Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο. Φωτ.: Boris Kirpotin
0

Ο σαραντάχρονος Αμερικανός mixed-media γλύπτης Brian Rochefort θεωρείται ένας καινοτόμος καλλιτέχνης ο οποίος φημίζεται για τα ζωηρά του κεραμικά γλυπτά που συνδυάζουν αφηρημένες μορφές με στρώματα υαλωμάτων και παραπέμπουν σε φυσικά και απόκοσμα τοπία. Η Bernier/Eliades Gallery φιλοξενεί μια νέα του ατομική έκθεση με τίτλο «Erratic Patterns».

Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική του ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Σήμερα τα γλυπτά του κεραμικά χαρακτηρίζονται από απρόβλεπτες μορφές, τραχιές υφές και χαοτικές επιφάνειες.

Συχνά αποτελούνται από μάζες που προσομοιάζουν ηφαιστειακής προέλευσης μάγμα, κρατήρες και στάλες με φυσαλίδες, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για τις οργανικές μορφές και τα φυσικά τοπία.

Μπορεί οι σπουδές του στο φημισμένο Rhode Island School of Design να του πρόσφεραν τα πρώτα ερεθίσματα μέσα από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, τη μη αναπαραστατική ζωγραφική και τη γλυπτική, αλλά μόνο όταν καταδύθηκε σε τόπους ανοικείους, όπως το τροπικό δάσος του Αμαζονίου, τα νησιά Γκαλαπάγκος και ο κρατήρας Ngorongoro της Τανζανίας, ένιωσε να βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του.

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Εκεί μέσα, στα βάθη της άγριας φύσης, παρατηρώντας την τροπική βλάστηση, τα υπερμεγέθη ζώα και τα πολύχρωμα πουλιά, βρήκε την έμπνευσή του. 

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Φωτ.: Dustin Aksland

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Η τεχνική του, που περιλαμβάνει τη διαστρωμάτωση άψητου πηλού, τα βερνίκια αυτοκινήτων DuPont με αερογράφο και τα πολλαπλά ψησίματα, δημιουργεί δυναμικές υφές και ζωντανές χρωματικές εναλλαγές. Πρόκειται για αυτοσχεδιαστικές τεχνικές που του επιτρέπουν να πειραματίζεται, εκπλήσσοντας τον θεατή με τις δυνατότητες της φόρμας.

Ο Brian Rochefort θεωρείται ριζοσπάστης της κεραμικής, δημιουργός αινιγματικών έργων τέχνης που επαναπροσδιορίζουν τα χρηστικά και βιομορφικά τους σχήματα σε παιχνιδιάρικες και δυναμικές συνθέσεις. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από πανδαισία χρωμάτων, τολμηρές πινελιές και σταγόνες που μοιάζουν να αψηφούν τη βαρύτητα. Ικανά να αφηγηθούν μια ιστορία, είναι αποτέλεσμα της κοσμογονικής και δημιουργικής διαδικασίας του και των επιρροών του, φόρος τιμής στους αφηρημένους ζωγράφους που ο Rochefort θαυμάζει βαθιά, όπως οι Joan Mitchell, Albert Oehlen και Willem de Kooning.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Dino I, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 43 cm (17 x 16 x 17 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Ωστόσο, είναι πρωτίστως η δεξιοτεχνία του στις τεχνικές υάλωσης που του επιτρέπει να δημιουργεί τα περίπλοκα μοτίβα και τις οργανικές μορφές που ο ίδιος περιγράφει ως «ψυχωτικά αλλά όμορφα συντεθειμένα». Τα χαρακτηρίζει μάλιστα και ως «εξωγήινα», θέλοντας να υπογραμμίσει την εξωσυμπαντική ποιότητα που εκπέμπουν οι περίτεχνες κατασκευές του, προδίδοντας την ανεξάντλητη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια, οι κρατήρες τους, τα φυσικά φαινόμενα, τα τροπικά δάση και οι απρόσιτοι ύφαλοι.

Γιατί τα κεραμικά του από πηλό, πετρώματα και γυαλί παραπέμπουν σε ζωντανά οικοσυστήματα, επιφάνειες που μοιάζουν να αναβλύζουν ενέργεια σαν να έχουν παγώσει σε μια στιγμή χαοτικής μεγαλοπρέπειας, προκαλώντας την αίσθηση της αφήγησης και του συναισθήματος. Κι έτσι, τα ταξίδια του σε παρθένες και απομακρυσμένες γωνιές της Γης αντανακλώνται επάνω σε αυτά τα έργα δίνοντας μια οικολογική διάσταση και υπενθυμίζοντάς μας πόσο ευάλωτη είναι η φύση.

Τέλος, καθώς το σχήμα των αγγείων αποτελεί έναν άλλο μόνιμο προβληματισμό του Rochefort, οι δημιουργίες του, ενώ διατηρούν το αναγνωρίσιμο σχήμα της καθημερινής χρήσης, γίνονται σκεύη φαντασίας και αλλόκοτης έκφρασης. Ιστορικά, τα χρηστικά σκεύη έφεραν αφηγήσεις από την καθημερινή ζωή ή ιστορίες των δημιουργών τους. Στη δική του περίπτωση, η δική του ερμηνεία γίνεται αφήγηση που ξεδιπλώνεται μέσα από τη διαδικασία της υάλωσης.

Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο, ώστε να αμφισβητήσουν τις συμβατικές αντιλήψεις για την κεραμική ως στατική και αμετάβλητη, αγκαλιάζοντας, αντιθέτως, τη ρευστότητα σε κάθε κομμάτι, που χρησιμεύει ως καμβάς και ως εργαστήριο για να ανακαλύψουν τις εξαιρετικές δυνατότητες της καθημερινότητας.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Cooper, 2024, Glazed ceramic, 53 x 58 x 50 cm, (21 x 23 x 20 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA
Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian Rochefort, Dino IV, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 41 cm (17 x 16 x 16 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Erratic Patterns» εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ