Από τον Monet στον Warhol
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μια συλλογή, ένα ταξίδι στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης» αποτελείται από 83 αριστουργήματα, υπογεγραμμένα από 45 κορυφαίους εκπροσώπους της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, τα οποία διαμορφώνουν ένα μοναδικό εικαστικό πανόραμα που διατρέχει τα τελευταία 130 και πλέον ετη, από τον ιμπρεσιονισμό έως την pop art, με ενδιάμεσες στάσεις στον μεταϊμπρεσιονισμό, τον φοβισμό, τον εξπρεσιονισμό, τον κυβισμό, την αφαίρεση και τον σουρεαλισμό.
Μια έκθεση που ανασυνθέτει, μέσα από έναν συναρπαστικό διάλογο έργων, την ιστορία της ζωγραφικής από τον ιμπρεσιονισμό έως σήμερα. Το «παρών» δίνουν εμβληματικές μορφές της τέχνης από τα τέλη του 19ου και από τον 20ό αιώνα (Bonnard, Chagall, De Kooning, Degas, Dufy, Ernst, Gauguin, Kandinsky, Lichtenstein, Magritte, Man Ray, Marquet, Matisse, Modigliani, Monet, Morisot, Munch, Picasso, Pissarro, Seurat, Signac, Toulouse-Lautrec, Vuillard και Warhol), και πλαισιώνονται από λιγότερο γνωστούς στο ευρύ κοινό, αλλά εξίσου σημαντικούς και επιδραστικούς ζωγράφους (Angrand, Anquetin, Denis, Feininger, Friesz, Hayet, Lacombe, Laugé, Pourtau, Ranson, Redon, Sérusier, Szafran, Vallotton κ.ά.).
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Από τον Monet στον Warhol» εδώ.
Niki de Saint Phalle: Από τις σκοποβολές στην ελευθερία
MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Η πρώτη έκθεση στην Ελλάδα αφιερωμένη στη Niki de Saint Phalle (1930 - 2002), μία από τις πιο εμβληματικές και αφοπλιστικά ελεύθερες καλλιτέχνιδες του 20ού αιώνα. Μετέτρεψε τον θυμό, τον πόνο και την οργή σε εκρήξεις χρώματος, σε μια διαρκή γιορτή ζωής, φαντασίας και αναγέννησης, διασχίζοντας ατρόμητα τα όρια της καλλιτεχνικής έκφρασης.
Από τα έργα-δράσεις σκοποβολής «Tirs» μέχρι τις πολύχρωμες «Nanas», και μέσα από ζωγραφικά έργα, κολάζ, βιβλία και γλυπτά, ο κόσμος της Niki de Saint Phalle ξεδιπλώνεται στην έκθεση σαν παιδικό παιχνίδι, με όλη την αμεσότητα και τον ενθουσιασμό που επιτρέπει η τέχνη. Με αφετηρία τη συλλογή εμβληματικών έργων της που ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, χάρη στη δωρεά του οραματιστή συλλέκτη και εμπόρου τέχνης Αλέξανδρου Ιόλα και της ίδιας, η έκθεση παρουσιάζει στο αθηναϊκό κοινό το καλλιτεχνικό σύμπαν της σημαντικής εικαστικού, αναδεικνύοντας τις παράλληλες όψεις του.
Λίλα Ντε Νόμπιλι, Υλικά ονείρων: Θέατρο - Όπερα - Ζωγραφική. Από τη Συλλογή του Ερρίκου Σοφρά
Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»
Η Λίλα Ντε Νόμπιλι (1916-2002) υπήρξε σπουδαία σκηνογράφος και ενδυματολόγος του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Συμμετείχε σε εμβληματικές παραστάσεις θεάτρου, όπερας και χορού, δημιουργώντας σκηνικά όλο μαγεία και ποίηση. Συνεργάστηκε με τον Λουκίνο Βισκόντι και τη Μαρία Κάλλας, την Εντίθ Πιαφ και την Ίνγκριντ Μπέργκμαν, τον Φράνκο Τζεφιρέλι και τον Πίτερ Χολ, την Όντρεϊ Χέπμπορν και τον Λόρενς Ολίβιε. Καθώς είχε σπουδάσει ζωγραφική στη Ρώμη και στο Παρίσι, κάθε της μακέτα σκηνικού ή κοστουμιού έχει σπάνιες ζωγραφικές αρετές.
Η έκθεση παρουσιάζει τη συλλογή του Ερρίκου Σοφρά, ο οποίος εδώ και 25 χρόνια μελετά και συλλέγει το έργο της. Περιλαμβάνει μακέτες σκηνικών και κοστουμιών δώδεκα σημαντικών παραστάσεων θεάτρου και όπερας αλλά και ζωγραφικά έργα, σχέδια και παραβάν μεγάλων διαστάσεων. Ανάμεσα σε άλλα, βρίσκουμε μακέτες από την ελεγειακή «Τραβιάτα» του 1955 στη Σκάλα του Μιλάνου, σε σκηνοθεσία Βισκόντι, με την Κάλλας, η αριστοτεχνικά ζωγραφισμένη μακέτα για τον «Ωραίο αδιάφορο» του Κοκτό, που γράφτηκε για την Πιαφ και παίχτηκε από την ίδια, και τρεις μακέτες από τη μνημειώδη παράσταση της «Κάρμεν» του 1965 στην παρισινή Όπερα για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη σύνθεσή της.
Κυριάκος Μορταράκος: Αναδρομή
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Η έκθεση περιλαμβάνει πάνω από 150 έργα, διαρθρωμένα σε θεματικές ενότητες, εκκινώντας από την περίοδο σπουδών του καλλιτέχνη στην ΑΣΚΤ και καλύπτοντας όλες τις περιόδους της καλλιτεχνικής του παραγωγής. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν αρχειακό υλικό (έντυπο, ψηφιακό, αναλογικό), εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα.
«Η τέχνη του Κυριάκου Μορταράκου αρθρώνεται ως ένα ιδιότυπο, προσωπικό εικαστικό σύμπαν, όπου ο γραπτός λόγος συχνά υποκαθιστά την εικόνα. Χαρακτηρίζεται, δε, από τη διακριτική αλλά στιβαρή παρουσία μιας υλικότητας που ενισχύει την οπτική αφήγηση. [...] Ως ένα κοινοποιημένο ιδιωτικό αρχείο μνήμης, όπου η αποτύπωση –με εικαστικό και γραπτό λόγο– μιας προσωπικής ανάμνησης, ενός ίχνους, μιας στιγμής, μιας ημέρας ή μιας σκέψης έχουν καίριο ρόλο», γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης Κατερίνα Κοσκινά.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Κυριάκος Μορταράκος: Αναδρομή» εδώ.
Αλέξανδρος Τζάννης: Athens Dies In Dreams At Sunrise
Παλιό Λατομείο, λόφος Φιλοπάππου
Ο οργανισμός ΝΕΟΝ στο πλαίσιο της υλοποίησης του Έργου στην Πόλη 2025 παρουσιάζει την έκθεση του Αλέξανδρου Τζάννη «Athens Dies In Dreams At Sunrise», η οποία πραγματοποιείται στο παλιό λατομείο, στη νότια πλευρά του λόφου Φιλοπάππου. Στο σημείο αυτό, οι αρχιτέκτονες Μπούκη Μπαμπάλου-Νουκάκη και Αντώνης Νουκάκης δημιούργησαν μια ανοιχτή κατασκευή-υποδομή για υπαίθρια έκθεση γλυπτικής στο πλαίσιο του προγράμματος ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων το 2003. Η κατασκευή αυτή, αν και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ για τον αρχικό της σκοπό, παραμένει αγκιστρωμένη στον βράχο ως σιωπηλό αποτύπωμα της πρόθεσης εκείνης. Πάνω σε αυτήν προσαρτάται το γλυπτό του Τζάννη, επαναφέροντας την αρχική πρόθεση.
Αποτύπωμα 30. Άνθρωποι - Τελετουργίες - Ζωή
Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
Αναδρομική έκθεση του διακεκριμένου Έλληνα φωτογράφου Σπύρου Πώρου σε συνδιοργάνωση με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Παρουσιάζονται περισσότερες από 160 φωτογραφίες από το σύνολο του έργου του Σπύρου Πώρου, καλύπτοντας τρεις δεκαετίες αδιάλειπτης καλλιτεχνικής δημιουργίας (1995-2025). Ανθρώπινες ιστορίες, τελετουργικά δρώμενα και στιγμιότυπα από καθημερινές δραστηριότητες που αναδεικνύουν την ποικιλία και τη δυναμική της ανθρώπινης εμπειρίας μέσα από τις εμβληματικές σειρές «Χρυσή Αναλογία» (2015), «Η Απολογία των ηρώων» (2017), «Τα πάντα ρει» (2002) και την πιο πρόσφατη «transition». Ο θεατής ταξιδεύει στον κόσμο που αγάπησε και αποτύπωσε ο Σπύρος Πώρος: ονειρικές καταστάσεις, πρόσωπα που κουβαλούν ιστορίες αιώνων, στιγμές καθημερινότητας που γίνονται ποίηση μέσα από τον φακό. Πρόσωπα από τους δρόμους της Αιγύπτου και της Αργεντινής, εμβληματικά πορτρέτα –όπως αυτό της Τζένιφερ Λόπεζ στην Ακρόπολη και του Χάρβεϊ Καϊτέλ στη Νέα Υόρκη–, σώματα χορευτών του Μπαλέτου της Κούβας και λουλούδια που μεταμορφώνονται σε γλυπτά.
Charles Sandison: The Athens Algorithm
Bernier/Eliades
Ο Sandison δημιουργεί ένα φωτεινό νήμα που συνδέει τη γέννηση του δυτικού στοχασμού με την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. Κεντρικό σημείο αναφοράς της έκθεσης είναι η Ada Lovelace, κόρη του λόρδου Βύρωνα, η οποία γεφύρωσε με τη φαντασία της τον ρομαντισμό με τον ορθολογισμό. Η Lovelace προφήτεψε μια «ποιητική επιστήμη», μια τέχνη των αριθμών ικανή όχι μόνο για υπολογισμό δεδομένων αλλά και για έκφραση συναισθημάτων. O Sandison ερμηνεύει αυτήν ακριβώς τη συγχώνευση μέσω παραγωγικού (generative) κώδικα, αλγοριθμικού φωτός και ψηφιακών αρχιτεκτονικών κατασκευών. Τα έργα του μοιάζουν με ζωντανά κείμενα που καταλαμβάνουν χώρο: αστερισμοί λέξεων και δεδομένων που εξελίσσονται, αποσυντίθενται και αναδιαμορφώνονται. Κάθε αλγόριθμος γίνεται μια φιλοσοφική πρόταση, ένας συλλογισμός που αποκτά κίνηση και φως. Το αποτέλεσμα είναι ένας διάλογος ανάμεσα στην Αθήνα, όπου γεννήθηκε η λογική, και τη Lovelace, που της έδωσε συνείδηση, ανάμεσα στον μύθο και τη μηχανή, το συναίσθημα και την ανάλυση. Μέσα από αυτήν τη συνάντηση της αρχαίας και της σύγχρονης νόησης, ο καλλιτέχνης αναζητά το νόημα της σκέψης μέσα από τη γλώσσα του κώδικα και εξετάζει αν οι αλγόριθμοι, όπως άλλοτε οι μύθοι, είναι τα νέα εργαλεία πίστης.
Η κρυμμένη εικόνα
Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έργα έντεκα, ανερχόμενων και ήδη αναγνωρισμένων ζωγράφων, στα οποία, παρά τις διαφορετικές πορείες των καλλιτεχνών, υπάρχουν στοιχεία που συνδέουν την εργασία και τις καλλιτεχνικές επιλογές τους. Πρόκειται για στοιχεία που περιγράφουν μια σύγχρονη, ξεχωριστή διαδρομή μέσα στην ιστορία της ζωγραφικής. Προδίδουν έναν αναστοχασμό για τη φύση και τη λειτουργία των αναπαραστάσεων, τελικά και της ίδιας της ζωγραφικής, σε μια εποχή που κατακλύζεται από κάθε είδους εικόνες, σε ένα ακραία διεσταλμένο ψηφιακό σύμπαν, που απαιτεί από τους καλλιτέχνες μια νέου τύπου διαπραγμάτευση μαζί του.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Η κρυμμένη εικόνα» εδώ.
Ελέσα Αντύπα: Χείμαρροι Ζωής
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Στη δεύτερη ατομική της έκθεση ζωγραφικής η Ελέσα Αντύπα, εμπνεόμενη από την προσωπική εμπειρία της μητρότητας, παρουσιάζει μια σειρά 20 ελαιογραφιών που συνδυάζουν τη ζωγραφική του βλέμματος με εικόνες σκηνοθετημένες από έναν σύνθετο ψυχισμό. Αποτυπώνοντας στον καμβά ή το ξύλο τη σχέση γέννησης και φυσικής αναγέννησης, καθώς και μια αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στο δέος της φύσης και το δέος της μητρότητας, δημιουργεί έργα που υπερβαίνουν το προσωπικό της βίωμα. Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης, Ελισάβετ Πλέσσα: «Ανάμεσα σε συστάδες λουλουδιών που μοιάζει να την προστατεύουν από μια απειλητική καθημερινότητα, η Αντύπα αναπαύεται σαν κοιμωμένη Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης που ολάνθιστη την περιμένει να ξυπνήσει. [...] Κατορθώνοντας να ενώσει στα έργα της το περιεχόμενο με τη φόρμα, την έννοια με την ύλη, την όψη με την αφή, εν τέλει τη φύση με την τέχνη, οι χείμαρροι των εικόνων της γίνονται χείμαρροι ζωής που κυλούν παράλληλα με τη δική της. Η μητρότητά της παύει να είναι μια προσωπική ιστορία, είναι μια ιστορία της ζωγραφικής».
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Ελέσα Αντύπα: Χείμαρροι Ζωής» εδώ.
Units of Attention
Crux
Η έκθεση «Units of Attention» συγκεντρώνει το έργο τεσσάρων καλλιτεχνών που χρησιμοποιούν τη γλώσσα της αφαίρεσης. Ο καθένας τους αξιοποιεί την αφαίρεση με προκλητικό και σύγχρονο τρόπο. Σε αντίθεση με μεγάλο μέρος της μοντερνιστικής αφαίρεσης, τα έργα τους δεν αποσύρονται από τον κόσμο αλλά επιδιώκουν να εμπλακούν ενεργά μαζί του. Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: David Batchelor, Shila Khatami, Daniel Sturgis και Hayley Tompkins.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Units of Attention» εδώ.
Οι ήχοι της σιωπής
a.antonopoupou.art
Με αφετηρία τον προβληματισμό γύρω από τους γρήγορους ρυθμούς της σύγχρονης πραγματικότητας, τη διάσπαση της προσοχής, το μειούμενο βάθος της επικοινωνίας και την απίσχνανση της προσεκτικής ακρόασης, η ομαδική έκθεση «Οι ήχοι της σιωπής» διερευνά τη δύναμη και τις πολλαπλές όψεις της σιωπής μέσα από έργα δεκαεννέα σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών. «Στη σιωπηλή, χωρίς ήχο αυτή έκθεση, οι “ήχοι” εννοούνται μεταφορικά ως αναπνοές, ψίθυροι, αποσιωπημένες ιστορίες, τραύματα και απώλειες, μνήμες ή ψυχική διάθεση, ως οι κρυφοί αλλά υπαρκτοί αυτοί “ήχοι-απόηχοι” που αναδεικνύουν τη σιωπή ως έναν τόπο επίγνωσης, γαλήνης, αυτοσυνειδησίας, προσμονής και επιθυμίας, μετάπλασης και σύνδεσης με το εσωτερικό βλέμμα. Τα έργα ενεργοποιούν την ενσώματη πρόσληψη του ήχου και της εικόνας, διευρύνουν τις αισθήσεις και φέρνουν στο προσκήνιο το λανθάνον ή τον απόηχο της πραγματικότητας και τη μνήμη», λέει η επιμελήτρια Α. Κοροξενίδη. Συμμετέχουν: Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κώστας Χριστόπουλος, Νίνα Παπακωνσταντίνου, Κατερίνα Αποστολίδου, Δανάη Στράτου, Αλέξανδρος Ψυχούλης, Δημήτρης Εφέογλου, Βασίλης Βασιλάκης, Παναγιώτης Κουλουράς, Νίκος Καναρέλης, Ανδρέας-Ράγκναρ Κασάπης, Φωτεινή Πούλια, Μαρκ Χατζηπατέρας, Ισμήνη Κινγκ και Ιλεάνα Αρναούτου, Κυριακή Γονή, Ντόρα Χακίμ, Ευγενία Αποστόλου, Πάνος Φαμέλης, Γιάννης Τζώρτζης.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Οι ήχοι της σιωπής» εδώ.
All Eyes on Palestine
Κέντρο για τον Μετακαπιταλιστικό Πολιτισμό - mέta + DiEM25
Η έκθεση τιμά είκοσι Παλαιστίνιους καλλιτέχνες που γεννήθηκαν μεταξύ των δύο Ιντιφάντα και τώρα εργάζονται στη Γάζα, στη Δυτική Όχθη, στη Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού. Οι καλλιτέχνες πραγματεύονται την την κατοχή, την εξορία και την αντίστασης, απαντώντας στη βία και την εξάλειψη του παλαιστινιακού λαού με πράξεις δημιουργίας.
Ανάμεσά τους ο πολυσχιδής καλλιτέχνης Amer Shomali, συν-σκηνοθέτης του αναγνωρισμένου εικονογραφημένου ντοκιμαντέρ «The Wanted 18» και διευθυντής του Παλαιστινιακού Μουσείου στο Birzeit, ο εικαστικός και καλλιτέχνης πολυμέσων Sharif Waked που διερευνά τη μνήμη, την εξουσία και την ταυτότητα μέσω βίντεο, φωτογραφίας και ψηφιακής ζωγραφικής, η Παλαιστίνια-Δανή καλλιτέχνιδα Larissa Sansour που συνδυάζει βίντεο, φωτογραφία και εγκατάσταση με αφηγήσεις επιστημονικής φαντασίας για να διαπραγματευτεί την εξορία, το τραύμα και τη συλλογική ταυτότητα. Επίσης η Bayan Abu Nahla, γεννημένη στη νέα χιλιετία, η οποία απεικονίζει μέσα από ποιητικές ακουαρέλες ό,τι έχει απομείνει στα μάτια των επιζώντων, καθώς και η Malak Mattar, γεννημένη το 1999 και ήδη εμβληματική εικονογράφος και καλλιτέχνιδα της γενιάς της.
Η επιμέλεια είναι της Elettra Stamboulis, Ιταλίδας επιμελήτριας με ελληνική καταγωγή, συγγραφέως και πολιτιστικής παραγωγού με εκτεταμένη εμπειρία στη σύγχρονη τέχνη, στα κόμικς και σε έργα με κοινωνική αναφορά, με την υποστήριξη της Ελληνίδας καλλιτέχνιδας και ακτιβίστριας Δανάης Στράτου, προέδρου του Κέντρου για τον Μετακαπιταλιστικό Πολιτισμό - mέta, γνωστής για τις μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις στη φύση και τις κοινωνικές πρωτοβουλίες της, καθώς και της Doris Hakim, Ελληνοπαλαιστίνιας καλλιτέχνιδας, της οποίας το έργο διερευνά τα σύνορα, την ταυτότητα και τις διασταυρώσεις της προσωπικής και συλλογικής μνήμης.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «All Eyes on Palestine» εδώ.
everynight
Το πρόγραμμα everynight προσκαλεί δεκατρείς σύγχρονους εικαστικούς καλλιτέχνες/-ιδες από την Αλγερία, τη Γαλλία/Λίβανο, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ινδία, το Ιράν/Καναδά, την Παλαιστίνη και τις ΗΠΑ να παρουσιάσουν έργα κινούμενης εικόνας διάρκειας έως πέντε λεπτών, εμπνευσμένα από όνειρα που έχουν βιώσει ή φανταστεί. Από τις 2 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, κάθε βράδυ, τα έργα παρουσιάζονται ως παρεμβάσεις πριν από τις προγραμματισμένες προβολές σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας. Στις 15-16 Δεκεμβρίου 2025 ακολουθεί μια διήμερη έκθεση κινούμενης εικόνας, μουσικής, ποίησης και επιτόπιων (site-responsive) παρεμβάσεων στον εγκαταλελειμμένο κινηματογράφο Αλφαβίλ. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται τον Ιανουάριο του 2026 με τη διάλεξη-περφόρμανς «Last Movies» του καλλιτέχνη και κινηματογραφιστή Stanley Schtinter στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Οι συμμετέχοντες/-ουσες είναι οι: Shaheen Ahmed, Ελένη Μπαγάκη, Shadi Habib Allah, Sky Hopinka, Κατερίνα Κομιανού, Simon Lässig, Μανώλης Δ. Λεμός, Bahar Noorizadeh, Valentin Noujaïm, Λουίζα Ντούρου, Lydia Ourahmane, Leslie Thornton, Ελένη Τωμαδάκη.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «everynight» εδώ.