«Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

«Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο» Facebook Twitter
«Περισσότερο ψάχναμε πράγματα στα τυφλά, άλλοτε με μανία και ένστικτο, άλλοτε τεμπέλικα και χωρίς σκοπό, κάποιες φορές με την ευχή να μη βρούμε τίποτα. Να βρίσκεις πράγματα δεν είναι πάντα καλό». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Ο ομώνυμος δίσκος των Εν Πλω που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1989 από την Penguin είναι από τα άλμπουμ-ορόσημα στην ελληνική ροκ. Βγήκε σε χίλια αντίτυπα από ένα συγκρότημα-«φάντασμα» που έφτιαξε ένα post-punk αριστούργημα, φασαριόζικο, με το κλίμα που δημιουργούσαν στα live τους συγκροτήματα της εποχής όπως οι Savage Republic, οι Spacemen 3 και οι My Bloody Valentine, αλλά και με έντονα στοιχεία της ελληνικής παράδοσης (κλαρίνα και απόηχους λαϊκού και ρεμπέτικου) και χάθηκε, αφήνοντας πίσω του ελάχιστες ηχογραφήσεις.

Ακόμα πιο σπάνιο από το άλμπουμ είναι το 7ιντσο δισκάκι με τη διασκευή του τραγουδιού «Αντιλαλούν οι φυλακές» του Μάρκου Βαμβακάρη και το «Είχα έρωτες» που κυκλοφόρησε με το φανζίν «Στις Σκιές του Β23».

Το θρυλικό αυτό ελληνόφωνο άλμπουμ που φτιάχτηκε με βασικούς πυρήνες τον Ντίνο Σαδίκη, τον Δήμο Ζαμάνο και τον Κώστα Καλογήρου στα τύμπανα, σημάδεψε μια εποχή και είναι από τα πιο σπάνια της ελληνικής δισκογραφίας, παρότι έχει επανακυκλοφορήσει δύο φορές σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων από διαφορετικές εταιρείες.

«Οι Εν Πλω κατέγραψαν την υπόκωφη σκοτεινιά της δεκαετίας του ’80, μιας δεκαετίας γλεντιού και ευφορίας, με τη θολούρα κάποιου που έχει βυθιστεί μέσα της και με την καθαρότητα κάποιου που την κοιτάζει ψύχραιμα έπειτα από χρόνια».

Με αφορμή την ιστορία αυτού του ιστορικού άλμπουμ, ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου και ο Απόστολος Βασιλόπουλος άρχισαν να αναζητούν τα ίχνη της μουσικής έκρηξης, της ζωής, της διάλυσης και της αποδιοργάνωσης των Εν Πλω, ξεκινώντας μια έρευνα που είναι σε εξέλιξη εδώ και δέκα χρόνια. Συγκέντρωσαν αρχειακό υλικό, πήραν συνεντεύξεις από τα εναπομείναντα μέλη του συγκροτήματος –σήμερα πια είναι ήρεμα, αφοσιωμένα στους κήπους τους–, αναζήτησαν πηγές, κράτησαν σημειώσεις, άκουσαν, κατέγραψαν. Αυτή η παράλληλη αναζήτηση τροφοδότησε τη δική τους φιλία, η οποία με τη σειρά της έγινε κεντρικό κομμάτι μιας αφήγησης που παρουσιάζεται στην έκθεση «Και λοιπόν τι;» στην γκαλερί TAVROS, σε επιμέλεια της Μαρίας-Θάλειας Καρρά.

«Και λοιπόν τι;» Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω Facebook Twitter
To συγκρότημα Εν Πλω: Δήμος, Ντίνος, Κώστας και Ελένη σε κάποια εκδρομή, μέσα δεκαετίας του '80. Άγνωστου φωτογράφου

«Στον χώρο του TAVROS φιλοξενούνται τρεις προβολές –μόνο μία έχει ήχο–, ένα θραύσμα κινούμενης εικόνας, καθώς και ένα κείμενο. Επίσης, ένα μεγάλο ενεργό κενό από τον θόρυβο που κάνουν όλα αυτά μεταξύ τους», λέει ο Απόστολος Βασιλόπουλος. «Στις συζητήσεις μας με την επιμελητική ομάδα, αυτό που μας ενδιέφερε από κοινού ήταν τα έργα να δημιουργούν μια θερμοκρασία στον χώρο, την αίσθηση μιας παγίδας στην οποία αισθάνεσαι ασφαλής: τα πρόσωπα που εμφανίζονται στα έργα δεν κατονομάζονται ευθέως, η όποια πληροφορία για την εποχή ξεγλιστρά από τα αρχειακά υλικά και τα σπασμένα λόγια των χαρακτήρων, οι χρόνοι μπερδεύονται, η μουσική είναι ελάχιστη, οι σιωπές γενναιόδωρες. Φυσικά, δεν παρέχεται καμία απάντηση και όλα παραμένουν ανοιχτά για να συναντήσουν τον κόσμο κάθε επισκέπτη».

«Η έκθεση περιέχει κομμάτια από ένα ντοκιμαντέρ που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, και ίσως δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ», προσθέτει ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου. «Θα μπορούσε να πει κανείς πως περιέχει θραύσματα από μια δεκαετή έρευνα για τους Εν Πλω, αλλά αυτό δεν θα ήταν ακριβές, επειδή η έρευνα απαιτεί μέθοδο κι εμείς δεν ήμασταν καθόλου μεθοδικοί. Μπορεί πράγματι να βρήκαμε τα μοναδικά τρία δευτερόλεπτα από τη μοναδική συναυλία που οι Εν Πλω δώσανε στο ΡΟΔΟΝ το ’90, ψάχνοντας για ώρα σε μια αποθήκη χωρίς ρεύμα, αλλά τίποτα δεν έγινε μεθοδικά. Περισσότερο ψάχναμε πράγματα στα τυφλά, άλλοτε με μανία και ένστικτο, άλλοτε τεμπέλικα και χωρίς σκοπό, κάποιες φορές με την ευχή να μη βρούμε τίποτα. Να βρίσκεις πράγματα δεν είναι πάντα καλό».

Τους ρωτάω ποιο ήταν το κίνητρο για να ασχοληθούν με τους Εν Πλω.

«Είχα αγοράσει το 7ιντσό τους το ’91. Το είχε κυκλοφορήσει το φανζίν “Στις Σκιές του Β-23”. Ειλικρινά, δεν είχα ακούσει κάτι αντίστοιχο ως τότε», λέει ο Κωνσταντίνος. «Ούτε άκουσα ξανά. Ήμουν 17 χρονών. Αν θυμάμαι καλά, το άλμπουμ τους ήταν ήδη δυσεύρετο και κανείς δεν ήξερε τίποτα γι’ αυτούς. Όλα αυτά με ιντριγκάρανε βέβαια επειδή πάντα μισούσα το κέντρο και λάτρευα την περιφέρεια. Επειδή το κέντρο είναι μια συγκεκριμένη θέση, ενώ στην περιφέρεια μπορείς να κινηθείς πιο ελεύθερα, να είσαι αντιφατικός κι επομένως αόρατος. Πρέπει να περάσανε χρόνια μέχρι ν’ ακούσω τα εννιά τραγούδια του άλμπουμ. Χρόνια αργότερα, μιλούσαμε με τον Απόστολο για μουσική. Μόλις είχαμε γνωριστεί. Αρχίσαμε να μιλάμε για τους Εν Πλω. Και λέμε: “Δεν κάνουμε ένα ταινιάκι για την μπάντα;”

«Και λοιπόν τι;» Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω Facebook Twitter
Από αριστερά: Απόστολος Βασιλόπουλος & Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, «Η Βαγγελιώ στο διαμέρισμά της», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2018 / «Κασέτα Δήμου», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2019 / «Ο Denis Blackham, που έκανε το mastering στον δίσκο των Εν Πλω στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2016 / «Το στούντιο όπου οι Εν Πλω ηχογράφησαν τον δίσκο τους», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2016.

Η ιδέα ήταν ν’ αγοράσουμε 2-3 φιλμ Super 8 και να γυρίσουμε μερικές εικόνες. Από τότε έχουν περάσει έντεκα χρόνια και ακόμα να τελειώσουμε. Η αναζήτηση του υλικού ξεκίνησε στις αρχές του 2014 κι ακόμα να ολοκληρωθεί. Βασικά δεν πρόκειται τόσο για υλικό όσο για μια μεγάλη συζήτηση που διαρκεί χρόνια, με τις απαραίτητες παύσεις που ορισμένες φορές έχουν μεγαλύτερη διάρκεια από τις περιόδους που είμαστε ενεργοί. Συναντήσαμε μέλη των Εν Πλω, φίλους της μπάντας και εμπλεκόμενους στην ιστορία τους, με διάθεση περισσότερο να τους γνωρίσουμε. Τα γυρίσματα δεν είχαν τίποτα παραδοσιακό. Για να είμαι ειλικρινής, δεν θυμάμαι να κάναμε γυρίσματα. Επομένως, η έκθεση είναι μέρος αυτής της συζήτησης και η έκθεση είναι κυρίως γι’ αυτούς τους ανθρώπους, τον Ντίνο, τη Βαγγελιώ, τον Κώστα και τ’ άλλα τα παιδιά. Και βέβαια, για τον κιθαρίστα της μπάντας, τον Δήμο Ζαμάνο, που αυτοκτόνησε το ’98, τον Μιχάλη Πρέκα που δολοφονήθηκε από την αστυνομία αλλά και τον Χρήστο Πολίτη, τον ντράμερ της πρώτης περιόδου της μπάντας, που πέθανε πριν από έξι χρόνια».

«Υπάρχει μια ψίχα στην ιστορία του σχήματος που λειτουργεί ως κάτοψη για την περίπτωση-παράδοξο της “ελληνικής παρέας”, μιας συντροφιάς που έρχεται κοντά σε τρυφερές συνθήκες και επιλέγει μια ζωή στις παρυφές της καθημερινότητας», συνεχίζει ο Απόστολος. «Παίζει και δημιουργεί σε μια εκτενή περίοδο χάριτος και τελικά παραδίδει ένα έργο έτοιμο και αδιαπραγμάτευτο που λειτουργεί ως σταθμός, σταματώντας όμως εκεί και αναστέλλοντας κάθε είδους εξέλιξη. Στην πορεία έχει μεσολαβήσει μια προδοσία, την οποία όμως κανείς δεν μπορεί να κατονομάσει. Ίσως κάθε χαρακτήρας από μόνος του και με τον δικό του τρόπο αποχώρησε από αυτό το καταφύγιο της φιλίας (όπως έφευγε ένας ένας από την παρέα στο τέλος των «Κουρελιών» του Νίκου Νικολαΐδη), απαρνούμενος τελικά όχι μόνο τους υπολοίπους αλλά κυρίως ένα κομμάτι του νεανικού του εαυτού μπροστά στα κατσάβραχα της ενηλικίωσης. Αυτό που ενδιαφέρει στην ιστορία των Εν Πλω δεν είναι ότι ηχογράφησαν έναν απροσπέλαστο μουσικά δίσκο – το έκαναν, ναι, αλλά δεν τους ένοιαξε κιόλας. Αυτό που ενδιαφέρει είναι ότι ηττήθηκαν θριαμβευτικά, όπως όλοι μας άλλωστε.

Το πρωτογενές υλικό της έκθεσης, αλλά και της ταινίας, είναι το Super 8. Στην πορεία όμως υιοθετήσαμε όλες τις υφές που είχαμε στη διάθεσή μας και συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό που θεωρούσαμε προσχέδιο (για παράδειγμα, κάποιες πρώιμες διερευνητικές λήψεις με άλλο εξοπλισμό) ήταν τελικά το ίδιο σημαντικό με το κεντρικό μας “οπλοστάσιο”».

«Και λοιπόν τι;» Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω Facebook Twitter
Στην κορυφή του Προφήτη Ηλία, πάνω από το χωριό Καλλιθέα, στο Ηράκλειο. Στα τύμπανα ο Στέλιος, κάτοικος Καλλιθέας, ελαιοπαραγωγός και αγρότης, 1993. Φωτ.: Ντίνος Σαδίκης

«Για μια μπάντα-φάντασμα, το φιλμ Super 8 ήταν ιδανικό. Επειδή είναι φασματικό, ανορθόδοξο και άχρονο», λέει ο Κωνσταντίνος. «Έτσι, μπορούσαμε να μπερδέψουμε το δικό μας υλικό με το αρχειακό υλικό που συλλέγαμε, λειτουργώντας ταυτόχρονα σαν παραχαράκτες αρχαιολόγοι, σαν ψυγεία που θέλουν να διατηρήσουν κάτι πολύτιμο και σαν τυμβωρύχοι. Ένα ντοκιμαντέρ μπορεί να είναι πιο κοντά στη μυθοπλασία απ’ όσο πιστεύουμε».

«Τι αφηγείστε με αυτές τις εικόνες;»

«Οι εικόνες, οι φωνές, οι μουσικές, οι σιωπές, είναι κομμάτια ιστοριών, προσωπικών και συλλογικών, των ανθρώπων που εμφανίζονται στους τοίχους του χώρου», λέει η Δήμητρα Κονδυλάτου που έχει κάνει το μοντάζ του οπτικοακουστικού υλικού. «Κομμάτια που έχουν να κάνουν με τις ζωές τους και τις μεταξύ τους σχέσεις αλλά και με τη σχέση τους με την πόλη και τους κανόνες της. Ταυτόχρονα λένε πολλά για τους ανθρώπους αλλά και τα μέσα που τις έχουν καταγράψει. Εικόνες ήσυχες, οικιακές, καθημερινές και εικόνες βίαιες, βαριές, διαδέχονται η μία την άλλη και μέσα από τις ενώσεις ή τις τρύπες τους γίνονται μεγαλύτερα κομμάτια μιας μεγαλύτερης ιστορίας, των Εν Πλω, με τον τρόπο που την είδαν και την άκουσαν ο Κωνσταντίνος και ο Απόστολος, όπου λουπάρουν η φιλία, η ορμή, η απογοήτευση, η φασματικότητα και οι διαφορετικές χρονικότητες».

«Γιατί το μοναδικό άλμπουμ των Εν Πλω είναι ένα σημαντικό άλμπουμ και τι είναι αυτό που καταγράφει από την Αθήνα του τέλους των ’80s, οπότε και κυκλοφόρησε;»

«Και λοιπόν τι;» Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω Facebook Twitter
Απόστολος Βασιλόπουλος & Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, «Κασέτα Δήμου», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2019

«Για μένα είναι σημαντικός επειδή πρόκειται για έναν δίσκο που κανείς δεν ζήτησε να υπάρξει (ίσως ακόμα και τα ίδια του τα μέλη) και ο τρόπος που τελικά έγινε πέρασε μέσα από ένα τρομερό πείσμα εκ μέρους των τριών που τον υπέγραψαν», εξηγεί ο Απόστολος Βασιλόπουλος. «Ενώ δούλευαν μέσα σε μια εξαιρετική απομόνωση –από τη σκηνή και τα “εγκόσμια”–, αποφάσισαν ενδόμυχα ότι αυτό που κάνουν έχει ένα νόημα πέρα από αυτούς και ότι μπορεί να λειτουργήσει ως εγχειρίδιο ζωής σε εκείνο τον θολό τόπο και χρόνο. Το έβαλαν κάτω, το αποτύπωσαν και στην πορεία αμφιβάλλω αν είχαν καταλάβει ότι έκαναν κάτι που δεν είχε ανάλογο στη δισκογραφία εκείνης της εποχής –διεθνή και ελληνική–, μια μουσική δηλαδή που έρχεται από τις τραχύτερες πλευρές του ανθρώπου, για να υπάρξει για μία και μόνο φορά, χωρίς να έχει φροντίσει την επόμενή της μέρα. Είναι ένας δίσκος ενάντιος σε όλα, ακόμα και στον ίδιο του τον εαυτό».

«Για μένα, το άλμπουμ των Εν Πλω είναι τόσο σημαντικό όσο η ταινία “Βοσκοί” του Νίκου Παπατάκη», συνεχίζει ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου. «Οι Εν Πλω κατάφεραν να μπερδέψουν το ροκ εν ρολ της εποχής με ντόπια μουσικά στοιχεία, με έναν πολύ καθαρό και σκληρό τρόπο, θορυβώδη, ειλικρινή και κυρίως ατόφιο κι αυθεντικό. Νομίζω πως κανείς άλλος δεν έχει καταφέρει κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα, ούτε καν ο Σαββόπουλος. Γιατί αν στη δισκογραφία του Σαββόπουλου μπορείς να διακρίνεις τις δύο πηγές (ροκ, ελληνική παράδοση), στους Εν Πλω η πηγή είναι μία. Η λογική των δύο πηγών έχει εξουδετερωθεί. Σαν το ροκ να έχει φυτρώσει κάπου στα βουνά της Ηπείρου, όπως ακριβώς και στην ταινία του Παπατάκη. Λες και ο Αρτό και ο Βιγκό ήταν δύο ντόπιοι βοσκοί της αναταραχής που βουτάνε στον γκρεμό.

Οι Εν Πλω κατέγραψαν την υπόκωφη σκοτεινιά της δεκαετίας του ’80, μιας δεκαετίας γλεντιού και ευφορίας, με τη θολούρα κάποιου που έχει βυθιστεί μέσα της και με την καθαρότητα κάποιου που την κοιτάζει ψύχραιμα έπειτα από χρόνια. Το μοναδικό τους άλμπουμ δεν είναι άλμπουμ. Είναι κάτι μικρότερο. Είναι κάτι παραπάνω. Είναι ίχνος».

«Αποτυπώνει με ένταση και με ακρίβεια που δεν σκοτώνει την ορμητικότητα του χώρου απ’ τον οποίο προέρχεται», συμπληρώνει η Δήμητρα, «του χώρου που υπήρχε μακριά από τη σκηνή και τα “εγκόσμια”, τη λάμψη, την πλάνη και τη “διαφάνεια” εκείνης της Αθήνας».

«Και λοιπόν τι;» Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω Facebook Twitter
Από πάνω αριστερά και δεξιόστροφα: Απόστολος Βασιλόπουλος & Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, «Τετράδιο με στίχους του Στέφανου Κανελλή, συνθέτη και στιχουργού τραγουδιών των Εν Πλω», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2015 / «Ο Μίμης Καφούσιας, μπασίστας των Εν Πλω, στον κήπο του», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2014 / «Ο μοναδικός δίσκος των Εν Πλω, "Και λοιπόν τι;"», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2017 / «Χρήστος», ψηφιοποιημένο φιλμ Super 8, 2015

«Άφησαν τίποτα πίσω τους αυτά τα “ηλεκτρικά όνειρα που άνθισαν για λίγο” πριν από 36 χρόνια ή “μόνο στάχτες;”»

«Στα εγκαίνια της έκθεσης ήρθε ο Κώστας Μυλωνάς, ο κολλητός του Δήμου Ζαμάνου, και η Βαγγελιώ Βογιατζή, σύντροφος του Μιχάλη Πρέκα», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου. «Το μόνο λοιπόν που σκέφτομαι αυτές τις μέρες είναι πως ο Δήμος και ο Μιχάλης χάθηκαν πολύ νέοι, πληρώνοντας κάτι που δεν τους αντιστοιχούσε. Επομένως, αν οι Εν Πλω άφησαν πίσω τους “ηλεκτρικά όνειρα ή μόνο στάχτες”, ούτε που με νοιάζει. Ούτως ή άλλως, δεν μένει τίποτα στο τέλος, όπως είχε πει και ο Σαχτούρης, αγαπημένος ποιητής του Ντίνου Σαδίκη: “Είχα έρωτες, είχα μάχες και παραφύλαξα στις γωνιές”. Τι περισσότερο;»

«Άφησαν αυτά τα τραγούδια που συνδέουν ανθρώπους που ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο», συμπληρώνει η Δήμητρα.

«Άφησαν δώδεκα μαύρα, λαμπερά, ακίνητα και πυρετώδη τραγούδια», λέει ο Απόστολος. «Άφησαν όσα θέλουμε να έχουν αφήσει, τίποτα ή και τα πάντα. Και οι στάχτες όμως δεν είναι και λίγο, είναι η απόδειξη του περάσματος μιας παρέας μέσα από αυτόν τον περίεργο διάδρομο του χρόνου. Βγαίνοντας, είχαν αυτά τα τραγούδια στα χέρια τους και ίσως κάτι λιγότερο από τους εαυτούς τους. Και γι’ αυτό έχουν πάντοτε την αγάπη μας».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Και λοιπόν τι;» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ