Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν Facebook Twitter
O Κωνσταντίνος Πλεμμένος o Πάνος Παπαδόπουλος και ο Γιώργος Κατσής υποδύονται τρεις κωμικοτραγικούς χαρακτήρες, παγιδευμένους σε έναν εξωφρενικό, παραισθησιογόνο εφιάλτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Τον Φεβρουάριο του 1933 ένα έγκλημα συγκλονίζει τη Γαλλία. Δυο εσωτερικές υπηρέτριες της οικογένειας Λανσελέν, η Κριστίν και η Λεά Παπέν, δυο φαινομενικά ήσυχες και συνεσταλμένες νέες γυναίκες, δολοφονούν με άγριο τρόπο την κυρία τους και την κόρη της. Κακοποιημένες και παραμελημένες αρχικά από τον πατέρα και τη μητέρα τους, υφίσταντο κακοποίηση και από την κυρία τους, που τις χτυπούσε και τις κακομεταχειριζόταν συστηματικά, όταν «δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους». Η υπόθεσή τους έγινε αντικείμενο μελέτης από διανοούμενους και ψυχαναλυτές και ενέπνευσε σημαντικούς καλλιτέχνες του περασμένου αιώνα.

Αντλώντας έμπνευση από την αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν, ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος επιδιώκουν, με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο, να αφηγηθούν μια ιστορία που κρύβεται σε αυτή την υπόθεση, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.

Στη δική τους εκδοχή, δυο εξαντλημένες υπηρέτριες που φροντίζουν την άρρωστη κυρία τους φαντασιώνονται τη στιγμή της εκδίκησης αλλά και έναν κόσμο που δεν είναι τίποτε άλλο πέρα από δύο ακόμα αντικείμενα του σπιτιού. Εξουσιαστικές σχέσεις, εξαρτητικές συμπεριφορές, σαδομαζοχιστικές εμμονές και η νοσταλγία ενός ομιχλώδους παρελθόντος πρωταγωνιστούν σε αυτήν τη νέα εκδοχή της ιστορίας. Με τη φράση του Γκράουτσο Μαρξ «οι άντρες είναι γυναίκες που δεν τα κατάφεραν» στο επίκεντρο, οι Γιώργος Κατσής, Πάνος Παπαδόπουλος και Κωνσταντίνος Πλεμμένος υποδύονται τρεις κωμικοτραγικούς χαρακτήρες, παγιδευμένους σε έναν εξωφρενικό, παραισθησιογόνο εφιάλτη.

«Νομίζω ότι στον πυρήνα του αυτό το έργο θίγει έναν παραλογισμό: ότι ένας άνθρωπος είναι διατεθειμένος να εργαλειοποιηθεί, να γίνει αντικείμενο προς χρήση ενός άλλου ανθρώπου».

Όταν φοιτούσε στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, ο Πάνος Παπαδόπουλος έμαθε για το έγκλημα των αδελφών Παπέν και συγκλονίστηκε από την πράξη τους όσο και από τη δήλωσή τους όταν τις συνέλαβαν: «Κάντε μας ό,τι θέλετε, μόνο σας παρακαλούμε μη μας χωρίσετε».

«Πάντοτε με συγκινούσαν τα πρόσωπα που υπομένουν μια δυσβάστακτη κατάσταση, έχοντας ένα ισχυρό όνειρο, μια ακλόνητη πεποίθηση πως η ζωή τους πρόκειται να αλλάξει, ότι κάτι όμορφο τα περιμένει στην άλλη πλευρά, ενώ εμείς, ως θεατές, γνωρίζουμε πολύ καλά πως όλα όσα επιθυμούν δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν. Τέτοιοι χαρακτήρες είναι και ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν στο “Περιμένοντας τον Γκοντό”, η Μπλανς στο “Λεωφορείον ο Πόθος” και πολλοί άλλοι. Αυτό το στοιχείο το συνάντησα έντονα κι εδώ... Δεν ξέρω γιατί τα πρόσωπα αυτά μου δημιουργούν τόσο έντονα την επιθυμία να “περπατήσω με τα παπούτσια τους”. Ίσως γιατί έχουν μια σπάνια αξιοπρέπεια και μια ευθραυστότητα που στον καιρό μας φαντάζει ντεμοντέ», λέει.

Στην παράσταση βρίσκουμε τις δυο αδελφές, Κριστίν και Λεά, στο σκηνικό του Κωνσταντίνου Σκουρλέτη. Όσο η κυρία τους είναι στο κρεβάτι, αυτές κάνουν όνειρα, οργανώνουν την εξόντωσή της, κατασπαράζουν η μία την άλλη. Θυμούνται αλλιώς η καθεμία τα παιδικά τους χρόνια και παίζουν ισότιμα το παιχνίδι της εξουσίας. Όταν όμως η κυρία ξυπνάει, τις κακοποιεί φριχτά, κι αυτό προκαλεί τη δολοφονία της. 

«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν Facebook Twitter
«Αυτό το οποίο διαδραματίζεται επί σκηνής είναι η συμβίωση τριών ανθρώπων για μεγάλο διάστημα στον ίδιο χώρο, και πολλές εκφάνσεις αυτής της συμβίωσης», εξηγεί ο Γιώργος Κατσής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ξεκινάμε απλώς από μια ατμόσφαιρα, κάτι πολύ γενικό που μοιάζει να χτυπάει ένα κέντρο, κι έπειτα τυλίγουμε το νήμα ανάποδα, από μέσα προς τα έξω, ούτως ώστε να συναντήσουμε το αποτέλεσμα. Η κίνηση αυτών των δύο πλασμάτων μέσα σε ένα περιβάλλον που θυμίζει Ντέιβιντ Λιντς, με μια εργοδότρια κατάκοιτη, που διατάζει και σχηματίζει γύρω τους έναν ασφυκτικό κλοιό, μέσα στον οποίο σιγά σιγά τα βλέπουμε να αλληλοεξοντώνονται, μου έδωσε το κίνητρο να γράψω αυτό το έργο· και το πώς το ανθρώπινο μυαλό εφευρίσκει συνέχεια τρόπους για να διαχειρίζεται τη ρουτίνα. Η ρουτίνα είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα από αυτό που έχουμε στο μυαλό μας. Πάντα επινοούμε ασύλληπτους τρόπους για να την αντέξουμε».

«Παρότι εγώ προσωπικά είμαι φαν των plot driven ιστοριών και της πλοκής με την κλασική έννοια του όρου, στη δραματουργία αυτής της παράστασης παρατηρούμε πιο πολύ μια ανατομία των χαρακτήρων που παρακολουθούμε παρά την εξέλιξη των σχέσεων – εκτός αν θεωρήσουμε εξέλιξη το μακελειό που συνέβη, το οποίο, τώρα που το σκέφτομαι, ίσως είναι μια εξέλιξη», λέει ο Γιάννης Αποσκίτης. «Πάντως, βλέπουμε εξαρχής τη μέρα της δολοφονίας, τη συνθήκη που υπάρχει τώρα. Η οποιαδήποτε ομαλή σχέση μεταξύ των χαρακτήρων είναι παρελθόν. Άλλωστε, η βασική ιστορία υπήρχε ήδη: μια μέρα, δυο υπηρέτριες κατακρεούργησαν την κακοποιητική κυρία τους και την κόρη της με φοβερή οργή. Παρατηρούμε τις οριακές καταστάσεις που δημιουργεί ένας πολύ βαρύς εγκλωβισμός».

«Αυτό το οποίο διαδραματίζεται επί σκηνής είναι η συμβίωση τριών ανθρώπων για μεγάλο διάστημα στον ίδιο χώρο, και πολλές εκφάνσεις αυτής της συμβίωσης. Αναπόφευκτα, επειδή από τους τρεις χαρακτήρες οι δύο είναι εργαζόμενοι και ένας το αφεντικό, η κοινωνική θέση του καθενός προσδιορίζεται από το ποιος δίνει τις εντολές –που πολλές φορές είναι σκοτεινές και σαδομαζοχιστικές– και ποιος οφείλει να τις υπακούει, επειδή, αν δεν το κάνει, διακινδυνεύει την επιβίωσή του. Το αφεντικό (και όποιο αφεντικό), ως είθισται, δεν διακινδυνεύει απολύτως τίποτα, κι αυτή η σύγκρουση ακριβώς, το ότι ο ένας έχει να χάσει τα πάντα, αλλά ο άλλος τίποτα, αντιθέτως όλα τα θεωρεί αναλώσιμα, δημιουργεί το απόλυτο κακό, που το ανθρώπινο είδος μάχεται επί αιώνες», εξηγεί ο Γιώργος Κατσής.

«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν Facebook Twitter
Ξεκινάμε απλώς από μια ατμόσφαιρα, κάτι πολύ γενικό που μοιάζει να χτυπάει ένα κέντρο, κι έπειτα τυλίγουμε το νήμα ανάποδα, από μέσα προς τα έξω, ούτως ώστε να συναντήσουμε το αποτέλεσμα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αυτό που αφορά περισσότερο τον Γιώργο Κατσή είναι η γλώσσα της παράστασης, η αισθητική που την περιβάλλει, το αν και κατά πόσο ένα δημιούργημα λογοδοτεί σε κάποιον ή είναι ελεύθερο και ανεξάρτητο ακόμα κι από αυτούς που έφτιαξαν. 

«Τρεις άνθρωποι προσπαθούν να συμβιώσουν, ο καθένας εξυπηρετεί έναν ρόλο και δεν μπορείς να καταλάβεις γιατί συνεχίζουν να τον αποδέχονται στο ξεχασμένο σύμπαν τους. Είναι μεγάλη η ηδονή που προκαλεί το να είσαι υπάκουος και υποτακτικός, είναι βολικό. Κι αυτό, για μένα, εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τον κόσμο. Δηλαδή διακρίνω ότι νιώθεις μεγάλη ηδονή και ανακούφιση όταν σου υπαγορεύουν το πώς θα ζεις, διαφορετικά πρέπει να αναλάβεις αυτή την τεράστια ευθύνη μόνος. Κοινωνικοπολιτικά, αυτήν τη στιγμή, η συγκεκριμένη ευθύνη δεν αφορά κανέναν κάτοικο του δυτικού πολιτισμού. Αυτή η ανακούφιση, λοιπόν, η βολή, η άρνηση να διαμορφώσεις εαυτό και ταυτότητα είναι το έργο που βλέπουμε», λέει.

Ο Κωνσταντίνος Πλεμμένος που υποδύεται την Κυρία εξομολογείται ότι ξεκίνησε να παίζει στο θέατρο για να αντέξει τη ζωή και την ύπαρξη του πατέρα του, για να αρχίσει την επανάστασή του απέναντι στην εξουσία και απέναντι στον ίδιο του τον εαυτό, ο οποίος λάτρευε να τον εξουσιάζουν και να μην έχει ευθύνες.

«Όλος ο κόσμος λατρεύει να μην έχει ευθύνες», λέει. «Να ψηφίζει ατάλαντους γελωτοποιούς ως εκπροσώπους της εξουσίας, δηλαδή να μετατοπίζει την ευθύνη της ζωής του σε ηλίθιους. Αλλά η ουσία βρίσκεται σε αυτό το ερώτημα: αν πάντα νικάει ο δυνατότερος, εγώ, που είμαι αδύναμος, δεν θα νικήσω ποτέ; Πώς θα νικήσω κάποιον δυνατότερό μου; Μήπως, τελικά, έχει βαθύτερο νόημα η αγαπημένη μου φράση από τον Σεφέρη:

Πάλι τα ίδια και τα ίδια θα μου πεις φίλε.
Όμως τη σκέψη του πρόσφυγα τη σκέψη του αιχμάλωτου
τη σκέψη
του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια
δοκίμασε να την αλλάξεις, δεν μπορείς.

«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν Facebook Twitter
Ο Γιάννης Αποσκίτης εξηγεί ότι εξαρχής πρόθεση στη συγγραφή των «Αντικειμένων» ήταν να παρουσιαστούν η έντονη ταξικότητα, η νοσηρότητα του κοινωνικού στάτους και το παράδοξο που εγγενώς υπάρχει στις εξουσιαστικές σχέσεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Από μικρά παιδιά μαθαίνουμε πως ο δυνατότερος πάντα θα νικάει. Παρακολουθούμε ανήμποροι τον πατέρα μας και τη μητέρα μας να μαλώνουν και όταν η λεκτική διαμάχη φτάσει σε τέλμα σηκώνει το χέρι ο πατέρας, ρίχνει μια σφαλιάρα στη μητέρα· τότε η διαμάχη έχει τελειώσει. Ο δυνατότερος νίκησε. Αυτό είναι η εξουσία, η δουλειά της είναι να μας θυμίζει μη μιλάμε, να μην εκφραζόμαστε. Σε μια διαμάχη πάντα θα κερδίζει ο δυνατότερος. Το παιδί είναι παιδί. Ο γονιός είναι γονιός. Οι δούλες πάντα θα είναι δούλες. Ξέρετε πώς ξορκίζουν τα παιδιά αυτόν τον νόμο της φύσης; Παίζουν θέατρο. Τα παιδιά γίνονται γονείς και οι γονείς παιδιά». 

Ο Γιάννης Αποσκίτης, εκ των συγγραφέων του έργου, συζητώντας για τις κοινωνικές και πολιτικές αναφορές του έργου και τον τρόπο που συνδέονται με τις διαχρονικές θεματικές της καταπίεσης και της εξουσίας, μου εξηγεί ότι εξαρχής πρόθεση στη συγγραφή των «Αντικειμένων» ήταν να παρουσιαστούν η έντονη ταξικότητα, η νοσηρότητα του κοινωνικού στάτους και το παράδοξο που εγγενώς υπάρχει στις εξουσιαστικές σχέσεις.

«Νομίζω ότι από τη μια πλευρά, από τότε που δημιουργήθηκαν οι σύγχρονες κοινωνίες, υπάρχει ο άνθρωπος που κάνει τη “σκληρή δουλειά” κι αυτός που την προστάζει, κάτι που προφανώς δεν είναι και τόσο δύσκολο», λέει. «Και αμείβεται γι’ αυτή του την ανάθεση και τη συγκέντρωση ανθρώπων που είναι διατεθειμένοι να μη ζήσουν, απλώς να επιβιώσουν, εξυπηρετώντας αυτό του το προνόμιο. Αυτό από μόνο του έχει κάτι παρανοϊκό, έτσι δεν είναι; Ειδικά όταν συμβαίνει σε κοινωνίες υποτιθέμενα “διαφωτισμένες”… Νομίζω ότι στον πυρήνα του αυτό το έργο θίγει ακριβώς αυτό τον παραλογισμό: ότι ένας άνθρωπος είναι διατεθειμένος να εργαλειοποιηθεί με αυτόν τον τρόπο, να γίνει αντικείμενο προς χρήση ενός άλλου ανθρώπου. Και για να ξεχαστεί και να παρηγορήσει τη συνείδησή του επιδίδεται στη φθηνή κατανάλωση προϊόντων που φτιάχτηκαν από ανθρώπους που δουλεύουν ακόμα σκληρότερα, πέρα από τη Δύση.

Χαρακτηριστική είναι μια φράση από τους “Simpsons”, όπου το αφεντικό λέει: “Of course I have gone mad with power, being mad without power is no fun at all” (φυσικά έχω τρελαθεί από την εξουσία, το να είσαι τρελός χωρίς να έχεις εξουσία δεν έχει καθόλου πλάκα). Κάτι τέτοιο βλέπουμε και στο έργο, ίσως».

«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν Facebook Twitter
“Of course I have gone mad with power, being mad without power is no fun at all” (φυσικά έχω τρελαθεί από την εξουσία, το να είσαι τρελός χωρίς να έχεις εξουσία δεν έχει καθόλου πλάκα)... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Γιάννης Αποσκίτης μου εξηγεί ότι μεταξύ των φανταστικών ή ψευδοπραγματικών χαρακτήρων που ερευνούμε γράφοντάς τους και των ηθοποιών που ερμηνεύουν αυτούς τους χαρακτήρες βρίσκεται αυτό που λέμε «ρόλος». Και ότι, ειδικά στην περίπτωση που ένα έργο γράφεται μαζί με τους ηθοποιούς που θα το ερμηνεύσουν, είναι αδύνατο να μη δημιουργηθούν απευθείας «ρόλοι» στο μυαλό του συγγραφέα. 

«Αυτό είναι μεγάλη τύχη, να σε εμπνέουν με αυτόν τον τρόπο οι ηθοποιοί», λέει. «Οπότε, χάρη σε αυτήν τη συνάντηση των ηθοποιών με τα πραγματικά πρόσωπα αυτής της ιστορίας, τα οποία, όπως φαίνεται τουλάχιστον, είχαν μια πολύ συγκεκριμένη ψυχοπαθολογία, γράφονται οι ρόλοι. Φυσικά, οι συγκεκριμένοι ηθοποιοί είναι φοβεροί και στον αυτοσχεδιασμό, οπότε συνέχεια προκύπτουν νέα στοιχεία.

Τώρα, όσον αφορά τη σάτιρα, δεν θα έλεγα ότι υπάρχει τέτοια διάθεση, πιο πολύ ένα χιούμορ με μια βαθιά υπαρξιακή επιθετικότητα, η οποία γίνεται τόσο έντονη που καταλήγει να στρέφεται και εναντίον της ίδιας της θεατρικής συνθήκης, της κλασικής δραματουργίας και της πραγματικής ιστορίας. Θα τα διαβάσουν αυτά κάποιοι και θα με κοροϊδέψουν, αλλά η αλήθεια είναι ότι μ’ αρέσει να θεωρητικολογώ για την κωμωδία».


 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ