Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Χρόνια περνούσα έξω απ’ το συγκεκριμένο σπίτι στο Ψυχικό και το θαύμαζα για τις λιτές του γραμμές. Βγάζει μια ωραία σεβεντίλα, σκεφτόμουν την Έλενα Ναθαναήλ να βγαίνει απ’ αυτό, με μεγάλα γυαλιά ηλίου και παντελόνι καμπάνα.

Όταν συνειδητοποίησα ότι η εικαστικός Ντέμη Κάια μένει στο συγκεκριμένο σπίτι ενθουσιάστηκα. Χτυπάω το κουδούνι με λαχτάρα να δω το εσωτερικό, και σκέφτομαι ότι είναι η τυχερή μου μέρα. Αν και πρόκειται για ένα vintage σπίτι, στο εσωτερικό φυσάει ένα φρέσκο αεράκι.

Δεν είναι ένα σπίτι κουρασμένο απ’ τον χρόνο –μοιάζει να είναι σε συνεχή κίνηση, μια ζωντανή χορογραφία του παλιού και του καινούργιου. Ένα σπίτι όπου κυριαρχεί το πράσινο και ο κήπος σαν να μπαίνει μέσα στο σπίτι. Η Ντέμη είναι ένας σεμνός άνθρωπος που δίνει φροντίδα και καλλιτεχνική αξία στο καθετί.

Τη ρωτάω ποια καλή τύχη την έφερε σ’ αυτό το σπίτι. «Ήταν το πατρικό του άντρα μου», λέει. «Ο αρχιτέκτονας που το σχεδίασε λέγεται Θωμάς Χολέβας και πράγματι είναι ένα σπίτι με πολύ φίνες γραμμές. Μετακομίσαμε εδώ πριν από πέντε χρόνια. Το σπίτι δεν το παραλάβαμε σε καλή κατάσταση. Ήταν κάπως παρατημένο». Μου εξηγεί πως πρωτίστως ήθελε να ζωντανέψει και να πάρει τα πάνω του ο κήπος. «Τα φυτά ήταν άρρωστα και χρειάζονταν φροντίδα και αγάπη».

Το σπίτι της Ντέμης είναι σαν να μου έριξε τους ρυθμούς, νιώθω κάτι που μπορείς να το πεις και γαλήνη. Με τόσο πράσινο είναι σαν να σε θεραπεύει αυτός ο κήπος, της λέω, σαν να έχει ιαματικές ιδιότητες. Έτσι αισθάνεται κι εκείνη εδώ, μια ίαση.

Το σπίτι το αγάπησε απ’ την πρώτη στιγμή γιατί στην ουσία του δεν είναι μία ακόμα απρόσωπη βίλα των βορείων προαστίων. «Είναι γειωμένο σπίτι και γειώνει και όσους ζουν μέσα σε αυτό με έναν δικό του νόμο αρμονίας», λέει. Υπάρχει μεν η πατίνα του χρόνου, χωρίς όμως να σε πνίγει η ιστορία του. «Ήθελε μόνο φρεσκάρισμα, τελικά διατηρούσε από μόνο του μια δροσιά, κι αυτή είναι η δροσιά της διαχρονικότητας».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς τα ζώα. Σε όλα τα σπίτια στα οποία έμεινα σκεφτόμουν πρώτα τη βολή των ζώων μου». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Και πώς έγινε η αρχή γι’ αυτή την ανακαίνιση;» τη ρωτάω.

«Άρχισα να περιποιούμαι μόνη μου τα φυτά, μετά με βοήθησε ένας ικανός κηπουρός και με αγάπη και επιμονή άρχισε να ζωντανεύει πάλι η βλάστηση».

«Έχεις αλλάξει πολλά σπίτια;» ρωτάω αυθόρμητα. Κουνάει καταφατικά το κεφάλι. «Έφυγα από το πατρικό μου στη Γλυφάδα στα δεκαοκτώ και έκτοτε έχω χάσει το μέτρημα με το πόσα σπίτια έχω αλλάξει. Για μένα, ο χώρος στον οποίο δουλεύω είναι πάντα ο χώρος στον οποίο κατοικώ – δεν μπόρεσα ποτέ να τους διαχωρίσω. Δεν είχα αλλού το σπίτι και αλλού το στούντιο, όπως πολλοί καλλιτέχνες. Έτσι έψαχνα πάντα χώρους όπου να μπορώ να υπάρχω με όλες τις προεκτάσεις μου και ό,τι συνεπάγεται αυτό», συνεχίζει.

Όμως πάντα το πρώτο πράγμα που κοιτούσε σε ένα σπίτι είναι να χωράνε τα ζώα της. «Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς τα ζώα. Σε όλα τα σπίτια στα οποία έμεινα σκεφτόμουν πρώτα τη βολή των ζώων μου».

«Τι είναι για σένα τα ζώα;» «Από τα έμβια όντα είναι αυτά με τα οποία τα βρίσκω περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Μαθαίνω απ’ αυτά. Είναι οι δάσκαλοί μου».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τη ρωτάω για τα έπιπλα και παρατηρώ πόσο ωραία έχει μπλέξει το παλιό με το καινούργιο. Αγαπάει τα παλιά έπιπλα Η τραπεζαρία είναι της πεθεράς της, μου λέει, του Σαρίδη, και την έκανε μια λάκα. Οι καρέκλες είναι απ’ το στοκ του Ιnterni και επειδή δεν έβρισκε στο ίδιο χρώμα, το θεώρησε τέλεια ιδέα να πάρει διαφορετικά χρώματα. Τελικά, το αποτέλεσμα της αρέσει περισσότερο απ’ ό,τι αν υπήρχε μια βαρετή μονοχρωμία.

Το γραφείο του Γιώργου, λέει, είναι Cassina, ένα ωραίο χαμηλό τραπεζάκι είναι της Méret Oppenheim και ένα μπαρ παλιό, του Δελούδη. «Δεν κυνηγάω το design, προτιμώ ένα έπιπλο-αντίκα που κουβαλάει πολλές μνήμες. Μου αρέσει να ανακαλύπτω έπιπλα σε αντικερί, όπως αυτό εδώ το σεκρετέρ», λέει και μου το δείχνει.

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Άρχισα να περιποιούμαι μόνη μου τα φυτά, μετά με βοήθησε ένας ικανός κηπουρός και με αγάπη και επιμονή άρχισε να ζωντανεύει πάλι η βλάστηση». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Αλλά όλα τα “πειράζω” και λίγο επεμβαίνω», συνεχίζει. «Έχω βάλει από κάτω κάτι σαν νυχάκια. Έχω μια εμμονή με το να βάζω στις απολήξεις των επίπλων κάτι σαν νύχι – το σκαλίζω το ξύλο και το κάνω να μοιάζει με νύχι», διευκρινίζει και γελάει σαν να την έπιασα να κάνει σκανταλιά.

Το σπίτι είναι γεμάτο έργα της. «Είσαι σαν τον Φερνάντο Πεσσόα των εικαστικών», αναφωνώ. Ζωγραφίζει και δημιουργεί σαν να κατοικούν εντός της δεκάδες εαυτοί και είναι σούπερ παραγωγική. «Έλα να σου δείξω». Πηγαίνουμε σε ένα έπιπλο-κομψοτέχνημα γεμάτο συρταράκια. Τα ανοίγει και είναι πλημμυρισμένα με έργα της, δεκάδες έργα, χάνεις το μέτρημα.

Μου δείχνει και τα «βιβλιόπτερα», αγαπημένα της βιβλία που έχει ζωγραφίσει στις σελίδες τους. Είναι άκρως εντυπωσιακά. Πώς προέκυψαν;

«Πάντα σημείωνα τα βιβλία που αγαπούσα, και τα ζωγράφιζα. Έτσι, μετά, γίνονται κάπως σαν ζωντανοί οργανισμοί, σαν να εξελίσσονται και να μεταμορφώνονται μέσα από τις αναγνώσεις, τις μεταφράσεις και τις προσωπικές ερμηνείες. Είναι σαν να αναπτύσσουν μια άλλη πλοκή. Την ονομασία τη βρήκε η φίλη μου Έφη Φαλίδα, που με παρακίνησε να τα εκθέσω».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μου δείχνει και τη σειρά «Μy porno project», μια σχεδιαστική ενότητα που πήρε έξι χρόνια να ολοκληρωθεί και είναι σαν ένα προσωπικό της ημερολόγιο όπου κατέγραφε την πραγματικότητα. «Μέσα στην κρίση μετέφραζα τα πάντα σε πορνογραφικές εικόνες». «Μα και η ζωή μας ήταν σαν πορνογραφία», λέω και γελάμε γλυκόπικρα μαζί.

Παρατηρώ ότι εμπλέκει πάντα στη ζωγραφική της και κείμενο. «Πάντα γράφω και μου αρέσει να τοποθετώ την εικόνα σε μια χρονική στιγμή που θέλω να θυμάμαι. Ουσιαστικά, μια ζωή αυτό κάνω, ζωγραφίζω και καταγράφω. Το χαρτί για μένα είναι το δέρμα του λόγου. Το ξύλο, το κόκαλο της χειρονομίας», λέει ποιητικά και θαυμάζω τα γλυπτά της από ξύλο.

Το σπίτι της είναι σαν να μου έριξε τους ρυθμούς, νιώθω κάτι που μπορείς να το πεις και γαλήνη. Με τόσο πράσινο είναι σαν να σε θεραπεύει αυτός ο κήπος, της λέω, σαν να έχει ιαματικές ιδιότητες. Έτσι αισθάνεται κι εκείνη εδώ, μια ίαση.

Φεύγω απ’ αυτό το σπίτι και σκέφτομαι ότι τελικά το εσωτερικό του ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακό και ότι πια, περνώντας απ’ έξω, θα σκέφτομαι ότι εντός κατοικεί ένα μεγάλο χταπόδι που το λένε Ντέμη Κάια – το ίδιο της είχε πει και η Μαρία Παπαδημητρίου, ένας άνθρωπος που η Ντέμη αγαπά και θαυμάζει.

Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Για μένα, ο χώρος στον οποίο δουλεύω είναι πάντα ο χώρος στον οποίο κατοικώ – δεν μπόρεσα ποτέ να τους διαχωρίσω. Δεν είχα αλλού το σπίτι και αλλού το στούντιο, όπως πολλοί καλλιτέχνες». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ωδή στην pure σεβεντίλα: Ένα σπίτι που μοιάζει με μικροοργανισμό.

Design / Ένα σπίτι στο Παλαιό Φάληρο που αποθεώνει τα απίθανα '70s

Το σπίτι του Γιώργου Κελέφη, εκδότη του περιοδικού ΟΖΟΝ, στο Παλαιό Φάληρο ‒σχεδιασμένο από τους σπουδαίους αρχιτέκτονες Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη‒ μοιάζει με χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει στη δεκαετία του ’70.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LA Comics Festival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR