«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix   Facebook Twitter
Η ταινία αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου ντοκιμαντέρ της Κόστα, το βραβευμένο “The Edge of Democracy” («Στα όρια της δημοκρατίας», επίσης διαθέσιμο στο Netflix και επίσης εξαιρετικό) του 2019. Φωτ.: Netflix
0


ΠΡΟΣΓΕΙΩΘΗΚΕ ΜΟΛΙΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
του Netflix η τελευταία ταινία της 41χρονης Βραζιλιάνας σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη και σε κάθε επίπεδο ερευνητικό ντοκιμαντέρ που έχει ως κεντρικό του άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων (τηλε)Ευαγγελιστών στην άνοδο και την επικράτηση του Μπολσονάρο, ήδη όμως έχει προκαλέσει αναταράξεις στις ΗΠΑ εξαιτίας της σχεδόν απίστευτης ομοιότητας των περιστάσεων που διαμόρφωσαν το πολιτικό σκηνικό στις δύο χώρες. Με αποκορύφωμα βεβαίως τις επιθέσεις των οπαδών του ηττηθέντος Μπολσονάρο στην πλατεία των Τριών Εξουσιών στη Μπραζίλια, όπου βρίσκονται το Κογκρέσο, το Ανώτατο Δικαστήριο και το προεδρικό μέγαρο στις 8 Ιανουαρίου 2023, δύο χρόνια και δύο μέρες μετά την εισβολή στο Καπιτώλιο. . 

Η διαφορά είναι φυσικά ότι ο Μπολσονάρο αποχώρησε –έστω και προσωρινά– ενώ ο Τραμπ επέστρεψε και κατά διαβολική σύμπτωση λίγες μέρες μόνο πριν ανέβει το ντοκιμαντέρ, απείλησε με κυρώσεις και συντριπτικούς δασμούς την κυβέρνηση του Λούλα αν δεν σταματήσει άμεσα το «κυνήγι μαγισσών» κατά του πρώην Προέδρου της χώρας, του επονομαζόμενου και «Τραπ των Τροπικών».

Οι Ευαγγελιστές έκαναν τη βρώμικη δουλειά ανακαλώντας διαρκώς «το φάντασμα του κομμουνισμού» που στοιχειώνει ακόμα τη χώρα μισό αιώνα μετά το τέλος της στρατιωτικής δικτατορίας. 

Η ταινία αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου ντοκιμαντέρ της Κόστα, το βραβευμένο “The Edge of Democracy” («Στα όρια της δημοκρατίας», επίσης διαθέσιμο στο Netflix και επίσης εξαιρετικό) του 2019, το οποίο συνδύαζε το προσωπικό στοιχείο και τα πολιτικά βιώματα της σκηνοθέτριας και της οικογένειάς της με την καταγραφή της πρώτης και δεύτερης θητείας του Λούλα και τα γεγονότα (ή τη συνωμοσία) που οδήγησαν στην δίωξη της διαδόχου του Ντίλμα Ρούσεφ, στη φυλάκιση του ίδιου και στην επέλαση του Μπολσονάρο προς την εξουσία. 

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix   Facebook Twitter
Αν έχει πάντως έναν αδιαφιλονίκητο «σταρ» (ή «χαρακτήρα») το ντοκιμαντέρ, αυτός είναι ο 66χρονος τηλε-πάστορας Σίλας Μαλαφάια. Φωτ.: Netflix

Η Κόστα ως αφηγήτρια είναι κι εδώ πανταχού παρούσα και η γλαφυρή αφήγησή της σε συνδυασμό με τον σχεδόν ελεγειακό τόνο και τα ατμοσφαιρικά πλάνα –ανάμεσα στο πλούσιο υλικό και τις αποκλειστικές συνεντεύξεις, εμφανίζονται, μεταξύ άλλων «αποκαλυπτικών» εικόνων που συνοδεύουν τους στοχασμούς της, ζωγραφικά έργα του Μπρίγκελ, του Ιερώνυμου Μπος και του Ρούμπενς καθώς και σκηνές από το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» του Παζολίνι– συμβάλλουν στη σαγηνευτική, υποβλητική διάσταση της ταινίας. Αυτό δεν συμβαίνει εις βάρος της τεκμηρίωσης, της έρευνας και των φυσικών γυρισμάτων που έγιναν σε βάθος χρόνου και με αξιοθαύμαστη πρόσβαση. Αν έχει πάντως έναν αδιαφιλονίκητο «σταρ» (ή «χαρακτήρα») το ντοκιμαντέρ, αυτός είναι ο 66χρονος τηλε-πάστορας Σίλας Μαλαφάια –επιφανής Ευαγγελιστής, μέντορας και υποβολέας του Μπολσονάρο– ο οποίος με την πληθωρική του προσωπικότητα και την ακόρεστη φιλοδοξία του συνέβαλλε σημαντικά στην «μεγαλύτερη θρησκευτική μετατόπιση στη σύγχρονη ιστορία», όπως λέει η Κόστα. Να σημειωθεί πάντως ότι παλαιότερα ο Μαλαφάια είχε ενισχύσει και τον Λούλα, αλλά η σχέση τους δεν ευδοκίμησε. 

Αναρωτιέται κανείς πώς η Καθολική Εκκλησία της Βραζιλίας (της μεγαλύτερης Καθολικής δημοκρατίας στον κόσμο) επέτρεψε στη φράξια των Ευαγγελιστών να φτάσει όχι μόνο να εκπροσωπεί σχεδόν το ένα τρίτο του πληθυσμού της χώρας αλλά και να εξελιχθεί σε ισχυρότατο πολιτικό παράγοντα, αλλά η απάντηση βρίσκεται στο ντοκιμαντέρ. Οι Ευαγγελιστές έκαναν τη βρώμικη δουλειά ανακαλώντας διαρκώς «το φάντασμα του κομμουνισμού» που στοιχειώνει ακόμα τη χώρα μισό αιώνα μετά το τέλος της στρατιωτικής δικτατορίας. 

Η Κόστα πηγαίνει και πίσω στο χρόνο, στις απαρχές της πολιτικής επίδρασης των Ευαγγελιστών, με τις εμφανίσεις του Μπίλλυ Γκράχαμ, εμβληματικής μορφής του Ευαγγελικού «κινήματος» στο πλευρό Αμερικανών Προέδρων, από τον Αιζενχάουερ και τον Τζον Φ. Κένεντι μέχρι τους Μπους, ο οποίος είχε επισκεφτεί και τη Βραζιλία σε μια μεγαλειώδη συγκέντρωση στο Στάδιο Μαρακανά. Θυμίζει επίσης ένα άλλο χριστιανικό «κίνημα» που είχε αναπτυχθεί στους εκκλησιαστικούς κύκλους της βραζιλιάνικης εκκλησίας στη δεκαετία του ’70, η λεγόμενη «θεολογία της απελευθέρωσης», μια αντι-αποικιοκρατική, μαρξιστική σχεδόν, εκδοχή του χριστιανισμού, η οποία πατάχθηκε ουσιαστικά από τον ίδιο τον Πάπα (Ιωάννη Παύλο Β’) σε μια …προειδοποιητική επίσκεψη του στη χώρα.   

Παρά το δυστοπικό σύμπαν και τη δυσοίωνη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα που καταγράφει, η αφήγηση της Κόστα τελειώνει με μια χαραμάδα φωτός: «Στα ελληνικά, "αποκάλυψη" δεν σημαίνει το τέλος του κόσμου», την ακούμε να λέει, «αλλά ένα ξεγύμνωμα, ένα φανέρωμα, μια ευκαιρία να ανοίξουμε τα μάτια μας».

Apocalypse in the Tropics | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ