Η ποπ χρειαζόταν την ακαταστασία της Lola Young

ΕΠΕΞ H Lola Young είναι φτιαγμένη από την ίδια στόφα με την Amy Winehouse και την Adele Facebook Twitter
Ευάλωτη, αληθινή και προπαντός ανθρώπινη· ίσως γι’ αυτό ταυτίζεται τόσος κόσμος με τη μουσική της Lola Young.
0


ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΒΡΕΤΑΝΟΙ ποπ σταρ δεν φαίνεται να έχουν τόση πέραση εμπορικά όσο παλιότερα. «Για δεκαετίες, η Βρετανία είχε τον πρώτο λόγο στην παγκόσμια ποπ σκηνή, ήταν μια μικρή χώρα που κατάφερνε να γεννά τεράστια αστέρια. Ήταν σχεδόν δεδομένο πως οι λίστες με τα πιο εμπορικά άλμπουμ και σινγκλ του πλανήτη θα περιείχαν τουλάχιστον έναν εκπρόσωπο από το Ηνωμένο Βασίλειο. Έτσι, η εικόνα μιας τέτοιας λίστας χωρίς ούτε έναν Βρετανό καλλιτέχνη προκαλεί σοκ», έγραφε πριν από μερικές εβδομάδες ο Alexis Petridis στην «Guardian», σχολιάζοντας τα στοιχεία που δημοσίευσε η ΙFPI με τη μουσική που πούλησε περισσότερο παγκοσμίως για το 2024.

Η Charli XCX, π.χ., μπορεί να πολυσυζητήθηκε, αλλά το «Brat» τελικά δεν είχε τόσο μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Αμερική, αναλογικά με τον ντόρο που προκάλεσε, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ήταν ένα καλό άλμπουμ ή ότι δεν έγινε σημείο αναφοράς για τη χρονιά που πέρασε, για να μην παρεξηγηθούμε. Και δεν είναι ακριβώς νέα καλλιτέχνιδα. Μετρούσε πάνω από μία δεκαετία καριέρας πριν αποκτήσει το στάτους της σούπερ σταρ.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ξεχώρισαν κάποιοι νεότεροι Βρετανοί καλλιτέχνες, όπως η Raye ή ο Βρετανοκύπριος Artemas. Το πιο ανερχόμενο αστέρι αυτήν τη στιγμή στη βρετανική ποπ, όμως, είναι η Lola Young. Όλοι φαίνεται να τη λατρεύουν και η φήμη της έχει φτάσει μέχρι και την Ελλάδα εξαιτίας ενός μόνο κομματιού.

Οι συγκρίσεις με δυο άλλες μεγάλες κυρίες της βρετανικής soul pop είναι αναπόφευκτες: από τη φωνή της μέχρι το ιδιότυπο γέλιο της, φαίνεται να είναι φτιαγμένη από την ίδια στόφα με καλλιτέχνιδες όπως η Amy Winehouse ή η Adele.

Το «Messy» ήταν το έκτο single από το δεύτερο άλμπουμ που κυκλοφόρησε το 2024. Έγινε ξαφνικά viral στο TikTok μετά από ένα χαζοβίντεο που ανέβασαν στην πλατφόρμα ο κωμικός και influencer Jake Shane και η Sofia Richie Grainge – κόρη του Lionel Richie. Ήταν τόσο μεγάλο χιτ που μέχρι και η Kylie Jenner ανέβασε βίντεο στο οποίο κάνει lip-synching. Κατάφερε δηλαδή να περάσει και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην Αμερική – αυτό που χρειάζεται για να γίνει κανείς huge. Tα streams του στο Spotify ξεπέρασαν τρανταχτά ονόματα όπως η Lady Gaga, η Chappell Roan και η Sabrina Carpenter σε διεθνές επίπεδο και έτσι η Lola έγινε ένα από τα κύρια acts στο φετινό Coachella.

Lola Young - Messy (Official Video)

Τι έκανε το τραγούδι τόσο μεγάλη επιτυχία; Από τη μια περιέχει μια δόση νοσταλγίας για μια εποχή που γραφόντουσαν σπουδαία ποπ τραγούδια, και από την άλλη η μελωδία του, οι στίχοι του και η ερμηνεία της Young με αυτό το βράχνιασμα στη φωνή το κάνουν αυτόματα διαχρονικό. Κρύβει μια ειλικρίνεια που συναντάς σπάνια στην ποπ μουσική σήμερα, όταν τραγουδά στίχους όπως «Okay, so yeah, I smoke like a chimney/I'm not skinny and I pull a Britney/Every other week/But cut me some slack/Who do you want me to be?» («Οκ, ναι, καπνίζω σαν φουγάρο/Δεν είμαι αδύνατη και κάνω σαν την Britney/κάθε δεύτερη βδομάδα/Μα δώσε μου λίγο χώρο/Ποια θέλεις να είμαι, δηλαδή;»). «A thousand people I could be for you, and you hate the fucking lot» («Χίλιοι άνθρωποι θα μπορούσα να ήμουν για σένα, κι εσύ τους σιχαίνεσαι όλους»), τραγουδά με αμεσότητα, σαν να μιλάει εκ μέρους κάθε ατόμου που κάποια στιγμή στη ζωή του πληγώθηκε από μια άτυχη σχέση.

Η Lola διαγνώστηκε με σχιζοσυναισθηματική διαταραχή σε ηλικία 17 χρονών. Είναι απόλυτα ανοιχτή σχετικά με τα όσα της προκαλεί η ασθένεια στην καθημερινή της ζωή. «To “Messy” είναι ένας ύμνος για το ADHD – εκφράζει απόλυτα όλα όσα ένιωσα στην τελευταία μου σχέση», δήλωσε σχετικά.

«Αλλά είναι και κάτι πιο βαθύ από αυτό· μιλάει για το πώς νιώθω γενικά με τον εαυτό μου – το να είμαι υπερβολικά “ακατάστατη” τη μια μέρα και υπερβολικά “τακτοποιημένη” την επόμενη, και να παλεύω να βρω μια ισορροπία μέσα μου».

Ευάλωτη, αληθινή και προπαντός ανθρώπινη· ίσως γι’ αυτό ταυτίζεται τόσος κόσμος με τη μουσική της. Φυσικά, οι συγκρίσεις με δυο άλλες μεγάλες κυρίες της βρετανικής soul pop είναι αναπόφευκτες: από τη φωνή της μέχρι το ιδιότυπο γέλιο της, φαίνεται να είναι φτιαγμένη από την ίδια στόφα με καλλιτέχνιδες όπως η Amy Winehouse ή η Adele. Και με παράλληλη πορεία, τουλάχιστον στις αρχές της καριέρας της.

Η Young γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα προάστιο του Λονδίνου από πατέρα με τζαμαϊκανή και κινεζική καταγωγή και μητέρα Αγγλίδα. Η θεία της, Julia Donaldson, είναι διάσημη συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Η οικογένειά της την ώθησε να ασχοληθεί με την κλίση της στη μουσική από μικρή ηλικία. Ξεκίνησε να γράφει τραγούδια από την ηλικία των 11.  

Το 2015 με μια κιθάρα και τα δικά της τραγούδια πήρε μέρος στο Open Mic UK, όπου ξεχώρισε. Ήταν 15 χρονών όταν κέρδισε τον διαγωνισμό και της δόθηκε η ευκαιρία να φοιτήσει στο Brit School, το ίδιο σχολείο απ’ όπου βγήκαν και η Winehouse και η Adele. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώην μάνατζερ της Winehouse, Nick Shymansky, βγήκε από τη συνταξιοδότηση για να την εκπροσωπήσει, ενώ και ο Nick Huggett, που είχε υπογράψει με την Adele, έκανε το ίδιο.

ΕΠΕΞ H Lola Young είναι φτιαγμένη από την ίδια στόφα με την Amy Winehouse και την Adele Facebook Twitter
«Πιστεύω ότι όλα όσα λέω πρέπει να είναι ειλικρινή, αληθινά και να βασίζονται σε κάτι που έχω ζήσει εγώ ή κάποιος κοντινός μου, πράγματα απ’ τα οποία αντλώ έμπνευση».

Έκτοτε, κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ της, «My Mind Wanders and Sometimes Leaves Completely», το 2023. Πέρσι, με το δεύτερο άλμπουμ της, «This Wasn't Meant for You Anyway», η Young εξασφάλισε τη δεύτερη υποψηφιότητά της στα BRIT Awards, ενώ συμμετείχε στο «Chromakopia» του Tyler, the Creator.

Το «This Wasn't Meant for You Anyway» είναι μια ωμή καταγραφή της συναισθηματικής της ζωής και των τοξικών της σχέσεων. Aν και επιδεικνύει άνετα το ταλέντο της στην τραγουδοποιία σε κομμάτια όπως το «Conceited» ή το «You Noticed», υστερεί κάπου στην παραγωγή και στον ήχο που θέλει να ακολουθήσει. Η συμπαθής 24χρονη ακούγεται άλλες φορές σαν τους Arctic Monkeys και άλλες σαν τους Florence + the Machine. Δεν το χρειάζεται καθόλου.

Πρόσφατα, σε μια μεγάλη συνέντευξή της στο «Rolling Stone», στην ερώτηση πώς διαχωρίζει τι είναι για δημόσια κατανάλωση και τι πρέπει να κρατάει για τον εαυτό της, τώρα που έχει γίνει διάσημη, απάντησε: «Όλα θα έπρεπε να είναι για δημόσια κατανάλωση, εκτός κι αν προσβάλλουν τον κόσμο. Αλλά νομίζω ότι ούτε καν η προσβολή έχει σημασία, γιατί η τέχνη δεν θα έπρεπε ποτέ να είναι προσβλητική. Πιστεύω ότι όλα όσα λέω πρέπει να είναι ειλικρινή, αληθινά και να βασίζονται σε κάτι που έχω ζήσει εγώ ή κάποιος κοντινός μου, πράγματα απ’ τα οποία αντλώ έμπνευση». Ο δημοσιογράφος σχολίασε ότι οι συγκρίσεις με τη Winehouse αποκτούν ξαφνικά απόλυτο νόημα.

Για να είμαι κι εγώ ειλικρινής, δεν τις χρειάζεται ούτε αυτές.

Lola Young - You Noticed

To «This Wasn't Meant for You Anyway» κυκλοφορεί στην Ελλάδα από τη Minos/EMI.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ