Ένα ρέκβιεμ για τον Puff Daddy

Ένα ρέκβιεμ για τον Puff Daddy Facebook Twitter
Ο Puff Daddy μας φαινόταν τότε σαν ένας μαύρος άντρας απόλυτα ελεύθερος, σε μια εποχή αυξανόμενων ευκαιριών.
0


ΤΟ «BLACK COOL» είναι μια από τις μεγαλύτερες καινοτομίες που εισήγαγε η Αμερική στον κόσμο, μαζί με το μπάσκετ, τα μπλουτζίν και το διαδίκτυο. Συνδυάζει διάφορες μορφές και φόρμες –μουσική, αθλητισμό, μόδα, ομιλία, τρόπους κίνησης στο χώρο– σε μια εντελώς ξεχωριστή αισθητική με παγκόσμια απήχηση. Υπάρχουν γαλλικοί οίκοι μόδας που έχουν προσκυνήσει τη γοητεία φιγούρων που πρωτοεμφανίστηκαν στο Χάρλεμ, Ιάπωνες που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στο να παίζουν δίσκους τζαζ στη Σιμπούγια του Τόκιο, και μεγαλοπρεπείς τοιχογραφίες του Tupac Shakur σε μέρη τόσο μακρινά μεταξύ τους όσο το Σίδνεϊ και η Σιέρα Λεόνε.

Ο Σον Κομπς, ο διασυρμένος μεγιστάνας της δισκογραφίας, σίγουρα δεν εφηύρε το Black cool. Αλλά όπως ο Μάιλς Ντέιβις, ο Μοχάμεντ Άλι και ο Μάικλ Τζόρνταν πριν από αυτόν –και όπως ο Jay-Z, ο Kanye West και πολλοί άλλοι που ακολούθησαν– υπήρξε για μια χρονική στιγμή ο πιο ισχυρός πρεσβευτής του.

Αυτή η στιγμή συνέπεσε με την εφηβεία πολλών από εμάς, γι' αυτό και η αποκάλυψη των εξωφρενικών πράξεων του Combs  –της αχρειότητας με την οποία μόλυνε όλα όσα είχε κερδίσει– μας άφησε με ένα αίσθημα προδοσίας. Όταν ήμασταν πιο ευάλωτοι, μας έμαθε τι να επιδιώκουμε και μας έδωσε ένα πρότυπο για το πώς να συμπεριφερόμαστε και να πετυχαίνουμε. Παρακολουθώντας τον μύθο του να συντρίβεται στη μέση ηλικία μας, κάτι μέσα μας σπάει. Η ενέργεια και η αυτοπεποίθηση που εισήγαγε στα παιδικά μας όνειρα έχουν μετατραπεί σε κάτι σάπιο. Στην ακμή του, όμως, ο Puffy μετέδιδε μια αίσθηση νεανικής φιλοδοξίας την οποία λαχταρούσαμε. Πριν κλείσει τα 25, είχε ιδρύσει τη δική του εταιρεία –που σύντομα θα γινόταν αυτοκρατορία– η οποία έμοιαζε να καθορίζει την κουλτούρα, και ήξερε ακριβώς πώς να αξιοποιήσει την αυξανόμενη περιουσία του σε κοινωνικό κεφάλαιο.

Ο Puffy δεν προσποιούταν ότι η μανιακή δουλειά που απαιτούσε η επίτευξη των στόχων του ήταν κάτι το μυστικό ή το χαρισματικό. Όταν έκλεινε μια συμφωνία εκατομμυρίων δολαρίων, έκλεινε το τηλέφωνο με δύναμη και ούρλιαζε.

Περισσότερο από την επιτυχία του, μας εντυπωσίαζαν δύο ιδιότητες που μας φαίνονταν πρωτοποριακές. Η πρώτη ήταν ο κόπος που έδειχνε στο έργο του, στοιχείο το οποίο, αντίθετα με ό,τι θα περίμενε κανείς, ενίσχυε την αίσθηση του «cool». Ο Puffy δεν προσποιούταν ότι η μανιακή δουλειά που απαιτούσε η επίτευξη των στόχων του ήταν κάτι το μυστικό ή το χαρισματικό. Όταν έκλεινε μια συμφωνία εκατομμυρίων δολαρίων, έκλεινε το τηλέφωνο με δύναμη και ούρλιαζε. (Χρόνια αργότερα, θα γινόταν ένας από τους πρώτους influencers της κουλτούρας του «hustle» στο Twitter.) Μας έδειξε ότι η επιτυχία και η ευρωστία δεν ήταν κάτι το έμφυτο, αλλά ότι η πολυτέλεια και η εργασία ήταν συνδεδεμένες. Η δεύτερη ιδιότητα ήταν η ικανότητά του να κάνει τους Μαύρους και την Μαύρη κουλτούρα –ακόμη και την πιο ασυμβίβαστη, ακόμα κι αυτή που ήταν συνδεδεμένη με την κουλτούρα του δρόμου– να νιώθουν σαν στο σπίτι τους σε μέρη που προηγουμένως ήταν ανεπιθύμητοι.

Ο Puff Daddy μας φαινόταν τότε σαν ένας μαύρος άντρας απόλυτα ελεύθερος, σε μια εποχή αυξανόμενων ευκαιριών. Από τη μία πλευρά, ήταν το αντίδοτο στην ψυχοφθόρα διαδικασία της κοινωνικής και επαγγελματικής ανόδου που τόσο φοβόμασταν – πτυχία, δουλειές σε γραφεία, λογαριασμοί. Από την άλλη πλευρά, έμοιαζε να έχει αφομοιωθεί ιδανικά στην καλή ζωή όπως την πρόβαλλε η mainstream κουλτούρα, στην οποία λαχταρούσαμε απεγνωσμένα να έχουμε πρόσβαση. Αυτό τον έκανε να διαφέρει δραματικά από τους συνομηλίκους του. Ο Tupac και ο Biggie ήταν αμφιλεγόμενοι και συγκρουσιακοί, κοίτα όμως πού τους οδήγησε αυτό. Άλλοι «μεγιστάνες» του ραπ, όπως ο Master P και ο Brian «Baby» Williams, ήταν πλούσιοι αλλά γκετοποιημένοι. Ο Puffy, αντίθετα, φαινόταν να προσφέρει μια ιδανική λύση στο πρόβλημα του συνδυασμού επιτυχίας και αυθεντικότητας που προσπαθούσαμε να λύσουμε.

Ωστόσο, υποφέραμε από μια μορφή μυωπίας. Και δεν ήμασταν οι μόνοι. Η γενιά μετά από εμάς εναπόθεσε την πίστη της στον Kanye West, του οποίου η πιο πρόσφατη συμβολή στην κουλτούρα είναι ένα τραγούδι με τίτλο «Heil Hitler». Τα πρότυπα είναι σαν τις εποχές. Η μία χάνεται ανεπιστρεπτί μέσα στην επόμενη, αλλά για μια στιγμή μπορεί να αποκαλύψουν δυνατότητες που διαρκούν και τις ξεπερνούν.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ