Μιλώντας με τους νεκρούς

Μιλώντας με τους νεκρούς Facebook Twitter
«O μπαμπάς δεν έχει φύγει. Απλώς δεν είναι πια στο δωμάτιο». Στη φωτογραφία: Film Still από την ταινία «E.1027: Eileen Gray and the House by the Sea»
0


ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ εβδομάδα μου βγήκε στο TikTok feed ένας τύπος που τραγουδούσε «Δεν είμαι ο μπαμπάς σου, άνοιξε τα μάτια σου και δες το καθαρά / Δεν είμαι ο μπαμπάς σου, άσε με το τραύμα σου να πάρω αγκαλιά». Τον έψαξα – βρήκα πως λέγεται Δημήτρης Σαμόλης και το άλμπουμ του έχει τίτλο «Το έπος του χωρισμού μου θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία». Το thumbnail του στο YouTube τον δείχνει ντυμένο με πανοπλία και κλειστά μάτια στο χορτάρι. Φοράει πανοπλία. Έστειλα το τραγούδι στον φίλο μου τον Ψ. «Πιστεύω ότι ο Ν. θα το είχε λατρέψει αυτό το τραγούδι». «Χαχα. Μπορεί».

Ο Ν. πέθανε πριν από 11 χρόνια, στα 41 του. Ο θάνατός του ήταν ξαφνικός – αρρώστησε και πέθανε μέσα σε 6 μήνες. Χρόνια πριν, κάτι έλεγε με τον ψυχοθεραπευτή του και αυτός του είπε: «Θα πρέπει να λες: “Ο μπαμπάς δεν έχει φύγει. Απλώς δεν είναι πια στο δωμάτιο”». Η ατάκα έμεινε. Για κάθε έναν που δεν μας έπαιρνε τηλέφωνο (δεν υπήρχε τότε ο όρος ghosting, ούτε gashlighting – τσακωνόμασταν για τα μνημόνια και τα δομημένα ομόλογα), για κάθε σερβιτόρο που αργούσε να μας φέρει τον λογαριασμό, για κάθε καθυστερημένη πληρωμή (είπαμε, ήταν το 2012), λέγαμε: «O μπαμπάς δεν έχει φύγει. Απλώς δεν είναι πια στο δωμάτιο». 

Πώς θα του φαινόταν που έκανα παιδί; Έχω ευχηθεί χίλιες φορές να μπορούσα να του μιλήσω. Ποιος δεν εύχεται να μπορούσε να μιλήσει στους νεκρούς του; Είναι από τις πιο διαχρονικές, πιο πρωτόγονες επιθυμίες μας. 

Από όταν πέθανε φοβάμαι αυτές τις υποθετικές, ματαιόδοξες κουβέντες του φαντασιακού που κάνουν οι άνθρωποι για την κηδεία τους όταν είναι νέοι και υγιείς – ακριβώς επειδή έναν χρόνο προτού πεθάνει τις κάναμε όλη την ώρα για λόγους που ούτε καν θυμάμαι.

«Στη δική μου κηδεία θέλω να τραγουδάει η Νατάσα Μποφίλιου, τσακισμένη πάνω από τον τάφο μου με ψηλοτάκουνα». «Θέλω να παίζει μόνο το “Αχ χελιδόνι μου” και μετά το “Being boring” των Pet Shop Boys». Τέτοιες μπούρδες λέγαμε και μετά αυτός πήγε και πέθανε στ’ αλήθεια. 

Έντεκα χρόνια τώρα, αναρωτιέμαι συχνά πυκνά τι θα έλεγε για ένα σωρό πράγματα. Με τους φίλους μου παίζουμε συχνά ένα παιχνίδι που θα μπορούσε να λέγεται «Τι θα έλεγε ο Ν. γι’ αυτό;» Θα υποστήριζε ακόμα τον Αλέξη Τσίπρα; Πέθανε προτού βγει πρωθυπουργός, τσακωνόταν με όλο τον κόσμο για χάρη του. Θα είχε γίνει βαρουφακικός; Θα ζούσε ακόμα στην Ελλάδα; Τι μουσική θα άκουγε; Κι έπειτα σκέφτομαι: Θα με ενέκρινε όπως είμαι τώρα; Θα διάβαζε αυτά που γράφω; Πώς θα του φαινόταν που έκανα παιδί; Έχω ευχηθεί χίλιες φορές να μπορούσα να του μιλήσω. Ποιος δεν εύχεται να μπορούσε να μιλήσει στους νεκρούς του; Είναι από τις πιο διαχρονικές, πιο πρωτόγονες επιθυμίες μας. 

Στο «Οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους» (εκδόσεις Νήσος, 2022) του Μιχάλη Αλμπάτη, ο δεκαπεντάχρονος Φανούρης που ζει σε ένα χωριό της Κρήτης ανακαλύπτει πως έχει την ικανότητα να μιλάει στους νεκρούς με κωμικοτραγικά, σουρεαλιστικά αποτελέσματα. Η ιδιότητά του αυτή όμως είναι μάλλον κατάρα παρά χάρισμα. 

Στην κηδεία του Ν. κάποιος από τους φίλους του έπαιξε Madonna με το κινητό του. Μερικούς μήνες αργότερα, κάποιος έγραψε και τραγούδησε ένα τραγούδι που μιλάει γι’ αυτόν. Λέγεται «Θα σε ξαναδώ» Τα πάρκα τα κλειστά / Και τ’ άδεια θερινά / Λέν’ «Έχεις φύγει, έχεις φύγει / και δε θα ’ρθείς ξανά». / Και το άστρο της αυγής / Ο κοσμογυριστής / Λέει «Κάποια μέρα, κάποια μέρα / εδώ θα ξαναρθείς».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ