Arca: Η cyborg ντίβα για πρώτη φορά στην Αθήνα

Arca: Ντίβα και cyborg Facebook Twitter
H Αrca είναι περιζήτητη επειδή η μουσική της βρίσκεται στις παρυφές της πρωτοπορίας.
0


Η ARCA, το καλλιτεχνικό alter ego της Alejandra Ghersi, είναι μια από τις πιο ριζοσπαστικές φιγούρες της σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής και το πιο περιζήτητο live act σε όλα τα φεστιβάλ του κόσμου. Στην Ελλάδα και στην Αθήνα έρχεται κάπως καθυστερημένα, αλλά στην καλύτερή της φάση εδώ και καιρό, και είναι μια από τις πιο πολυαναμενόμενες εμφανίσεις της φετινής χρονιάς. Θα παίξει στο θέατρο του Λυκαβηττού το Σάββατο 31 Μαΐου.

Είναι περιζήτητη επειδή η μουσική της βρίσκεται στις παρυφές της πρωτοπορίας. Συγκεκριμένα, το στυλ της χαρακτηρίζεται από απότομες αλλαγές ρυθμού, glitch παρεμβολές, μεταλλικούς ήχους και αφηρημένα φωνητικά – ένα ηχητικό τοπίο που φλερτάρει περισσότερο με την αποδόμηση και την ολική καταστροφή. Δεν είναι για όλους, είναι η αλήθεια, όπως συμβαίνει συχνά με τέτοιους καλλιτέχνες, αλλά έχει βρει ένα πιστό νεανικό κοινό που την ακολουθεί σε κάθε της βήμα, κυρίως εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα. Γενικά, σε όλες της τις εκφάνσεις, η δουλειά της αποτελεί μια συνεχή εξερεύνηση των ορίων της ταυτότητας, του φύλου, της τεχνολογίας και του ήχου.

Η Arca είναι μια πολυμεσική δημιουργός που δεν περιορίζεται στη μουσική –αν και αυτός είναι ο βασικός άξονάς της–, αν σκεφτεί κανείς την αισθητική της όλα αυτά τα χρόνια: από τα εξωφρενικά βίντεο ή τα εξώφυλλα των δίσκων της μέχρι τις εντυπωσιακές cyberpunk εμφανίσεις της στη σκηνή με μηχανικά πόδια και χέρια.

Το συνολικό έργο της, πέρα από έντονα πειραματικό, προτιμά τη ρευστότητα, καθώς αψηφά κάθε είδους κατηγοριοποιήσεις. Δεν υποτάσσεται σε κανέναν εύκολο ρυθμό ή τάση και βγάζει κυρίως μια αίσθηση αστείρευτης περιέργειας και αχόρταγης επιθυμίας για καθετί καινούργιο και απόκοσμο. Ταυτόχρονα, είναι βαθιά σωματικό και βίαιο, γεμάτο συμβολισμούς για το φύλο, πάντα σε σχέση με την τεχνολογία.

Arca - Sola (Official Music Video)

Πρόκειται για μια πολυμεσική δημιουργό που δεν περιορίζεται στη μουσική –αν και αυτός είναι ο βασικός άξονάς της–, αν σκεφτεί κανείς την αισθητική της όλα αυτά τα χρόνια: από τα εξωφρενικά βίντεο ή τα εξώφυλλα των δίσκων της μέχρι τις εντυπωσιακές cyberpunk εμφανίσεις της στη σκηνή με μηχανικά πόδια και χέρια. Οι συναυλίες της μοιάζουν περισσότερο με καλλιτεχνικές περφόρμανς, σαν να βλέπεις να εξελίσσεται μπροστά σου μια εικόνα από βιντεοπαιχνίδι –που τόσο λατρεύει– ή κάποιο mecha άνιμε. Ακόμα και στις πιο ήρεμες στιγμές της, όπως το πρόσφατο «Sola». 

Η Arca γεννήθηκε το 1989 στο Καράκας από πατέρα τραπεζίτη. Έζησε για λίγα χρόνια σε μια μικρή κωμόπολη στην Αμερική μαζί με την οικογένειά της πριν ξαναγυρίσει στη Βενεζουέλα σε ηλικία 9 ετών.  

Στην αρχή υπέγραφε τη μουσική της ως Nuuro και έκανε dream pop με μέτρια απήχηση στη γενέτειρά της, πριν ασχοληθεί με την ηλεκτρονική μουσική. Κυκλοφόρησε το πρώτο της EP ως Arca το 2012 με τίτλο «Baron Libre». Ακολούθησαν άλλα δυο EP, τα «Stretch 1» και «Stretch 2». Ήταν το δεύτερο που τράβηξε την προσοχή του Kanye West και την έβαλε να συμμετάσχει στην παραγωγή και στη σύνθεση πέντε κομματιών από το «Yeezus» (2013). Αργότερα ήρθαν στην πορεία της άλλα σπουδαία ονόματα, όπως η FKA Twigs, η Rosalia και η Bjork, ένα από τα είδωλά της καθώς μεγάλωνε – άλλοι καλλιτέχνες που την έχουν επηρεάσει είναι ο Aphex Twin, ο Squarepusher και η Wendy Carlos.

Με την Björk ανέπτυξε μια μακροχρόνια φιλία που ξεκίνησε από τη συνεργασία τους στο άλμπουμ «Vulnicura» (2015) της  Björk, όπου έκανε την παραγωγή σε επτά κομμάτια, ενώ βοήθησε στη σύνθεση σε δύο από αυτά. Στη συνέχεια ήταν συμπαραγωγός και στο «Utopia» (2017), ενώ ξανασυναντήθηκαν στο κομμάτι «Afterwards» από το άλμπουμ «Kick I» της Arca.

Arca: Ντίβα και cyborg Facebook Twitter
«Υπάρχει κάτι ανοιχτό και απροσδιόριστο στην έννοια της τρανς ταυτότητας – ακριβώς επειδή όλοι, με κάποιον τρόπο, βρισκόμαστε σε μετάβαση».

Έχει κυκλοφορήσει συνολικά οχτώ επίσημα άλμπουμ. Στο ντεμπούτο της, «Xen» (2014), δημιούργησε ένα ανδρόγυνο ηχητικό σύμπαν όπου πρωταγωνιστούσε ένας εύθραυστος διάλογος μεταξύ αρρενωπότητας και θηλυκότητας. Στο «Mutant» (2015) ακούγεται έντονα χαοτική και συναισθηματική, ενώ στον αμέσως επόμενο δίσκο της, με τίτλο το όνομά της, «Arca» (2017), άρχισε να χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τη φωνή της και να τραγουδάει στα ισπανικά μετά από προτροπή της Bjork.

Με τη σειρά «Kick» (2020-2021), ένα σύγχρονο «Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν», παρουσίασε ίσως το πιο φιλόδοξο ηχητικό της έργο μέχρι σήμερα. Σε πέντε διαδοχικά άλμπουμ μεταμορφωνόταν τόσο σε ντίβα όσο και σε cyborg. Ένα αρκετά δύσκολο και στριφνό ορισμένες στιγμές έργο, επιχειρούσε να επαναπροσδιορίσει την ποπ αλλά κυρίως τη χορευτική μουσική μέσα από το πειραγμένο ρεγκετόν και τις glitch παραμορφώσεις. Το κλαμπ ήταν πάντοτε γι’ αυτήν ο πιο ασφαλής χώρος, εκεί που αισθανόταν απόλυτα ελεύθερη, το σπίτι της. Αυτό το glitch, η τεχνική δυσλειτουργία ή το «σφάλμα», όπως μεταφράζεται, είναι ουσιώδες στους ήχους της αλλά και στον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη ζωή.

Arca - Prada/ Rakata

Το 2018 η Arca έκανε coming out ως nonbinary και το 2020 ως Λατίνα τρανς γυναίκα. Σήμερα κατοικεί μεταξύ Λονδίνου και Βαρκελώνης. Σε μια πρόσφατη συνέντευξή της σχολίασε: «Υπάρχει κάτι ανοιχτό και απροσδιόριστο στην έννοια της τρανς ταυτότητας – ακριβώς επειδή όλοι, με κάποιον τρόπο, βρισκόμαστε σε μετάβαση. Πρώτα και κύρια, περνάμε/μεταβαίνουμε μέσα από διάφορα στάδια της ζωής, από αυτό που ονομάζουμε γέννηση ως αυτό που ονομάζουμε θάνατο. Μπορεί κανείς να αποφεύγει να παίρνει αποφάσεις, να αποφεύγει να τοποθετείται, αλλά υπάρχει ένα πράγμα που αναπόφευκτα συμβαίνει στο σώμα με το πέρασμα του χρόνου: η μετάβαση από μια κατάσταση σε μια άλλη. Όπως κι αν θέλει κανείς να το ονομάσει –είτε το αντιλαμβάνεται ως συνείδηση, ως κάτι που παραμένει ή διαχέεται, είτε αλλάζει σε κάποια μορφή που ίσως κατανοούμε, ίσως όχι–, η μετάβαση δεν είναι ποτέ μονοδιάστατη. Και αυτό το πιστεύω με όλη μου την καρδιά».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την συναυλία της Arca εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT