Είμαστε χαφιέδες ο ένας του άλλου, ακόμα και του εαυτού μας

Είμαστε χαφιέδες ο ένας του άλλου, ακόμα και του εαυτού μας Facebook Twitter
Έτσι και βγεις από την πόρτα σου, η ζωή σου αρχίζει να παρακολουθείται.
0


ΕΙΚΟΣΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ,
επισκέπτης σε φιλικό σπίτι, εντόπισα στη βιβλιοθήκη μια βιντεοκασέτα που στη ράχη της είχε την επιγραφή «Πυρκαγιά 2003». Σχημάτισα τη χειρότερη γνώμη για τον γονιό του οικοδεσπότη μου. Ο τόπος του καιγόταν κι εκείνος, αντί να ριχτεί στη μάχη της κατάσβεσης, στεκόταν με την κάμερα «επ’ ώμου, αρμ!». Ποια χρησιμότητα να ’χε άραγε αυτή η βιντεοκασέτα; Θα καθόταν κάποιο βράδυ μετά από χρόνια στον καναπέ του για να δει το έργο «Πυρκαγιά 2003»;

Αυτά, στον παλιό κόσμο. Τέτοιες συμπεριφορές ήταν σπάνιες, γι’ αυτό κι έκαναν εντύπωση. Τώρα όμως ο καθένας κυκλοφορεί κι οπλοφορεί. «Το smartphone είναι συνέχεια του χεριού τους», για να παραφράσω και τον Ρίτσο. Σήμερα υπάρχουν χιλιάδες ή εκατομμύρια βιντεάκια με θέμα «Πυρκαγιά 2025». Σύμφωνα με την τρεχάμενη ηθική, μπορείς να βιντεοσκοπείς τα πάντα και τους πάντες. Από μια πυρκαγιά μέχρι το εγκεφαλικό μιας ηλικιωμένης τραγουδίστριας επί σκηνής. Κι όλα αυτά δεν καταντάνε σκονισμένες βιντεοκασέτες σε κάποιο ράφι, μα δημοσιοποιούνται αμέσως μέσα από εκατομμύρια κανάλια, εκατομμύρια ιδιωτικές τηλεοράσεις της παλάμης.

Οι κάμερες είναι πανταχού παρούσες, ολοφάνερες, και επιμένουμε και τολμάμε να ζούμε τη ζωή μας ενώπιόν τους. Ξεφτιλίστηκε το επάγγελμα του χαφιέ. Η εξουσία δεν χρειάζεται πια να πληρώνει χαφιέδες.

Καθημερινά είμαστε εκτεθειμένοι σε εκατοντάδες κάμερες, κινητές ή ακίνητες. Η ζωή μας έχει πάψει να είναι ταινία μας και τσακίζεται στα βιντεάκια των άλλων. Έτσι και βγεις από την πόρτα σου, η ζωή σου αρχίζει να παρακολουθείται. Αλλά και πριν βγεις, πολύ πιθανό να ηχογραφείται. Ό,τι κάνεις κι ό,τι ζεις καταγράφεται. Και μη μας πεις μετά «εγώ δεν». Τα ξέρουμε όλα. Αφού σε είδαμε!

Όλα αυτά τα βιντεάκια στον παλιό κόσμο δεν θα μπορούσαμε καν να τα πάμε στο δικαστήριο, αφού θα απορρίπτονταν ως παρανόμως αποκτηθέντα αποδεικτικά μέσα, μια και τραβιούνται χωρίς τη συναίνεση των εικονιζόμενων. Σήμερα, όμως, η ψηφιακή δικονομία δεν έχει κανόνες.

Τις τελευταίες μέρες άπειρη ψηφιακή χολή χύθηκε για έναν διάσημο ηθοποιό που, οδηγώντας, πήρε παραμάζωμα αυτοκίνητα και αυλότοιχους, προξενώντας μεγάλες υλικές ζημιές, μα ευτυχώς κανέναν τραυματισμό ή θάνατο ανθρώπου ή ζώου. Οι κάμερες του δρόμου τον εντόπισαν και όλα πήραν τον δρόμο τους – ασφαλιστικές εταιρείες, αστυνομία, Δικαιοσύνη. Η είδηση θα σταματούσε εδώ, αφού δεν παρουσιάζει περαιτέρω ενδιαφέρον. Είτε λόγω μέθης είτε εξαιτίας ενός αιφνίδιου προβλήματος υγείας, αυτό θα μπορούσε να συμβεί σε οποιονδήποτε οδηγό, άσημο ή διάσημο.

Έλα όμως που η είδηση αυτή συνοδευόταν από τα περίφημα βιντεάκια-τεκμήρια ότι ο οδηγός λίγες ώρες πριν γλεντοκοπούσε! Όσο περισσότερα βιντεάκια κατετίθεντο στην ψηφιακή έδρα, τόσο περισσότερο φούντωνε και ωρυόταν το δικαστικό σώμα. Θυμός αλλά και φθόνος μαζί για το ανελέητο γλεντοκόπημα-προπαρασκευαστική ενέργεια του εγκλήματος.

Κανένα ΜΜΕ δεν είχε στείλει συνεργείο για να καλύψει τη γιορτή τσικουδιάς στις Κουκουβάουνες. Όπως επίσης κανένα ΜΜΕ δεν έστελνε συνεργείο για να καλύπτει διάφορα «κορωνοπάρτι» τον καιρό της καραντίνας. Ούτε κανένας αδέκαστος δημοσιογράφος μάς βάζει κρυφές κάμερες. Οι κάμερες είναι πανταχού παρούσες, ολοφάνερες, και επιμένουμε και τολμάμε να ζούμε τη ζωή μας ενώπιόν τους. Ξεφτιλίστηκε το επάγγελμα του χαφιέ. Η εξουσία δεν χρειάζεται πια να πληρώνει χαφιέδες. Είμαστε χαφιέδες ο ένας του άλλου, ακόμα και του εαυτού μας.

Τα περασμένα Χριστούγεννα βρέθηκα ένα μεσημέρι στο Σύνταγμα. Κόσμος πολύς. Όλοι μ’ ένα τζάμι στο χέρι, να στοχεύουν την παρέα τους ή τον εαυτό τους, με φόντο πάντα το δέντρο. Ο άξαφνος ήλιος του Δεκέμβρη στραφτάλιζε πάνω στα αμέτρητα τζάμια, έτσι που η πλατεία έμοιαζε ένα απέραντο χωράφι με φωτοβολταϊκά. Μα όλος ο κόσμος πια μοιάζει χωράφι με φωτοβολταϊκά, σκέφτηκα. Και θυμήθηκα που είκοσι χρόνια πριν διαδηλώναμε για κάτι κάμερες κι ένα ζέπελιν που παρακολουθούσαν τη ζωή μας για κάποιους μήνες μόνο. Και χαμογέλασα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ