Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ένα γλυπτό στην πόλη ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζάννης, «Athens dies in dreams at sunrise», 2025. Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ για το «Έργο στην Πόλη» 2025. Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά. Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη.
0

Από το ύψος της οδού Ορλώφ στον περιφερειακό του Φιλοπάππου το πετρόχτιστο μονοπάτι οδηγεί σε ένα σημείο άγνωστο σε πολλούς Αθηναίους, από αυτά που οι οδηγοί αναφέρουν ως «καλά κρυμμένα μυστικά», έναν χώρο πολύ δημοφιλή και αγαπητό στους περίοικους, που συνδέουν με τον τόπο την καθημερινή τους δραστηριότητα, προφυλάσσοντάς τον ως ένα κρίσιμο, ευαίσθητο οικοσύστημα. 

Το μονοπάτι οδηγεί σε ένα πλάτωμα, σε ένα κοίλον, ένα λατομείο που λειτουργούσε παράνομα μέχρι τη δεκαετία του ’60. Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά, θα δει πως έχει ακόμα τις χαρακιές από τα κρουστικά μηχανήματα και τις σιδερένιες ράγες που χρησιμοποιούσαν στις εξορύξεις. 

Αν κοιτάξει κανείς ακόμα πιο προσεκτικά, θα δει φωλιές που έχουν φτιάξει οι κουκουβάγιες και οι χελώνες δίπλα σε φραγκοσυκιές και ποώδη φυτά που ξεπηδούν από τις σχισμές της πέτρας. Όποιος ανέβει στα βράχια ατενίζει το νότιο μέρος της πόλης και τον Σαρωνικό. Στο γαλήνιο αυτό τοπίο υπάρχει ένα στιβαρό απομεινάρι μιας ημιτελούς κατασκευής, από ένα από τα σχέδια για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Εδώ, ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί ένα γλυπτό-παράσιτο το οποίο περικυκλώνει αυτήν τη διάτρητη κατασκευή που στέκει σαν σκελετός, και την κατοικεί. Εισάγει μια αυστηρή γεωμετρία, σχηματίζει ένα άκαμπτο πλαίσιο που λειτουργεί ως όριο και περιχαρακώνει τον χώρο. 

Η δουλειά του Αλέξανδρου Τζάννη στρέφεται στην πόλη, αφορά τον τρόπο που αλλάζει· ο ίδιος παρακολουθεί με έναν πιο αφηρημένο τρόπο τις αλλαγές της, εντάσσοντας στο έργο του πολλά γεωμετρικά στοιχεία.

Είναι η ένατη χρονιά που το ΝΕΟΝ παρουσιάζει, στο πλαίσιο του προγράμματος «Έργο στην Πόλη», μια ανάθεση σε δημόσιο χώρο, την εγκατάσταση, αυτήν τη φορά, του Αλέξανδρου Τζάννη με τίτλο «Athens dies in dreams at sunrise», μια αλληγορία για το τέλος του πάρτι με το ξημέρωμα, το τέλος του ονείρου με το ξύπνημα.

Ένα γλυπτό στην πόλη ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζάννης, «Athens dies in dreams at sunrise», 2025. Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ για το «Έργο στην Πόλη» 2025. Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά. Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη.

«Αυτό το έργο, το γλυπτό, υπάρχει μέσα σε μια προϋπάρχουσα κατασκευή και το ενδιαφέρον είναι το πώς εντάσσεται στη ζωή της πόλης. Αυτός εδώ είναι ένας χώρος που χρησιμοποιείται καθημερινά από τους κατοίκους της περιοχής, εδώ κάνουν περιπάτους, βγάζουν βόλτα τα σκυλιά τους, κάνουν γιόγκα, τάι-τσι, και η εγκατάσταση έχει προσαρμοστεί και στις ανάγκες των κατοίκων∙ έχουμε αφήσει χώρο ώστε να συνεχίζονται όλες αυτές οι λειτουργίες απρόσκοπτα, οπότε, με αυτήν τη συνεργασία, βγαίνει πραγματικά το έργο του Αλέξανδρου στον δημόσιο χώρο και εναρμονίζεται με αυτόν», λέει η διευθύντρια του ΝΕΟΝ, Ελίνα Κουντούρη.

Η δουλειά του Αλέξανδρου Τζάννη στρέφεται στην πόλη, αφορά τον τρόπο που αλλάζει· ο ίδιος παρακολουθεί με έναν πιο αφηρημένο τρόπο τις αλλαγές της, εντάσσοντας στο έργο του πολλά γεωμετρικά στοιχεία. Η μεταβολή είναι ένας κεντρικός άξονας της δουλειάς του – αυτή που συντελείται είτε μέσα από τεχνικές διαδικασίες, όπως είναι η βιομηχανία και η εργασία που αλλάζει την ύλη, είτε, φυσικά, μέσω του χρόνου. Ο Τζάννης χρησιμοποιεί υλικά που φθείρονται και στη μεταβιομηχανική εποχή που διανύουμε ασχολείται πολύ με τα βιομηχανικά κατάλοιπα. Από το 2017 ασχολείται με τα «Παράσιτα», εγκαταστάσεις που αγκιστρώνονται σε στοιχεία κτιρίων. Δουλεύει πολύ με τον σίδηρο και τον μαγνήτη και εξερευνά το πώς αυτά τα δυο υλικά παρασιτούν το ένα εις βάρος του άλλου. Τα όρια μεταξύ ξενιστή και παράσιτου γίνονται θολά, κάτι που συμβαίνει στα υλικά. Πρόκειται για ένα σχόλιο και πάνω στις κοινωνικές προεκτάσεις της σχέσης αυτής, ενώ οι δυο οργανισμοί αναγνωρίζονται ως εξίσου σημαντικοί και αλληλένδετοι. «Το παράσιτο το συναντάμε σε όλες τις μορφές του πολιτισμού και της φύσης. Είναι μια σχέση αρχικά ξεκάθαρη που γίνεται ολοένα πιο περίπλοκη και δυσανάγνωστη. Στην κατασκευή αυτή τονίσαμε αυτήν τη σχέση και επάνω της δημιουργήσαμε ένα τεράστιο γλυπτικό παράσιτο», λέει ο Αλέξανδρος Τζάννης. 

Ένα γλυπτό στην πόλη ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου Facebook Twitter
Η Γαλήνη Νώτη και ο Αλέξανδρος Τζάννης. Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά. Ευγενική παραχώρηση ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη.

Στο σημείο αυτό του λόφου, το λατομείο και το φυσικό τοπίο του βράχου δημιουργούν μια αντίθεση και δείχνουν την ανθρώπινη επίδραση σε ένα φυσικό τοπίο που ωστόσο διατηρεί αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά του μέσα στον χρόνο.

«Ακριβώς εδώ, το 2003, οι αρχιτέκτονες Μπούκη Μπαμπάλου-Νουκάκη και Αντώνης Νουκάκης δημιούργησαν μια ανοιχτή κατασκευή-υποδομή για υπαίθρια έκθεση γλυπτικής, στο πλαίσιο του προγράμματος ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων. Η κατασκευή αυτή, αν και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ για τον αρχικό της σκοπό, παραμένει αγκιστρωμένη στον βράχο ως σιωπηλό αποτύπωμα της πρόθεσης εκείνης. Πάνω σε αυτήν προσαρτάται η έκθεση του Αλέξανδρου Τζάννη “Athens dies in dreams at sunrise”, που ενσωματώνει όλα τα προηγούμενα δεδομένα, αναπτύσσεται μέσα τους και “χτίζει” πάνω σε αυτά ένα επιπλέον επίπεδο», λέει η επιμελήτρια του έργου Γαλήνη Νώτη. 

Στο γλυπτό αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο, μέσα από τον σχεδιασμό τρισδιάστατων μοντέλων και διαδικασίες βιομηχανικής παραγωγής. Το φυτό αυτό, η μηδική, μοιάζει ξερό, ενώ δεν είναι: πέφτει σε φθινοπωρινό λήθαργο και όταν επιστρέψουν οι ευνοϊκές συνθήκες αναπτύσσεται πάλι. Υπενθυμίζει τον κύκλο της ζωής, περνώντας μέσα από τον θάνατο. 

Ένα γλυπτό στην πόλη ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζάννης, «Athens dies in dreams at sunrise», 2025. Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ για το «Έργο στην Πόλη» 2025. Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά. Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη.

Στη βάση του γλυπτού διακρίνονται βυθισμένες αθλητικές μπλούζες, μια ενδυματολογική αναφορά στη ρέιβ κουλτούρα και στα πάρτι της δεκαετίας του ’90, ορισμένα από τα οποία έγιναν στον λόφο του Φιλοπάππου. Τα ρούχα, πετρωμένα σ’ ένα πλαίσιο που μοιάζει ρευστό, αλλά έχει στερεοποιηθεί, απηχούν αυτή την κουλτούρα.

Όσα σχεδίασαν και οραματίστηκαν οι αρχιτέκτονες το 2003 έμειναν ημιτελή. Η μελέτη εγκαταλείφθηκε, η ανάπλαση του τόπου δεν πραγματοποιήθηκε, όμως τα απομεινάρια της δεν αποσύρθηκαν από τον χώρο. Αυτό το φυσικό αλλά και διαμορφωμένο από την ανθρώπινη παρέμβαση τοπίο ήταν το αγαπημένο σημείο του Αλέξανδρου Τζάννη στην πόλη, που το γνώρισε πριν από είκοσι και πλέον χρόνια, όταν υπήρχε λίγο πιο πέρα ένα αναρριχητικό πεδίο που ήταν μέρος των καθημερινών του προπονήσεων. 

Ένα γλυπτό στην πόλη ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζάννης, «Athens dies in dreams at sunrise», 2025. Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ για το «Έργο στην Πόλη» 2025. Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά. Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη.
Ένα γλυπτό στην πόλη ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζάννης, «Athens dies in dreams at sunrise», 2025. Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ για το «Έργο στην Πόλη» 2025. Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά. Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη.

«Έχω βρεθεί πολλές φορές εδώ, όταν έκανα αναρρίχηση, αλλά και σε πάρτι που γίνονταν συχνά και νομίζω ότι αυτός ο χώρος είναι ο πιο κοντινός και ταιριαστός σε μένα∙ είχε ακριβώς τα στοιχεία που μου αρέσουν. Ένα βιομηχανικό βαρύ στοιχείο, ταυτόχρονα ανάλαφρο, την εργασία του ανθρώπου που έχει αφήσει τα ίχνη της στον βράχο, ενώ ταυτόχρονα βρισκόμαστε σε ένα φυσικό περιβάλλον που παίζει και με τη δική μου χρωματική παλέτα της σκουριάς και με τον κύκλο της ζωής, της εγκατάλειψης και της επανοικειοποίησης, που διαρκώς με απασχολεί. Βλέπουμε σημάδια βίας στον βράχο, ενώ το ίδιο το τοπίο σού προσφέρει γαλήνη και ηρεμία και το βλέμμα σου φτάνει μέχρι τη θάλασσα. Με αφορμή ένα ξεραμένο φυτό που υπήρχε, κατασκευάστηκε ένα “κλαδί”, ένα ρετροφουτουριστικό στοιχείο που πλέκεται στην αρχιτεκτονική κατασκευή, μια νοητική προέκταση της αναρρίχησης. Η κατασκευή ήταν καμένη σε ένα σημείο, έτσι την άφησα να υπάρχει και τοποθέτησα και κάποια ρούχα, απομεινάρια των πάρτι που έγιναν σε άλλες δεκαετίες. Τα κλαδιά αυτά είναι χυμένα σε μέταλλο και αναπαριστούν τα κλαδιά της μηδικής, ενός φυτού που αφθονεί στην περιοχή και το φυτεύουν οι κάτοικοι. Και αν χαίρομαι κάτι, είναι ότι σε αυτό το έργο είναι όλα ταιριαστά με τη μνήμη, την ιστορία, το παρελθόν και το παρόν του τόπου αυτού», λέει ο Αλέξανδρος Τζάννης. 

Δείτε περισσοτέρες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ