Μαίρη Δαλάκου: η διπλή δισκογραφική επανεμφάνιση μιας ξεχωριστής τραγουδοποιού

Μαίρη Δαλάκου: η διπλή δισκογραφική επανεμφάνιση μιας ξεχωριστής τραγουδοποιού Facebook Twitter
Η Μαίρη Δαλάκου είναι μια ιδιαίτερη τραγουδίστρια, με πιο βασικό χαρακτηριστικό της, θα έλεγα, την παιδικότητα των ερμηνειών της.
0


Η ΜΑΙΡΗ ΔΑΛΑΚΟΥ
είναι μια τραγουδοποιός με τη δική της ξεχωριστή διαδρομή στο ελληνικό τραγούδι. Κάπως σαν «μούσα» για τον Γιάννη Μαρκόπουλο ήδη από το μέσο της δεκαετίας του ’60, η Δαλάκου είχε μεγάλη συνεισφορά στο χορόδραμα «Θησέας» (1965), στα σάουντρακ των ταινιών «Διωγμός» (1964) και «Ο Ψαρόγιαννος» (1966), ενώ υπήρξε, επίσης, στυλοβάτισσα του Νέου Κύματος (χαρακτηριστικό το άλμπουμ της «Απανεμιά» από το 1968), έχοντας σταθερές παρουσίες σε όλες τις επόμενες δεκαετίες.

Δεν ξεχνάμε π.χ. τον δίσκο της «Σατυρικά» με τον Βαγγέλη Πιτσιλαδή από το 1975, την εμφάνισή της στους Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού της Κέρκυρας, το 1982, όπως και τη συνεργασία της με τον Μάνο Χατζιδάκι στην «Πορνογραφία» την ίδια χρονιά (στο θεατρικό, όχι στον δίσκο), τα προσωπικά άλμπουμ της «Μετά την Παράσταση» (1985), «Κόκκινες Μπογιές» (2002) και άλλα διάφορα από το χθες... πριν έρθουμε στο τώρα.

«Τα Ακυκλοφόρητα, Ηχογραφήσεις 1965-1985»

Οπωσδήποτε ένας δίσκος, κι ένα CD, με ακυκλοφόρητα τραγούδια της Μαίρης Δαλάκου από την 20ετία 1965-1985 δεν ήταν κάτι το αναμενόμενο. Ξέρουμε, βεβαίως, πως πολλοί καλλιτέχνες, συνθέτες, τραγουδοποιοί, τραγουδιστές, έχουν ανέκδοτο υλικό τους, αλλά όταν κάθε φορά βγαίνει κάτι στο φως δεν γίνεται να μην γράφουμε για «έκπληξη». Πόσο μάλλον όταν το υλικό αυτό είναι και καλό, ή και πολύ καλό, και βεβαίως καλοηχογραφημένο.

Γιατί παίζει ρόλο και αυτό. Οι μπομπίνες εννοώ, οι ταινίες, να είναι σε καλή κατάσταση, ώστε και η τελική αποτύπωσή τους να διαθέτει κάποια τεχνικά ποιοτικά στάνταρντ. Στην περίπτωση του ανέκδοτου υλικού της Δαλάκου, υπό τον τίτλο «Τα Ακυκλοφόρητα, Ηχογραφήσεις 1965-1985» [B-otherSide Records / Mr Vinylios, Φεβ. 2025], ισχύουν όλα τα προηγούμενα... συν κάποια ακόμη.

Ενδιαφέρον έχουν και τα «Λιανοτράγουδα» (Γιάννης Μαρκόπουλος-Στρατής Μυριβήλης), αλλά την πιο μεγάλη έκπληξη την κάνουν εδώ τρία γαλλόφωνα τραγούδια, στα οποία ηχογραφούνται και ηλεκτρικά όργανα (σε άλλα παίζουν το συγκρότημα Μπουρμπούλια, σε άλλα ο Αργύρης Κουλούρης με τον Γιώργο Λαβράνο κ.λπ.).

Το βασικότερο; Τα τραγούδια (του βινυλίου κατ’ αρχάς) συναποτελούν όλα ένα LP με ενιαίο χρώμα. Παρότι έχουμε ηχογραφήσεις εδώ, με άνοιγμα 20ετίας, δεν σου δημιουργείται η αίσθηση πως ακούς κάποιο δίσκο, που αποτυπώνει όλες αυτές τις διαφορετικές εποχές. Βεβαίως είναι η φωνή της Δαλάκου, που ενοποιεί το υλικό, αλλά είναι και η γενικότερη ατμόσφαιρα των τραγουδιών (νεοκυματική, φολκ, ροκ, μπαλαντική) που προσδίδει στον δίσκο ένα χρώμα (με μικρές ένθεν κι ένθεν αποχρώσεις).

Μαίρη Δαλάκου: η διπλή δισκογραφική επανεμφάνιση μιας ξεχωριστής τραγουδοποιού Facebook Twitter
Η Μαίρη Δαλάκου είναι μια τραγουδοποιός με τη δική της ξεχωριστή διαδρομή στο ελληνικό τραγούδι.

Ο δίσκος ανοίγει με το «Πίσω απ’ τις βατομουριές» (Μαίρη Δαλάκου-Σπύρος Καμπάνης), με πιάνο, φλάουτο και κιθάρα να συνοδεύουν τη φωνή – τραγούδι, που δημιουργεί, αβίαστα, αυτό το ονειρικό, φασματικό κλίμα των θεμάτων της νεοκυματικής εποχής. Ενδιαφέρον έχουν και τα «Λιανοτράγουδα» (Γιάννης Μαρκόπουλος-Στρατής Μυριβήλης), αλλά την πιο μεγάλη έκπληξη την κάνουν εδώ τρία γαλλόφωνα τραγούδια (στίχοι Δάφνη Ζ.), στα οποία ηχογραφούνται και ηλεκτρικά όργανα (σε άλλα παίζουν το συγκρότημα Μπουρμπούλια, σε άλλα ο Αργύρης Κουλούρης με τον Γιώργο Λαβράνο κ.λπ.).

Λέμε για τα “Dans tes yeux”, “Si tu veux partir” και “Le chanson de la liberté”. Στο δεύτερο τα ροκ στοιχεία είναι πολύ μπροστά και κυριαρχούν (ιδίως το μπάσο του Βασίλη Ντάλλα), ενώ το τρίτο ίσως να είναι γνωστό σε κάποιους, επειδή ακούστηκε και στο LP «Σατυρικά» [Sonora, 1975] της Δαλάκου με τον Πιτσιλαδή (εκεί με τα λόγια του ποιητή Αργύρη Εφταλιώτη).

Μαίρη Δαλάκου " Si tu veux partir"

Ενδιαφέρον έχουν βεβαίως η διασκευή τού «Στον πόλεμο ο Τζο» (Μάνος Λοΐζος-Γιάννης Νεγρεπόντης) από «Τα Νέγρικα», τα «Δυο ηπειρώτικα», που φέρνουν στη μνήμη Νίκο Χουλιαρά, το χατζιδακικό «Τα ουσιαστικά» (Μαίρη Δαλάκου-Ρένα Καρθαίου) και ακόμη το «Ο μικρός αητός» (Μαίρη Δαλάκου-Υακίνθη), ένα τραγούδι διαμαρτυρίας, εμπνευσμένο από τα τραγικά γεγονότα, με τους τέσσερις νεκρούς φοιτητές στο Πανεπιστήμιο του Kent, μετά από πυροβολισμούς της Εθνοφρουράς του Ohio, τον Μάιο του ’70.

Όμως και για τη δεύτερη πλευρά του δίσκου η Δαλάκου μας επιφυλάσσει «εκπλήξεις». Λέμε κατ’ αρχάς για το ωραίο νεοκυματικό «Ο ερχομός σου» (στίχοι Σπύρος Καμπάνης), γνωστό και από το LP «Απανεμιά» [Polydor, 1968], το «Θρακιώτικο» (το ακούμε και στα «Σατυρικά», αλλά εδώ είναι διαφοροποιημένο), που φανερώνει την ανάγκη των τραγουδοποιών της περιόδου να εκφραστούν και μέσα από τους δημοτικούς σκοπούς, ενταγμένους είτε στο νεοκυματικό περιβάλλον, είτε στο φολκ (όπως εδώ), είτε στο ροκ, και βεβαίως (λέμε) για τα τέσσερα τραγούδια σε στίχους Φώντα Λάδη.

Ενοργανωμένα για πιάνο, τα κομμάτια αυτά διακρίνονται για την απλότητα και τον λυρισμό τους, μα και για τα προοδευτικά μηνύματα που μεταφέρουν («Ιπτάμενος δίσκος», «Το αστροναυτόπουλο»). Το «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι» του Απόστολου Καλδάρα, με το οποίο κλείνει ο δίσκος βινυλίου με τα «ακυκλοφόρητα», διασκευαζόταν, από την Δαλάκου, από την εποχή της Απανεμιάς. Οπότε αυτό, σίγουρα, δεν αποτελεί έκπληξη. Για να πάμε, όμως, και στο CD...

Μαίρη Δαλάκου "La chanson de la liberte"

Εδώ καταγράφονται δώδεκα κομμάτια, διαφόρων εποχών –πιάνουν, δηλαδή, όλη την 20ετία ηχογραφήσεων που ορίζει η έκδοση– φθάνοντας έως το LP «Μετά την Παράσταση» [CBS, 1985] και που είναι βασισμένα σε στίχους Σπύρου Καμπάνη, Δάφνης Ζ. , Φώντα Λάδη, Θάνου Φουργιώτη κ.ά. (σχεδόν όλα με μουσικές της Δαλάκου).

Πολλά τραγούδια ξεχωρίζουν και από εδώ, όπως «Οι παλιάτσοι» (στίχοι Σπύρος Καμπάνης), το «Ποτάμι» (Γιάννης Μαρκόπουλος-Δημήτρης Χριστοδούλου), που έχει στίχους παρεμφερείς και κάπου ίδιους με το κλασικό «Το ποτάμι» του Μίμη Πλέσσα, που είχε πει ο Αντώνης Καλογιάννης το 1973, το «Πού εισ’ αυτή την άνοιξη» (επίσης των Μαρκόπουλου-Χριστοδούλου), που το είχε πει και ο Κώστας Χατζής, μα και η Δαλάκου στο σάουντρακ της ταινίας «Διωγμός» (1964) του Γρηγόρη Γρηγορίου, το αμερικάνικο παραδοσιακό “Cindy”, που ακούγεται με τη συνοδεία των αδελφών Τζαβάρα, τα «Σύννεφο» (Γιώργος Σουρέλης), «Πνεύματα» (Ρένα Καρθαίου) κι «Ένα καρότσι» (Φώντας Λάδης), που ακούγονται με συνοδεία πιάνου, όπως και τα δύο demo από το LP του ’85 (τα «Μετά την παράσταση» και «Του μοναχικού σκηνοθέτη»).

Πληθώρα ανέκδοτου υλικού, λοιπόν, από μια τραγουδοποιό με μεγάλη ιστορία στο χώρο, που αξίζει να την ανακαλύψετε (όσοι και όσες δεν την γνωρίζετε), μέσω αυτής της πολύ ιδιαίτερης έκδοσης.

«Βυθός / σε ποίηση Φώντα Λάδη»

Είχαν πολλά χρόνια να κυκλοφορήσουν, σε φυσική μορφή, καινούρια τραγούδια της Μαίρης Δαλάκου – από την εποχή του άλμπουμ «Κόκκινες Μπογιές» στην Hitch-Hyke, το 2002. Ο «Βυθός» λοιπόν, είναι το τελευταίο «φυσικό» άλμπουμ (CD) της Δαλάκου [Β-otherSide Records, 2025], περιλαμβάνοντας έξι τραγούδια σε στίχους Φώντα Λάδη και τέσσερα ορχηστρικά, ηχογραφημένα άπαντα την διετία 2018-19.

Μαίρη Δαλάκου: η διπλή δισκογραφική επανεμφάνιση μιας ξεχωριστής τραγουδοποιού Facebook Twitter
Η Μαίρη Δαλάκου και ο Νίκος Χουλιαράς

Στα συνθέματα αυτά η Δαλάκου, εκτός από το να τραγουδά, χειρίζεται επίσης πιάνο, μεταλλόφωνο και κρουστά, ενώ δίπλα της στέκονται και οι Κωνσταντίνος Καμπάνης τσέλο, αναλογικά-ψηφιακά σύνθια, Δημήτρης Λέκκας φλάουτο με ράμφος και Βασίλης Σαλτίκης λούπες σαξοφώνου, ney.

Τα τραγούδια (και τα ορχηστρικά) ως συνθέσεις, κατ’ αρχάς, έχουν τα δικά τους προτερήματα. Πρώτα-πρώτα οι μελωδίες, που γράφει η Δαλάκου, έχουν πολύ ενδιαφέρον. Είναι αβίαστες, καθαρές, και συντελούν σχεδόν από μόνες τους στην οικοδόμηση των τραγουδιών. Δεν ξέρω αν έχουν προηγηθεί οι στίχοι του Λάδη, και πάνω σ’ αυτούς έγινε η μελοποίηση, όμως εκείνο που φαίνεται εδώ είναι πως η συνθετική πρόταση της Δαλάκου είναι από μόνη της ολοκληρωμένη – κάτι που, τέλος πάντων, αποδεικνύεται και από τα τέσσερα ορχηστρικά του «Βυθού».

Τα λόγια, οι στίχοι, η ποίηση του Λάδη (το λέτε όπως θέλετε) είναι εγνωσμένου κύρους. Ο Λάδης δεν είναι τυχαίος στιχουργός και η πολυετής πορεία του στα πράγματα (συνοδοιπόρος της Δαλάκου από τα σίξτις ήδη) προεξοφλεί ένα «άλφα» υψηλό επίπεδο (για τον λόγο). Εδώ μάλιστα, ο Λάδης, γίνεται λυρικός, προσωπικός και ερωτικός, δίχως τα λόγια του να χάνουν τις κοινωνικές και γιατί όχι και τις πολιτικές συμπαραδηλώσεις τους.

Μαίρη Δαλάκου: η διπλή δισκογραφική επανεμφάνιση μιας ξεχωριστής τραγουδοποιού Facebook Twitter
Η Μαίρη Δαλάκου στο εξώφυλλο του Ντομινό, στις 4 Ιουλίου 1969

Η Δαλάκου, ως φωνή τώρα, είναι μια ιδιαίτερη τραγουδίστρια, με πιο βασικό χαρακτηριστικό της, θα έλεγα, την παιδικότητα των ερμηνειών της. Αυτός ο τρόπος κάνει τα τραγούδια της... άχρονα, καθώς μοιάζει να απευθύνονται, εξ ίσου, σε νεότερους και μεγαλύτερης ηλικίας ακροατές.

Δίπλα σε όλα τούτα, τώρα, στέκονται ο ήχος και οι ενορχηστρώσεις. Τα φυσικά όργανα μπορεί να είναι λίγα, μπορεί να κυριαρχούν τα σύνθια και ο προγραμματισμός εδώ, όμως ο «Βυθός» έχει χρώμα. Υπάρχει μια ενιαία αντίληψη για τον ήχο σε όλο τον δίσκο, που, σε συνδυασμό με την μία και μοναδική φωνή που ακούγεται σ’ αυτόν, δημιουργεί μια συνθήκη προσωπικού – την οποία πάντα θα την αναζητάς στα ηχογραφήματα.

Ένας δίσκος που αξίζει, και με το παραπάνω, να υπάρχει ανάμεσά μας είναι ο «Βυθός» της Μαίρης Δαλάκου. Τραγούδια σαν τα «Κάτω από νερά αφρισμένα», «Σ’ ερημοκκλήσια του νερού» και «Τα πόδια χώμα δεν πατάνε» ομορφαίνουν την καθημερινότητά μας.

Κάτω Από Νερά Αφρισμένα

Επαφή: https://www.b-otherside.gr/, https://marydalakou.bandcamp.com/

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ