Όταν η Björk είχε μιλήσει στη LIFO Facebook Twitter
Μου ανήκουν και ο εαυτός μου και η δουλειά μου. Δεν είμαι μέρος του επιχειρηματικού κόσμου.... GETTY

«Ανήκω σε μένα». Όταν η Björk είχε μιλήσει στη LIFO

0

Έχουν περάσει ακριβώς 20 χρόνια από την πρώτη φορά που είδα την Bjork στη σκηνή. Νομίζω ήταν στο Brixton Academy, μέσα σε ένα συνονθύλευμα από σαπουνόφουσκες και άσπρα μπαλόνια. Μαζί με τους Sugarcubes. Τραγουδούσε για μια πιτσιρίκα που πέρναγε σκουλήκια σ' ένα σχοινί και φύλαγε αράχνες στην τσέπη της, για την ανυπαρξία του Θεού και ψιθύριζε τρυφερές μελωδίες για μια μητέρα που περπατούσε καμαρωτή με τα στήθια στις χούφτες της. Παράξενες μελωδίες και μια φωνή που δεν έμοιαζε με καμιάς άλλης. Την είχα λατρέψει την Bjork. Με τη μία.

«Τις θυμάσαι αυτές τις μέρες του 1988;», τη ρωτάω, «όλες μου οι αναμνήσεις εκείνης της εποχής περιστρέφονται γύρω απ' αυτό το άλμπουμ. Αξέχαστη εμπειρία».
«Φυσικά και τις θυμάμαι. Όλα τα θυμάμαι. Συνεχίζω να δουλεύω με τους ίδιους ανθρώπους: τον Derek Birkett, τον Einar Orn, πάντα με το ίδιο κακό γούστο...».

«Πόσο μεγάλη σημασία έχει για σένα η λέξη φιλία;».
«Πάρα πολύ μεγάλη! Δουλεύω με τους φίλους μου από 16 χρονών και δεν έχασα ποτέ επαφή».

Μιλάω για την αγάπη για τα ταξίδια, τη μανία να δεις τα πάντα. Να ρίχνεις μια άγκυρα όπου κι αν βρίσκεσαι.

Η Bjork δεν θύμιζε τίποτα από όσα είχες ακούσει. Ή συναντήσει. Εκκεντρική, με εμφανίσεις που ήταν πάντα πέρα από τα όρια του γούστου και της εκάστοτε μόδας. Δεν μπορούσες να προσδιορίσεις αν ήταν καλό ή κακό, πάντα ήταν... απλά Bjork. Εξωτική, με φωνή σειρήνας και τολμηρές μουσικές αναζητήσεις που φλέρταραν με την πρωτοπορία και την επέβαλαν στο mainstream. Α, ναι, και συμπεριφορά τραμπούκου. Από τη στιγμή που η συμπεριφορά των θαυμαστών της ξέφυγε από τον έλεγχο -αυτοκτόνησε μάλιστα κάποιος για χάρη της- έγινε επιθετική και άρχισε να πλακώνει τους παπαράτσι. Από το Ρέικιαβικ μετακόμισε στο Λονδίνο, έμπλεξε με τα πιο κακά παιδιά της μουσικής της εποχής: Tricky, Goldie, άρχισε να εντρυφεί στην dance κουλτούρα. Και απογειώθηκε δημιουργικά. Το επόμενο βήμα ήταν η Νέα Υόρκη. Μετακομίζει λίγο πριν το Vespertine, γνωρίζει τον εικαστικό Matthew Barney και γίνεται ο σύζυγός της. Μαζί του αποκτάει και το δεύτερο παιδί της, μια κόρη που ονομάζει Isadora - ο γιος της είναι σήμερα 20something.

«Μου ανήκει ο εαυτός μου ― δεν είμαι μέρος του επιχειρηματικού κόσμου». Όταν η Björk είχε μιλήσει στη LIFO Facebook Twitter
Η Bjork στο καμαρίνι της, λίγα λεπτά πριν βγεί στην Τελετή Έναρξης της Ολυμπιάδας 2004, στην Αθήνα... GETTY

«Έχοντας ζήσει σε Λονδίνο και Μανχάταν, πες μου πόσο σε έχει αλλάξει όλη αυτή η μετακίνηση δημιουργικά. Ή σαν άνθρωπο».
«Το περιβάλλον επηρεάζει τη συμπεριφορά μας. Θα έλεγα ότι λαχταρώ πιο πολύ τη φύση μετά από τόσο καιρό σε μεγαλουπόλεις. Απολαμβάνω πια περισσότερο την Ισλανδία».

Της ζητάω να μου εξηγήσει τους στίχους του «Hope», ενός τραγουδιού στο τελευταίο άλμπουμ της Volta: «Nature has no limits on our hopes - well, I don't care, love is all...»
«Υποθέτω ότι προσπαθούσα να καταλάβω τι αισθανόταν η έγκυος κομάντο αυτοκτονίας που είχε σκοτωθεί τότε, να τη νιώσω, να νιώσω τη λυσσαλέα της ελπίδα, παρ' όλο που δεν μπορώ να ταυτιστώ μαζί της σε όλα τα επίπεδα. Ήταν ταγμένη σε έναν σκοπό, ίσως πολλοί γύρω της να μην κατάφεραν να τον δουν, αλλά αυτή τον είδε. Αυτές οι δυο προτάσεις δεν είναι η μία δίπλα στην άλλη, όπως τις παραθέτεις, είναι λιγάκι παραπλανητικό. Το τελευταίο μέρος πάει έτσι: "Well, I don't care, Love is all, I dare to drawn, to be proven wrong..." Είναι η λύση που δίνει το τραγούδι στο τέλος, σαν απάντηση στο what's the lesser of 2 evils... Προσπαθώ να πω ότι δεν με νοιάζει αν αυτό που έκανε ήταν καλό ή κακό, νομίζω ότι μόνο η αγάπη αξίζει, είναι τα πάντα, και όπως και η βομβίστρια, τολμώ ακόμα και να πνιγώ για να το αποδείξω».

Θεωρείς τον εαυτό σου εικαστικό καλλιτέχνη;
Είμαι απλά μουσικός.

Το τραγούδι είναι πιο δημιουργικό και λυτρωτικό από τις περισσότερες ενέργειες των ανθρώπων. Με ποιο τόπο;
Αισθάνομαι ότι μπορείς να κάνεις τα πάντα με έναν λυτρωτικό τρόπο, είναι όλα θέμα συμπεριφοράς και στάσης ζωής. Η μουσική βοηθάει αρκετά πάντως, αφού σε κάνει να ξεχάσεις τη λογική και σε συνεπαίρνει αρκετά εύκολα.

Για ποιο λόγο επέλεξες να γίνεις πιο πολιτικοποιημένη στο Volta, έχει αλλάξει η σχέση σου με την πολιτική όσο μεγαλώνεις;
Δεν νομίζω ότι το Volta είναι πολιτικοποιημένος δίσκος. Είναι ένα άλμπουμ οπλισμένο με δικαιοσύνη, αλλά περισσότερο συναισθηματική δικαιοσύνη απ' ό,τι πολιτική. Πάντα με ενδιέφεραν περισσότερο προσωπικά συναισθηματικά θέματα, παρά η πολιτική των κομμάτων ή η εξουσία.

Ήσουν καχύποπτη με τις φιλανθρωπίες, άλλαξες γνώμη μετά την ασχολία σου με την Unicef;
Όχι, τα ίδια πιστεύω, αλλά νομίζω ότι η Unicef είναι από τους πιο αξιόπιστους οργανισμούς που βοηθάνε παιδιά.

Ξέρω ότι είσαι αντίθετη με την οργανωμένη θρησκεία και τις θρησκευτικές διαμάχες στον κόσμο. Δεν σημαίνει τίποτα για σένα η λέξη Θεός;
Είναι λίγο στενόμυαλο να πιστεύεις ότι ένα πρόσωπο με δυο χέρια και δυο πόδια έφτιαξε τη Γη. Οι άνθρωποι έχουν τόσο φτωχή φαντασία μερικές φορές.

Έχει επηρεάσει το πανκ υπόβαθρό σου την καλλιτεχνική σου πορεία;
Νομίζω ότι έχει επηρεάσει περισσότερο τον τρόπο που αντιμετωπίζω τον κόσμο των business. Μου ανήκουν και ο εαυτός μου και η δουλειά μου. Δεν είμαι μέρος του επιχειρηματικού κόσμου. Τραγουδάω η ίδια τα πιο πολλά απ' τα φωνητικά μέρη των κομματιών στο στούντιο, υποθέτω ότι αυτό είναι κάπως πανκ...

Πιστεύεις ότι όλοι έχουν μια αποστολή στη ζωή;
Μη με ρωτήσεις για τη δικιά μου... Πιθανόν όλοι έχουν μια αποστολή. Δεν είναι τόσο μαύρο ή άσπρο, πάντως...

Είναι δυσκολότερο για μια γυναίκα απ' ό,τι για έναν άντρα να επιβιώσει στη μουσική βιομηχανία;
Ναι, είναι. Υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα δεν πιστεύουν ότι προγραμματίζω τα δικά μου beat, ότι γράφω και κάνω παραγωγή.

Έκανες οικογένεια από πολύ νωρίς, είχες ποτέ προβλήματα να ισορροπήσεις την οικογένεια και τη δουλειά σου;
Ναι, στην αρχή πιο πολλά, όχι περισσότερα όμως από οποιονδήποτε άλλο. Πρέπει να θέτεις προτεραιότητες όλη την ώρα. Δεν πρόκειται να βρεις την ισορροπία μια και καλή.

Μεγαλώνεις μια κόρη. Πόσο άλλαξε τη ζωή σου η γέννησή της;
Η γέννηση ενός παιδιού σου αλλάζει τα πάντα και τίποτα. Είναι τόσο σπουδαία παρέα η κόρη μου!

Πόσο συχνά ονειρεύεσαι μουσική;
Περιστασιακά, όχι πολύ συχνά.

Τι σου δίνει δύναμη;
Η αγάπη, η φύση.

Και τι φοβάσαι περισσότερο;
Να μην έρθει μια μέρα που θα βαριέμαι να κάνω πράγματα.

Στο «Wanderlust» τραγουδάς «αισθάνομαι οικεία όποτε το άγνωστο με περιτριγυρίζει». Θέλεις να μου το εξηγήσεις;
Μιλάω για την αγάπη για τα ταξίδια, τη μανία να δεις τα πάντα. Να ρίχνεις μια άγκυρα όπου κι αν βρίσκεσαι.

Τι θυμάσαι από την προηγούμενη επίσκεψή σου στην Ελλάδα;
Τη διάθεση εκατοντάδων ανθρώπων να καθαρίσουν τους δρόμους.

Πες μου το πρώτο πράγμα που σου φέρνει στο μυαλό η λέξη «παγκοσμιοποίηση».
Το να μοιράζεσαι mp3. Την καταγωγή του καθενός, την εθνικότητα.

Τι σου λείπει περισσότερο αυτή τη στιγμή;
Η ενέργεια της παιδικής μου ηλικίας.

Δηλώνει ότι το χιούμορ είναι από τα πιο αγαπημένα της πράγματα στη ζωή, «είναι λυτρωτικό» λέει. Και ότι «η μουσική μπορεί να ενώσει τους ανθρώπους με 29.384.579.283.457 (!) διαφορετικούς τρόπους. Ότι δεν μπορεί να δουλέψει ποτέ σε ένα τραγούδι με τον ίδιο τρόπο, ότι βαριέται πολύ εύκολα, γενικά. Ότι της αρέσει να παίζει με την εικόνα της, τη διασκεδάζει πολύ και εξαρτάται από τη διάθεση της στιγμής, από τα συναισθήματά της.

Έχεις ξεκινήσει να δουλεύεις το καινούργιο άλμπουμ;
Και ναι και όχι. Μόλις τελειώσω την περιοδεία θα ξεκινήσω για τα καλά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 9.7.2008

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ