63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός» Facebook Twitter
Για χρόνια πάλευα με την κατάθλιψη. Έζησα μια σκοτεινή περίοδο. Βασανιζόμουν. Ήρθα αντιμέτωπη με συναισθήματα αυτοκαταστροφικά. Η ζωγραφική επέδρασε καταλυτικά στο να ξεπεράσω αυτούς τους εσωτερικούς κραδασμούς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

0

«Έχουμε μεγαλώσει να φοβόμαστε το “ναι” μέσα μας, τους βαθύτερους πόθους μας […] Το ερωτικό είναι ένα μέτρο μεταξύ των απαρχών της αίσθησης του εαυτού μας και του χάους των ισχυρότερων συναισθημάτων μας. Είναι μια εσωτερική αίσθηση ικανοποίησης στην οποία, όταν την έχουμε βιώσει, ξέρουμε ότι μπορούμε να προσβλέπουμε. Γιατί έχοντας βιώσει την πληρότητα αυτού του βάθους συναισθήματος και αναγνωρίζοντας τη δύναμή του, με τιμή και αυτοσεβασμό δεν μπορούμε να απαιτήσουμε λιγότερα από τον εαυτό μας», έλεγε η Αμερικανίδα ποιήτρια, φεμινίστρια και ακτιβίστρια Audre Lorde στο έργο της Uses of the erotic. Αυτή η στάση ζωής υπήρξε σημαντική πηγή έμπνευσης για την έκθεση της εικαστικού Σοφίας Ροζάκη με τίτλο «that’s what she said». Με ένα προσωπικό τρόπο έκφρασής δημιουργεί τέχνη από το μέλλον και αυτό την έχει κάνει να ξεχωρίζει στην εικαστική σκηνή της γενιάς της.

Τη συναντώ στην πλατεία Κολωνακίου. Μέσα στους χώρους της γκαλερί Ζουμπουλάκη το βλέμμα σου είναι αδύνατο να μην παρασυρθεί από τις παραστατικές συνθέσεις της νεαρής καλλιτέχνιδας. Με μια φεμινιστική και κουίρ προσέγγιση συνδυάζει το προσωπικό με το συλλογικό βίωμα, ενώ, χάρη σε ένα ευρύ φάσμα αισθητικών αναφορών, διαμορφώνει μια ευάλωτα ειλικρινή και ιδιοσυγκρασιακή οπτική γλώσσα. Απ’ την αρχή της συζήτησής μας μου λέει ότι η Audre Lorde αποτελεί για εκείνη σημείο αναφοράς, μια γυναίκα που με τα δικά της λόγια συστηνόταν ως: «μαύρη, λεσβία, μητέρα, ποιήτρια και μαχήτρια». Μια επιδραστική φωνή για το φεμινιστικό κίνημα που ανέδειξε τις σύνθετες και αλληλένδετες πτυχές της καταπίεσης, εξωτερικής και εσωτερικευμένης. Στην ίδια λογική θέλησε να πορευτεί και η Σοφία Ροζάκη.

Mετά την εκλογή Τραμπ παρακολουθούμε την κατηγοριοποίηση των ανθρώπων. Τους βαφτίζουμε πολίτες “δεύτερης κατηγορίας” και καταλήγουμε να υποστηρίζουμε ότι οι ζωές τους δεν έχουν αξία. Όσο συμβαίνει αυτό θα συνεχίζω να σχεδιάζω ένα μέλλον που θα είναι “αλλιώς”»

Είναι ευδιάθετη και προσηνής, δεν της αρέσει να φιλτράρει τη σκέψη της και νιώθει τα έργα της ως προέκταση της προσωπικότητάς της. Διαθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ και εξετάζει θέματα που εστιάζουν στην πολυπλοκότητα της ταυτότητας, της σωματικότητας, της μνήμης, του τραύματος και της σεξουαλικότητας. Το καλλιτεχνικό της βλέμμα είναι προκλητικό, ευάλωτο και ανοιχτό. Η ματιά της, φρέσκια και σκωπτική. Η αφήγηση που ακολουθεί δεν είναι γραμμική, ενώ η αισθητική της παραπέμπει σε κόμικ. Στην έκθεση ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με γυναικείες και αρχετυπικές μορφές, αναμνηστικά των ’90s και φεμινιστικά μοτίβα. Το έργο χαρακτηρίζεται από μια μοντέρνα προσέγγιση, συχνά με έντονες χρωματικές παλέτες και εκφραστικές μορφές.

63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πρόκειται για δημιουργίες στις οποίες κυριαρχούν οι σουρεαλιστικές εικόνες και ξεχωρίζουν χάρη στο βλέμμα του αυτοπροσδιορισμού. Στο σημείο αυτό επισημαίνει: «Για χρόνια πάλευα με την κατάθλιψη. Έζησα μια σκοτεινή περίοδο. Βασανιζόμουν. Ήρθα αντιμέτωπη με συναισθήματα αυτοκαταστροφικά. Η ζωγραφική επέδρασε καταλυτικά στο να ξεπεράσω αυτούς τους εσωτερικούς κραδασμούς. Όταν μετασχηματίσεις τις σκέψεις σου σε εικόνες, μπορεί να είναι όλα λιγότερα τρομακτικά και επώδυνα. Μέσα στο χάος δεν έχεις την ευκαιρία να σκέφτεσαι καθαρά. Κάπως έτσι, ο καμβάς μου εξελίχθηκε σε μια διαδικασία διαρκούς αναζήτησης. Η ζωγραφική αποδείχθηκε, για μένα, μια λυτρωτική διέξοδος, ένα εργαλείο έκφρασης όσων εγώ έχω βιώσει αλλά και όσων έχει υποστεί κάθε γυναίκα».

Άραγε, το τραύμα και η μνήμη με τι σχετίζονται; «Σίγουρα, έχουν να κάνουν με τον θάνατο του πατέρα μου. Τον έχασα όταν ήμουν έξι ετών. Πρόκειται για ένα γεγονός που μπορεί σ’ εκείνη την ηλικία να μην καταγράφεται στη συνείδηση, αλλά υποσυνείδητα καθορίζει πολύ βαθιά τον ψυχικό σου κόσμο. Η απώλεια, η έννοια της θνητότητας, η απουσία, η οδύνη του αποχωρισμού και η εγκατάλειψη σε ακολουθούν. Εξελίσσονται σε κομμάτι της ταυτότητάς σου».

Παρατηρώ ότι στα έργα της δεν επαναπροσδιορίζει απλώς κοινωνικές νόρμες και ταμπού αλλά έρχεται να προσφέρει μια εναλλακτική οπτική πάνω στη σεξουαλικότητα και στο φύλο. Ουσιαστικά, φιλοτεχνεί με σκοπό να προκαλέσει, αλλά κυρίως να αμφισβητήσει. «Με ενδιαφέρουν πολύ η ρευστότητα των έμφυλων ταυτοτήτων και τα ταμπού στη σεξουαλικότητα, το πώς αντιμετωπίζουμε σήμερα το σώμα αλλά και τα παράδοξα της σύγχρονης ζωής, οι κανόνες μεταξύ των επιθυμιών και των κοινωνικών συμβάσεων. Στα εγκαίνια της έκθεσης είχαν έρθει κάποιες γυναίκες που είμαστε μαζί στο κολυμβητήριο της Νέας Σμύρνης. Συζητούσαμε για το γλυπτό με την κοπέλα στην μπανιέρα και θυμηθήκαμε ότι ένα πρωινό που είχε έρθει επίσκεψη ένα σχολείο με μικρά κοριτσάκια μάς είπαν να ντυθούμε, ενώ το λογικό είναι στις ντουζιέρες να είμαστε γυμνές. Αυτό, όμως, είναι ενδεικτικό του πώς νιώθουμε για το σώμα μας. Αυτό που εγγράφεται ως συλλογική αντίληψη και στερεότυπο είναι ότι πρόκειται για κάτι που πρέπει να κρύβουμε, κάτι για το οποίο πρέπει να αισθανόμαστε ντροπή. Αυτός είναι και ο λόγος που θεωρώ ότι η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός», υποστηρίζει. Γιατί να νιώσεις ενοχές επειδή έφαγες ένα γλυκό; Γιατί να μη μένουμε στην απόλαυση που μας προκαλεί; Γιατί να μη γίνεται να ζούμε σε μια κοινωνία που δεν θα σε κάνει να ντρέπεσαι για το σώμα σου;» 

63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός» Facebook Twitter
be my forever 2 a.m., 2024, ακρυλικά σε καμβά, 90 x 90 εκ.. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός» Facebook Twitter
in the land of nope (λεπτομέρεια), 2024, μεικτή τεχνική σε καμβά, περίπου 130 x 385 εκ.. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Με μια κλίση προς το γκροτέσκο, οι καλλιτεχνικές της δημιουργίες χαρακτηρίζονται από στοιχεία σαρκασμού, κουίρ σουρεαλισμού και ενός φορμαλισμού που περιγράφει μοτίβα που άλλοτε αποτυπώνονται με κυνισμό και άλλοτε με τρυφερότητα. Ουσιαστικά, μέσα από υβριδικές μορφές και συνθέσεις που κινούνται στα όρια μεταξύ πραγματικού και ονειρικού τα έργα της αμφισβητούν τα κυρίαρχα δίπολα της δυτικής σκέψης. «Πάντα με ενοχλούσαν τα δίπολα και φανταζόμουν τα έργα μου ως πειράματα για να φανταστούμε το αλλιώς. Από τη φύση τους τα δίπολα συνοδεύονται από ιεραρχήσεις, από την έννοια του “άλλου” που πάντα είναι πιο ισχυρός. Αυτός είναι ένας δρόμος, μια οπτική που περιέχει αποκλεισμούς σε μια πραγματικότητα περίπλοκη. Τίποτα στη ζωή μας δεν είναι άσπρο - μαύρο. Όσο ο κόσμος ακολουθεί τέτοιους περιορισμούς, τόσο θα στρέφει ανθρώπους στο περιθώριο. Και, δυστυχώς, μετά την εκλογή Τραμπ παρακολουθούμε την κατηγοριοποίηση των ανθρώπων. Τους βαφτίζουμε πολίτες “δεύτερης κατηγορίας” και καταλήγουμε να υποστηρίζουμε ότι οι ζωές τους δεν έχουν αξία. Όσο συμβαίνει αυτό θα συνεχίζω να σχεδιάζω ένα μέλλον που θα είναι “αλλιώς”», δηλώνει και παραπέμπει στην επιμελήτρια της έκθεσης, Ελένη Μιχαηλίδη, η οποία διευκρινίζει: «Το έργο της Ροζάκη δημιουργεί τον απαραίτητο χώρο για να ξεδιπλωθούν οπτικά οι αναπόφευκτες επιπλοκές μια διαφορετικής ζωής». Άραγε, έχει νιώσει την απόρριψη; «Προφανώς. Στον δρόμο, στις καθημερινές διαδρομές, έχω εισπράξει περίεργα βλέμματα κι έχω γίνει αποδέκτρια ομοφοβικών σχολίων ή επιθέσεων».  

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού Facebook Twitter
Όταν μετασχηματίσεις τις σκέψεις σου σε εικόνες, μπορεί να είναι όλα λιγότερα τρομακτικά και επώδυνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Σοφία Ροζάκη γεννήθηκε το 1990 και σπούδασε ζωγραφική στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Δεν ταξιδεύει συχνά και από καλλιτέχνες εκτιμά πολύ τον Στέφανο Ρόκο και την Georgia Fambris. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων στην Art Athina, στην Art Thessaloniki, στο Rome International Art Fair, στο Trento Art Festival, στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο Queer Archive Festival, στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών και στο Café του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Η ενασχόληση με τη ζωγραφική προέκυψε τυχαία. Όταν ήταν στο σχολείο ξεκίνησε να κάνει κάποια σχέδια, κυρίως για να εκτονώνει τη νωχελικότητα και την πλήξη που ένιωθε στα μαθήματα. Αν και η μουσική ήταν κάτι που τη συνάρπαζε, από την ηλικία των δεκατριών ετών είχε εκδηλώσει την επιθυμία να σπουδάσει στην Καλών Τεχνών. Για μεγάλο χρονικό διάστημα απέφευγε τα χρώματα και σχεδίαζε σε ασπρόμαυρη κλίμακα. «Ένιωθα ότι το ασπρόμαυρο ήταν ένας πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας. Το χρώμα κάπως με μπέρδευε, μου φαινόταν φλύαρο και περιττό», επισημαίνει. Στο έργο της διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα. Τι άλλο πυροδοτεί την έμπνευσή της; «Τα πάντα. Μπορεί να είναι μια ταινία, μια συζήτηση, μια εικόνα, ένα όνειρο, κάτι που θα διαβάσω, ένα βλέμμα».

63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός» Facebook Twitter
Όταν μετασχηματίσεις τις σκέψεις σου σε εικόνες, μπορεί να είναι όλα λιγότερα τρομακτικά και επώδυνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στη συνέχεια παρατηρούμε λεπτομέρειες σε κάποιους από τους πίνακές της, τις οποίες εξηγεί: κάποιες χειρονομίες, μερικά αντικείμενα, τους χώρους όπου εκτυλίσσεται η καθημερινή ζωή και, φυσικά, τις πολυάριθμες αναφορές στην ποπ κουλτούρα και την Ιστορία της Τέχνης. Η Σοφία Ροζάκη εκθέτει έργα που επικεντρώνονται στη μη δυαδική εικαστική έκφραση και ανασυνθέτει επαναλαμβανόμενα αρχετυπικά φεμινιστικά εικονογραφικά στοιχεία που περιέχουν (υπο)συνείδητες σκέψεις, φόβους και επιθυμίες.

Από τη συνομιλία μαζί της αντιλαμβάνεσαι ότι η διάθεσή της είναι αινιγματική. Ως εκ τούτου, δεν επιδιώκει να σου πει πώς θα διαβάσεις το εκάστοτε έργο. Προτιμά να είναι ανοιχτό σε διάφορες ερμηνείες και, φυσικά, να απευθύνεται σε όλους. «Συνειδητά έχω προσθέσει όψεις της θηλυκότητας στα έργα μου, φιλοτεχνώντας, για παράδειγμα, μια κούκλα του σεξ ή το περίγραμμα ενός αιλουροειδούς. Έχω επιλέξει διάφορα ηδονοβλεπτικά στοιχεία, υπάρχουν αναφορές στην οπτική της γενιάς μου, στη βιωμένη εμπειρία αλλά και στην τρυφερότητα που χαρακτηρίζει μια πολύτιμη φιλία. Είναι ένας τρόπος αντίστασης. Άλλωστε, η ζωγραφική είναι δίαυλος επικοινωνίας. Και βασικός σκοπός μας είναι να μπορείς να επικοινωνείς»», εκμυστηρεύεται. 

Η έκθεση της Σοφίας Ροζάκη είναι ένας ύμνος στην αυτοδιάθεση, την ατέλεια και την αποδοχή της ντροπής. Με την ιδιότυπη και συμπεριληπτική εικαστική της γλώσσα αναδεικνύει το σώμα σε μια τοπογραφία των εμπειριών της ζωής και συνθέτει ένα σουρεαλιστικό μανιφέστο που λειτουργεί θεραπευτικά απέναντι στις ετεροκανονικές πατριαρχικές νόρμες.

Η Σοφία Ροζάκη θα συμμετάσχει στην έκθεση που διοργανώνει το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ σε συνεργασία με το New Museum της Νέας Υόρκης στο Μουσείο Μπενάκη τον Ιούνιο.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT