Ένα σπίτι πιο υπερβατικό από άλλα

Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Αυτό το σπίτι είναι πιο φιλόξενο, πιο αγαπησιάρικο, πιο υπερβατικό από άλλα, και αυτό σας το λέω με βεβαιότητα. Είναι από αυτά τα σπίτια που σε κρατάνε και θες να μείνεις κι άλλο, καθώς η ώρα περνάει χωρίς να το καταλαβαίνεις. Πρόκειται για ένα διαμέρισμα πολυσυλλεκτικό, με αρκετή πληροφορία, που όμως δεν κουράζει το μάτι∙ αντιθέτως, θες να το εξερευνήσεις και συνεχώς κάτι καινούργιο ανακαλύπτεις.

Βρίσκεται στα Βόρεια Προάστια και ήταν το πατρικό του Κωνσταντίνου. Του ζητάω να μου πει πώς είναι να ζεις στο σπίτι που έχεις μεγαλώσει. Μου εξηγεί ότι δεν ζούσε πάντα σ’ αυτό το σπίτι, επέστρεψε όταν οι γονείς του έφυγαν απ’ τη ζωή και το κληρονόμησε.

«Δεν είναι βαριά η σκιά της παιδικής ηλικίας μας σε έναν χώρο;», τον ρωτάω με ύφος ψυχοθεραπευτή. «Τώρα που έχω τη δική μου οικογένεια, τα μικρά μού τραβάνε τόση ενέργεια και μου δίνουν άλλη τόση χαρά που δεν υπάρχει η δική μου παιδική ηλικία αλλά η δική τους. Είναι σαν να καταπλάκωσαν τη δική μου. Τώρα το σπίτι ζει μια δική του, ολοκαίνουρια φάση», εξομολογείται. Τον ρωτάω αν έχει κρατήσει κάποια παλιά έπιπλα. «Ναι», λέει και μου τα δείχνει, αλλά έχει παρέμβει στα περισσότερα. Έχει αλλάξει υφάσματα, σε κάποιες παλιές καρέκλες έκανε και εικαστικές παρεμβάσεις.

«Το σπίτι έχει έντονα εικαστικό στοιχείο. Να φανταστείς, η κυρία που έρχεται και καθαρίζει, όταν με βλέπει, μου λέει: “Το καθάρισα, έλα να τα βάλεις όλα πάλι έτσι όπως σου αρέσουν”. Ξέρει ότι είμαι ψείρας».

Τα mix and match στοιχεία είναι πολύ ισορροπημένα στο διαμέρισμα. Ο Κωνσταντίνος καταφέρνει να φέρνει στα μέτρα του τα αντιφατικά στοιχεία και να τα κάνει να φαίνονται απόλυτα εναρμονισμένα με την αισθητική του σπιτιού.

Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
«Το σπίτι το χαιρόμαστε πιο πολύ τον χειμώνα που ανάβουμε το τζάκι και έρχονται φίλοι και πίνουμε και τρώμε και καπνίζουμε». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μαζί με τη σύζυγό του, την Ελένη, μοιάζουν να έχουν τη φιλοξενία στο DNA τους και μας κάνουν να νιώθουμε άνετα από το πρώτο λεπτό. Δεν υπάρχουν δωμάτια που δεν επιτρέπεται να δούμε ή να φωτογραφίσουμε. «Δείτε ό,τι θέλετε, ανοίξτε όποια πόρτα επιθυμείτε, νιώστε το σαν το σπίτι σας», λένε ξανά και ξανά και μας φιλεύουν διάφορα καλούδια.

Η κουζίνα με ενθουσιάζει με τα πολλά διαφορετικά στοιχεία της. Μοιάζει κι αυτή να είναι ποτισμένη από τις «εμμονές» του Κωνσταντίνου. Την ονομάζει «δωμάτιο της ψυχής». Βλέπω τον τέως βασιλιά κρεμασμένο στον τοίχο και του λέω ότι μοιάζει πολύ φιλοβασιλική η κουζίνα του. «Έχει να κάνει με τις βασιλικότερες των γεύσεων. Αυτός που μαγειρεύει είναι ο βασιλιάς της κουζίνας του», μου απαντάει γελώντας. «Στο σαλόνι ωστόσο κυριαρχούν τα αριστερά στοιχεία», λέει και δείχνει το πορτρέτο του Μαρξ. «Να, εδώ είναι και ο ψυχρός πόλεμος». Μου δείχνει στο ερμάριο μια σημαία της ΕΣΣΔ και πάνω της τον Κένεντι.

«Πώς και το σπίτι έχει πολιτικά στοιχεία;», απορώ. «Έχει όλες τις προβληματικές μου. Την πολιτική, την τέχνη, την επανάσταση, την αγάπη για το όμορφο». Του λέω ότι νιώθω σαν να έχει δημιουργήσει ένα βιωματικό installation. Συμφωνεί. «Το σπίτι έχει έντονα εικαστικό στοιχείο. Να φανταστείς, η κυρία που έρχεται και καθαρίζει, όταν με βλέπει, μου λέει: “Το καθάρισα, έλα να τα βάλεις όλα πάλι έτσι όπως σου αρέσουν”. Ξέρει ότι είμαι ψείρας. Όμως τίποτα δεν είναι αφημένο τυχαία. Όλα έχουν μια σπουδή από πίσω. Κάτι που για μένα βγάζει νόημα. Σαν το σπίτι να αφηγείται μια ιστορία».

Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
«Πώς και το σπίτι έχει πολιτικά στοιχεία;», απορώ. «Έχει όλες τις προβληματικές μου. Την πολιτική, την τέχνη, την επανάσταση, την αγάπη για το όμορφο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Στο σπίτι επικρατεί τελικά η δημοκρατία;», αστειεύομαι. Γελάει. «Δεν ξέρω, τον Μαρξ πάντως δεν τον βγάζω απ’ το σαλόνι». Μου δείχνει τη λιθογραφία του που βρήκε τη θέση της και δεν φεύγει με τίποτα από εκεί. Έχει βρει κάτι άλλο στο σπίτι την οριστική του θέση; «Ναι, αυτή η ροζ Mercedes πάνω απ’ το τζάκι δεν γίνεται να πάει πουθενά αλλού. Όταν ανάβεις το τζάκι είναι σαν να βγάζει καπνό η εξάτμιση», λέει.

Αλλάζει ποτέ θέση στα έπιπλα; Μου απαντάει ότι το κάνει μία φορά τον χρόνο οπωσδήποτε. Του αρέσουν κάποιες μετατοπίσεις, γιατί είναι σαν να βρίσκεσαι μετά σε μια καινούργια συνθήκη.

Έχω απορίες για έπιπλα και τα μικροαντικείμενα. Ένα πολύχρωμο φωτιστικό είναι δικό του, το έφτιαξε από ένα παλιό που υπήρχε. Του αρέσει να παρεμβαίνει στα έπιπλα. Μου δείχνει κάτι καρέκλες που είχε βρει στα σκουπίδια και τις έχει ανασυνθέσει. «Θα μπορούσες να φτιάχνεις και design έπιπλα» του λέω ενθουσιασμένη. Γελάει αινιγματικά. «Ιδέες υπάρχουν, χρόνος δεν υπάρχει» λέει αφοριστικά και μου θυμίζει ότι τα παιδιά του είναι μικρά ακόμη. Κουνάω το κεφάλι με κατανόηση.

Η μεταλλική καρέκλα υπήρχε, αλλά της άλλαξε ύφασμα. Το αγγελάκι στον τοίχο είναι από ένα ταξίδι στην Κατάνια, η παλιά γκραβούρα από μια αντικερί στην Κηφισιά. «Μ’ αρέσει πολύ να ψάχνω και να βρίσκω παλιούς θησαυρούς. Έχω κάνει πάμπολλες ανταλλαγές με αντικέρ, τους δίνω ένα έργο μου και παίρνω κάτι άλλο που μ’ αρέσει. Αγαπώ τα παλαιοπωλεία, τα παζάρια. Να ανακαλύπτω το μοναδικό». Η Ελένη κουνάει το κεφάλι της. «Αυτό στην ψυχιατρική λέγεται παθολογικός αποθησαυρισμός» του λέει με χιούμορ.

Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Από το σαλόνι μέχρι το υπνοδωμάτιο, αυτό το σπίτι είναι γεμάτο από ταξίδια και αναμνήσεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το υπνοδωμάτιό τους είναι και αυτό cosy. «Τι λέει η καλόγρια μ’ αυτά που βλέπει;» ρωτάω ενώ παρατηρώ την καλόγρια πάνω απ’ το κεφάλι τους. Είναι απ’ την Πάδοβα, την ανακάλυψε η Ελένη. Ένα ωραίο πάτσγουορκ στον τοίχο από ταξίδι στην Ταϊλάνδη. «Η λάμπα;». «Από το κατάστημα του Σταυρόπουλου στην Κυψέλη, όπου βρίσκεις ωραίες βιντατζιές». Στο Trastevere, σε μια ανοιχτή αγορά, βρήκαν και αυτή την αφρικανική μάσκα που θυμίζει Μοντιλιάνι. Μ’ αρέσει που το σπίτι είναι γεμάτο από ταξίδια και αναμνήσεις.

Του δείχνω μια υπέροχη καρέκλα που με ενθουσιάζει. «Κι αυτή εσύ την έκανες;». «Είναι απ’ τους “The three dots” που είναι υπέροχοι», λέει. «Βρίσκουν παλιά έπιπλα και τα ξαναφτιάχνουν. Αυτή την καρέκλα την ερωτεύτηκα με το που την είδα».

«Και αυτό το μαξιλάρι τι είναι;» τον ρωτάω. «Μπορεί να είναι και από το Tiger πριν από είκοσι χρόνια. Παίζει να κάνει λιγότερο από 10 ευρώ». Τα δυο παλιά τηλέφωνα που είναι βαλμένα δίπλα δίπλα είναι απ’ το σπίτι της γιαγιάς του στην Κυψέλη. Ο Λένιν αγορασμένος από τη Βουδαπέστη, οι γονείς του σε ένα κάδρο λίγο πιο πάνω. «Νομίζω ότι έχω μπει σε χρονοκάψουλα», αναφωνώ. «Ως μοναχοπαίδι που είμαι, όταν έφυγαν οι γονείς μου από τη ζωή, πέρασαν όλα τα αντικείμενα σε μένα, οπότε είχα πολύ υλικό να διαχειριστώ». «Και πέταξε και κάποια πολύ ωραία κομμάτια, μεταμοντέρνα Βαράγκη», λέει η Ελένη με παράπονο.

Τι είναι για εκείνον το σπίτι; «Ο οίκος της συνενοχής και της συνοχής μου. Εδώ βρίσκω πάλι τον υπαρξιακό μου πυρήνα». Τους ρωτάω αν έρχονται φίλοι. Κουνάνε και οι δυο καταφατικά το κεφάλι. «Το σπίτι το χαιρόμαστε πιο πολύ τον χειμώνα που ανάβουμε το τζάκι και έρχονται φίλοι και πίνουμε και τρώμε και καπνίζουμε. Η Ελένη μαγειρεύει εξαιρετικά, έτσι μια φορά την εβδομάδα τουλάχιστον θα έχουμε οπωσδήποτε κόσμο», απαντάει ο Κωνσταντίνος.

Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι με εικαστική λογική/Το σπίτι της συνενοχής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τον ρωτάω αν του αρέσει στην Πολιτεία ή αν νιώθει κάπως απομονωμένος εδώ. «Έχω το studio μου στην Κυψέλη, έτσι δεν χάνω την επαφή με το κέντρο. Όμως μ’ αρέσει αυτή η ηρεμία, το πράσινο. Ενώ το φοβόμουν στην αρχή και νόμιζα ότι θα μου έλειπε ο ρυθμός της πόλης, τώρα που έχω οικογένεια νομίζω ότι είναι ιδανικά εδώ. Η ποιότητα ζωής είναι σαφώς καλύτερη».

Τους καληνυχτίζουμε και τόσο εγώ όσο και ο Πάρις, ο φωτογράφος, δείχνουμε ευδιάθετοι. «Τι ωραίο σπίτι», του λέω στο ασανσέρ. «Τι ωραίοι άνθρωποι», προσθέτει εκείνος και δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω, αφού μια αγχωμένη Τετάρτη κατάφεραν και μετασχημάτισαν τον εσωτερικό μου τριγμό και φεύγω με πλατύ χαμόγελο.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ