Ένα σπίτι που είναι πάντα σε εξέλιξη και έχει το Πεδίον του Άρεως για σκηνικό

Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Η πολυκατοικία του Δημήτρη με θέα το Πεδίον του Άρεως είναι χάρμα οφθαλμών. Στη Μαυρομματαίων βρίσκεις ακόμα τις πιο καλοδιατηρημένες πολυκατοικίες της παλιάς αριστοκρατικής Αθήνας. Ανεβαίνω στο διαμέρισμά του και θαυμάζω τη φροντισμένη είσοδο, το μαυρόασπρο μάρμαρο, το παλιό ασανσέρ. Το διαμέρισμα το λούζει ένα ευεργετικό φως, όλα είναι καλόγουστα και κομψά.

Αυθόρμητα του λέω: «Δημήτρη, το σπίτι σου είναι σικ, αλλά “αντρικό σικ”». «Πάλι καλά που δεν το χαρακτήρισες ταντρικό σικ», μου λέει με το χαρακτηριστικό του χιούμορ και γελάμε.

Το βρήκε τυχαία, από στόμα σε στόμα, δεν είχε βγει ακόμα σε αγγελία. Για πάνω από τριάντα χρόνια ήταν δικηγορικό γραφείο και είχε ποτίσει ο χώρος «δικηγορία», όπως μου λέει.

«Είχαν καλύψει τα πάντα με κόντρα πλακέ, ακόμα και το εντυπωσιακό βιτρό του. Είχαν μπαζώσει και το παράθυρο», λέει με αγανάκτηση.

«Το σπίτι είναι πάντα σε εξέλιξη, όπως και ο εαυτός μας. Κάτι προσθέτω, κάτι αφαιρώ, κάτι αλλάζω».

Ωστόσο, κατάφερε αμέσως να διακρίνει τις αρετές του σπιτιού: το υπέροχο άνοιγμα με θέα στο πάρκο, το φως, το ανοιχτοπράσινό του. «Πού υπογράφουμε;» είπε χωρίς να το καλοσκεφτεί και το έκλεισε. Τελικά, αυτή η αρχική παρόρμηση τον δικαίωσε γιατί είναι ένα σπίτι που όταν μπαίνει μέσα νιώθει σαν να βρίσκεται στο κέντρο του.

Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Το σπίτι έχει και κάτι ωραίες, επιβλητικές κολόνες. Στην αρχή λίγο τον προβλημάτισαν, δεν ήθελε το σπίτι να έχει κάτι βαρύ, όμως αυτό το δωρικό στοιχείο ταίριαξε με τα έπιπλά του και ενσωματώθηκε όμορφα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τον ενημερώνω ότι φήμες λένε πως κάτω απ’ τη Μαυρομματαίων υπήρχε ένα παλιό νεκροταφείο και πως όλα τα σπίτια στον δρόμο είναι στοιχειωμένα. Ανασηκώνει το φρύδι: «Δεν το έχω ξανακούσει αυτό». «Περίμενε να σ’ το βρω στο Google, να σ’ το διαβάσω», επιμένω, αλλά εκείνος δεν φαίνεται να ανησυχεί. Το διασκεδάζει μάλιστα.

«Αν έχει φάντασμα το σπίτι, είναι σίγουρα καλό, με έχει συμπαθήσει. Μόνο προστασία μού παρέχει, οπότε, δεν πειράζει, ας παραμείνει σαν αόρατος συγκάτοικος».

Το σπίτι, με πληροφορεί, αλλάζει ύφος ανάλογα με το φως. «Το βράδυ, με τα φώτα της πόλης, αποκτά μια εντελώς διαφορετική αίσθηση, σαν να είναι άλλο σπίτι. Από το 1915 μέχρι το 1936 στεγαζόταν εδώ η παλιά Σχολή Μωραΐτη, και το 1950 χτίστηκε αυτή η πολυκατοικία για να μείνει το enfant gâté της Αθήνας, αφού η περιοχή ήταν το παλιό Κολωνάκι».

Βλέπει τη γειτονιά να αλλάζει προς το καλύτερο. «Άνοιξε πάλι το Green Park, δίπλα του φτιάχνεται τώρα ένα ξενοδοχείο. Πέρασε ανεπιστρεπτί η εποχή που ρήμαζε η περιοχή. Τώρα βλέπεις τουρίστες, η γειτονιά, σιγά σιγά, ξαναβρίσκει τη χαμένη αίγλη της».

Έμενε για χρόνια στη Φωκίωνος Νέγρη που συνεχίζει να την αγαπά, αλλά τον κούρασε η πολυκοσμία της. «Έβγαζα τον σκύλο βόλτα και έλεγα τριάντα “καλημέρες” μόνο σε ένα τετράγωνο», λέει με χαμόγελο. Εδώ είναι άλλος ο ρυθμός, η καθημερινότητα έχει μια πιο ήσυχη χορογραφία.

Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τον ρωτάω για τα έπιπλα. Τα τραπεζάκια στο καθιστικό του είναι απ’ τη Δανία· το έκανε πακέτο και το κουβάλησε από εκεί σε κομμάτια. Από το δικηγορικό γραφείο κράτησε μόνο την ξύλινη βιβλιοθήκη. Το σπίτι έχει και κάτι ωραίες, επιβλητικές κολόνες. Στην αρχή λίγο τον προβλημάτισαν, δεν ήθελε το σπίτι να έχει κάτι βαρύ, όμως αυτό το δωρικό στοιχείο ταίριαξε με τα έπιπλά του και ενσωματώθηκε όμορφα.

Οι καρέκλες είναι Δελούδης. Στον παλιό καναπέ άλλαξε μόνο το ύφασμα και έγινε σαν καινούργιος. Παρατηρώ ότι το έχει με το interior και του το λέω.

«Μoυ αρέσει πολύ να φτιάχνω σπίτια». Θεωρεί ότι το σπίτι είναι προέκταση του εαυτού μας και μαρτυρά για μας πολλά πράγματα ‒ καμιά φορά είναι πιο ενδεικτικό και από τον τρόπο που ντυνόμαστε. «Στο σπίτι φαίνονται πιο εύκολα τα φάλτσα», μου λέει.

Το μάτι μου πέφτει στο αριστουργηματικό βιτρό. Είναι του Ροΐμπη, που έχει κάνει και τα υπέροχα βιτρό στη «Μεγάλη Βρετανία». «Αυτό κι αν είναι τύχη», του λέω, αφού ήταν θαμμένο κάτω απ’ το κόντρα πλακέ. «Το σπίτι ήταν σαν να κρατούσε κρυμμένους άσους στο μανίκι», συμφωνεί και μου αποκαλύπτει λεπτομέρειες που δεν είχα προσέξει και με ενθουσιάζουν.

Τον ρωτάω για μια ντιζαϊνάτη καρέκλα ‒ τη βρήκε στα σκουπίδια, αλλά της άλλαξε τα φώτα, εξηγεί. Άλλαξε το δέρμα, κάποια ξύλα, τα πάντα σχεδόν και έγινε αυτό το «έργο τέχνης». Μιλώντας για τέχνη, έχει κάτι μικρούς αμφορείς του Fotios Balas. Το κίτρινο έργο είναι του Woozy και ένα άλλο, εμπνευσμένο από τον Μπασκιά, είναι αγορασμένο απ’ την γκαλερί Ζουμπουλάκη. Έχει και κάποια απ’ την οικογενειακή συλλογή που τους έχει αλλάξει κορνίζες και φαίνονται σημερινά.

Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Ένα έργο εμπνευσμένο από τον Μπασκιά είναι αγορασμένο απ’ την γκαλερί Ζουμπουλάκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Το κίτρινο έργο είναι του Woozy. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το τραπέζι της τραπεζαρίας είναι από το Βox Ιnteriors, οι καρέκλες vintage και υπέροχες ‒ της έφερε από ένα ταξίδι στην Αμβέρσα. Τα φωτιστικά είναι κι αυτά από το Βox Ιnteriors αλλά και απ’ το Εl Greco Gallery.

Του αρέσουν και οι παλιές αγορές με vintage έπιπλα. Εκεί βρήκε ένα παλιό πικάπ.  «Το σπίτι είναι πάντα σε εξέλιξη, όπως και ο εαυτός μας. Κάτι προσθέτω, κάτι αφαιρώ, κάτι αλλάζω».

Τον ρωτάω πού κάθεται περισσότερο. «Παντού» μου απαντά, δεν έχει τη γωνιά του.

«Έρχονται φίλοι, μαγειρεύεις;» Μου λέει ναι, αλλά προσέχει πάντα να μπαίνουν στον χώρο του οι πραγματικά θετικοί άνθρωποι, δεν θέλει να ποτίζει το σπίτι με ενέργειες ανθρώπων που δεν γνωρίζει καλά.

«Άρα το σπίτι είναι το δικό σου άβατο;» Γνέφει καταφατικά. «Είναι ο χώρος όπου επιστρέφω και μαζεύω πάλι την ενέργειά μου, σαν να με φορτίζει, όποτε οφείλω να προστατεύω τα vibes του».

Τον ρωτάω αν βλέπει ταινίες. Και ταινίες βλέπει, και μουσική ακούει, και καμιά φορά που έχει live στο Green Park αράζει στο μπαλκόνι και είναι σαν κάποιος να κάνει πρόγραμμα για εκείνον.

Τον ρωτάω για τη δουλειά. «Για το σπίτι δεν ήρθες;» απαντά γελώντας. «Τελείωσα γυρίσματα, είμαι πτώμα, σκέφτομαι μόνο καλοκαίρι και διακοπές».

Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα με ένα καλό φάντασμα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Φεύγω και είναι σαν να ’χω πάρει μια μεγάλη ανάσα χαράς, γιατί με τον Δημήτρη νιώθω ότι υπάρχει πάντα αυτό το συνωμοτικό κλείσιμο του ματιού, μια ιερή συμμαχία, και για πρώτη φορά είναι σαν ένα σπίτι να μου έκλεισε κι αυτό συνωμοτικά το μάτι.

Βγαίνοντας στον δρόμο, μου αρέσει, σκέφτομαι, η Μαυρομματαίων. Μου αρέσει, κι ας είναι στοιχειωμένη.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR