Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ Facebook Twitter
Η Olivia Dean ακούγεται απλή, ειλικρινής, με μια φυσική οικειότητα που σε κερδίζει αμέσως. Φωτ.: Getty Images
0


Η OLIVIA DEAN είναι ένα όνομα που το τελευταίο διάστημα εμφανίζεται παντού. Αν ρίξει κανείς μια ματιά στο UK Singles Chart ή στο Billboard, δύσκολα θα την αγνοήσει· είναι η μόνη καλλιτέχνιδα που καταφέρνει να σταθεί μέσα στον θόρυβο του «KPop Demon Hunters» και το ασταμάτητο κύμα της Taylor Swift, κρατώντας σταθερά μια θέση στη δεκάδα για πάνω από δυο μήνες. Χάρη στα «Man I need», «Nice to each other» και στο «Rein me in» με τον Sam Fender, έχει εδραιωθεί ως μία από τις πιο αναγνωρίσιμες και φρέσκες φωνές αυτήν τη στιγμή στο διεθνές μουσικό στερέωμα.

Κι όμως, εικάζω πως μέχρι πρόσφατα εγώ, όπως πολλοί, δεν ήξεραν καν ποια είναι. Είναι από εκείνες τις περιπτώσεις που ακούς ένα τραγούδι στο ραδιόφωνο, σου κολλάει αμέσως κι έπειτα ανακαλύπτεις ότι πίσω του κρύβεται ένα όνομα που βλέπεις παντού, αλλά δεν το έχεις ακόμα συνδέσει με ήχο και πρόσωπο.

«Έχω κάνει όλα τα κλισέ», τραγουδάει στο «Nice to each other», και πράγματι, μοιάζει να θέλει να ξεπεράσει το παρελθόν και να εστιάσει στο τώρα. Εδώ, ο ήχος της ανοίγει και φωτίζεται, γίνεται ίσως παραπάνω απαλός απ’ ό,τι χρειάζεται.

Ο Alexis Petridis σημείωσε πολύ εύστοχα στην «Guardian» ότι, αν δεν υπήρχε το σάουντρακ του «KPop Demon Hunters», που καταλαμβάνει τις πρώτες θέσεις στα charts, τώρα θα μιλούσαμε για την Dean ως «το ποπ φαινόμενο της χρονιάς» – και μάλλον έχει δίκιο. Το «Man I need» π.χ. είναι ήδη το πέμπτο πιο παιγμένο τραγούδι παγκοσμίως στο Spotify, και όχι άδικα – είναι από τα κομμάτια που ακούς μια φορά και σου μένει. Μου κάνει εντύπωση που δεν έχει προκαλέσει πιο πολύ θόρυβο. Πάντως, την τωρινή της επιτυχία, απ’ ό,τι φαίνεται, βοήθησαν και οι εμφανίσεις της ως support στις συναυλίες της Sabrina Carpenter και του Sam Fender.

Olivia Dean - «Man I need»

Η Olivia Dean είναι 26 χρονών και μεγάλωσε στα βόρεια προάστια του Λονδίνου – από την πλευρά της μητέρας της έχει ρίζες από την Τζαμάικα και τη Γουιάνα. Μικρή ήθελε να ασχοληθεί με το θέατρο, προτού το γυρίσει στη μουσική. Στα 15 της κατάφερε να μπει στο φημισμένο BRIT School, την ίδια σχολή που ανέδειξε ονόματα όπως η Adele, η Raye και η FKA Twigs. Στα 16 της άρχισε να γράφει τραγούδια. Όμως, σε αντίθεση με άλλους συμμαθητές της, η επιτυχία δεν ήρθε αμέσως. Αν και από την αρχή έκανε σωστά όλα τα βήματα που απαιτούνται στη βρετανική showbiz για να περάσεις σε ένα άλλο επίπεδο, π.χ. εμφανίσεις στην τηλεόραση, στην εκπομπή του Jools Holand ή στο Glastonbury Festival, αυτό τελικά δεν λειτούργησε.

Το 2023 κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ, το «Messy». Παρότι απέσπασε αξιοπρεπείς κριτικές και το κομμάτι «Dive» έγινε κάπως γνωστό, δεν κατάφερε να ξεχωρίσει. Η μουσική της έμοιαζε υπερβολικά προσεγμένη και καθωσπρέπει, σαν να τη σκίαζε η ίδια η παράδοση της βρετανικής νεο-σόουλ – όμορφη, αλλά αναμενόμενη. Με λίγα λόγια, δεν είχε ταυτότητα.

ολιβια ντιν
The Art of Loving

Όλα όμως άλλαξαν με το «Art of Loving», το δεύτερο άλμπουμ της, όπου η Dean φαίνεται να προσπαθεί να διορθώσει τις ατέλειες της προηγούμενης δουλειάς της. «Έχω κάνει όλα τα κλισέ», τραγουδάει στο «Nice to each other», και πράγματι, μοιάζει να θέλει να ξεπεράσει το παρελθόν και να εστιάσει στο τώρα. Εδώ, ο ήχος της ανοίγει και φωτίζεται, γίνεται ίσως παραπάνω απαλός απ’ ό,τι χρειάζεται. Η παραγωγή των Tobias Jesso Jr. και Matt Hales (γνωστός παλαιότερα ως Aqualung) είναι άψογη, σχεδόν «χειρουργική» στην καθαρότητά της, αλλά η φωνή της Dean είναι αυτή που δίνει ζωή στο εγχείρημα. Είναι κάπως αναζωογονητικό που δεν είναι τόσο τζαζ όσο η Amy Winehouse ή τόσο indie όσο η Lola Young. Δεν γίνεται έρμαιο της προφοράς της, προδίδοντας τη βρετανική της καταγωγή, όση χάρη κι αν προσδίδει σε άλλες δημιουργούς. Είναι κάτι που παρατηρεί και ο Petridis, αλλά ούτως ή άλλως είναι ίσως το πιο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της. Ακούγεται απλή, ειλικρινής, με μια φυσική οικειότητα που σε κερδίζει αμέσως.

Olivia Dean - «Nice to each other»

Αυτό που ίσως της λείπει ακόμα είναι μια διάθεση για ρίσκο. Όσο προσεγμένο κι αν είναι το «Art of loving», ο ήχος της παραμένει κάπως «ασφαλής», παλιομοδίτικος, σαν να διστάζει να λερωθεί λίγο ή να πειραματιστεί. Αντ’ αυτού, δίνει ένα κλασικό σόουλ άλμπουμ με ποπ και τζαζ πινελιές και εντελώς mainstream, ιδανικό για το ραδιόφωνο. Σε κάποιους κάνει, σε κάποιους όχι και τόσο.

Κάτι καλό εγχώριο:

Dury Dava - ΔΕΠΥ

«ΔΕΠΥ» είναι ο τίτλος του τρίτου, πολυαναμενόμενου άλμπουμ των Dury Dava, και, ναι, δεν είναι τυχαίος. Το συγκρότημα δανείζεται τα αρχικά της γνωστής νευροαναπτυξιακής διαταραχής, της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, για να περιγράψει με έναν ευφυή και λίγο ειρωνικό τρόπο τη δική του δημιουργική κατάσταση στο συγκεκριμένο άλμπουμ.

Οι Dury Dava φαίνεται να κινούνται ηχητικά σε ένα σύμπαν απρόβλεπτο, παρορμητικό, όπου η συγκέντρωση και η διάσπαση συνυπάρχουν. Είναι ιδανικός τίτλος, αν το καλοσκεφτείς. Πρόκειται για μια σειρά εννιά κομματιών με παιχνιδιάρικους τίτλους όπως «Σκατζοχοιράδα», «Δάχτυλα των ποδιών», «Τρύπιος κουβάς» – οι στίχοι δεν πάνε πίσω.

Το άλμπουμ γεννήθηκε μέσα από το ευρωπαϊκό τουρ της μπάντας τους τελευταίους μήνες του 2023. Οι Dury Dava μετέφεραν την ενέργεια των ζωντανών τους εμφανίσεων στο στούντιο, χτίζοντας τα περισσότερα κομμάτια μέσα από τζαμαρίσματα και αυτοσχεδιαστικά sessions.

Dury Dava - «Σκατζοχοιράδα» (Official Audio)

Ηχητικά, το νέο υλικό απομακρύνεται ελαφρώς από τον ψυχεδελικό ηδονισμό που χαρακτήριζε τις προηγούμενες δουλειές τους και στρέφεται προς πιο krautrock κατευθύνσεις. Ο ήχος τους φέρνει στον νου θρυλικά συγκροτήματα όπως οι Can και οι Amon Düül, αλλά και Γιαπωνέζους prog-rockers όπως οι Acid Mothers Temple και Flower Travellin’ Band, πάντα με εκείνον τον ανατολίτικο τόνο που τους ακολουθεί σε κάθε κυκλοφορία.

Το μεγάλο τους ατού, βέβαια, παραμένει το γεγονός ότι τραγουδούν στα ελληνικά, και μάλιστα με έναν ιδιοσυγκρασιακό, αυθεντικό τρόπο που, συνειδητά ή μη, μοιάζει να αποτίνει φόρο τιμής σε ροκ μορφές όπως ο Παύλος Σιδηρόπουλος και οι Απροσάρμοστοι, αλλά και ο Νικόλας Άσιμος, πηγαίνοντας κάπως κόντρα στο πρόσφατο ρεύμα της synth pop αναβίωσης των ελληνικών ’80s.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ