Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras Day and Night 1983. Παραχώρηση The Breeder

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

0

Στα έργα του Κώστα Πανιάρα, το χρώμα συνδυάζει τα βασικά στοιχεία της γλυπτικής και της ζωγραφικής του και συντελεί στη δημιουργία των συνθέσεών του. Στην γκαλερί The Breeder, που από τις 13 Μαρτίου έως τις 12 Απριλίου παρουσιάζει την έκθεση «Day and Night, Then Day Again», τα εντυπωσιακά τελάρα με τις βινύλ πτυχωτές επιφάνειες δεν μπορεί να αφήσουν κανέναν θεατή ασυγκίνητο. 

Ο Πανιάρας, που στα πενήντα χρόνια της καλλιτεχνικής του διαδρομής ανέπτυξε ένα εντυπωσιακά πολυδιάστατο έργο, το οποίο αμφισβήτησε τα όρια των καλλιτεχνικών μέσων, με αυτήν τη σειρά έσπασε την παραδοσιακή επίπεδη επιφάνεια ενός καμβά, προσθέτοντας ανάγλυφη, κυματιστή υφή, ερεθιστική όχι μόνο για την όραση αλλά και για την αφή. Ποιος δεν θα ήθελε να αγγίξει αυτά τα κύματα του υλικού που υποκαθιστά το χρώμα και δημιουργεί την αίσθηση ενός δυναμικού γλυπτού, ταυτόχρονα με ένα ταξίδι στον κόσμο του χρώματος και του φωτός που εκπέμπουν οι γυαλιστερές υφές; 

Αψηφώντας τις παραδοσιακές μεθόδους ζωγραφικής, ο Πανιάρας πειραματίστηκε με βιομηχανικά υλικά, χρησιμοποιώντας φύλλα βινυλίου που δίπλωνε προσεκτικά για να δημιουργήσει δυναμικές εντάσεις. Η προσέγγισή του υπήρξε ταυτόχρονα ριζοσπαστική και ποιητική, ενσαρκώνοντας μια μινιμαλιστική διάθεση που ανέδειξε τις δυνατότητες της αφαίρεσης.

«Μεταχειρίζομαι την τέχνη μου για να μαντέψω νέες εικόνες… Έτσι κι αλλιώς το έργο τέχνης φεύγοντας από τα χέρια του δημιουργού του αρχίζει μια ανεξάρτητη πορεία, κάθε φορά ανάλογη με την ανάγκη και την αισθητική άποψη εκείνου που το βλέπει και το ζει»

Η σειρά «Ημέρα και Νύχτα» ξεδιπλώνεται σαν ένα χρωματικό ταξίδι, όπου οι αποχρώσεις εξελίσσονται σταδιακά −από το σκοτάδι στο φως, από το θερμό στο ψυχρό−, συχνά διακοπτόμενες από λαμπερά χρυσά και ασημένια στοιχεία. Αυτό το παιχνίδι του φωτός αντανακλά το πέρασμα του χρόνου και τον συνεχή ρυθμό της ημέρας που χάνεται στη νύχτα. Μέσα από τη σχολαστική διαδικασία της πτύχωσης των υλικών του, ο Πανιάρας μετέτρεψε τις προσωπικές του παρατηρήσεις για τα φυσικά φαινόμενα και το τοπίο σε μια υποβλητική οπτική γλώσσα.

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Κώστας Πανιάρας με τη σύντροφο του Μέτα Πανιάρα το 1985.

Η έκθεση με αυτά τα εμβληματικά έργα επαναφέρει στο προσκήνιο μια καθοριστική στιγμή της πορείας του αλλά και της ζωής του στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Η σύντροφος της ζωής του, Μέτα Πανιάρα, μας ξεναγεί στον κόσμο αυτών των έργων που κινητοποιούν με την πλαστικότητά τους όχι μόνο την όραση αλλά και την αφή, προκειμένου να τα κατανοήσουμε, και μας φιλοδωρεί με τις ιστορίες που συνδέονται με τη δημιουργία τους. Η ίδια, ιδιοκτήτρια της πρώτης γκαλερί εκτός κέντρου, της Αίθουσας Τέχνης Ψυχικού, εργαζόταν εθελοντικά και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας όταν ήρθε σε επαφή, μέσω της Νίκης Γουλανδρή, με τον Αλέξανδρο Ιόλα. Ήταν αυτός που τη βοήθησε να παρουσιάσει στην γκαλερί της εκθέσεις των Άντι Γουόρχολ, Ρομπέρτο Μάτα και Νίκι ντε Σεν Φαλ πριν από το 1983.

Στη διάρκεια της συνεργασίας τους, σε ένα ταξίδι στη Νέα Υόρκη μαζί του, είδε στο σπίτι ενός συλλέκτη ένα έργο του Πανιάρα με βινύλ και εντυπωσιάστηκε. «Ο Ιόλας μου είπε ότι είναι του Κώστα Πανιάρα και καθώς ήταν άνθρωπος που διψούσε να μαθαίνει στους άλλους, μου τον σύστησε σε μια βραδιά φίλων στο σπίτι του το 1983» λέει. Έτσι ξεκίνησε μια μεγάλη ιστορία αγάπης που διήρκεσε 25 χρόνια, μέχρι τον θάνατο του Πανιάρα το 2014.

Ο Ιόλας είχε δείξει Πανιάρα από το 1961 στην γκαλερί Alexander Iolas στη Νέα Υόρκη, σε μια ατομική έκθεση στην οποία πουλήθηκαν τα περισσότερα από τα έργα του τη βραδιά που άνοιξε. Εκτός από τις διθυραμβικές κριτικές στη «New York Herald Tribune» και στους «New York Times», το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη απέκτησε δύο από αυτά. Η έκθεση αυτή ήταν η αρχή μιας 25χρονης συνεργασίας με τις γκαλερί του Iolas στη Νέα Υόρκη και με τις ευρωπαϊκές γκαλερί, με τον καλλιτέχνη να συμμετέχει στην Μπιενάλε του Παρισιού το 1961 και στην Μπιενάλε του Τόκιο το 1964, καθώς και στις Εκθέσεις Τέχνης του 1962 και του 1966 στην Αμερική, και σε πολλές άλλες διεθνείς ομαδικές εκθέσεις. Δυο δεκαετίες αργότερα, το 1982, ο Ιόλας εκθέτει έργα από τη σειρά του Πανιάρα «Μέρα και Νύχτα» στην Galerie Samy Kinge στο Παρίσι, με την έκθεση να γίνεται sold-out πριν από τα εγκαίνια, χάρη στον διεθνή συλλέκτη Τζέιμς Κένεντι. Έναν χρόνο αργότερα τα έργα του Πανιάρα παρουσιάζονται στη νέα γκαλερί Iolas-Jackson στη Νέα Υόρκη. «Ο Ιόλας τα έδειξε στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι, αλλά δεν τα έδειξε ποτέ εδώ», λέει η κ. Πανιάρα. «Αν και είχε μεγάλη επιτυχία αυτή η σειρά έργων, ο Κώστας έλεγε “δεν μου αρέσει που έχουν τόση επιτυχία”, δεν ήθελε να επαναπαυθεί, έτσι αυτή η σειρά κράτησε μέχρι το 1986 περίπου. Τα σταμάτησε γιατί, όπως έλεγε, “δεν ήθελα να είμαι εμπορικός”. Τέσσερα από αυτά, λευκά, υπήρχαν στην κρεβατοκάμαρα του Ιόλα και μπροστά από αυτά είχε τα αρχαία γλυπτά του, ενώ στον ίδιο χώρο υπήρχε και το κρεβάτι του από τον Μάτα και η λάμπα του Νταλί». 

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Day and Night, 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Day and Night, 1983. Παραχώρηση The Breeder

Όταν τη ρωτώ αν είχαν συζητήσει ποτέ για την ιδέα του, μου επισημαίνει ότι ο δραστήριος μέχρι το τέλος Πανιάρας ήταν ένας καλλιτέχνης λιγόλογος σε ό,τι αφορούσε την τέχνη του, πολύ αφοσιωμένος σε αυτή, που έφτιαχνε τα πάντα μόνος του, από τα τελάρα μέχρι τα χρώματα, που δούλευε χωρίς βοηθούς τα υλικά του, ενώ κλεινόταν με τις ώρες στο εργαστήριό του ακούγοντας όπερα, που λάτρευε, στη διαπασών. Δεν ήθελε να μπαίνει κανένας στο εργαστήριό του, ζούσε μια μοναχική  διαδικασία δημιουργίας. Έλεγε «έτσι έρχονται οι ιδέες, ξαφνικά» και η κ. Πανιάρα θυμάται να ψάχνουν για τα υλικά του, τα βινύλια που χρησιμοποιούσε σαν χρώμα, στις αποθήκες με τα υφάσματα στο κέντρο της Αθήνας.

Ο Κώστας Πανιάρας, που γεννήθηκε στο Κιάτο το 1934, μπήκε στη Νομική και πήγαινε στο βιβλιοπωλείο του Κάουφμαν, στο πατάρι, για να ξεφυλλίσει τα ακριβά τότε βιβλία τέχνης. «Όταν είπε στον πατέρα του ότι ήθελε να αφήσει τις σπουδές του στη Νομική και να γίνει ζωγράφος, εκείνος έσπασε την πόρτα», λέει η κ. Πανιάρα. «Ευτυχώς μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών και ο Μόραλης, που ήταν δάσκαλός του, είπε στον πατέρα του “έχει ταλέντο, άσ’ τον”. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ο Πανιάρας τον λάτρευε. Ο Μόραλης είπε στη συνέχεια στον πατέρα του “Έχεις χρήματα; Στείλε τον στο Παρίσι”. Έτσι έφυγε ο Κώστας και έμεινε εκεί για είκοσι χρόνια, εκεί γνώρισε και τον Ιόλα, που του τον σύστησε ο φίλος του, Κώστας Γαβράς. Πήγε ο Ιόλας στο σπίτι του τότε και αγόρασε ένα μικρό έργο για 100 δολάρια, που ήταν για τον Πανιάρα σαν να κέρδιζε θησαυρό.  Όταν πήγε να τυλίξει το έργο, του είπε ο Ιόλας “τα έργα θέλω να τα πιάνω, δεν θέλω να είναι τυλιγμένα”».

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Noon, 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Noon, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Day and Night, 1984. Παραχώρηση The Breeder

Σαράντα χρόνια μετά τη δημιουργία τους, η The Breeder επανασυστήνει στο κοινό μια ιστορική σειρά έργων, επισημαίνοντας τη διαχρονικότητά τους αλλά και καλώντας μας να ανακαλύψουμε εκ νέου έναν δημιουργό που οραματιζόταν την τέχνη ως έναν ανοιχτό διάλογο και έλεγε: «Μεταχειρίζομαι την τέχνη μου για να μαντέψω νέες εικόνες… Έτσι κι αλλιώς το έργο τέχνης φεύγοντας από τα χέρια του δημιουργού του αρχίζει μια ανεξάρτητη πορεία, κάθε φορά ανάλογη με την ανάγκη και την αισθητική άποψη εκείνου που το βλέπει και το ζει».

Τα έργα της έκθεσης «Day and Night, Then Day Again» φανερώνουν τη δύναμη του οράματος του Πανιάρα, που ξεπροβάλλει μέσα από την ισορροπία ευαισθησίας, έντασης και αφαίρεσης, επιτρέποντάς μας να ανακαλύψουμε την παρακαταθήκη του ως ενός Έλληνα καλλιτέχνη με σημαντική διεθνή παρουσία. Μέσα από την ύλη καλούμαστε να φανταστούμε μια συναισθηματική και υπαρξιακή εξερεύνηση του χρόνου, της μνήμης και της μεταμόρφωσης, μέσα από μια δυναμική και σήμερα καλλιτεχνική φωνή και αφήγηση.

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Afternoon, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Noon, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, The morning, 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, Retour d’Egypte, 1984. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras Day and Night 1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, In perpetuum,1983. Παραχώρηση The Breeder
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Kostas Paniaras, In perpetuum,1983. Παραχώρηση The Breeder

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ