Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς Facebook Twitter
Η αγορά των audiobooks έχει εξελιχθεί εντυπωσιακά μέσα στα χρόνια, προσφέροντας ακουστικές εμπειρίες υψηλού επιπέδου, ειδικά όταν ο αφηγητής είναι ο ίδιος ο συγγραφέας.
0


Η ΦΕΤΙΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ μου ξεκίνησε δυναμικά – μέσα σε τρεις εβδομάδες ολοκλήρωσα την εξονυχιστικά λεπτομερή βιογραφία της Σίλβια Πλαθ «Red Comet: The Short Life and Blazing Art of Sylvia Plath». Αυτοί οι χρόνοι, βέβαια, θα ήταν αδιανόητοι αν διάβαζα το βιβλίο στο χαρτί – με σχεδόν 1.200 σελίδες, αυτό το λαχταριστό τούβλο θα κατασκήνωνε στο κομοδίνο μου ως το καλοκαίρι, δίνοντάς μου μικρά καθημερινά τσιμπήματα ενοχής.

Όμως, αντί να το διαβάσω, το άκουσα. Οι 1.200 σελίδες έγιναν 45 ώρες, οι οποίες απλώθηκαν μέσα στην καθημερινότητά μου. Η Σίλβια Πλαθ πέρασε από την εφηβεία στην ενηλικίωση όσο μαγείρευα ή έπλενα τα πιάτα, είδε τα πρώτα της ποιήματα να δημοσιεύονται όσο περπατούσα από και προς τη δουλειά, γνώρισε τον Τεντ Χιούζ όσο έκανα μπάνιο και αυτοκτόνησε ενώ οδηγούσα προς το ΙΚΕΑ.

Αν ακόμα σκέφτεστε «με τίποτα», χρειάζεται να λάβετε υπόψη ότι σίγουρα δεν είναι όλα τα βιβλία κατάλληλα για audiobooks, ειδικά αν είστε αρχάριοι στον κόσμο τους. Οι βιογραφίες είναι, ας πούμε, μια καλή αρχή, αφού το κυρίως ενδιαφέρον τους δεν είναι η λογοτεχνικότητα του κειμένου αλλά η πληροφορία.

Ο ελέφαντας στο δωμάτιο, η συγκέντρωση, δεν είναι πραγματικό πρόβλημα στην περίπτωση των audiobooks, τουλάχιστον όχι περισσότερο από ό,τι σε οτιδήποτε άλλο κάνουμε πλέον στην καθημερινότητά μας. Βλέπουμε reels, ποστ φίλων και απαντάμε σε μηνύματα ενώ δουλεύουμε ή περπατάμε, αλλά θα τα χαλάσουμε στα audiobooks που επίσης μπορείς να τα σταματήσεις, να γυρίσεις πίσω και να ξανακούσεις το σημείο που έχασες; Σε άρθρο του στον «New Yorker», ο Paul Grimstad εξομολογείται ότι άκουγε την «Έρημη Χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ στην ουρά για το ταχυδρομείο, ενώ μια φορά στο σούπερ μάρκετ η αφήγηση του Τζέρεμι Άιρονς ως Χάμπερτ Χάμπερτ στη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ τον συνεπήρε τόσο που άρχισε να διαβάζει τις γεύσεις των κράκερ με τη φωνή του.

Πώς περνά όμως κανείς από το να σκέφτεται «Ναμπόκοφ σε audiobook; Ιεροσυλία!» στο να απολαμβάνει την ακρόασή του στον διάδρομο με τα κράκερ;

Πατώντας στο ενδιάμεσο σκαλί των podcasts, είναι η απάντηση. Αν μπορείς να ακούσεις μια συνέντευξη, ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ ή μια συζήτηση μίας ώρας με άνεση, τότε μπορείς εύκολα να ακούσεις ένα σύντομο audiobook δύο ή τριών ωρών, ακόμα και μέσα σε ένα απόγευμα. Αν το καλοσκεφτούμε, πέρα από το γεγονός ότι τα ηχητικά βιβλία έχουν δεκαετίες ιστορίας (ξεκίνησαν να ηχογραφούνται για άτομα με προβλήματα όρασης ήδη από τη δεκαετία του ‘30), στην πραγματικότητα δεν είναι μακριά από τη συνήθεια του ραδιοφώνου, όπου μπορούσες, μεταξύ άλλων, να ακούσεις και θεατρικές παραστάσεις!

Αν ακόμα σκέφτεστε «με τίποτα», χρειάζεται να λάβετε υπόψη ότι σίγουρα δεν είναι όλα τα βιβλία κατάλληλα για audiobooks, ειδικά αν είστε αρχάριοι στον κόσμο τους. Οι βιογραφίες είναι, ας πούμε, μια καλή αρχή, αφού το κυρίως ενδιαφέρον τους δεν είναι η λογοτεχνικότητα του κειμένου αλλά η πληροφορία. Τα σύντομα δοκίμια για όποιο θέμα σας ενδιαφέρει, το χρονικό ενός εγκλήματος ή μιας δικαστικής υπόθεσης ή και εύληπτα βιβλία ψυχολογίας είναι επίσης beginner friendly. Αλλά και σύντομα μυθιστορήματα, κάτι που «παίζει» πολύ και σας έχει κινήσει την περιέργεια, αλλά δεν είναι, ας πούμε, το «Μαγικό Βουνό», Φρόιντ ή το «Infinite Jest». 

Η αγορά των audiobooks έχει εξελιχθεί εντυπωσιακά μέσα στα χρόνια –έχουν και τα δικά τους βραβεία, τα Audie Αwards–, προσφέροντας ακουστικές εμπειρίες υψηλού επιπέδου, ειδικά όταν ο αφηγητής είναι ο ίδιος ο συγγραφέας – μπορείς να ακούσεις τον Ντέιβιντ Λιντς να διαβάζει το «Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity» ή τον David Foster Wallace να διαβάζει το «Consider the Lobster». Με μια απλή αναζήτηση, μπορεί κανείς να βρει άφθονα audiobooks στα αγγλικά αλλά και στα ελληνικά και μάλιστα κάποια διατίθενται δωρεάν (και για παιδιά) στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του υπουργείου Παιδείας.

Η όλη υπόθεση, πάντως, έχει το know-how της. Εκτός από την επιλογή του βιβλίου, οι περισσότερες εφαρμογές διαθέτουν και ένα σύντομο απόσπασμα τριών λεπτών, έτσι ώστε, πριν το αγοράσεις, να ακούσεις τη φωνή και το ύφος του αφηγητή και να αποφασίσεις αν θέλεις να τον ακούσεις για άλλες 5 ή 45 ώρες. Το περασμένο καλοκαίρι δεινοπάθησα ακούγοντας τις «Συζητήσεις με φίλους» της Σάλι Ρούνεϊ, επειδή η αφηγήτρια μού φαινόταν υπερβολικά θεατρική και βάραινε αφύσικα τη φωνή της όταν μιλούσαν αρσενικοί χαρακτήρες, σαν σε παιδικό παραμύθι.

Δεν ξέρω αν υπάρχει μια υψηλότερη αναγνωστική πίστα που ξεκλειδώνεις με την τριβή και σου επιτρέπει να απολαμβάνεις μεγάλα κλασικά έργα σε ακουστική μορφή – μια πίστα που θα σου επιτρέπει, για παράδειγμα, να πας για πρωινό τρέξιμο ακούγοντας Ντοστογιέφσκι. Όπως και να ‘χει, γούστα είναι αυτά και σίγουρα η αίσθηση του χαρτιού δεν συγκρίνεται. Η επιτυχία, όμως, μπορεί να βρίσκεται στον συνδυασμό: ακούς ένα σύντομο δοκίμιο κάνοντας δουλειές, διαβάζεις κλασικούς στο χαρτί πριν κοιμηθείς και, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, διαβάζεις περισσότερο. Και από αυτό μόνο κερδισμένος βγαίνει κανείς.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 09/06-Μπράιγ, audio books, εφαρμογές ανάγνωσης: Οι τρόποι που διαβάζουν τα τυφλά άτομα

Ζούμε, ρε! / Μπράιγ, audio books, εφαρμογές ανάγνωσης: Πώς διαβάζουν τα τυφλά άτομα

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν σχετικά με την προσβασιμότητα των τυφλών στην ανάγνωση ενώ ο ηθοποιός Ηρακλής Στρούγκης, που ηχογραφεί audiobooks για τις ακουστικές βιβλιοθήκες των τυφλών, μοιράζεται την εμπειρία του.
THE LIFO TEAM
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Ακούτε ή διαβάζετε ειδήσεις; Η διαφορά μπορεί να είναι σημαντική

TV & Media / Ακούτε ή διαβάζετε ειδήσεις; Κι όμως, έχει διαφορά

Μια νέα αμερικάνικη έρευνα διαπιστώνει ότι η ακρόαση άρθρων και ειδήσεων –σε σύγκριση με την ανάγνωσή τους– συχνά περιορίζει την κατανόηση του περιεχομένου τους και ενισχύει τα ακραία και αρνητικά στοιχεία του.
LIFO NEWSROOM
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ