Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας» Facebook Twitter
Στον «Καλό πατέρα» η Άμιτι Γκέιτζ μιλά για κάμποσα ζητήματα, αλλά μετωπικό της θέμα είναι ο τρόπος που φτιάχνεται η ανθρώπινη ταυτότητα. Φωτ.: Colin McPherson/Corbis via Getty Images/Ideal Image
0


ΕΝΑΣ ΑΝΤΡΑΣ ΓΥΡΩ
 ΣΤΑ ΣΑΡΑΝΤΑ, αντιμέτωπος μ’ ένα έγκλημα που μπορεί να τον οδηγήσει στη φυλακή και, κυρίως, να του στερήσει κάθε επαφή με το παιδί του, συμμορφώνεται με την υπόδειξη του δικηγόρου του και πιάνει ν’ απλώσει τα πεπραγμένα του στο χαρτί, απευθυνόμενος σ’ εκείνη που ούτε να τον αντικρίσει δεν θέλει πια, την πρώην σύζυγό του. Ιδού το εύρημα της Άμιτι Γκέιτς για ν’ αφηγηθεί την ιστορία του Schroder, όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος του μυθιστορήματός της Ο καλός πατέρας (μτφρ. Β. Μανουσάκης, Μεταίχμιο, 2014).

Γεννημένη το 1972 στη Βόρεια Καρολίνα, απόφοιτος του Μπράουν, με σπουδές στο φημισμένο Εργαστήρι Συγγραφέων του Πανεπιστημίου της Άιοβα και θεωρούμενη ως μία από τις πιο ελπιδοφόρες πένες της γενιάς της, η Άμιτι Γκέιτζ καταφέρνει κάτι που για έναν λιγότερο προικισμένο αφηγητή θα ’ταν αν όχι αδύνατον, σίγουρα πολύ παρακινδυνευμένο: να μπει στο πετσί ενός κατά συρροήν ψεύτη, να δώσει φωνή σ’ έναν πολύπλοκο και με την πρώτη ματιά κάθε άλλο παρά γοητευτικό ήρωα, ο οποίος σταδιακά κερδίζει την κατανόηση και τη συμπάθειά μας.

Εμπνευσμένο από ένα αληθινό περιστατικό και παινεμένο ως μια επιδέξια διερεύνηση τόσο του άρρηκτου δεσμού μεταξύ γονιού και παιδιού όσο και της μεταναστευτικής εμπειρίας, ο Καλός πατέρας ταιριάζει γάντι στην ιστορία των ΗΠΑ, της χώρα της ευκαιρίας και της επινόησης εκ νέου.

Στον Καλό πατέρα η Αμερικανίδα συγγραφέας μιλά για κάμποσα ζητήματα –περί μετανάστευσης, περί οικογένειας, περί καριέρας–, αλλά μετωπικό της θέμα είναι η κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, το πώς επινοούμε τις ιδιότητες που ορίζουν την εικόνα μας προς τα έξω. Όπως αντιλαμβανόμαστε από τις πρώτες σελίδες, ο Έρικ Σρόντερ, ο πρωταγωνιστής του βιβλίου, έχει γεννηθεί στην πρώην Ανατολική Γερμανία, έχει βιώσει στην πιο τρυφερή ηλικία την εγκατάλειψη από τη μάνα του και ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου μετανάστευσε με τον εσωστρεφή πατέρα του, από τα εννιά του.

Amazon.com
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΝΤΛΗΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΕΚΔΟΤΗ. Άμιτι Γκέιτς, Ο καλός πατέρας, μτφρ. Β. Μανουσάκης, Μεταίχμιο, 2014

Μεγαλωμένος σε μια φτωχική, πολυφυλετική γειτονιά της Βοστόνης, όλο ντροπή για την ξενική του προφορά κι όλο λαχτάρα να ενσωματωθεί στη νέα του πατρίδα, ο ήρωας της Γκέιτζ, με το που μπαίνει στην εφηβεία, καθώς διεκδικεί τη συμμετοχή του σε μια θερινή κατασκήνωση, αδράχνει την ευκαιρία να υιοθετήσει ένα καινούργιο προσωπείο. Εφεξής θ’ ακούει στο όνομα Έρικ Κένεντι, αφήνοντας πολλούς να πιστεύουν ότι διατηρεί μακρινή συγγένεια με τη γνωστή δυναστεία, και με το ίδιο επώνυμο θα πορεύεται ως την ημέρα που θα κατηγορηθεί για την απαγωγή της εξάχρονης μοναχοκόρης του, στα απόνερα ενός επώδυνου διαζυγίου.

Μπορεί να χτιστεί γερός συζυγικός βίος πάνω σ’ ένα τέτοιο ψέμα; Ο Έρικ βαυκαλίζεται πως μπορεί, αλλά η ζωή γρήγορα θα τον διαψεύσει. Ο γάμος του με μια βέρα Αμερικανίδα, ενώ ξεκινά με τις καλύτερες προοπτικές, κλονίζεται από τις δικές του επαγγελματικές –και όχι μόνο– δυσκολίες. Μεσίτης χωρίς έσοδα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, σύζυγος χωρίς ουσιαστική συντροφιά όσο η σταδιοδρομία της γυναίκας του παίρνει την ανιούσα, με μια μαύρη τρύπα μέσα του που δεν λέει να γεμίσει, ο Έρικ αφοσιώνεται στην ανατροφή του παιδιού του. Όταν το σπιτικό των «Κένεντι» διαλύεται, οι λιγοστές ώρες που μοιράζονται οι δυο τους δεν του φτάνουν. Διεκδικεί περισσότερες, αλλά εις μάτην. Ένας πατέρας που δεν τηρεί αυστηρά προγράμματα, που είναι γενναιόδωρος στα χατίρια, που ακολουθεί την έμπνευση της στιγμής και αμελεί να δώσει αναφορά στην πρώην σύζυγό του δεν μοιάζει άξιος κηδεμόνας. Κι ένας πολίτης που υποδύεται πως είναι κάποιος άλλος, δεν είναι σε θέση να διεκδικήσει δικαστικά τα δικαιώματά του…

Η απαγωγή για την οποία γίνεται λόγος εδώ δεν είναι παρά μια παράνομη, μεν αλλά ολιγοήμερη περιπλάνηση στον Καναδά πατέρα και κόρης, στη διάρκεια της οποίας ο Έρικ αποφασίζει επιτέλους ν’ αποκαλύψει στη μικρή την πραγματική ταυτότητά του. Μολονότι το ταξίδι έχει δυσάρεστη κατάληξη, τα όσα περνούν στη διάρκειά του ενδυναμώνουν ακόμα περισσότερο το δέσιμό τους. Αυτά τα στιγμιότυπα, άλλωστε, είναι που τροφοδοτούν το βιβλίο στη μεγαλύτερη έκτασή του. Σ’ αυτά αναφέρεται ο Έρικ απολογούμενος στη γυναίκα που είχε ερωτευτεί κάποτε, έχοντας πλήρη συναίσθηση πως την απογοήτευσε και πως οι ικεσίες του για συγχώρεση μπορεί να μην πιάσουν τόπο. Όσο λυτρωτική, δε, αποδεικνύεται η απολογία του για τον ίδιο, τόσο αποκαλυπτική είναι για μας ως προς τα ανομολόγητα ως τότε τραύματα που κουβαλούσε από αγοράκι.

Εμπνευσμένο από ένα αληθινό περιστατικό και παινεμένο ως μια επιδέξια διερεύνηση τόσο του άρρηκτου δεσμού μεταξύ γονιού και παιδιού όσο και της μεταναστευτικής εμπειρίας, ο Καλός πατέρας ταιριάζει γάντι στην ιστορία των ΗΠΑ, της χώρα της ευκαιρίας και της επινόησης εκ νέου. Όπως επισήμανε η ίδια η Γκέιτζ μιλώντας στο Amazon.com, η Αμερική έχει δεχτεί αλλεπάλληλα κύματα μεταναστών, τα ονόματα των οποίων είτε παραλλάχθηκαν από… τεμπέληδες υπαλλήλους των κρατικών υπηρεσιών είτε από τους ίδιους. Ανάμεσα στους τελευταίους ήταν και η μητέρα της: «Ήρθε σ’ αυτήν τη χώρα από τη Λετονία όταν ήταν έντεκα χρονών, εκτοπισμένη λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η παιδική της ηλικία ήταν πολύ δύσκολη. Όλοι την κορόιδευαν για τ’ όνομά της…». Πόσο πιο απλά θα ήταν τα πράγματα αν, αλλάζοντας όνομα, απαλλασσόταν κανείς διά παντός και από τον εύθραυστο, πληγωμένο εαυτό του!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ