Λι Μίλερ: Από την πασαρέλα στην μπανιέρα του Χίτλερ

Από την πασαρέλα στην μπανιέρα του Χίτλερ: Το μεγαλείο των εικόνων της Λι Μίλερ Facebook Twitter
Η Λι Μίλερ στην μπανιέρα του Χίτλερ (1945). © Lee Miller Archives
0


Η ΛΙ ΜΙΛΕΡ
υπήρξε άκρως εντυπωσιακή, και από τις δύο πλευρές της φωτογραφικής κάμερας, και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, σε καιρό πολέμου και σε καιρό ειρήνης. Η μοίρα της χάρισε όλα τα καλά — ομορφιά, εξυπνάδα, γενναιότητα και οξυδερκή ματιά – κι εκείνη τα χρησιμοποίησε στο έπακρο σε μια καριέρα που ξεκίνησε στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 19 ετών ως μοντέλο της Vogue, στη συνέχεια την οδήγησε στο Παρίσι ως σουρεαλιστική καλλιτέχνιδα, στο Κάιρο ως σύζυγος επιχειρηματία (αυτό δεν πέτυχε), στο Λονδίνο ως φωτορεπόρτερ κατά τη διάρκεια του ανηλεών γερμανικών βομβαρδισμών και στην Ευρώπη των ερειπίων, από τη Βρετάνη έως το Μπούχενβαλντ και τη Βουδαπέστη, ως μία από τις ελάχιστες πολεμικές ανταποκρίτριες.

«Δεν έχασα ούτε ένα λεπτό, σε όλη μου τη ζωή», έγραφε την προηγούμενη νύχτα, «αλλά ξέρω ότι αν μπορούσα να ξαναζήσω... πάνω απ' όλα θα προσπαθούσα να βρω έναν τρόπο να σπάσω τη σιωπή που μου επιβάλλεται σε συναισθηματικά ζητήματα».

Αυτές τις μέρες, και μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου, διεξάγεται στην Tate Britain η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση που έχει γίνει ποτέ στο έργο της. Η διεισδυτική αυτή έκθεση γιορτάζει τον πολύπλευρο πλούτο της δουλειάς της, το ισχυρό όραμα που ενώνει τις διαφορετικές πτυχές και τη ζωτικότητά της ως μιας πρωτοποριακής γυναίκας που ενθουσιαζόταν να απεικονίζει άλλες γυναίκες – συχνά φίλες της – που επίσης έσπαγαν τις προκαταλήψεις και τους περιορισμούς. Η Πολωνή Άννα Λέσκα στο πιλοτήριο ενός μαχητικού Spitfire, η πολεμική ανταποκρίτρια Μάργκαρετ Μπουρκ-Γουάιτ να χαμογελά κάτω από το φτερό ενός βομβαρδιστικού αεροσκάφους, η διάσημη μυθιστοριογράφος Κολέτ στο πρόσφατα απελευθερωμένο Παρίσι («οι τελευταίες λάμψεις φωτός... φυλακισμένες... στα αστραφτερά λευκά μάτια της Κολέτ»), είναι μερικά από τα πιο ζωντανά πορτρέτα της. Η Μίλερ σκηνοθέτησε και το δικό της πορτρέτο στο τέλος του πολέμου, «ξεπλένοντας» τη βρωμιά του Νταχάου στην μπανιέρα του ίδιου του Χίτλερ: η κοινοτοπία του κακού.

Από την πασαρέλα στην μπανιέρα του Χίτλερ: Το μεγαλείο των εικόνων της Λι Μίλερ Facebook Twitter
Η Πολωνή πιλότος Άννα Λέσκα στο πιλοτήριο ενός μαχητικού Spitfire (1942) © Lee Miller Archives

Κατά τη διάρκεια του βομβαρδισμού του Λονδίνου, η Μίλερ φωτογράφισε έναν σπασμένο πέτρινο άγγελο, με το στήθος του να έχει συντριβεί από τα τούβλα και τον λαιμό του κομμένο από μια μεταλλική ράβδο, και το ονόμασε «Εκδίκηση στην κουλτούρα». Και η ίδια όμως είχε πολλά να εκδικηθεί, καθώς η μοίρα εξισορρόπησε την γενναιοδωρία της με τρομερή δυστυχία. Στα επτά της, η Μίλερ έπεσε θύμα βιασμού από έναν οικογενειακό φίλο και κόλλησε γονόρροια, για την οποία υποβλήθηκε σε επώδυνη θεραπεία για χρόνια. Κατά τη διάρκεια της πρώιμης εφηβείας της, πόζαρε γυμνή για τον ερασιτέχνη φωτογράφο πατέρα της (εικόνες που, όπως είχε πει ο γιος της Άντονι Πένροουζ, «υπερβαίνουν σίγουρα τα όρια που πρέπει να τίθενται μεταξύ παιδιού και γονέα»), ενώ λίγα χρόνια αργότερα είδε τον φίλο της να πνίγεται σε ένα δυστύχημα με βάρκα. Ήταν 17 όταν η μητέρα της αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει και 22 όταν εμφανίστηκε στο Παρίσι και ανακοίνωσε στον διάσημο Μαν Ρέι ότι ήταν η νέα του μαθήτρια. Στη συνέχεια έγινε και η ίδια διάσημη ως μούσα, συνεργάτρια, ερωμένη του ενώ επίσης, όπως σημείωνε το περιοδικό Time το 1932, ήταν «η κάτοχος του πιο όμορφου αφαλού στο Παρίσι».

Από την πασαρέλα στην μπανιέρα του Χίτλερ: Το μεγαλείο των εικόνων της Λι Μίλερ Facebook Twitter
'Εκδίκηση στην κουλτούρα' (1940) © Lee Miller Archives

Στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η φρίκη της πραγματικότητας ξεπέρασε τις πιο βίαιες φαντασιώσεις του σουρεαλισμού, η χρονογράφος της μόδας έγινε χρονογράφος του φασισμού και των ολέθριων συνεπειών του όπως αποκαλύφτηκαν το 1945-46. Με τη Rolleiflex της, που δεν είχε φακό ζουμ, η Μίλερ τραβούσε κοντινές και οικείες φωτογραφίες. Το πιο σουρεαλιστικό στοιχείο της καριέρας της ήταν ότι οι φωτογραφίες της από το Ολοκαύτωμα δημοσιεύτηκαν στο Vogue. Στη συνέχεια, η ανάγκη να αποκαλύψει τον τρόμο έγινε τρομακτικά εθιστική: συνέχισε να προχωρά προς τα ανατολικά, ενώ οι περισσότεροι πολεμικοί ανταποκριτές είχαν αποχωρήσει, προς την Αυστρία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία. Οι φωτογραφίες της από τη Βιέννη έχουν μια noir ατμόσφαιρα που θυμίζει την ταινία «Ο τρίτος άνθρωπος»: η σκιώδης Κρατική Όπερα, αφηρημένη σχεδόν στην ακραία ερήμωσή της, και μια τραγουδίστρια όπερας που τραγουδάει σαν φάντασμα ανάμεσα στα ερείπια, βρέφη που πεθαίνουν στο παιδικό νοσοκομείο με φόντο «το σκούρο, σκονισμένο μπλε των γεμάτων βαλς νυχτών της Βιέννης, το ίδιο χρώμα με τις ριγέ στολές των σκελετών του Νταχάου».

Από την πασαρέλα στην μπανιέρα του Χίτλερ: Το μεγαλείο των εικόνων της Λι Μίλερ Facebook Twitter
Η Λί Μίλερ στη Νέα Υόρκη το 1928, πορτρέτο του Έντουαρντ Στάιχεν

Όταν επέστρεψε στην Αγγλία, έπασχε από αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε σύνδρομο μετατραυματικού στρες. Η κατάθλιψη και ο αλκοολισμός σημάδεψαν τα τελευταία χρόνια της ζωής της. Παντρεύτηκε τον δεύτερο σύζυγό της, τον συλλέκτη Ρόλαντ Πένροουζ, και γέννησε τον γιο της το 1947. «Δεν έχασα ούτε ένα λεπτό, σε όλη μου τη ζωή», έγραφε την προηγούμενη νύχτα, «αλλά ξέρω ότι αν μπορούσα να ξαναζήσω... πάνω απ' όλα θα προσπαθούσα να βρω έναν τρόπο να σπάσω τη σιωπή που μου επιβάλλεται σε συναισθηματικά ζητήματα».

Από την πασαρέλα στην μπανιέρα του Χίτλερ: Το μεγαλείο των εικόνων της Λι Μίλερ Facebook Twitter
‘Άτιτλο (Exploding Hand)’ (1930) © Lee Miller Archives

Με στοιχεία από The Financial Times

 
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Φωτογραφία / Ένρι Τσανάι: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Mια έκθεση με αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του πάνω στο προσφυγικό, μια εμπειρία που του είναι αρκετά οικεία όντας παιδί μεταναστών, είναι η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτογράφο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM