράκ– ως «προσωπική χάρη προς τον Σάχη», αλλά ο τελευταίος αρνήθηκε.

Ένα πιο επίμονο ερώτημα –το οποίο παραμένει μέχρι σήμερα πηγή έντονης αμερικανικής αμηχανίας– είναι γιατί οι πανίσχυρες ΗΠΑ δεν «είδαν τον κίνδυνο για έναν από τους πιο σημαντικούς συμμάχους τους μέχρι που ήταν πολύ αργά;» Η απάντηση του συγγραφέα, πέρα από την ανικανότητα των μυστικών υπηρεσιών, είναι ότι ο Σάχης ήταν «τόσο σημαντικός για τις Ηνωμένες Πολιτείες που δεν μπορούσαν να φανταστούν τη ζωή χωρίς αυτόν – και έτσι δεν το έκαναν». Αντ' αυτού, γράφει, οι διαδοχικές κυβερνήσεις «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για την χώρα του» – φαντασιώσεις που διαμορφώθηκαν σε μια κλειστή βασιλική αίθουσα, στην οποία δεν επιτρεπόταν καμία διαφωνία ή αντίθετη άποψη.

Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν Facebook Twitter
Ο Σάχης του Ιράν και η νυν χήρα του, Φάρα Παχλάβι, μετά την αποχώρησή τους από το Ιράν σε εξορία, ποζάρουν έξω από μια έπαυλη στις 14 Ιουνίου 1979 στην Κουερναβάκα του Μεξικού. Φωτ.: Paul Harris/Getty Images/Ideal Image

Ανάμεσα στους χαρακτήρες που δεσπόζουν στην αφήγηση του βιβλίου είναι και η «shahbanou» («βασίλισσα») Φαράχ Παχλαβί, η 86χρονη σήμερα χήρα του Σάχη, η οποία μοιράζει τον χρόνο της μεταξύ ενός διαμερίσματος στο Παρίσι και ενός σπιτιού στα προάστια της Ουάσιγκτον. Η σχετική σταθερότητα της ζωής της τις τελευταίες δεκαετίες έρχεται σε έντονη αντίθεση με το πρώτο ενάμισι έτος της εξορίας της, όταν αυτή και ο Σάχης –ανεπιθύμητοι σχεδόν παντού– βολόδερναν πολυτελώς από την Αίγυπτο στο Μαρόκο κι από τις Μπαχάμες στο Μεξικό, πριν τους επιτραπεί να εισέλθουν στις ΗΠΑ για την ιατρική φροντίδα του Σάχη. Ο επόμενος σταθμός τους ήταν ο Παναμάς, όπου, όπως λέει ο Άντερσον, η βασίλισσα έπρεπε να αποκρούσει τις ανεπιθύμητες σεξουαλικές προτάσεις του ισχυρού άνδρα της χώρας, Ομάρ Τορίχος, καθώς και του συνεργάτη του, Μανουέλ Νοριέγκα. (Ο Σάχης πέθανε στο Κάιρο τον Ιούλιο του 1980.)

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η περίπτωση του Ιμπραχίμ Γιαζντί, ενός εμιγκρέ Ιρανού φαρμακολόγου, ο οποίος ζούσε στο Χιούστον του Τέξας, κατέληξε όμως ένας από τους στενότερους συνεργάτες του Χομεϊνί. Ο Γιαζντί αναρριχήθηκε στη θέση του υπουργού Εξωτερικών στο νέο ισλαμικό καθεστώς πριν παραιτηθεί όταν καταλήφθηκε η αμερικανική πρεσβεία. Στο νεκροκρέβατό του, στην Τουρκία το 2017, όταν ρωτήθηκε αν θα συμμετείχε  ξανά στο καθεστώς του Χομεϊνί αν μπορούσε να γυρίσει τον χρόνο σαράντα χρόνια πίσω, στο 1977, ο Γιαζντί απάντησε: «Ποτέ. Ποτέ δεν θα το έκανα ξανά αυτό». Αντίθετα με τον Σαντέγκ Χαλκάλι, τον δικαστή και δήμιο του καθεστώτος Χομεϊνί, έναν παχύσαρκο κληρικό που έστειλε στον θάνατο έως και 8.000 κρατούμενους. «Τελευταία», είχε πει σε μια συνέντευξή του το 1995, «σκέφτομαι πόσο λίγους ανθρώπους σκότωσα τελικά. Υπήρχαν τόσοι πολλοί που ήταν ώριμοι για εκτέλεση και μου ξέφυγαν».

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ