Re culture 2 / Τέχνη σε εξέλιξη

Re culture 2 / Τέχνη σε εξέλιξη Facebook Twitter
0

 

"Art does not reproduce the visible rather it makes visible" Paul Klee

 Tη Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου άνοιξε τις πύλες του στο κοινό το δεύτερο Διεθνές εικαστικό φεστιβάλ Πάτρας με τίτλο Re culture 2.

Οι εικαστικές τέχνες και η διαφορετικότητα σε μία Ευρώπη που αναστοχάζεται, η τέχνη, ως τρόπος αντίληψης μίας νέας ευρωπαϊκής ταυτότητας σε σχέση με την Φτώχεια, την Αλληλεγγύη και την έξοδο από τη πολιτισμική κρίση αποτελούν τη προβληματική του φεστιβάλ που θα διαρκέσει δύο μήνες και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων: ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κατασκευές video art, video dance, light installation, performance, street art, εικαστική όπερα και happening.

Οι δράσεις του φεστιβάλ αλλά και το ποικίλο πρόγραμμά εμπλουτίζονται από εργαστήρια( workshop) και επιστημονική ημερίδα που οργανώνεται για το Σάββατο 5 και Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013.

Η θεωρητικός πολιτισμού και επιμελήτρια Εύα Κέκου ήταν εκεί και μας έγραψε τις εντυπώσεις της και μίλησε με τον Κλεομένη Κωστόπουλο. 

"Παρακολούθησα η ίδια τα επιτυχημένα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν μόλις πριν λίγες μέρες στους τρεις χώρους που φιλοξενούν το φεστιβάλ:Aγορά Αργύρη, το Σκαγιοπούλειο και τα Δημοτικά Λουτρά. Τρεις πολύ καλές επιλογές χώρων που ως τρίπτυχο ξετιλύγουν διαφορετικές πτυχές της πόλης και της εικαστικής δημιουργίας σε αξιόλογη επιμέλεια.Τα έργα τόσο από έλληνες αλλά και Νορβηγούς,Σουηδούς, Γερμανούς, Αυστριακούς, Ολλανδούς και Αμερικανούς καλλιτέχνες συνθέτουν ένα επιτυχημένο εικαστικό αποτέλεσμα που συνεισφέρει στο άνοιγμα της κοινωνίας προς τη διαφορετικότητα των εθνών και πολιτισμών μέσω των εικαστικών τεχνών αλλά και την εξωστρέφεια σε ένα διεθνοποιημένο "γίγνεσθαι".

To Reculture 2 αποτελεί προϊόν της εμπειρίας ενός προηγούμενο φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε το 2012.Η συνέντευξη που πήρα από τον Κλεομένη Κωστόπουλο, θα μας διαφωτίσει περισσότερο για το φεστιβάλ, τους στόχους αλλά και τις δυσκολίες στη πραγματοποίησή του τις πολύ δύσκολες εποχές που διανύουμε αλλά και το όραμα και τα επόμενα βήματά τους.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για ένα ετήσιο φεστιβάλ στην Πάτρα; Ποιό ήταν το κίνητρο;

Όπως κάθε ιδέα, έτσι και το RE-culture πηγάζει από κάποια θεμελιακή ανάγκη. Στην προκειμένη περίπτωση μια ομάδα ανθρώπων, που είχαμε ζήσει χρόνια στο εξωτερικό και που είτε για λόγους καταγωγής είτε τυχαίους βρεθήκαμε στην Πάτρα, θελήσαμε να φέρουμε σύγχρονη τέχνη και εικαστικούς καλλιτέχνες. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε εκ νέου βελτιωμένες δομές πολιτισμού. Το RE-culture δημιουργεί κάτι νέο, μεστό, με υποδομή και άποψη. Άλλωστε ποτέ στο παρελθόν δεν λειτούργησαν οι προϋποθέσεις ώστε η πόλη να συγκροτήσει μια πολιτισμική ταυτότητα.

Ποιά ήταν η πορεία και η διαδρομή από το Reculture 1 στο Reculture 2;

Η τοπική κοινωνία ενσωμάτωσε με πρωτοφανή ενθουσιασμό το RE-culture 1. Αποδείχθηκε ότι αξιολογήσαμε σωστά τη στάση του κοινού, τις ανάγκες του και την επιθυμία του να εκφραστεί μέσα από την σύγχρονη τέχνη. Οι ψυχικές διεργασίες που κινητοποιήθηκαν στα παιδιά και στους νέους που συμμετείχαν στα workshops, δημιούργησε ενθουσιασμό κι αυτό εξαπλώθηκε στην πόλη. Ο καθένας μας θέλει να συμμετέχει σε κάτι που δίνεται απλά. Το RE-culture δεν είναι τίποτα άλλο από την προσπάθεια να προσεγγιστεί απλά ένα σύγχρονο έργο τέχνης.
Έτσι εφόσον η συμμετοχή της πόλης ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, αποφασίσαμε την προετοιμασία του RE-culture 2.

Το θέμα του φεστιβάλ συνάδει τόσο με την παρούσα κατάσταση στην Ελλάδα αλλά και το κοινωνικό-οικονομικό πλαίσιο στο οποίο πραγματοποιήθηκε. Ας μας πείτε λίγα στοιχεία για το τίτλο και τη θεματική του φεστιβάλ λαμβανομένου υπόψη τις επιλογές των χώρων, συνεργατών στο RE-culture 2 και το κριτήριο που έγιναν οι επιλογές αυτές.

Ο τίτλος «Εικαστικές τέχνες και διαφορετικότητα σε μια Ευρώπη που αναστοχάζεται» αποτυπώνει την πραγματική αγωνία όχι μόνο των καλλιτεχνών αλλά και ολόκληρης της πνευματικής κοινότητας στην Ευρώπη. Σίγουρα οι καλλιτέχνες πρέπει και έχουν ευαισθητοποιηθεί γύρω από το θέμα παρουσιάζοντας τις σκέψεις τους. Η φτώχεια είναι μια κακόηχη λέξη αλλά η πραγματική της υπόσταση είναι ακόμη χειρότερη... Εδώ δε μιλάμε για την υλική φτώχεια της Ελλάδας αλλά την πνευματική και πολιτική. Μιλάμε για τη φτώχεια των θεσμών. Μιλάμε για τη φτώχεια των ανθρώπων που πιστεύουν πως μόνο με ένα κιλό μακαρόνια θα σώσουν την κατάρρευση της ελληνικής κοινωνίας. Γι' αυτή τη φτώχεια μιλάμε στο RE-culture 2. H αλληλεγγύη είναι η ιδέα που μάλλον παρανοήσαμε περισσότερο κατά την τελευταία τριακονταετία στην Ελλάδα. Η θέση πολιτικών και πολιτών «τρώγε και βολέψου τώρα που μπορείς» μας έφερε στον πάτο. Η έξοδος είναι η πράξη ελπίδας που θέλει δύναμη.
Kαταφέραμε επίσης να επαναλειτουργήσουμε ένα από τα ομορφότερα κτήρια της πόλης το Σκαγιοπούλειο ίδρυμα αυτό είχε γίνει και με την Αγορά Αργύρη που την είχαμε χρησιμοποιήσει πέρυσι στο RE-culture 1.Τα παλαιά Δημοτικά Λουτρά είναι μικρότερος χώρος αλλά τα projects που πλαισιώνουν τους χώρους, τους προσδίδουν μια δυναμική και μυστικιστική ατμόσφαιρα. Η εσωστρέφεια προκαλεί κακό στη χώρα και στην ελληνική καλλιτεχνική κοινότητα. Ως προς τις ελληνικές συμμετοχές θελήσαμε να δείξουμε τι συμβαίνει εικαστικά στην Ελλάδα και όχι μόνο στην Αθήνα. Είναι κρίμα που μεγάλες μητροπολιτικές διοργανώσεις της πρωτεύουσας δεν λειτουργούν μητροπολιτικά.

Ποιοί ήταν οι στόχοι σας και πώς έγιναν κατανοητοί αρχικά από το κοινό και την τοπική κοινωνία;

Αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μας αποτελεί η επιμόρφωση των παιδιών, των νέων και του συνόλου των πολιτών. Για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο στη σημερινή συγκυρία πραγμάτων χρειάζεται χρόνο. Το κοινό έδειξε ότι έχει την ανάγκη να συμμετέχει στο RE-culture.

Ποιά υποστήριξη είχατε από την πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση και την ιδιωτική πρωτοβουλία;

Τόσο το RE-culture 1 όσο και το 2 αντιμετώπισαν τεράστιες δυσκολίες στην υλοποίησή τους. Ξέρουμε ότι οι καιροί είναι δύσκολοι, αλλά καταλάβαμε εκ βαθέων ότι η κρίση τελικά στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομική αλλά κυρίως πολιτισμική και θεσμική. Το RE-culture 1 στηρίχτηκε στη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού με 20.000 ευρώ, που από το 2011 ακόμη δεν έχουν εκταμιευτεί.
Με δεδομένο την ακάματη ενεργητικότητα των μελών της Art in Progress καθώς και το δείγμα γραφής του RE-culture 1, νομίσαμε ότι το ΥΠ.ΠΟ., η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ) και ο Δήμος Πάτρας θα αναλάμβαναν το ρόλο τους ως πολιτεία. Όταν ο Δήμαρχος της Πάτρας στα εγκαίνια του RE-culture 1, δεσμεύτηκε ότι το RE-culture θα θεσμοθετηθεί, νιώσαμε ότι θα είχαμε την ελάχιστη έστω βοήθεια να υλοποιήσουμε το RE-culture 2. Τα λόγια δυστυχώς κούφια και οι πολιτικοί μακριά από κάθε καινοτόμο σκέψη ουσιαστικής πολιτισμικής ανάπτυξης της πόλης. Εδώ και πολλά χρόνια στην ευρύτερη περιοχή η πολιτική γίνεται με όρους ιδιοτέλειας και γι' αυτό είμαστε υπεύθυνοι όλοι.
Ουσιαστικά αυτοί που χρηματοδότησαν και βοήθησαν στην πραγμάτωση του RE-culture 2 ήταν το εμπορικό επιμελητήριο Αχαΐας και πολλοί ιδιώτες της πόλης.
Επίσης ιδρύματα, πρεσβείες και Υπουργεία Πολιτισμού και Εξωτερικών εξασφάλισαν τη συμμετοχή των ξένων αποστολών στη χώρα μας φέρνοντας στην τοπική κοινωνία αρκετά έσοδα.

Καταλαβαίνετε και εσείς, μιας και ζήσατε από κοντά το μέγεθος και την ποιότητα του RE-culture 2, ότι αυτό που κατάφεραν οι άνθρωποι της Art in Progress, χωρίς υπερβολή, είναι ένα μικρό θαύμα.

 

Εκτός από εκθέσεις ποιές είναι άλλες είναι οι δράσεις στο πλαίσιο του φεστιβάλ Re-culture 2;

Το φετινό, όπως και το περσινό RE-culture, έχει δώσει μεγάλη βαρύτητα στα εκπαιδευτικά προγράμματα. Πιστεύουμε στη δουλειά με τα παιδιά και τους νέους.
Θα γίνουν επίσης εκπαιδευτικά προγράμματα art therapy για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, ξεναγήσεις σε σχολεία και μεγάλους καθώς και ρητορικά projects με μαθητές.

 

Ποιά είναι τα σχέδια και οι επόμενοι στόχοι σας;

Μόνο δουλειά.

 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ