Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ Facebook Twitter
Ο Έλβις Πρίσλεϊ ανάμεσα στον Συνταγματάρχη Πάρκερ (αριστερά) και τον τηλεπαρουσιαστή Εντ Σάλιβαν το 1956. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η ΚΟΙΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ για τον «Συνταγματάρχη» Τομ Πάρκερ είναι ότι απέσπασε πολλά χρήματα από τον Έλβις Πρίσλεϊ, τον ανάγκασε να συμμετάσχει σε μερικές πραγματικά κακές ταινίες της δεκαετίας του 1960 και εξασφάλισε την υποτέλεια του στο σύμπαν του Λας Βέγκας στα τέλη της καριέρας του, με τον δικό του εθισμό στον τζόγο να λειτουργεί παράλληλα με την εξάρτηση του «Βασιλιά» από τα ναρκωτικά.

Αυτή όμως δεν είναι η ιστορία που θέλει να αφηγηθεί ο συγγραφέας Πίτερ Γκουράλνικ στο νέο του ογκώδες βιβλίο που έχει τίτλο «The Colonel and the King: Tom Parker, Elvis Presley, and the partnership that rocked the world» («Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς: Ο Τομ Πάρκερ, ο Έλβις Πρίσλεϊ και η συνεργασία που συγκλόνισε τον κόσμο»).

Ο Έλβις δεν ήταν ο πρώτος πελάτης του Πάρκερ στον χώρο της μουσικής. Ο Πάρκερ ανέπτυξε τις ικανότητές του πρώτα με τον πρώιμο ποπ σούπερσταρ Τζιν Όστιν και στη συνέχεια με τον σταρ της κάντρι Χανκ Σνόου. Αλλά όταν ο Πάρκερ είδε για πρώτη φορά τον Έλβις και τη μανία που προκαλούσε στο κοινό, το 1955 στη Λουιζιάνα, αποφάσισε να γίνει ο μάνατζέρ του.

Το βιβλίο είναι εκτενές σε ό,τι αφορά τον «Συνταγματάρχη», ένα παρατσούκλι που ο Πάρκερ υιοθέτησε ως όνομα μετά την απονομή ενός τιμητικού στρατιωτικού τίτλου που έλαβε από τον κυβερνήτη της Λουιζιάνα το 1948, και σύντομο όσον αφορά τον «Βασιλιά», ο οποίος έχει αποτελέσει θέμα αμέτρητων βιβλίων. Μερικά από τα καλύτερα έχουν γραφτεί από τον Γκουράλνικ, όπως τα «Last Train to Memphis» και «Careless Whispers».

Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ Facebook Twitter
Ο επί μακρόν μάνατζερ του Έλβις έζησε μια συναρπαστική ζωή που χαρακτηριζόταν από αυτομυθοποίηση και σκόπιμη εξαπάτηση. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ο επί μακρόν μάνατζερ του Έλβις έζησε μια συναρπαστική ζωή που χαρακτηριζόταν από αυτομυθοποίηση και σκόπιμη εξαπάτηση. Ο Γκουράλνικ γνώριζε τον Πάρκερ από το 1988 μέχρι τοn θάνατό του το 1997. Το βιβλίο, πάντως, δεν αποτελεί αγιογραφία αλλά συχνά διαβάζεται ως απολογία του Πάρκερ, ή τουλάχιστον ως μια προσπάθεια να αποκατασταθούν κάποιες αλήθειες. Εξετάζεται, για παράδειγμα, η συχνά αναφερόμενη απροθυμία του Πάρκερ να αφήσει τον Έλβις να κάνει διεθνείς περιοδείες προς το τέλος της καριέρας του, με την αιτιολογία ότι ο ίδιος δεν ήταν Αμερικανός πολίτης και επομένως δεν είχε διαβατήριο.

«Συχνά πρόκειται για ατεκμηρίωτες εικασίες», γράφει ο Γκουράλνικ, προτείνοντας άλλες αιτίες. «Πώς θα μπορούσε ο Έλβις να πάει στην Ιαπωνία, με τους αυστηρούς νόμους της για τα ναρκωτικά, πώς θα μπορούσε να περάσει από όλα τα τελωνεία που θα έπρεπε να περάσει στην Ευρώπη, με τα αμέτρητα χάπια του; Και ποιος θα μετέφερε όλα αυτά τα φάρμακα για λογαριασμό του;»

Το παρελθόν του Πάρκερ ως εργαζόμενου σε περιοδεύοντα τσίρκα και καρναβάλια χρησιμοποιείται συχνά από πολλούς για να τον χλευάσουν. Πώς θα μπορούσε ένας «τσιρκολάνος» να γνωρίζει τη μουσική βιομηχανία ή να είναι κατάλληλος για να διαχειριστεί τον ίδιο τον βασιλιά του ροκ εν ρολ;

Ωστόσο, τα πιο ζωντανά και αποκαλυπτικά μέρη του βιβλίου εντοπίζονται σε εκείνη την περίοδο προτού ο Πάρκερ συναντήσει τον Έλβις, καθώς ο Γκουράλνικ ζωγραφίζει την εικόνα ενός ακούραστου μικροκομπιναδόρου που προσπαθεί απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.

cover
Peter Guralnick,
«The Colonel and the King: Tom Parker, Elvis Presley, and the Partnership that rocked the world»

Ο Πάρκερ ισχυριζόταν πάντα ότι γεννήθηκε ως Τόμας Άντριου Πάρκερ στη Δυτική Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, γεννήθηκε ως Αντρέας Κορνήλιος φαν Κούικ στην Μπρέντα της Ολλανδίας. Ο πατέρας του ήταν ιπποκόμος και συνταξιούχος στρατιώτης. Όταν ο μικρός γοητεύτηκε από ένα οικογενειακό τσίρκο που είχε σταθμεύσει στην πόλη και έμαθε στα άλογα του πατέρα του να κάνουν κόλπα, ο πατέρας του φώναξε ότι το παιδί «δεν ήταν γιος του, ότι δεν θα κατάφερνε ποτέ τίποτα και, αφού τον χτύπησε αλύπητα, ανακοίνωσε ότι θα του απαγόρευε να έχει οποιαδήποτε σχέση με τους στάβλους». Ως έφηβος, ο Αντρέας  έφυγε λαθραία για τις ΗΠΑ, τον έστειλαν πίσω, προσπάθησε όμως ξανά και αυτήν τη φορά τα κατάφερε.

Στην Αμερική απέκτησε τη συνήθεια να υιοθετείται ανεπίσημα από ανάδοχες οικογένειες και στη συνέχεια να εξαφανίζεται χωρίς ίχνος, ένα μοτίβο που συνεχίστηκε όταν εντάχθηκε στον αμερικανικό στρατό, εξαφανίστηκε χωρίς άδεια και τελικά απολύθηκε το 1933, με πιστοποιητικό αναπηρίας που ανέφερε ως λόγο την «ψυχογενή κατάθλιψη» (ο Πάρκερ ισχυριζόταν ότι είχε απολυθεί επειδή είχε πρόβλημα στο πόδι). Κατέληξε στη Φλόριντα, όπου έγινε πολυτεχνίτης σε τσίρκα και πανηγύρια και ανέπτυξε ένα έντονο ένστικτο για την προώθηση και τη διαφήμιση.

Ο Έλβις δεν ήταν ο πρώτος πελάτης του Πάρκερ στον χώρο της μουσικής. Ο Πάρκερ ανέπτυξε τις ικανότητές του πρώτα με τον πρώιμο ποπ σούπερσταρ Τζιν Όστιν και στη συνέχεια με τον σταρ της κάντρι Χανκ Σνόου. Αλλά όταν ο Πάρκερ είδε για πρώτη φορά τον Έλβις και τη μανία που προκαλούσε στο κοινό, το 1955 στη Λουιζιάνα, αποφάσισε να γίνει ο μάνατζέρ του. Στη συνέχεια, τον ξεπούλησε, με πονηριά και επιμονή, στη δισκογραφική RCA, την κινηματογραφική 20th Century Fox και σε όποιον άλλο μπορούσε να ενισχύσει στην οικοδόμηση της πανίσχυρης βιομηχανίας του Έλβις που είχε ήδη στήσει στο μυαλό του.

Με στοιχεία από «The Los Angeles Times»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ