Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια» Facebook Twitter
O δημοσιογράφος και συγγραφέας Παύλος Μεθενίτης.
0


ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ 1943,
στο όρος Πάικο, στη Μακεδονία, μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε όχι από τους Γερμανούς αλλά από παραισθησιογόνα μανιτάρια. Ξελιγωμένοι από την πείνα, οι Ελασίτες γεύτηκαν με ηδονή τη μοναδική τροφή που έτυχε να βρουν, ανύποπτοι για τις παρενέργειες που θα τους προκαλούσαν αυτοί οι υπέροχοι καρποί με το κατακόκκινο «καπέλο» και τις λευκές πιτσιλιές. Έφαγαν «αμανίτα μουσκάρια» κι αλληλοσκοτώθηκαν, πεπεισμένοι πως τουφεκίζουν αντιπάλους… 

Το περιστατικό δεν είναι φανταστικό. Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Παύλο Μεθενίτη ο οποίος εμπνεύστηκε απ’ αυτό ένα μεστό μυθιστόρημα δρόμου, το «Αμανίτα μουσκάρια» (Καστανιώτης, 2007), υπάρχουν δύο τουλάχιστον γραπτές πηγές που το αναφέρουν: οι μελέτες ενός παλιού αντάρτη, του Κελτεμλίδη, που εξελίχθηκε με μυκητολόγο, και η αυτοβιογραφία του Στέφανου Χουζούρη «Γιατρός σε τρεις πολέμους» που εκδόθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1988. «Με το που πληροφορήθηκα αυτή την απίστευτη ιστορία», λέει, «ένιωσα μια ισχυρή παρόρμηση να τη διηγηθώ όπως την καταλαβαίνω εγώ. Όχι από διάθεση αποκαθήλωσης των ανταρτών και του ηρωισμού τους, αλλά για να εξερευνήσω την ανθρώπινη διάστασή τους. Και στη δική τους περίπτωση, τα μανιτάρια λειτούργησαν σαν το κλειδί που ξεδίπλωνε ό,τι η συνείδησή μας αρνείται να παραδεχτεί. Όμως από μόνη της, αυτή η ιστορία δεν έφτανε. Έπρεπε να τη συνδέσω με το παρόν».

Στην πινακοθήκη του βιβλίου θα συναντήσουμε από φιλόδοξους νεαρούς καριερίστες μέχρι απομονωμένους απ’ τον κόσμο γέροντες, δηλητηριασμένους από ενοχές.

Κεντρικός ήρωας και αφηγητής στο «Αμανίτα μουσκάρια» είναι ένας σαρανταπεντάχρονος δημοσιογράφος, ο Ηλίας, στον αντίποδα εκείνων που προσφέρουν γη και ύδωρ για ν’ αναρριχηθούν. Σ’ έναν κόσμο που θέλει τους πάντες στην πρίζα, αδηφάγους καταναλωτές και παραγωγικούς εργάτες ταυτόχρονα, εκείνος βιοπορίζεται οργώνοντας την Ελλάδα με τη μηχανή του, πουλώντας ταξιδιωτικά και γαστριμαργικά ρεπορτάζ σε ειδικά περιοδικά. Ο Ηλίας ούτε στο καθήκον είναι ταγμένος –όπως ήταν μια ζωή ο συντηρητικός πατέρας του, ταξίαρχος εν αποστρατεία– ούτε όμως και στο πάθος – όπως ο αδελφός του, που πέθανε παραδομένος στην ηρωίνη. Με θητεία στις αριστερές οργανώσεις της Μεταπολίτευσης, αρκείται τώρα στην τόσο δημιουργική γι’ αυτόν μοναξιά. Και, μολονότι έχει συνειδητοποιήσει ότι το βιβλίο έχει καταντήσει αναλώσιμο εμπόρευμα, πάλλεται από επιθυμία να δει τ’ όνομά του πάνω σ’ έναν φρεσκοτυπωμένο τόμο, που θα περιέχει μεταμφιεσμένες τις ευαισθησίες και τις ανησυχίες του. 

Αμανίτα Μουσκάρια - Παύλος Μεθενίτης (Γνώση)
Παύλος Μεθενίτης, Το Αμανίτα Μουσκάρια, εκδ. Καστανιώτης. Το βιβλίο είναι εξανλημένο στον εκδότη

Στο πρόσωπο του Ηλία, ο Μεθενίτης αντικρίζει έναν αντι-ήρωα. «Δεν του αρέσει και τόσο ο εαυτός του. Κι αν επιδιώκει κάτι, είναι ένα ποσοστό αυτοσεβασμού. Να ξεπεράσει δηλαδή τα “πρέπει” που ορίζουν άλλοι γύρω του, και να κάνει επιτέλους αυτό που επιθυμεί». Πώς τα καταφέρνει; Αυτό ακριβώς αποτυπώνεται στο «Αμανίτα μουσκάρια»: πώς, χάρη σ’ ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Πάικο, γίνεται αποδέκτης μιας ιστορίας που στα μάτια του λάμπει σαν βιωμένο χρυσάφι, και την οποία λαχταράει –όπως ο Μεθενίτης– να διηγηθεί. 

Στην πινακοθήκη του βιβλίου θα συναντήσουμε από φιλόδοξους νεαρούς καριερίστες μέχρι απομονωμένους απ’ τον κόσμο γέροντες, δηλητηριασμένους από ενοχές. Κι από ανθρώπους πρόθυμους να μοιραστούν μ’ όσους ταιριάζουν τα χνώτα τους θηριώδεις ποσότητες κάνναβης μέχρι αναρχικούς αποφασισμένους να τα διαλύσουν όλα από την οργή τους. Ανάμεσά τους, αναδύονται οι μορφές των ανταρτών, αρσενικών και θηλυκών, δοσμένων ψυχή τε και σώματι στον αγώνα, ανθρώπων που καταπιέζουν τις ορμές και τις όποιες ταξικές διαφορές τους, ώσπου κυριεύονται από τους δαίμονες που ήταν κλειδωμένοι στην ψυχή τους και καταλήγουν να γίνουν μια άμορφη, αποκρουστική, αιματοκυλισμένη μάζα. 

Τι κι αν το 30ό τάγμα του ΕΛΑΣ που ξεκληρίστηκε από τα μανιτάρια δεν ήταν μεικτό; «Διαβάζοντας, εξακρίβωσα πως το ’43 υπήρχαν και κάποια μεικτά τμήματα. Ελάχιστα, αλλά υπήρχαν», λέει ο Μεθενίτης. «Μου χρειαζόταν όμως μια τέτοια αυθαιρεσία για ν’ αναδείξω τις συγκρούσεις που έφεραν στην επιφάνεια οι παραισθήσεις. “Πώς αντιμετωπίζατε το ερωτικό ζήτημα στο βουνό;” ρώτησα μια παλιά αντάρτισσα. “Δεν το αντιμετωπίζαμε”, μου είπε. Κι έβγαλε να μου δείξει την κοτσίδα της, που είχε σπεύσει τότε ν’ αποχωριστεί, ένα απολίθωμα θηλυκότητας πια, που δεν λέει να φύγει από το μυαλό μου…» 

Στο «Αμανίτα μουσκάρια» ο Μεθενίτης αντιδιαστέλλει το χρέος από τα βαθύτερα ένστικτά μας, εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης. Λίγα χρόνια δε αργότερα, το 2017, συνεργάστηκε με τον Θανάση Πέτρου για τη δημιουργία του ομώνυμου κόμικ (εκδ. Γνώση).

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ