Λουκάς Μπάκας: «Επιδιώκω να δημιουργώ κάτι που δεν θα φαίνεται σχεδιασμένο»

Λουκάς Μπάκας: «Επιδιώκω να δημιουργώ κάτι που δεν θα φαίνεται σχεδιασμένο» Facebook Twitter
Το πάρκο μετατρέπεται σε σκηνή κατάλληλη όχι για παράσταση αλλά για μια περιπλάνηση. Μια αναγκαία στάση στον χρόνο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Σε έναν κόσμο που μοιάζει ολοένα πιο προβλέψιμος και αποστειρωμένος, η ανάγκη για το φαντασιακό, το ανοίκειο και το παράδοξο που ξυπνά τις αισθήσεις μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ. Τα Plāsmata 3, η μεγάλη έκθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως, σε προσκαλούν σε έναν κόσμο όπου τα όρια πραγματικότητας και ψευδαίσθησης χάνονται και το καθημερινό μεταμορφώνεται σε κάτι μαγικό.

Στο εμβληματικό πάρκο αυτές τις μέρες τα δέντρα φωτίζονται αλλιώς. Αν κοιτάξεις προσεκτικά, μπορεί να δεις ανθρωπόμορφες φιγούρες κοντά στο άγαλμα της Αθηνάς, ένα μάτι αλόγου να ξεπροβάλλει ανάμεσα στις φυλλωσιές ή κοχύλια με νερό που περιστρέφονται αέναα. Τα Plāsmata 3 δεν σου ζητούν να τα καταλάβεις. Επιδιώκουν να γίνεις συμμέτοχος σε «μια γιορτή-εγκώμιο στην τέχνη, να γίνεις μέρος μιας απραξίας», όπως σημειώνει στο εισαγωγικό της κείμενο η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου. Να κοιτάξεις τον κόσμο ξανά, χωρίς βεβαιότητες. Συγχρόνως, η τεχνολογία δεν είναι κάτι που ξεχωρίζει από την καθημερινότητα. Δεν είναι θέαμα, δεν είναι gadget. Είναι μια παρουσία που σχεδόν εξαφανίζεται μέσα στο οικείο. Στη σκιά, στο χώμα, στα παρτέρια.  

«Κάποια έργα που θα θέλαμε πολύ να συμπεριληφθούν στην έκθεση δεν μπόρεσαν να βρουν μια σωστή θέση στο πάρκο, ενώ άλλα ρίζωσαν το σημείο τους από την πρώτη στιγμή που προτάθηκαν». 

Στο επίκεντρο της αφήγησης βρίσκεται η προσέγγιση του Λουκά Μπάκα, αρχιτέκτονα και σχεδιαστή της έκθεσης που θα μπορούμε να επισκεπτόμαστε στο Πεδίον του Άρεως έως τις 15 Ιουνίου 2025. Αποτελεί μια υπαίθρια εικαστική εμπειρία με έργα διεθνών και Ελλήνων καλλιτεχνών. Από την αρχή αντιλαμβάνεσαι ότι οι εγκαταστάσεις δεν επιβάλλονται, αντίθετα απλώνονται διακριτικά, σαν να έχουν γεννηθεί μέσα από το ίδιο το φυσικό τοπίο του πάρκου. Ο σχεδιασμός σέβεται τη μοναδικότητα του Πεδίου του Άρεως, χωρίς να το σκηνοθετεί με βαρύγδουπο τρόπο. Το πάρκο μετατρέπεται σε σκηνή κατάλληλη όχι για παράσταση αλλά για μια περιπλάνηση. Μια αναγκαία στάση στον χρόνο.

Λουκάς Μπάκας: «Επιδιώκω να δημιουργώ κάτι που δεν θα φαίνεται σχεδιασμένο» Facebook Twitter
«Στόχος είναι να δει κανείς την έκθεση επειδή πραγματικά θέλει να την ανακαλύψει και όχι επειδή τού επιβάλλεται». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η ψευδαίσθηση εδώ δεν είναι τέχνασμα αλλά γίνεται ένα εργαλείο κατανόησης. Στη σχεδιαστική του προσέγγιση ο Λουκάς Μπάκας χτίζει τόπους όπου το πραγματικό και το εικονικό συνυπάρχουν, αντανακλώντας τον σύγχρονο κόσμο, αυτόν που βομβαρδίζεται από πληροφορία, ταχύτητα και λογική, αλλά διψά για το μαγικό. Έτσι, δεν σχεδιάζει απλώς σκηνικά ή αρχιτεκτονικές συνθέσεις. Κατασκευάζει κόσμους που μας κάνουν να νιώθουμε ωραία. Στα Plāsmata 3, που απλώνονται σαν μια υπόγεια τελετουργία στο Πεδίον του Άρεως, ο σκηνικός σχεδιασμός δεν είναι φόντο αλλά πρωταγωνιστής, ένας χώρος που μεταμορφώνεται καθώς τον διασχίζεις, που σβήνει τα όρια μεταξύ πραγματικού και παραίσθησης.

Με τον Λουκά Μπάκα συναντηθήκαμε λίγο πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης. Με προέτρεψε να ξεναγηθούμε στην έκθεση με ποδήλατα, για να έχουμε μια διαφορετική και πρωτότυπη εμπειρία περιήγησης. Κατά τη διάρκειά της, μιλήσαμε για την αρχιτεκτονική που αφηγείται, για τη φαντασία που αντιστέκεται στην κανονικότητα και δεν υποτάσσεται στις καθιερωμένες νόρμες, για το σκηνικό που διαρκώς μεταμορφώνεται αλλά και για το δικαίωμα να χαθείς σ’ έναν χώρο χωρίς να ζητάς καμία απάντηση.

Από την αρχή της συνομιλίας μας μου είπε ότι η ατμόσφαιρα της έκθεσης είναι βαθιά επηρεασμένη από το σύμπαν του David Lynch, μια αισθητική που με τη σειρά της είναι επηρεασμένη από τον σουρεαλισμό, το φιλμ νουάρ, τη ζωγραφική του Francis Bacon, τη βιομηχανική παρακμή, ακόμα και τα αμερικανικά diners. «Όπως στο σινεμά του David Lynch, το αλλόκοτο ξεπηδά από το γνώριμο και το ονειρικό μοιάζει με ανάμνηση», υποστηρίζει. «Ο Lynch δεν βλέπει τον κόσμο ως μια σταθερή, απόλυτη πραγματικότητα. Με γοητεύει η ατμόσφαιρα που δημιουργεί, οι σκοτεινές και παράξενες πλευρές της ανθρώπινης φύσης και του υποσυνείδητου, η αμφισημία και η ομορφιά στο επίκεντρο του μυστηρίου. Όπως και στους πίνακες του Hopper, στον Lynch η ανθρώπινη παρουσία δεν είναι απαραίτητη για τη δράση. Είναι κομβικό να βλέπεις έναν σπινθήρα να ξεπετάγεται από ένα καλώδιο, ένα φως να τρεμοπαίζει ή μια κλειστή κουρτίνα που χωρίς να κάνει καμία κίνηση μπορεί να κρύβει πίσω της το πιο βαθύ, απόκοσμο κενό», συμπληρώνει.   

Πώς είναι, άραγε, να στήνει και να σχεδιάζει κανείς αυτή την έκθεση; «Καταρχάς, πρόκειται για μια έκθεση που έχει παρουσιαστεί ξανά. Προηγήθηκαν τα Plāsmata II στα Ιωάννινα (όπου για πρώτη φορά ανέλαβα τον σχεδιασμό) και πιο πριν στο Πεδίον του Άρεως. Άρα η βάση προϋπήρχε, περισσότερο όμως ως εμπειρία παρά με την έννοια στοιχείων που επαναλαμβάνονται αυτούσια. Έπειτα, τον πρώτο λόγο είχε η επιμελητική ομάδα, καθώς τα βασικά στοιχεία που διαμορφώνουν την ατμόσφαιρα της έκθεσης προέρχονται από την προσεκτική επιλογή των έργων και, φυσικά, από την επιμελητική προσέγγιση», επισημαίνει.

Την ίδια στιγμή αναφέρει: «Ακολούθησε η συνεργασία μας για να τοποθετηθούν τα έργα στον χώρο με άξονα την ομοιότητα ή την αντίστιξη μεταξύ τους ή με τα διαφορετικά σημεία του πάρκου. Κάποια έργα που θα θέλαμε πολύ να συμπεριληφθούν στην έκθεση δεν μπόρεσαν να βρουν μια σωστή θέση στο πάρκο, ενώ άλλα ρίζωσαν το σημείο τους από την πρώτη στιγμή που προτάθηκαν». 

Και προσθέτει: «Είναι χρήσιμη μια κριτική προσέγγιση όταν κάνουμε κάτι ξανά, δηλαδή είναι χρήσιμο να διερωτάται κανείς “πώς αλλιώς θα μπορούσα το κάνω αυτήν τη φορά;”, “τι άλλαξε σε σχέση με τα Ιωάννινα;”, “πώς άλλαξε στο μεταξύ το Πεδίον του Άρεως;”. Η βασική διαφορά σε σχέση με τις προηγούμενες εκθέσεις έγκειται στο γεγονός ότι φέτος τα έργα αναπτύσσονται σε ευρύτερη έκταση, ενώ παράλληλα τοποθετούνται με πιο διακριτικό τρόπο. Δεν καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο ούτε βρίσκονται σε κεντρικά σημεία του πάρκου, προσφέροντας έτσι μια εμπειρία που περιστρέφεται γύρω από τον κύριο άξονα του πάρκου, χωρίς να τον καταλαμβάνει. Ο σχεδιασμός, πέρα από τη χωροθέτηση των έργων και τη δημιουργία μιας διαδρομής, λειτουργεί σαν ένα πλέγμα –άλλοτε πυκνό και άλλοτε σχεδόν αόρατο– που επιτρέπει στην έκθεση να γίνεται αντιληπτή ως ένα σύνολο». 

Καθώς περπατάμε ανάμεσα στα έργα εξηγεί: «Για παράδειγμα, το Infopoint, το Stegi.Radio και οι κολόνες είναι νέες δημιουργίες που προστέθηκαν ειδικά γι’ αυτήν την έκθεση. Αυτά τα έργα έχουν αναφορές στους σταθμούς της Ομόνοιας και της Βικτώριας, στη μεσοπολεμική αρχιτεκτονική της Αθήνας που συγγενεύει με τη streamline αρχιτεκτονική και αυτή των diners. Τέτοια στοιχεία όμως θα βρει κανείς ακόμα και στις λυόμενες δημόσιες τουαλέτες που θα συναντήσει στο πάρκο Αργεντινής χαμηλά στην Αλεξάνδρας ή έξω από τον σταθμό του μετρό των Αμπελοκήπων. Αυτές οι τουαλέτες-κάψουλες ήταν βασική αναφορά για τον σχεδιασμό του Ιnfopoint της έκθεσης, λειτουργικοί χώροι στους οποίους αποτυπώνονται πτυχές της αστικής ταυτότητας. Μέσα από αυτές τις αναφορές η έκθεση επιχειρεί να δημιουργήσει έναν διάλογο μεταξύ της τέχνης και του δημόσιου χώρου, αναδεικνύοντας τις λεπτές ισορροπίες ανάμεσα στη χρήση, την αισθητική, την κοινωνική και πολιτισμική εμπειρία».

Λουκάς Μπάκας: «Επιδιώκω να δημιουργώ κάτι που δεν θα φαίνεται σχεδιασμένο» Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το έργο του Andreas Wannerstedt, Focus! (2024). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η τέχνη στον δημόσιο χώρο δημιουργεί αφορμές για διάλογο και προβληματισμό. «Κατά τον σχεδιασμό, επιδιώκω να δημιουργώ κάτι που δεν θα φαίνεται σχεδιασμένο. Να μην είναι εύκολα διακριτό τι είναι ή δεν είναι μέρος της έκθεσης. Στόχος είναι να δει κανείς την έκθεση επειδή πραγματικά θέλει να την ανακαλύψει και όχι επειδή τού επιβάλλεται», εξηγεί απαντώντας στο ερώτημα ποιο είναι το αποτύπωμα της έκθεσης στον δημόσιο χώρο. Την οπτική του έχει επηρεάσει επίσης το γεγονός πως το συγκεκριμένο πάρκο είναι ταυτόχρονα και γειτονιά του. Γνωρίζει πολύ καλά κάθε γωνιά του και αυτή η οικειότητα τού επιτρέπει να ενσωματώνει τα έργα σε αυτό αρμονικά, δημιουργώντας μια γέφυρα μεταξύ του δημόσιου χώρου και της προσωπικής του σχέσης με αυτόν.

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Έχει αγαπημένα έργα; «Κάθε μέρα επιλέγω κάτι διαφορετικό, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τις μουσικές επιλογές. Σίγουρα θα ξαπλώσω στις πουφοκολόνες, την «Αναρχαιολογική Αναπαράσταση» του Ανδρέα Αγγελιδάκη που φαντάζεται κίονες που δίπλα τους μπορείς να ξαποστάσεις, σε ένα ξέφωτο που δεν έχεις προσέξει ποτέ πριν, προτείνοντας μια αντι-ιεραρχική queer αρχαιολογία. Θα σταθώ και θα κοιτάξω τα βίντεο της Κομιανού μελαγχολικά, σαν να στέκομαι απέναντι στις δικές μου μνήμες από την περιπλάνηση στην πόλη. Το Ρunkthenon μού αρέσει που έγινε λίγο Stonehenge και είναι σαν να ήταν πάντα εκεί, προσφέροντας μια θέα περιζήτητη, ανάλογη της Ακρόπολης, στον ραδιοφωνικό σταθμό Stegi.Radio. Επίσης, μου αρέσει να βρίσκομαι ανάμεσα στα κοχύλια στο πλάι της σπείρας. Είναι ένα έργο “απλό”, τόσο απλό όσο το να ξαπλώνεις δίπλα στη θάλασσα», υπογραμμίζει. 

Λίγο πριν τον αποχαιρετήσω, τον ρωτώ ποιες λέξεις θα έβαζε δίπλα από τη λέξη «πλάσματα». «Μέχρι σήμερα, που δουλεύουμε εντατικά για την έκθεση, δίπλα σε αυτήν τη λέξη βάζω τους αγαπημένους μου ανθρώπους, τους συνεργάτες μου στην ομάδα σχεδιασμού (Δημήτρη Μοδόπουλο, Βαγγέλη Ξενοδοχίδη και Παναγιώτη Χατζηγρηγορίου), όλους τους ανθρώπους με τους οποίους δουλεύουμε μαζί γι’ αυτή την έκθεση, τους επισκέπτες του πάρκου, τη χλωρίδα και την πανίδα του. Από αύριο που θα βλέπω τα έργα ως επισκέπτης νομίζω ότι θα είναι κάτι άλλο. Μάλλον δίπλα στη λέξη “πλάσματα” θα βάζω την ερώτηση “πώς μπορώ να επαναπροσεγγίσω τον κόσμο, μπαίνοντας για λίγο στο σώμα άλλων πλασμάτων”». 

Αφήνοντας πίσω μου το πάρκο, συνειδητοποιώ ότι η ψευδαίσθηση εδώ δεν λειτουργεί ως οφθαλμαπάτη αλλά ως κλειδί για να περάσουμε από το επιφανειακό στο υπαρξιακό, από την πληροφορία στο συναίσθημα, από τη λογική στο μυστήριο. Η έκθεση αυτή μοιάζει με επεισόδιο του «Twin Peaks» που διαδραματίζεται στο κέντρο της Αθήνας και μας υπενθυμίζει ότι το μαγικό δεν έχει χαθεί. Είναι απλώς καλά κρυμμένο μέσα στο αστικό τοπίο, μέσα στον χώρο, μέσα στο πάρκο, μέσα μας.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ