Οι φωτιές στην Πάτρα έκαψαν κάτι μέσα μου

Οι φωτιές στην Πάτρα έκαψαν κάτι μέσα μου Facebook Twitter
«Δεν καήκαμε εμείς, αλλά κάηκε κάτι μέσα μας και η οργή που άφησε αυτή η φωτιά είναι μεγάλη» .Φωτ.: Δημήτρης Χριστοδούλου / Eurokinissi
0

ΟΤΑΝ ΕΧΕΙΣ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ, τις περισσότερες φορές η σχέση που έχεις με την πόλη σου, είναι η σχέση ενός έφηβου με την μάνα του. Νιώθεις ότι σε καταπιέζει, προσπαθείς να κουβεντιάσεις, αλλά οι ιδέες της σου φαίνονται αναχρονιστικές και άκυρες, ανυπομονείς να ταξιδέψεις μόνος μακριά της και να της στέλνεις πού και πού ένα «είμαι καλά».

Μερικές φορές την ακυρώνεις στα μάτια των άλλων για να δείξεις ότι εσύ ξέφυγες, ότι είσαι καλύτερος, πιο μοντέρνος, ότι ανήκεις σε έναν νέο κόσμο κι εκείνη αντιπροσωπεύει κάτι παλιό που θέλεις να ξεχάσεις. Παρ’ όλ’ αυτά, κάθε φορά που σου ετοιμάζει το αγαπημένο σου φαγητό νιώθεις ξανά τη ζεστασιά της, τη μοναδικότητα της ρίζας σου που σε ενώνει για πάντα μαζί της. Κι ας είναι ένα παραδοσιακό γιουβέτσι που απέχει πολύ από τα gluten free, low fat ή vegan γεύματα που είναι της μόδας.

Πώς νιώθεις λοιπόν όταν βλέπεις τη μητέρα σου περικυκλωμένη από φλόγες; Κι ακόμα χειρότερα όταν, ενώ έχει πιάσει φωτιά το πατρικό σου διαμέρισμα, διαβάζεις γύρω σου «φωτιά στην πολυκατοικία!»

Δε μιλάμε συχνά για τη συναισθηματική καταστροφή. Αυτό το αίσθημα ανασφάλειας που παγιώνεται, γίνεται πλέον δεδομένο και σαφές: κανείς δεν θα σε σώσει. Τουλάχιστον όχι οι επίσημοι φορείς. Οι φίλοι, ναι. Οι εθελοντές σίγουρα.

Δεν ήταν η πολυκατοικία που κατακάηκε. Δεν ήταν η Αχαΐα απλώς. Ήταν η Πάτρα. Οι γειτονιές της που απέχουν μόλις 2-3 χιλιόμετρα από το κέντρο. Δεν ήταν μια πυρκαγιά σε δασικές εκτάσεις – που επίσης αποτελεί τραγωδία – αλλά μια ανεξέλεγκτη φλεγόμενη απειλή γύρω από την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας. Δεν ήμουν ποτέ τοπικίστρια. Αλλά δεν είμαι και έφηβη για να βλέπω στην πόλη μου μόνο όσα μου τη σπάνε. Την αγαπώ με τα όμορφα και τα άσχημά της. Και τώρα κάποιες – πολλές – από τις ομορφιές της έγιναν στάχτη κι αποκαΐδια.

Όσο για εμάς που βρισκόμασταν εκεί, για δυο μέρες ζήσαμε ένα πολεμικό σκηνικό με τον ουρανό μαύρο από τους καπνούς, τις στάχτες να μπαίνουν στα σπίτια μας και το 112 να ηχεί κάθε τόσο σαν σειρήνα. Ένα 112 που έστελνε σε δρόμους ήδη αποκλεισμένους ή περίμενε να εκκενώσεις «από Πάτρα προς Πάτρα». (Αλήθεια τώρα;) Εκείνο που τελικά επικράτησε ήταν τα μηνύματα μεταξύ μας: «φύγε», «έλα σ’ εμένα, εδώ δεν υπάρχει κίνδυνος», «πώς είστε», «τι βλέπεις;», «που είναι η φωτιά τώρα;», «θα φτάσει Δασύλλιο;»

Στο Δασύλλιο κάναμε τις σχολικές εκδρομές μας, μετά γυρίσαμε για τα πρώτα «φασώματα» και πλέον επιστρέφουμε μεγάλοι πια για να χαρούμε το υπέροχο ηλιοβασίλεμα της πόλης που βουλιάζει στον Πατραϊκό Κόλπο και κάνει τη «μάνα» σου να μοιάζει η καλύτερη του κόσμου. Ευτυχώς δεν κάηκε. Δεν καήκαμε εμείς, το σπίτι μας ή οτιδήποτε να αποτελεί περιουσία μας, στα χαρτιά τουλάχιστον, - ο τόπος σου δεν είναι άραγε ένα είδος περιουσίας;

Κάηκε όμως το πατρικό σπίτι της φίλης μου της Σόφης, εκεί όπου έμεναν μέχρι σήμερα οι γονείς της και βγήκαν χωρίς να πάρουν τίποτα γιατί δεν τους ειδοποίησε το 112. Κάηκε το σπίτι του Γιάννη, ενός καλλιτέχνη που γνώριζα από παλιά και μαζί όλα τα έργα του και οι αναμνήσεις από την κόρη του που έχασε πρόσφατα. Η φίλη μου η Μαρία γύριζε 24 ώρες από σπίτι σε σπίτι γιατί η Αρόη – από εκεί πας με τα πόδια στο κέντρο- κινδύνευε. Άλλοι τόσοι που δεν γνωρίζω κινδύνεψαν ή τελικά έχασαν ιδιοκτησία τους -όποια κι αν είναι αυτή. Άρα ναι, δεν καήκαμε εμείς, αλλά κάηκε κάτι μέσα μας και η οργή που άφησε αυτή η φωτιά είναι μεγάλη.

Δε μιλάμε συχνά για τη συναισθηματική καταστροφή. Αυτό το αίσθημα ανασφάλειας που παγιώνεται, γίνεται πλέον δεδομένο και σαφές: κανείς δεν θα σε σώσει. Τουλάχιστον όχι οι επίσημοι φορείς. Οι φίλοι, ναι. Οι εθελοντές σίγουρα. Η δική σου ψυχραιμία – δεν ξέρω πώς μαζεύεται εκείνη τη στιγμή – που σου δείχνει τον δρόμο χωρίς να το περιμένεις. Ζούμε επειδή άλλαξε ο αέρας, έπιασε βροχή και κυρίως ζούμε επειδή έχουμε ο ένας τον άλλον. Όλοι μαζί εναντίον ενός. Κι αυτός ο ένας σίγουρα δεν είναι η φωτιά. Είναι ό,τι συμβολίζει εκείνη η σειρήνα που ουρλιάζει «άστα όλα να καούν». Μόνο που η καμμένη γη δεν είναι τόπος. Κι εκείνο που τελικά μένει, είναι μια θλίψη μαζί με ευγνωμοσύνη για το «μαζί» που μάλλον είναι πια η μόνη μας πατρίδα.   

Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ