Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ Facebook Twitter
Ο Έλβις Πρίσλεϊ ανάμεσα στον Συνταγματάρχη Πάρκερ (αριστερά) και τον τηλεπαρουσιαστή Εντ Σάλιβαν το 1956. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η ΚΟΙΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ για τον «Συνταγματάρχη» Τομ Πάρκερ είναι ότι απέσπασε πολλά χρήματα από τον Έλβις Πρίσλεϊ, τον ανάγκασε να συμμετάσχει σε μερικές πραγματικά κακές ταινίες της δεκαετίας του 1960 και εξασφάλισε την υποτέλεια του στο σύμπαν του Λας Βέγκας στα τέλη της καριέρας του, με τον δικό του εθισμό στον τζόγο να λειτουργεί παράλληλα με την εξάρτηση του «Βασιλιά» από τα ναρκωτικά.

Αυτή όμως δεν είναι η ιστορία που θέλει να αφηγηθεί ο συγγραφέας Πίτερ Γκουράλνικ στο νέο του ογκώδες βιβλίο που έχει τίτλο «The Colonel and the King: Tom Parker, Elvis Presley, and the partnership that rocked the world» («Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς: Ο Τομ Πάρκερ, ο Έλβις Πρίσλεϊ και η συνεργασία που συγκλόνισε τον κόσμο»).

Ο Έλβις δεν ήταν ο πρώτος πελάτης του Πάρκερ στον χώρο της μουσικής. Ο Πάρκερ ανέπτυξε τις ικανότητές του πρώτα με τον πρώιμο ποπ σούπερσταρ Τζιν Όστιν και στη συνέχεια με τον σταρ της κάντρι Χανκ Σνόου. Αλλά όταν ο Πάρκερ είδε για πρώτη φορά τον Έλβις και τη μανία που προκαλούσε στο κοινό, το 1955 στη Λουιζιάνα, αποφάσισε να γίνει ο μάνατζέρ του.

Το βιβλίο είναι εκτενές σε ό,τι αφορά τον «Συνταγματάρχη», ένα παρατσούκλι που ο Πάρκερ υιοθέτησε ως όνομα μετά την απονομή ενός τιμητικού στρατιωτικού τίτλου που έλαβε από τον κυβερνήτη της Λουιζιάνα το 1948, και σύντομο όσον αφορά τον «Βασιλιά», ο οποίος έχει αποτελέσει θέμα αμέτρητων βιβλίων. Μερικά από τα καλύτερα έχουν γραφτεί από τον Γκουράλνικ, όπως τα «Last Train to Memphis» και «Careless Whispers».

Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ Facebook Twitter
Ο επί μακρόν μάνατζερ του Έλβις έζησε μια συναρπαστική ζωή που χαρακτηριζόταν από αυτομυθοποίηση και σκόπιμη εξαπάτηση. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ο επί μακρόν μάνατζερ του Έλβις έζησε μια συναρπαστική ζωή που χαρακτηριζόταν από αυτομυθοποίηση και σκόπιμη εξαπάτηση. Ο Γκουράλνικ γνώριζε τον Πάρκερ από το 1988 μέχρι τοn θάνατό του το 1997. Το βιβλίο, πάντως, δεν αποτελεί αγιογραφία αλλά συχνά διαβάζεται ως απολογία του Πάρκερ, ή τουλάχιστον ως μια προσπάθεια να αποκατασταθούν κάποιες αλήθειες. Εξετάζεται, για παράδειγμα, η συχνά αναφερόμενη απροθυμία του Πάρκερ να αφήσει τον Έλβις να κάνει διεθνείς περιοδείες προς το τέλος της καριέρας του, με την αιτιολογία ότι ο ίδιος δεν ήταν Αμερικανός πολίτης και επομένως δεν είχε διαβατήριο.

«Συχνά πρόκειται για ατεκμηρίωτες εικασίες», γράφει ο Γκουράλνικ, προτείνοντας άλλες αιτίες. «Πώς θα μπορούσε ο Έλβις να πάει στην Ιαπωνία, με τους αυστηρούς νόμους της για τα ναρκωτικά, πώς θα μπορούσε να περάσει από όλα τα τελωνεία που θα έπρεπε να περάσει στην Ευρώπη, με τα αμέτρητα χάπια του; Και ποιος θα μετέφερε όλα αυτά τα φάρμακα για λογαριασμό του;»

Το παρελθόν του Πάρκερ ως εργαζόμενου σε περιοδεύοντα τσίρκα και καρναβάλια χρησιμοποιείται συχνά από πολλούς για να τον χλευάσουν. Πώς θα μπορούσε ένας «τσιρκολάνος» να γνωρίζει τη μουσική βιομηχανία ή να είναι κατάλληλος για να διαχειριστεί τον ίδιο τον βασιλιά του ροκ εν ρολ;

Ωστόσο, τα πιο ζωντανά και αποκαλυπτικά μέρη του βιβλίου εντοπίζονται σε εκείνη την περίοδο προτού ο Πάρκερ συναντήσει τον Έλβις, καθώς ο Γκουράλνικ ζωγραφίζει την εικόνα ενός ακούραστου μικροκομπιναδόρου που προσπαθεί απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.

cover
Peter Guralnick,
«The Colonel and the King: Tom Parker, Elvis Presley, and the Partnership that rocked the world»

Ο Πάρκερ ισχυριζόταν πάντα ότι γεννήθηκε ως Τόμας Άντριου Πάρκερ στη Δυτική Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, γεννήθηκε ως Αντρέας Κορνήλιος φαν Κούικ στην Μπρέντα της Ολλανδίας. Ο πατέρας του ήταν ιπποκόμος και συνταξιούχος στρατιώτης. Όταν ο μικρός γοητεύτηκε από ένα οικογενειακό τσίρκο που είχε σταθμεύσει στην πόλη και έμαθε στα άλογα του πατέρα του να κάνουν κόλπα, ο πατέρας του φώναξε ότι το παιδί «δεν ήταν γιος του, ότι δεν θα κατάφερνε ποτέ τίποτα και, αφού τον χτύπησε αλύπητα, ανακοίνωσε ότι θα του απαγόρευε να έχει οποιαδήποτε σχέση με τους στάβλους». Ως έφηβος, ο Αντρέας  έφυγε λαθραία για τις ΗΠΑ, τον έστειλαν πίσω, προσπάθησε όμως ξανά και αυτήν τη φορά τα κατάφερε.

Στην Αμερική απέκτησε τη συνήθεια να υιοθετείται ανεπίσημα από ανάδοχες οικογένειες και στη συνέχεια να εξαφανίζεται χωρίς ίχνος, ένα μοτίβο που συνεχίστηκε όταν εντάχθηκε στον αμερικανικό στρατό, εξαφανίστηκε χωρίς άδεια και τελικά απολύθηκε το 1933, με πιστοποιητικό αναπηρίας που ανέφερε ως λόγο την «ψυχογενή κατάθλιψη» (ο Πάρκερ ισχυριζόταν ότι είχε απολυθεί επειδή είχε πρόβλημα στο πόδι). Κατέληξε στη Φλόριντα, όπου έγινε πολυτεχνίτης σε τσίρκα και πανηγύρια και ανέπτυξε ένα έντονο ένστικτο για την προώθηση και τη διαφήμιση.

Ο Έλβις δεν ήταν ο πρώτος πελάτης του Πάρκερ στον χώρο της μουσικής. Ο Πάρκερ ανέπτυξε τις ικανότητές του πρώτα με τον πρώιμο ποπ σούπερσταρ Τζιν Όστιν και στη συνέχεια με τον σταρ της κάντρι Χανκ Σνόου. Αλλά όταν ο Πάρκερ είδε για πρώτη φορά τον Έλβις και τη μανία που προκαλούσε στο κοινό, το 1955 στη Λουιζιάνα, αποφάσισε να γίνει ο μάνατζέρ του. Στη συνέχεια, τον ξεπούλησε, με πονηριά και επιμονή, στη δισκογραφική RCA, την κινηματογραφική 20th Century Fox και σε όποιον άλλο μπορούσε να ενισχύσει στην οικοδόμηση της πανίσχυρης βιομηχανίας του Έλβις που είχε ήδη στήσει στο μυαλό του.

Με στοιχεία από «The Los Angeles Times»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ