Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras Day and Night 1983. Παραχώρηση The Breeder

Κώστα Πανιάρας: Πώς ο Έλληνας εικαστικός δημιούργησε τα ιστορικά έργα του από βινύλ;

0

Στα έργα του Κώστα Πανιάρα, το χρώμα συνδυάζει τα βασικά στοιχεία της γλυπτικής και της ζωγραφικής του και συντελεί στη δημιουργία των συνθέσεών του. Τα εντυπωσιακά τελάρα με τις βινύλ πτυχωτές επιφάνειες δεν μπορεί να αφήσουν κανέναν θεατή ασυγκίνητο. 

Ο Πανιάρας, που στα πενήντα χρόνια της καλλιτεχνικής του διαδρομής ανέπτυξε ένα εντυπωσιακά πολυδιάστατο έργο, το οποίο αμφισβήτησε τα όρια των καλλιτεχνικών μέσων, με αυτήν τη σειρά έσπασε την παραδοσιακή επίπεδη επιφάνεια ενός καμβά, προσθέτοντας ανάγλυφη, κυματιστή υφή, ερεθιστική όχι μόνο για την όραση αλλά και για την αφή. Ποιος δεν θα ήθελε να αγγίξει αυτά τα κύματα του υλικού που υποκαθιστά το χρώμα και δημιουργεί την αίσθηση ενός δυναμικού γλυπτού, ταυτόχρονα με ένα ταξίδι στον κόσμο του χρώματος και του φωτός που εκπέμπουν οι γυαλιστερές υφές; 

Αψηφώντας τις παραδοσιακές μεθόδους ζωγραφικής, ο Πανιάρας πειραματίστηκε με βιομηχανικά υλικά, χρησιμοποιώντας φύλλα βινυλίου που δίπλωνε προσεκτικά για να δημιουργήσει δυναμικές εντάσεις. Η προσέγγισή του υπήρξε ταυτόχρονα ριζοσπαστική και ποιητική, ενσαρκώνοντας μια μινιμαλιστική διάθεση που ανέδειξε τις δυνατότητες της αφαίρεσης.

«Μεταχειρίζομαι την τέχνη μου για να μαντέψω νέες εικόνες… Έτσι κι αλλιώς το έργο τέχνης φεύγοντας από τα χέρια του δημιουργού του αρχίζει μια ανεξάρτητη πορεία, κάθε φορά ανάλογη με την ανάγκη και την αισθητική άποψη εκείνου που το βλέπει και το ζει»

Η σειρά «Ημέρα και Νύχτα» ξεδιπλώνεται σαν ένα χρωματικό ταξίδι, όπου οι αποχρώσεις εξελίσσονται σταδιακά −από το σκοτάδι στο φως, από το θερμό στο ψυχρό−, συχνά διακοπτόμενες από λαμπερά χρυσά και ασημένια στοιχεία. Αυτό το παιχνίδι του φωτός αντανακλά το πέρασμα του χρόνου και τον συνεχή ρυθμό της ημέρας που χάνεται στη νύχτα. Μέσα από τη σχολαστική διαδικασία της πτύχωσης των υλικών του, ο Πανιάρας μετέτρεψε τις προσωπικές του παρατηρήσεις για τα φυσικά φαινόμενα και το τοπίο σε μια υποβλητική οπτική γλώσσα.

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Κώστας Πανιάρας με τη σύντροφο του Μέτα Πανιάρα το 1985.

Τα έργα αυτά αποτελούν μια καθοριστική στιγμή της πορείας του αλλά και της ζωής του στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Η σύντροφος της ζωής του, Μέτα Πανιάρα, μας ξεναγεί στον κόσμο αυτών των έργων που κινητοποιούν με την πλαστικότητά τους όχι μόνο την όραση αλλά και την αφή, προκειμένου να τα κατανοήσουμε, και μας φιλοδωρεί με τις ιστορίες που συνδέονται με τη δημιουργία τους. Η ίδια, ιδιοκτήτρια της πρώτης γκαλερί εκτός κέντρου, της Αίθουσας Τέχνης Ψυχικού, εργαζόταν εθελοντικά και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας όταν ήρθε σε επαφή, μέσω της Νίκης Γουλανδρή, με τον Αλέξανδρο Ιόλα. Ήταν αυτός που τη βοήθησε να παρουσιάσει στην γκαλερί της εκθέσεις των Άντι Γουόρχολ, Ρομπέρτο Μάτα και Νίκι ντε Σεν Φαλ πριν από το 1983.

Στη διάρκεια της συνεργασίας τους, σε ένα ταξίδι στη Νέα Υόρκη μαζί του, είδε στο σπίτι ενός συλλέκτη ένα έργο του Πανιάρα με βινύλ και εντυπωσιάστηκε. «Ο Ιόλας μου είπε ότι είναι του Κώστα Πανιάρα και καθώς ήταν άνθρωπος που διψούσε να μαθαίνει στους άλλους, μου τον σύστησε σε μια βραδιά φίλων στο σπίτι του το 1983» λέει. Έτσι ξεκίνησε μια μεγάλη ιστορία αγάπης που διήρκεσε 25 χρόνια, μέχρι τον θάνατο του Πανιάρα το 2014.

Ο Ιόλας είχε δείξει Πανιάρα από το 1961 στην γκαλερί Alexander Iolas στη Νέα Υόρκη, σε μια ατομική έκθεση στην οποία πουλήθηκαν τα περισσότερα από τα έργα του τη βραδιά που άνοιξε. Εκτός από τις διθυραμβικές κριτικές στη «New York Herald Tribune» και στους «New York Times», το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη απέκτησε δύο από αυτά. Η έκθεση αυτή ήταν η αρχή μιας 25χρονης συνεργασίας με τις γκαλερί του Iolas στη Νέα Υόρκη και με τις ευρωπαϊκές γκαλερί, με τον καλλιτέχνη να συμμετέχει στην Μπιενάλε του Παρισιού το 1961 και στην Μπιενάλε του Τόκιο το 1964, καθώς και στις Εκθέσεις Τέχνης του 1962 και του 1966 στην Αμερική, και σε πολλές άλλες διεθνείς ομαδικές εκθέσεις. Δυο δεκαετίες αργότερα, το 1982, ο Ιόλας εκθέτει έργα από τη σειρά του Πανιάρα «Μέρα και Νύχτα» στην Galerie Samy Kinge στο Παρίσι, με την έκθεση να γίνεται sold-out πριν από τα εγκαίνια, χάρη στον διεθνή συλλέκτη Τζέιμς Κένεντι. Έναν χρόνο αργότερα τα έργα του Πανιάρα παρουσιάζονται στη νέα γκαλερί Iolas-Jackson στη Νέα Υόρκη. «Ο Ιόλας τα έδειξε στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι, αλλά δεν τα έδειξε ποτέ εδώ», λέει η κ. Πανιάρα. «Αν και είχε μεγάλη επιτυχία αυτή η σειρά έργων, ο Κώστας έλεγε “δεν μου αρέσει που έχουν τόση επιτυχία”, δεν ήθελε να επαναπαυθεί, έτσι αυτή η σειρά κράτησε μέχρι το 1986 περίπου. Τα σταμάτησε γιατί, όπως έλεγε, “δεν ήθελα να είμαι εμπορικός”. Τέσσερα από αυτά, λευκά, υπήρχαν στην κρεβατοκάμαρα του Ιόλα και μπροστά από αυτά είχε τα αρχαία γλυπτά του, ενώ στον ίδιο χώρο υπήρχε και το κρεβάτι του από τον Μάτα και η λάμπα του Νταλί». 

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Day and Night, 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Day and Night, 1983. Παραχώρηση The Breeder

Όταν τη ρωτώ αν είχαν συζητήσει ποτέ για την ιδέα του, μου επισημαίνει ότι ο δραστήριος μέχρι το τέλος Πανιάρας ήταν ένας καλλιτέχνης λιγόλογος σε ό,τι αφορούσε την τέχνη του, πολύ αφοσιωμένος σε αυτή, που έφτιαχνε τα πάντα μόνος του, από τα τελάρα μέχρι τα χρώματα, που δούλευε χωρίς βοηθούς τα υλικά του, ενώ κλεινόταν με τις ώρες στο εργαστήριό του ακούγοντας όπερα, που λάτρευε, στη διαπασών. Δεν ήθελε να μπαίνει κανένας στο εργαστήριό του, ζούσε μια μοναχική  διαδικασία δημιουργίας. Έλεγε «έτσι έρχονται οι ιδέες, ξαφνικά» και η κ. Πανιάρα θυμάται να ψάχνουν για τα υλικά του, τα βινύλια που χρησιμοποιούσε σαν χρώμα, στις αποθήκες με τα υφάσματα στο κέντρο της Αθήνας.

Ο Κώστας Πανιάρας, που γεννήθηκε στο Κιάτο το 1934, μπήκε στη Νομική και πήγαινε στο βιβλιοπωλείο του Κάουφμαν, στο πατάρι, για να ξεφυλλίσει τα ακριβά τότε βιβλία τέχνης. «Όταν είπε στον πατέρα του ότι ήθελε να αφήσει τις σπουδές του στη Νομική και να γίνει ζωγράφος, εκείνος έσπασε την πόρτα», λέει η κ. Πανιάρα. «Ευτυχώς μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών και ο Μόραλης, που ήταν δάσκαλός του, είπε στον πατέρα του “έχει ταλέντο, άσ’ τον”. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ο Πανιάρας τον λάτρευε. Ο Μόραλης είπε στη συνέχεια στον πατέρα του “Έχεις χρήματα; Στείλε τον στο Παρίσι”. Έτσι έφυγε ο Κώστας και έμεινε εκεί για είκοσι χρόνια, εκεί γνώρισε και τον Ιόλα, που του τον σύστησε ο φίλος του, Κώστας Γαβράς. Πήγε ο Ιόλας στο σπίτι του τότε και αγόρασε ένα μικρό έργο για 100 δολάρια, που ήταν για τον Πανιάρα σαν να κέρδιζε θησαυρό.  Όταν πήγε να τυλίξει το έργο, του είπε ο Ιόλας “τα έργα θέλω να τα πιάνω, δεν θέλω να είναι τυλιγμένα”».

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Noon, 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Noon, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Day and Night, 1984. Παραχώρηση The Breeder

Σαράντα χρόνια μετά τη δημιουργία τους,ανακαλύπτουμε εκ νέου έναν δημιουργό που οραματιζόταν την τέχνη ως έναν ανοιχτό διάλογο και έλεγε: «Μεταχειρίζομαι την τέχνη μου για να μαντέψω νέες εικόνες… Έτσι κι αλλιώς το έργο τέχνης φεύγοντας από τα χέρια του δημιουργού του αρχίζει μια ανεξάρτητη πορεία, κάθε φορά ανάλογη με την ανάγκη και την αισθητική άποψη εκείνου που το βλέπει και το ζει».

Τα έργα αυτά φανερώνουν τη δύναμη του οράματος του Πανιάρα, που ξεπροβάλλει μέσα από την ισορροπία ευαισθησίας, έντασης και αφαίρεσης, επιτρέποντάς μας να ανακαλύψουμε την παρακαταθήκη του ως ενός Έλληνα καλλιτέχνη με σημαντική διεθνή παρουσία. Μέσα από την ύλη καλούμαστε να φανταστούμε μια συναισθηματική και υπαρξιακή εξερεύνηση του χρόνου, της μνήμης και της μεταμόρφωσης, μέσα από μια δυναμική και σήμερα καλλιτεχνική φωνή και αφήγηση.

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Afternoon, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Noon, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, The morning, 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Retour d’Egypte, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras Day and Night 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, In perpetuum,1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, In perpetuum,1983. Παραχώρηση The Breeder
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM