Επτά πολύ κλασικές επιλογές για καλοκαίρι

Επτά πολύ κλασικές επιλογές για καλοκαίρι Facebook Twitter
0

Ζητήσαμε από την πολύ καλού γούστου φίλη μας και δημοσιογράφο Μαριλένα Αστραπέλλου να μας προτείνει μερικά βιβλία για το καλοκαίρι. Εκανε επτά εξαιρετικές και κλασικές επιλογές.

Μαριλένα μας σε ευχαριστούμε και καλό καλοκαίρι!!!

Ντόρις Λέσινγκ, «Το πέμπτο παιδί» (εκδόσεις Καστανιώτη)

Επτά πολύ κλασικές επιλογές για καλοκαίρι Facebook Twitter

Μια οικογένεια επιμένει να κάνει όλα τα παιδιά που επιθυμεί, όμως όταν φτάνει στο πέμπτο η κατάσταση ξεφεύγει εκτός ελέγχου. Γιατί γεννιέται ένα παιδί δύσκολο, απροσάρμοστο –για θυμηθείτε τον μικρό Ντέμιεν στην «Προφητεία»- το οποίο όχι μόνο ανατρέπει την ισορροπία της οικογένειας αλλά διαλύει την εύθραυστη συνοχή της και πιθανότατα αποδεκατίζει τα κατοικίδιά της. Με γραφή που θυμίζει λίγο μαγικό ρεαλισμό α λα Μαρκές, η Λέσινγκ θέτει ερωτήματα για την άκρατη τεκνοποίηση αλλά και τη διαχρονική αντιπαράθεση nature vs nurture όσον αφορά τη διαμόρφωση της προσωπικότητας και δη, της εγκληματικής. Και μετά ήρθε η Λάιονελ Σράιβερ με το «Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν» και ο ιδρώτας άρχισε να τρέχει κρύος στους κροτάφους επίδοξων γονέων...

Φίλιπ Ροθ, «Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή» (Εκδόσεις Πόλις)

Επτά πολύ κλασικές επιλογές για καλοκαίρι Facebook Twitter

Ιδιαίτερη θέση έχει στην καρδιά μου αυτό το βιβλίο η υπόθεση του οποίου διαδραματίζεται στην εποχή του μακαρθισμού. Με γοητεύει η παρακμή της σχέσης του κεντρικού ήρωα με τη σύζυγό του, και ο αμείλικτος τρόπος με τον οποίο ανατέμνει το χαρακτήρα της. Αδύναμη, ευάλωτη, και τραγικά ανώριμη, είναι μια γυναίκα που δεν μπορεί να επιβληθεί ούτε στην κόρη της ούτε στο σύζυγό της. Ανέφερα ότι είναι ηθοποιός; Όταν βγήκε το βιβλίο, οι κριτικοί στη Βρετανία υποστήριξαν ότι αυτή η ιστορία ήταν βασισμένη στην εμπειρία του Ροθ από το δεύτερο γάμο του με τη γνωστή βρετανίδα ηθοποιό, Κλερ Μπλουμ. Όταν είχε εκδοθεί το επεισοδιακό διαζύγιό τους ύστερα από τέσσερα χρόνια γάμου η Μπλουμ είχε γράψει ένα βιβλίο, το «Leaving a doll's house» (1996) στο οποίο μιλούσε με τα μελανότερα χρώματα για τον επί δεκαεπτά χρόνια σύντροφό της. Λένε, ότι εκείνος απάντησε δυο χρόνια μετά με αυτό το βιβλίο, στο οποίο απαριθμεί τα χιλιάδες ελαττώματά της. Επειδή όμως μιλάμε για τον Ροθ, τον μεγαλύτερο εν ζωή Αμερικανό συγγραφέα, το λεπτομερές ψυχογράφημα που ξεδιπλώνει στις σελίδες του βιβλίου του, αποκαλύπτει εν τέλει μια γυναίκα συμπαθή μέσα στην τρωτότητά της. Ο ίδιος δεν θα το παραδεχόταν ποτέ (it's fiction! θα αναφωνούσε ενοχλημένος), αλλά κάπως έτσι πήρε την πανηγυρική ρεβάνς χωρίς να χάσει ρανίδα αξιοπρέπειας κάτι που δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί με βεβαιότητα για τη συμπαθή βρετανίδα ηθοποιό.

Μάριο Βάργκας Λιόσα, «Η θεία Χούλια και ο γραφιάς» (εκδόσεις Καστανιώτη)

Επτά πολύ κλασικές επιλογές για καλοκαίρι Facebook Twitter

Να ένα βιβλίο που δίνει μόνο του την απάντηση στη συνήθη ερώτηση: «πόσο αυτοβιογραφικό είναι αυτό το βιβλίο;». Περισσότερο δεν γίνεται. Είναι η απολαυστική ιστορία του δεκαοχτάχρονου επίδοξου συγγραφέα Μάριο ο οποίος ερωτεύεται και εν τέλει παντρεύεται τη θεία του, στη Λίμα της δεκαετίας του '50. Ακριβώς όπως έκανε ο συγγραφέας μας στην πραγματική ζωή μαζί με τη θεία του, Χούλια, εμπειρία που μετέφερε αργότερα στο χαρτί (1977) με χιούμορ, αυτοσαρκασμό και τρυφερότητα. Οκτώ χρόνια γάμου κόντρα σε όλες τις προβλέψεις και τις εναντιώσεις, το τέλος των οποίων διαδέχθηκε το δεύτερο στεφάνι του Λιόσα με την πρωτοεξαδέρφη Πατρίσια. Όταν ο έρωτας είναι οικογενειακή υπόθεση.

Τζόναθαν Κόου, «Οι νάνοι του θανάτου» (εκδόσεις Πόλις)

Το outsider όσον αφορά τη βιβλιογραφία του Κόου. Από τις σελίδες του αναδύεται μια essence «Λονδινίλας» που αγαπάμε να μισούμε: εργατικές πολυκατοικίες και βρωμερά σπίτια, νεαροί επίδοξοι μουσικοί εις αναζήτηση στούντιο ηχογράφησης και ψηλομύτες Αγγλίδες wannabe μούσες. Ιδανικό φόντο για ένα ανάλαφρο θριλεράκι περισσότερο γκροτέσκο παρά τρομακτικό στο οποίο κάποια στιγμή κάνουν τη σατανική εμφάνισή τους οι νάνοι του τίτλου. Τι τα θες. Μετά την ταινία «Don't look now» με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ και την κοκκινοντυμένη μινιόν νέμεσή του όλοι οι υπόλοιποι αιμοδιψείς νάνοι μοιάζουν με απλές οδοντόκρεμες.

Πάουλ Βεράχεν, «Omega Minor» (εκδόσεις Πόλις)

To βιβλίο-τόμος (800 σελίδες είναι αυτές) που μπορεί να γίνει το αναγνωστικό πρότζεκτ του καλοκαιριού. Η ιστορία της πόλης του Βερολίνου από την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία ως την πτώση του τείχους και την επακόλουθη αναβίωση του (νέο)ναζισμού, μέσα από τις υπόγειες –και κυριολεκτικά- διαδρομές ενός Εβραίου που γλιτώνει από τους ναζί όντας πρόσφυγας μέσα στην ίδια του την πόλη. Σε ένα παράλληλο σύμπαν μια ατομική βόμβα κατασκευάζεται από έναν άλλο Εβραίo. Η Ιστορία παίζει ύπουλα παιχνίδια, τα θύματα γίνονται θύτες και το ερώτημα παραμένει αναπάντητο: πώς μπορείς να κρίνεις κάποιον όταν δεν μπορείς καν να διανοηθείς τι σημαίνει να βρίσκεσαι στη θέση του; 600 σελίδες συναρπαστικής πλοκής και (οι τελευταίες) 200 που θα μπορούσαν και να έλειπαν. Εστω κι έτσι, σκεφτείτε το: εσείς πόσες 600 εξαιρετικά καλογραμμένες σελίδες διαβάσατε πρόσφατα;

Ενρίκε Βίλα-Μάτας, «Το Παρίσι δεν τελειώνει ποτέ» (εκδόσεις Καστανιώτη)

Μυθοπλασία, αυτοβιογραφία και δοκίμιο μπερδεύονται γλυκά και σε αυτό το βιβλίο του Καταλανού συγγραφέα ο οποίος κάνει μια αναδρομή στην περίοδο που έζησε το Παρίσι τη δεκαετία του '60. Αυτό που μου αρέσει γενικότερα στα βιβλία του Βίλα-Μάτας, είναι ότι θυμίζουν ανθολόγιο ρήσεων μεγάλων συγγραφέων. Να μια ενδεικτική παράγραφος από το «Παρίσι»: «Μια φράση του Ρίλκε: 'Αναζητήστε το βάθος των πραγμάτων: εκεί δεν κατεβαίνει η ειρωνεία'. Και μια του Ζιλ Ρενάρ: 'Η ειρωνεία είναι η ντροπαλοσύνη της ανθρωπιάς'. Θα είμαι ειλικρινής: και οι δυο φράσεις, όσο συζητήσιμες κι αν είναι, μου φαίνονται τέλειες. Αν και αυτή που μ' αρέσει περισσότερο είναι δική μου: 'Η ειρωνεία είναι η ανώτατη μορφή ειλικρίνειας'».

Τζέφρι Ευγενίδης, «Middlesex, Ανάμεσα στα δυο φύλα» (εκδόσεις Libro)

Αναμφισβήτητα, αυτό είναι το magnum opus του. Η ιστορία της ερμαφρόδιτης Calliope Stephanides, της εγγονής των Μικρασιατών προσφύγων, συγγενών πρώτου βαθμού που αγαπήθηκαν λίγο παραπάνω, μέσα από τη διαυγή όσο και ψύχραιμη ματιά του Ευγενίδη, ο οποίος παίρνει τις αποστάσεις του από τους ήρωές του, αφήνοντας τα συναρπαστικά πορτραίτα που χτίζει για αυτούς να μιλήσουν στην ψυχή του αναγνώστη. Το «Middlesex» είναι από τα βιβλία με τα οποία παθιάζεσαι, από εκείνα με τα οποία θέλεις να κλειστείς σε ένα δωμάτιο, με λίγο νερό, λίγη τροφή και καμία παρεμβολή από τον έξω κόσμο ανάμεσα σε σένα και τις σελίδες του. Υπάρχουν και τέτοιοι έρωτες για το καλοκαίρι.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ