Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και σήμερα δημιουργεί με ό,τι μέσο έχει στα χέρια του Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Ο Βαγγέλης Μπαλής είναι μόλις 26 και δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν, ανάλογα με τη φάση ζωής που βρίσκεται και τη διάθεσή του. Επιπλέον, ζωγραφίζει, ασχολείται με τη μεταξοτυπία και ό,τι φτιάχνει είναι μοναδικό αντικείμενο. Ποτέ δεν θα ξανατυπώσει το ίδιο μπλουζάκι, δεν θα ξανακάνει το ίδιο σκίτσο, ούτε το ίδιο γλυπτό. «Αν το έκανα, θα ήταν σαν να επιστρέφω στην κατάσταση που βρισκόμουν όταν μου ήρθε η ιδέα», μου λέει. «Δεν επιστρέφω σε συναισθήματα που πέρασαν». 

Βρεθήκαμε στο διαμέρισμά του στον Νέο Κόσμο, πάρα πολύ νωρίς το πρωί μιας Παρασκευής, και μπήκαμε απευθείας στο θέμα: Γιατί σάτυροι; Η απάντηση ήταν πάρα πολύ απλή: «Δεν ξέρω. Πάντα μου άρεσε ο σάτυρος ως μυθολογικό πλάσμα, αλλά δεν ξέρω τι μου έχει βγει. Απλώς έκανα το σχέδιο εντελώς αυθόρμητα και είδα ότι αυτό που έφτιαξα μού έμοιαζε. Έτσι άρχισα να φτιάχνω αυτόν τον χαρακτήρα. Αυτή την περίοδο, θέλω να τελειοποιήσω τους σάτυρους. Θα ήθελα να δουλέψω μέχρι να καταλήξω σε έναν τελικό σάτυρο, γιατί προς το παρόν πειραματίζομαι και του αλλάζω παραστάσεις και χρώματα. Θα με έψηνε να κάνω κι ένα κόμικ με σάτυρους κάποια στιγμή».

«Υπάρχουν φάσεις που κολλάω. Αλλά δεν απογοητεύομαι. Έχουμε μεγαλώσει σε μια κοινωνία που κρίνει την αξία μας από την παραγωγικότητά μας, και αυτό δεν μου αρέσει. Αποδέχομαι, λοιπόν, ότι κάποιες φορές δεν είμαι παραγωγικός. Και το αφήνω να δω πού θα πάει».

Μία ματιά στο προφίλ του Βαγγέλη στο Instagram αρκεί για να καταλάβεις ότι κάθε σάτυρος είναι μια ξεχωριστή περσόνα. Υπάρχει ο τυφλός, ο οποίος είναι μπλε, έχει καρδιές αντί για μάτια και λευκή γενειάδα· ο σάτυρος «Satisfaction» που έχει ήλιους αντί για μάτια, καρδούλες αντί για ρώγες και το χέρι πίσω από το κεφάλι· ο trippy σάτυρος, πάλι, ξεχωρίζει αν μη τι άλλο, έχει τη γλώσσα έξω, τα μάτια του εξέχουν και το πρόσωπό του είναι γεμάτο καρδούλες. Οι τελευταίοι σάτυροί του είναι χαρούμενοι. Ή θα ήθελαν πολύ να είναι. «Έχουν έντονα χρώματα. Είναι πιο urban. Θεωρώ ότι με έχει επηρεάσει και η περιοχή που μένω», μου είπε.

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Μία ματιά στο προφίλ του Βαγγέλη στο Instagram αρκεί για να καταλάβεις ότι κάθε σάτυρος είναι μια ξεχωριστή περσόνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Βαγγέλης σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και σήμερα δημιουργεί με ό,τι μέσο έχει στα χέρια του. Στο σχολείο ασχολήθηκε με κοσμήματα από πολυμερικό πηλό. Έκανε αξεσουάρ μανιταράκια και τα έδινε στους φίλους του. Στη συνέχεια, έκανε σχέδιο για τις Πανελλήνιες και κάπως όλο αυτό μπήκε στον πάγο. Πριν από ενάμιση χρόνο, μετά από έναν χωρισμό, ξαναγεννήθηκε μέσα του η ανάγκη για τέχνη: «Τα έργα μου είμαι εγώ. Είναι ένας τρόπος να εκφράζομαι και να δημιουργώ ένα περιβάλλον». 

Σήμερα, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στη ζωγραφική, τη μεταξοτυπία, την κεραμικήναλλά και δύο δουλειές − εργάζεται σε ένα escape room και σε ένα καφέ. Κι όμως, βρίσκει πάντα χρόνο για την τέχνη. «Δεν μπορώ να κάνω μόνο ένα πράγμα», λέει. «Θέλω να ανακαλύψω καινούργια πράγματα, να τα συνδυάσω. Μου αρέσει όταν κάτι είναι περίπλοκο και πρέπει εγώ να το μάθω. Όπως στη συντήρηση έργων τέχνης, που σου μαθαίνουν τα βασικά αλλά κάθε περίπτωση είναι διαφορετική κάθε φορά, έτσι γίνεται και με τον πηλό και με τη μεταξοτυπία».

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Και τι γίνεται όταν η έμπνευση στερεύει; «Υπάρχουν φάσεις που κολλάω. Αλλά δεν απογοητεύομαι. Έχουμε μεγαλώσει σε μια κοινωνία που κρίνει την αξία μας από την παραγωγικότητά μας, και αυτό δεν μου αρέσει. Αποδέχομαι, λοιπόν, ότι κάποιες φορές δεν είμαι παραγωγικός. Και το αφήνω να δω πού θα πάει». Δεν πιέζει ούτε τον εαυτό του, ούτε την τέχνη του. «Πάντα πάω όπου με πάει. Παίρνω τον πηλό και απλώς παίζω».

Δεν ονειρεύεται τη μεγάλη εμπορική επιτυχία, αλλά έναν χώρο όπου θα μπορεί να δημιουργεί, απερίσπαστος. «Δεν με νοιάζει να ζήσω από αυτό», λέει. «Μακάρι να γίνει, αλλά και να μη γίνει, δεν πειράζει».

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Από τις 4 Απριλίου έως τις 10 Μαΐου τα έργα του Βαγγέλη Μπαλή θα βρίσκονται στην ομαδική έκθεση τέχνης με τίτλο «ΑΝΤΡΕΣ», στον χώρο @domatio.art.space.





 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ