Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως; Facebook Twitter
0


ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΗ ΕΝΑ ΖΕΣΤΟ
απόγευμα στην Αθήνα και στην αποβάθρα της γραμμής 3 υπάρχει ζέστη και συνωστισμός. Δύο κυρίες, ντυμένες ελαφριά, εξαντλημένες από την υψηλή θερμοκρασία, κουνούν με νευρικότητα τις βεντάλιες τους. «Πάλι ροζ ήρθε. Να μην μπούμε», λέει η μία στην άλλη. Ο «ροζ» συρμός απομακρύνεται και λίγα λεπτά μετά φτάνει ο περιζήτητος συρμός με το air condition που κατευθύνεται προς αεροδρόμιο. Είναι γεμάτος τουρίστες με μπαγκάζια και στα βαγόνια δεν πέφτει καρφίτσα. «Καλύτερα να σταθούμε όρθιες παρά να λιώσουμε από τη ζέστη», λένε βλέποντας την πολυκοσμία και επιβιβάζονται με αποφασιστικό βήμα στον συρμό με τον κλιματισμό. Ο μισητός «ροζ συρμός» τον οποίο οι δύο κυρίες απέφυγαν ανήκει στον στόλο των πρώτων και γηραιότερων τρένων του μετρό, στα εσωτερικά πάνελ των οποίων κυριαρχεί το ροζ χρώμα. Σήμερα οι 20 από τους 52 συρμούς του μετρό της Αθήνας δεν διαθέτουν κλιματισμό, περίπου ένας στους τρεις δηλαδή, γεγονός που κάνει σε πολλές περιπτώσεις αφόρητη τη μετακίνηση το καλοκαίρι που η θερμοκρασία βρίσκεται μονίμως σχεδόν στο κόκκινο.

Τη στιγμή που ξεκινά η πρώτη πιλοτική 24ωρη λειτουργία του μετρό στις γραμμές 2 και 3, το μετρό της Αθήνας εξακολουθεί να στηρίζεται σε έναν γερασμένο στόλο, με πολλούς συρμούς να στερούνται κλιματισμού και αρκετούς να βγαίνουν εκ περιτροπής εκτός λειτουργίας για συντήρηση, εξαιτίας της παλαιότητάς τους.

Τη στιγμή που ξεκινά η πρώτη πιλοτική 24ωρη λειτουργία του μετρό στις γραμμές 2 και 3, το μετρό της Αθήνας εξακολουθεί να στηρίζεται σε έναν γερασμένο στόλο, με πολλούς συρμούς να στερούνται κλιματισμού και αρκετούς να βγαίνουν εκ περιτροπής εκτός λειτουργίας για συντήρηση, εξαιτίας της παλαιότητάς τους.

Παρά την αύξηση του μεταφορικού έργου και την προσθήκη έξι νέων σταθμών που προέκυψε από την επέκταση προς Πειραιά, το νούμερο των συρμών που εκτελεί καθημερινά αυτό το απαιτητικό μεταφορικό έργο παραμένει καθηλωμένο. Το επιβατικό κοινό της Αθήνας θα πρέπει να εξυπηρετηθεί από ένα δίκτυο σταθερών συγκοινωνιών που ασθμαίνει λόγω της έλλειψης οχημάτων και δεν μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα των δρομολογίων, όχι μόνο γιατί οι συρμοί είναι λίγοι, αλλά και γιατί αρκετοί από αυτούς αποσύρονται στη διάρκεια της ημέρας για να γίνουν εργασίες επισκευής.

Ανανέωση στόλου από τα ευρωπαϊκά ταμεία

Πριν από μερικές μέρες η κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης-μαμούθ, ύψους 8 δισ. ευρώ, από τρία νέα ευρωπαϊκά ταμεία, «που ισοδυναμεί με μισό ΕΣΠΑ ή μισό Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα υλοποιηθεί έως το 2032», όπως ανέφερε ο Κωστής Χατζηδάκης.  

Στο χρηματοδοτικό αυτό πακέτο έχουν ενταχθεί και έργα που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν λεφτά στο χέρι. Αυτό το γιγαντιαίο ποσό θα διοχετευτεί στα έργα που ενέκρινε πρόσφατα το υπουργικό συμβούλιο, εάν και εφόσον δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που στην καλύτερη περίπτωση θα συμβεί στο τέλος του έτους. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εφόσον ευοδωθεί ο στόχος της έγκρισης, θα χρησιμοποιήσει πόρους από δύο ταμεία. Από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο θα διοχετευτούν κονδύλια για την αγορά «νέων συρμών μετρό στις γραμμές 2 και 3 και την ανάταξη συρμών της γραμμής 1», όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά. 

Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως; Facebook Twitter
Στις γραμμές 2 και 3 η συχνότητα των συρμών φτάνει στην καλύτερη περίπτωση τα τέσσερα λεπτά, ενώ στη γραμμή του πρώην Ηλεκτρικού οι αναμονές αγγίζουν πολύ συχνά τα έξι λεπτά. Φωτ.: Eurokinissi

Ακόμη και αν εγκριθούν από την Κομισιόν οι πόροι αυτοί και πάλι δεν σημαίνει ότι σύντομα θα μπει νέο τροχαίο υλικό στις ράγες. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να μεσολαβήσει ο απαιτούμενος διαγωνισμός και, σύμφωνα με τους ανθρώπους που γνωρίζουν πώς τρέχουν αυτές οι διαδικασίες, «με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, θα χρειαστεί τουλάχιστον μία τριετία». Εν τω μεταξύ οι συρμοί αυτοί κλείνουν 30 χρόνια ζωής και είναι μάλλον απίθανο να υπάρξει κάποια δραματική αλλαγή στο ενδιάμεσο, στην περίπτωση πάντα που ευοδωθεί το αισιόδοξο σενάριο, βάσει του οποίου θα εγκριθεί από την Ε.Ε. ο σχεδιασμός των δράσεων της ελληνικής κυβέρνησης και στη συνέχεια θα τρέξουν απρόσκοπτα οι διαγωνιστικές διαδικασίες.

Για το ζήτημα της ροής του ευρωπαϊκού χρήματος από τα νέα ευρωπαϊκά ταμεία και ειδικά σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου του μετρό, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αν. υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, έχει πει πάντως ότι όλα είναι έτοιμα και καλά σχεδιασμένα. «Μέσα σε δύο μήνες καταρτίσαμε τις προτάσεις, κοστολογήσαμε, ποσοτικοποιήσαμε, κάναμε την τεχνική δουλειά, που δεν είναι αυτονόητη». Ανέφερε ακόμη ότι μέσα στον Ιούλιο θα κατατεθούν οι προτάσεις στην Κομισιόν «και το φθινόπωρο η Ε.Ε. αποφασίζει». Πιστεύει, όπως είπε, ότι η πρόταση για τους νέους συρμούς θα εγκριθεί: «Εφόσον εγκριθεί, μέχρι το τέλος του έτους μπορείς να ξεκινήσεις διαγωνισμό και να πας σε προμήθεια νέων συρμών. Τώρα, το πότε θα έρθουν νέοι συρμοί εξαρτάται από την ευρωπαϊκή αγορά ή την αγορά από την οποία θα προμηθευτούμε».

Εκ περιτροπής κλιματισμός στα βαγόνια του Ηλεκτρικού και τα τρένα που σταματούν για να «ξεφουντώσουν»...

Για τη γραμμή 1, τον πρώην ηλεκτρικό σιδηρόδρομο (ΗΣΑΠ), που συνδέει τον Πειραιά με την Κηφισιά, θα μπορούσε να πει κανείς ότι η προοπτική που υπάρχει είναι πιο αισιόδοξη. Από τα τρία νέα ταμεία θα αναζητηθούν πόροι για την ανάταξη δέκα συρμών. Στη λεγόμενη πράσινη γραμμή εκτελούν μεταφορικό έργο οι αρχαιότεροι συρμοί του δικτύου, οι οποίοι μπήκαν στην κυκλοφορία το 1980. Αυτό όμως που προβάλλεται συχνά τους τελευταίους μήνες από την κυβέρνηση σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό των σταθερών συγκοινωνιών είναι η ανακατασκευή 14 συρμών από αυτόν τον παλιό στόλο του Ηλεκτρικού.

Πρόκειται για ένα έργο με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ που εκτελείται μέσω της σύμβασης η οποία έχει υπογραφεί μεταξύ της ΣΤΑΣΥ Α.Ε., της εταιρείας που έχει την ευθύνη λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς, και της ισπανικής εταιρείας Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF). 

Ο Παναγιώτης Κοντογιάννης
Ο Παναγιώτης Κοντογιάννης

Η γραμμή 1 είναι το παλαιότερο τμήμα του δικτύου και η αναβάθμιση των τρένων θεωρήθηκε στρατηγικής σημασίας. Από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπάρχει η δέσμευση ότι μέχρι το τέλος του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί η ανακατασκευή και των 14 συρμών. Προς το παρόν, όμως, «από τους ανακατασκευασμένους συρμούς της πράσινης γραμμής δεν έχουμε πάρει ούτε καν το πρώτο δείγμα», λέει ο Παναγιώτης Κοντογιάννης, μέλος του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ και τεχνίτης μηχανικός στην επισκευαστική βάση του Πειραιά. Μας εξηγεί ότι στη γραμμή 1 εκτελούν δρομολόγια τέσσερις συρμοί από τους γαλλικούς, που δεν έχουν κλιματισμό, οι οποίοι εντάχθηκαν στο δίκτυο μετά τον παροπλισμό κάποιων συρμών που προορίζονται για ανακατασκευή. Αυτοί οι συρμοί όμως σχεδιάστηκαν για το υπόγειο τμήμα του μετρό: «Αυτοί οι συρμοί έχουν πολύ μικρά παράθυρα. Επειδή ακριβώς στη γραμμή 1 υπάρχει και υπέργεια διαδρομή, οι υψηλές θερμοκρασίες είναι έντονα αισθητές σε σχέση με την υπόγεια διαδρομή και οι συνθήκες γίνονται ανυπόφορες». Ο Π. Κοντογιάννης λέει ότι «γενικά γίνεται προσπάθεια οι δανεικοί συρμοί από το μετρό να μην εκτελούν μεταφορικό έργο σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό, καθώς όταν δεν υπάρχει διαθεσιμότητα από τους άλλους συρμούς, δηλαδή αντί για 12 με 13 έχουμε 8 με 9, τότε βάζουμε και τους γαλλικούς».

Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως; Facebook Twitter
Σήμερα οι 20 από τους 52 συρμούς του μετρό της Αθήνας δεν διαθέτουν κλιματισμό, περίπου ένας στους τρεις δηλαδή, γεγονός που κάνει σε πολλές περιπτώσεις αφόρητη τη μετακίνηση το καλοκαίρι που η θερμοκρασία βρίσκεται μονίμως σχεδόν στο κόκκινο. Φωτ.: Eurokinissi

Μάλιστα, υποστηρίζει ότι όταν τα βαγόνια των γαλλικών συρμών υπερθερμαίνονται εξαιτίας της ζέστης, σταματούν για μία ώρα και τα αφήνουν με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα σε υπόστεγα κατά μήκος της γραμμής, ώστε να επανέλθουν σε αποδεκτές θερμοκρασίες. Στους προϋπάρχοντες συρμούς της γραμμής 1 «υποτίθεται ότι υπάρχει κλιματισμός», λέει ο Π. Κοντογιάννης, αλλά, όπως μας εξηγεί, «σε κάθε τέσσερα ή πέντε βαγόνια, ένα βαγόνι δεν έχει και σε κάποια ο κλιματισμός υπολειτουργεί».

Η καθυστέρηση στην ανανέωση και αναβάθμιση του τροχαίου υλικού περιορίζει σημαντικά τη μεταφορική ικανότητα του μετρό, το οποίο δεν καταφέρνει να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες μετακίνησης. Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, ο μέγιστος αριθμός επιβατών που μπορούν να μετακινηθούν σε μία ώρα αιχμής φτάνει τις 15.000, με συχνότητα δρομολογίων ανά τέσσερα λεπτά. Οι μελέτες προβλέπουν ότι με συχνότητα ανά τρία λεπτά το δίκτυο θα μπορούσε να εξυπηρετεί έως και 20.000 επιβάτες την ώρα, αυξάνοντας σημαντικά τη συνολική του δυναμική. Αυτή η προοπτική, όμως, μένει γράμμα κενό, καθώς στις γραμμές 2 και 3 η συχνότητα φτάνει στην καλύτερη περίπτωση τα τέσσερα λεπτά, ενώ στη γραμμή του πρώην Ηλεκτρικού οι αναμονές αγγίζουν πολύ συχνά τα έξι λεπτά. Το αποτέλεσμα είναι ασφυκτικά γεμάτες αποβάθρες και βαγόνια, μεγάλοι χρόνοι αναμονής και ένα συγκοινωνιακό σύστημα που υστερεί σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της πόλης.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο ασφαλείς είμαστε στο μετρό;

Ρεπορτάζ / Πόσο ασφαλείς είμαστε στο μετρό;

Μετά τα πρόσφατα περιστατικά ωμής βίας σε Μοναστηράκι και Βικτώρια και το τελευταίο περιστατικό με επεισόδια στο μετρό Κεραμεικού, ας δούμε λίγο τι πραγματικά συμβαίνει με την ασφάλειά μας σε αυτούς τους χώρους.
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ
Μπορεί η Αθήνα να λύσει το κυκλοφοριακό;

Αθήνα / Μπορεί η Αθήνα να λύσει το κυκλοφοριακό;

Ποιοι είναι οι μύθοι και οι αλήθειες γύρω από το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και πόσο σωτήριο μπορεί να είναι το όριο των 30 χιλιομέτρων; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον συγκοινωνιολόγο, καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Γιώργο Γιαννή για ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι Αθηναίοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ