Ένα κεραμικό του Πικάσο δίπλα σε ένα πιθάρι του Cacao Rocks

ΕΠΕΞ Shaped by earth Facebook Twitter
Ποιο ήταν το κίνητρο να στήσει η γνωστή γκαλερί της Χάριτος μια ολόκληρη έκθεση αποκλειστικά με έργα κεραμικής; Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Με το που μπαίνεις στην έκθεση «Shaped by earth» της γκαλερί Καλφαγιάν το βλέμμα σου πέφτει στο κέντρο του εκθεσιακού χώρου: επάνω σε επαναχρησιμοποιημένα κιβώτια αποστολής έργων τέχνης (μια διεθνής τάση για την προστασία του περιβάλλοντος) βρίσκονται τοποθετημένα έργα κεραμικής.

Πλησιάζοντας, αρχίζεις να αναγνωρίζεις τεχνοτροπίες, επειδή ακριβώς πρόκειται για κεραμικά σημαντικών Ελλήνων και ξένων εικαστικών, των οποίων η ταυτότητα είναι αδιαμφισβήτητη. Οι περισσότεροι είναι ζωγράφοι που έχουν ασχοληθεί και με άλλα μέσα, αλλά όχι μόνο: Πικάσο, Τσαρούχης, Φασιανός, Voulkos, Βερναδάκη, Πάστρα, Crowner.

Ποιο ήταν το κίνητρο να στήσει η γνωστή γκαλερί της Χάριτος μια ολόκληρη έκθεση αποκλειστικά με έργα κεραμικής; Διαβάζω απόσπασμα από το σκεπτικό στο δελτίο τύπου: «Η κεραμική συγκαταλέγεται στις αρχαιότερες μορφές τέχνης, από την οποία αντλούμε στοιχεία για τον πολιτισμό κάθε εποχής. Όσο ο άνθρωπος διερευνούσε τις απεριόριστες πλαστικές δυνατότητες του πηλού τόσο η κεραμική άρχισε να εξελίσσεται σε μορφή έκφρασης και να μην περιορίζεται αποκλειστικά σε χρηστικά ή λατρευτικά αντικείμενα».

Η κεραμική όχι μόνο αναγνωρίζεται πια ως μια σημαντική διάσταση της εικαστικής σκηνής αλλά δίνει το «παρών» όλο και πιο δυναμικά το τελευταίο διάστημα, κι αυτό είναι κάτι που εν μέρει το χρωστάμε και στη βράβευση του Grayson Perry με το Turner Prize το 2003.

Η αλήθεια είναι ότι παρατηρώντας ένα προς ένα τα έργα δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσεις την καλλιτεχνική ευφυΐα των εξαιρετικών αυτών καλλιτεχνών που έχουν συγκεντρωθεί σε αυτή την εντυπωσιακή παράθεση ταλέντου και φαντασίας.

Shaped by earth Facebook Twitter
Το καλλιτεχνικό αποτύπωμα σε αυτά τα μικρά αριστουργήματα είναι τόσο έντονο που αποδυναμώνει κάθε παλιότερη ένσταση σχετικά με την αξία της τέχνης του πηλού. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Κάποια είναι δεκαετιών, καθώς δημιουργήθηκαν από ανθρώπους που δεν βρίσκονται εν ζωή εδώ και πολλά χρόνια, αλλά το καλλιτεχνικό τους αποτύπωμα σε αυτά τα μικρά αριστουργήματα είναι τόσο έντονο που αποδυναμώνει κάθε παλιότερη ένσταση σχετικά με την αξία της τέχνης του πηλού, που μέχρι πρόσφατα αρκετοί θεωρούσαν ως ένα είδος που δεν άξιζε ιδιαίτερη προσοχή και εκτίμηση.

Ωστόσο, η κεραμική όχι μόνο αναγνωρίζεται πια ως μια σημαντική διάσταση της εικαστικής σκηνής αλλά δίνει το «παρών» όλο και πιο δυναμικά το τελευταίο διάστημα, κι αυτό είναι κάτι που εν μέρει το χρωστάμε και στη βράβευση του Grayson Perry με το Turner Prize το 2003. Αυτό είναι παρήγορο, καθώς σε μια εποχή που κυριαρχεί η τεχνητή νοημοσύνη και κάθε νέου τύπου τεχνολογία αρκετοί νέοι καλλιτέχνες καταπιάνονται με τη δημιουργία χειροποίητων έργων, χρησιμοποιώντας τον πηλό ως εκφραστικό μέσο.

Έτσι, στη συγκεκριμένη έκθεση ο Cacao Rocks με τα πολύχρωμα πιθάρια του και ο Δημήτρης Νεβεσκιώτης με το επιτοίχιο επιζωγραφισμένο κεραμικό του αναδεικνύονται δίπλα σε εμβληματικούς καλλιτέχνες όπως ο Γιαννούλης Χαλεπάς με την «Αθηνά βοσκοπούλα» του από τη δεκαετία του 1920 και ο Πάνος Βαλσαμάκης με τις χαρακτηριστικές του συνθέσεις από πλακάκια.  

Αλλά η συγκομιδή έτσι κι αλλιώς έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς κάθε έργο ξεχωριστά σηματοδοτεί και μια άλλη σπουδαία υπογραφή, τεχνική και πορεία στην ελληνική και διεθνή εικαστική σκηνή. Ενδεικτικά αναφέρουμε τον Ελληνοαμερικανό Peter Voulkos, γνωστό για τα εξπρεσιονιστικά κεραμικά γλυπτά του, την Αμερικανίδα ζωγράφο του γεωμετρικού αφαιρετισμού Sarah Crowner, τον Κωνσταντίνο Κακανιά με το βιτριολικό του χιούμορ, που δραστηριοποιείται επίσης στην αμερικανική εικαστική σκηνή, και σημαντικούς καλλιτέχνες που συνέχισαν τη μεγάλη παράδοση του Πάμπλο Πικάσο –εδώ παρουσιάζεται μια κουκουβάγια του από το 1951–, ο οποίος αφιέρωσε ένα μεγάλο κεφάλαιο της δημιουργικότητάς του στην κεραμική.

ΕΠΕΞ Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Εκτίθενται, ακόμα, έργα γυναικών, όπως το υπερμέγεθες γλυπτό «Hunting in the dark forest» της Ευγενίας Βερελή, δύο μίνιμαλ και επιβλητικά βάζα της Νικομάχης Καρακωστάνογλου που τιτλοφορεί «Archangel #2» και #3, όπως επίσης δουλειά της Ελένης Βερναδάκη, της σημαντικότερης Ελληνίδας κεραμίστριας.

Ο Αλέκος Φασιανός εκπροσωπείται από ένα κεραμικό αγγείο, μια μορφή νέου άντρα με τα χαρακτηριστικά φτερά των ζωγραφικών του αγγέλων και ένα βάζο, ο Γιάννης Τσαρούχης από δύο επιζωγραφισμένα πήλινα boȋtes με καπάκι. Τέλος, στην έκθεση περιλαμβάνεται και μια επιδαπέδια σύνθεση του Αλέξανδρου Τζάννη, εκτύπωση UV σε ατσάλι και κεραμικό με τίτλο «The Echo».

Κεραμικά γλυπτά διαμορφωμένα από γήινα υλικά και εντυπωσιακές καλλιτεχνικές χειρονομίες που δεν παραπέμπουν ούτε στη διακοσμητική τέχνη ούτε βέβαια σε χρηστικά αντικείμενα αλλά εκπροσωπούν μια γνήσια καλλιτεχνική έκφραση που μετρά έναν αιώνα και ξεκινά από τον ιδιοφυή Χαλεπά και φτάνει μέχρι τις ποπ γλυπτικές κατασκευές του Cacao Rocks, ισορροπώντας ανάμεσα σε μια πλούσια ποικιλία χρωμάτων και απροσδόκητων σχημάτων και νοημάτων.

Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζαννής, The Echo, 202, Εκτύπωση UV σε ατσάλι, Κεραμικό, 135 Χ 10 Χ 65 εκ., Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries, Αθήνα -Θεσσαλονίκη
Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης με έργα της Νικομάχης Καρακωστάνογλου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Ναυσικά Πάστρα, Γιγάντιες Πύλες, 1967, βαμμένος πηλός, 44 εκ. (Y). | μεταλλική βάση 25 x 23 εκ., Ευγενική παραχώρηση της οικογένειας της καλλιτέχνιδος και των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Pablo Picasso, Κουκουβάγια 1951, Επιζωγραφισμένος πηλός, Εφυάλωση 29 εκ. (Υ), Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου, Με την ευγενική μεσολάβηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Shaped by earth Facebook Twitter
Cacao Rocks, Phandasia 23-2- 2025, ριπολίνη σε κεραμικό, 90 x 55 εκ., Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση Shaped by earth εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ