Ερνεστ Χέμινγουέι: τα βιβλία που πρέπει να διαβάσει ένας επίδοξος συγγραφέας

Ερνεστ Χέμινγουέι: τα βιβλία που πρέπει να διαβάσει ένας επίδοξος συγγραφέας Facebook Twitter
0

 

 

Την άνοιξη του 1934, ένας νεαρός που ήθελε να γίνει συγγραφέας έκανε οτοστόπ και ταξίδεψε 2.000 μίλια από τη Μινεσότα στη Φλόριντα, για να συναντήσει το είδωλό του, τον Ερνεστ Χέμινγουέι.

Λίγο νωρίτερα, είχε διαβάσει μια ιστορία του Χέμινγουέι στο Κοσμοπόλιταν , η οποία έχει τίτλο "One Trip Across." Αυτή η σύντομη ιστορία, έγινε αργότερα μέρος της τέταρτης νουβέλας του συγγραφέα, «To Have and Have Not».

 

 

 

Ο εικοσιδυάχρονος Αρνολντ Σάμιουελσον, ταξίδεψε για να φτάσει στο Κι Γουέστ με οτοστόπ, πέρασε απίστευτη ταλαιπωρία, συνελήφθη γιατί κοιμόταν στο δρόμο, φυλακίστηκε, αλλά δε το έβαλε κάτω. «Κάθε βράδι με μάζευε η αστυνομία και κοιμόμουν στη φυλακή και κάθε πρωί με άφηναν».

Οταν βρήκε το σπίτι του Χέμινγουέι, του άνοιξε ο ίδιος ο συγγραφέας, και τον κοίταξε διερευνητικά. " Δε θυμόμουν τι ήθελα να του πω", λέει ο Σάμιουελσον, "και έτσι, κοιταζόμασταν αμίλητοι. Δεν είχα να πω τίποτα. Είχα ξεχάσει το λόγο που είχα προετοιμάσει.

 

 

Ο Χέμινγουέι ήταν ένας ψηλός άντρας που στεκόταν στην πόρτα και είχε σκύψει ελαφρά προς τα εμπρός με την ενστικτώδη ισορροπία ενός μαχητή όταν είναι έτοιμος να χτυπήσει. "Τι θέλεις;", τον ρώτησε ο Χέμινγουέι. Μετά από μια δύσκολη στιγμή, ο Σάμιουελσον του εξήγησε ότι είχε φτάσει με οτοστόπ από τη Μινεάπολη "Διάβασα», του είπε ο Σάμιουελσον "την ιστορία σας στο Κοσμοπόλιταν . Μου άρεσε τόσο πολύ που ήρθα για να μπορέσω να σας συναντήσω και να μιλήσουμε".

Ο Χέμινγουεϊ φάνηκε να χαλαρώνει και μου είπε να τον επισκεφθώ το επόμενο απόγευμα. Μετά από άλλη μια νύχτα στη φυλακή, ο Σάμιουελσον επέστρεψε στο σπίτι και βρήκε τον Χέμινγουέι να κάθεται στη σκιά στη βόρεια βεράντα του σπιτιού του, φορώντας χακί παντελόνι και παντόφλες.

Κρατούσε ένα ποτήρι ουίσκι και τους New York Times. Οι δύο άνδρες άρχισαν να μιλάνε. Καθισμένος εκεί, στη βεράντα, ο Σάμιουελσον αισθανόταν ότι ο Χέμινγουεϊ τον κρατούσε σε απόσταση ασφαλείας. « Ησουν στο σπίτι του, αλλά αισθανόσουν ότι είσαι έξω από αυτό».

 

 

 

Αρχισαν μιλώντας για την ιστορία στο Κοσμοπόλιταν και ο Σάμιουελσον του ανέφερε τις αποτυχημένες προσπάθειές του να γράψει.

Ο Χέμινγουέι άρχισε να μου δίνει συμβουλές: "Το πιο σημαντικό πράγμα που έμαθα για τη συγγραφή είναι ότι ποτέ δεν πρέπει να γράφεις πολύ μονομιάς. Να μη νιώθεις ότι έχεις ξεφουσκώσει. Άφησε λίγο και για την επόμενη ημέρα. Μόλις φτάσεις σε ένα ενδιαφέρον σημείο και ξέρεις τι θα συμβεί παρακάτω σταμάτα. Σταμάτα να το σκέφτεσαι και άφησέ το να «αναπνεύσει». Αφησε το υποσυνείδητο να κάνει τη δουλειά του. Την επόμενη μέρα μόλις ξυπνήσεις και είσαι φρέσκος, ξαναγράψε αυτά που είχες γράψει την προηγούμενη μέρα. Μόλις φτάσεις στο επόμενο ενδιαφέρον σημείο του βιβλίου σου, σταμάτα ξανά. Ετσι η διαδικασία της γραφής αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον όσο προχωράς. Να αποφεύγεις να συγκρίνεις τους σύγχρονους συγγραφείς με τους νεκρούς συγγραφείς των οποίων το έργο έχει δοκιμαστεί στο χρόνο".

Κατόπιν με ρώτησε ποιοί συγγραφείς μου αρέσουν. Του είπα ότι μου αρέσουν ο Στίβενσον και το Θορό. "Εχεις διαβάσει το Πόλεμος και Ειρήνη;" Του απάντησα, όχι. "Είναι ένα καταραμένα καλό βιβλίο. Πρέπει να το διαβάσεις. Πάμε στο γραφείο μου να σου γράψω μια λίστα με τα βιβλία που πρέπει να διαβάσεις".

 

Και του έδωσε αυτή:

 

"The Blue Hotel" by Stephen Crane
"The Open Boat" by Stephen Crane
Madame Bovary by Gustave Flaubert
Dubliners by James Joyce
The Red and the Black by Stendhal
Of Human Bondage by Somerset Maugham
Anna Karenina by Leo Tolstoy
War and Peace by Leo Tolstoy
Buddenbrooks by Thomas Mann
Hail and Farewell by George Moore
The Brothers Karamazov by Fyodor Dostoyevsky
The Oxford Book of English Verse
The Enormous Room by E.E. Cummings
Wuthering Heights by Emily Bronte
Far Away and Long Ago by W.H. Hudson
The American by Henry James

Ο Χέμινγουεϊ κατόπιν, πήγε στο ράφι του και πήρε μια συλλογή από ιστορίες του Στίβεν Κρέιν και την έδωσε στον Σάμιουελσον. Επίσης, του έδωσε ένα αντίγραφο του δικού του μυθιστόρημα, Αποχαιρετισμός στα Οπλα. «Μακάρι να το στείλετε πίσω όταν το διαβάσετε", του είπε. «Είναι το μοναδικό που έχω από αυτή την έκδοση». Το βράδι ο Σάμιουελσον επέστρεψε στο κελί του, διάβασε τον «Αποχαιρετισμό στα Οπλα» και το επέστρεψε στον συγγραφέα.

Η ιστορία συνεχίζεται ως εξής: Ο Χέμινγουέι του πρότεινε να φροντίζει το πλεούμενό του. Ηθελε κάποιον να το φροντίζει και να κοιμάται μέσα. «Θα έχετε χρόνο και για το γράψιμό σας», του είπε. Ετσι ξεκίνησε η περιπέτεια του Σάμιουελσον που κάθισε μαζί με τον Χέμινγουέι για ένα χρόνο ως βοηθός του. Κοιμόταν στο περίφημο σκάφος του συγγραφέα Πιλάρ και ταξίδευε μαζί του.

O Χέμινγουεϊ δημοσίευσε τις συζητήσεις τους σε ένα άρθρο του 1934 στο Esquire που ονομάζεται "Ο μονόλογος του Maestro».

Το άρθρο του Χέμινγουεϊ με τις συμβουλές του προς τον Σάμιουελσον ήταν η πηγή για να δημοσιεύσει το "Επτά Συμβουλές Από τον Έρνεστ Χέμινγουεϊ για το πώς να γράψετε μυθιστοριογραφία."

Αλλά και ο Σάμιουελσον έγραψε ένα εξαιρετικό βιβλίο για τη ζωή του δίπλα στο συγγραφέα, με τίτλο "Ενας χρόνος στο Κι Γουέστ και την Κούβα".

*****

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ