Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτρέτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “First Lady Michelle Obama”, 2018. Collection of the National Portrait Gallery.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτρέτα της 

0

Όταν αποκαλύφθηκε το επίσημο πορτρέτο της τότε «πρώτης κυρίας» των ΗΠΑ Μισέλ Ομπάμα, η εικαστικός Έιμι Σέραλντ έγινε διάσημη μέσα σε μια μέρα. Από τότε, το 2018, αυτό το πορτρέτο έχει περιοδεύσει σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ, ακόμα και στις μέρες της ανάληψης της εξουσίας από τον Τραμπ, ως υπενθύμιση των ημερών διακυβέρνησης της χώρας από τους Δημοκρατικούς.

Η 51χρονη σήμερα Έιμι Σέραλντ θεωρείται η πιο hot και αξιόλογη εν ζωή ζωγράφος πορτρέτων των ΗΠΑ και η παρουσία, το στυλ και οι δουλειές της είναι πάντα αξιοσημείωτες.

Η περιοδική αναδρομική της έκθεση με τίτλο «Amy Sherald: American Sublime», η οποία εκτίθεται τώρα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο έχει ακόμα μακρύ δρόμο, αφού θα ταξιδέψει στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney στη Νέα Υόρκη από τις 9 Απριλίου έως τις 3 Αυγούστου 2025 και στη National Portrait Gallery του Smithsonian στην Ουάσινγκτον από τις 19 Σεπτεμβρίου έως τις 22 Φεβρουαρίου 2026.

Τα πορτρέτα της θεωρούνται ακαταμάχητα: τα πρόσωπα που ποζάρουν είναι γεμάτα αυτοπεποίθηση, το στυλ και η στάση τους μαγνητίζει το κοινό. Η επιμελήτρια της έκθεσης στο SFMOMA έχει κρεμάσει τους περισσότερους πίνακες στο ύψος των ματιών, κάτι που βοηθά τον επισκέπτη να συνδεθεί με το έργο και με τις φιγούρες που τον κοιτάζουν κατάματα.

Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε αυτές τις συνθέσεις, οι ομαλές επιφάνειες δείχνουν τη στοχαστική ενασχόλησή της και την επιμονή της να παρουσιάζει έργα που φωτογραφίζουν καθημερινούς ανθρώπους σαν σύμβολα της ανθρωπότητας, προσθέτοντας τη δική της παράγραφο στην παράδοση της αμερικανικής προσωπογραφίας μέσα από λαμπρές χρωματικές σχέσεις.

Η Σέραλντ ζωγραφίζει μαύρους ανθρώπους όχι για να διορθώσει την ιστορία ή επειδή οι Αφροαμερικανοί υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στα μουσεία τέχνης των ΗΠΑ, αλλά για να τιμήσει τη φυλή της. Το ζήτημα της φυλής βρίσκεται σε πρώτο πλάνο στη δουλειά της και μπορεί πολλοί να τη συνδέουν με το πορτρέτο της Ομπάμα –που δεν θεωρείται το πιο επιτυχημένο τελικά, ούτε το πιο δημοφιλές της–, αλλά οι άνθρωποι που απεικονίζει δεν έχουν καμία σχέση με τα κριτήρια που χρησιμοποιούμε για να εκφραστούμε συνήθως για τα περισσότερα πορτρέτα.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Η Σέραλντ ζωγραφίζει μαύρους ανθρώπους όχι για να διορθώσει την ιστορία ή επειδή οι Αφροαμερικανοί υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στα μουσεία τέχνης των ΗΠΑ, αλλά για να τιμήσει τη φυλή της. Φωτ.: Kelvin Bulluck/Courtesy SFMOMA

Δεν υπάρχουν δραματικές εκφράσεις ή εντάσεις φωτός και σκιάς· οι φιγούρες είναι σχεδόν άκαμπτες αλλά οι μεγάλες μονόχρωμες επιφάνειες, που δεν μοιάζουν να προσεγγίζουν ψυχολογικά το θέμα, απεικονίζουν με ακρίβεια, ευκρίνεια και έναν απρόσμενα ήρεμο εξπρεσιονισμό τους τύπους των ανθρώπων που επιλέγει, μέσα από ήρεμα βλέμματα. Το κάνει τόσο καλά που αυτοί οι απομακρυσμένοι από τα ανθρώπινα πάθη και τη φασαρία του κόσμου άνθρωποι συνδέονται με τον θεατή με τρόπο γαλήνιο και αναζωογονητικό. 

Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε αυτές τις συνθέσεις, οι ομαλές επιφάνειες δείχνουν τη στοχαστική ενασχόλησή της και την επιμονή της να παρουσιάζει έργα που φωτογραφίζουν καθημερινούς ανθρώπους σαν σύμβολα της ανθρωπότητας, προσθέτοντας τη δική της παράγραφο στην παράδοση της αμερικανικής προσωπογραφίας μέσα από λαμπρές χρωματικές σχέσεις.

Οι ηλεκτρισμένες χρωματικές αρμονίες της βρίσκονται σε κάθε έργο της. Στο παστέλ συνήθως φόντο το μαύρο δέρμα είναι γκριζωπό ή γκριζοπράσινο και το μαύρο είναι χρώμα μιας γούνας, των παπουτσιών, των αξεσουάρ που συμπληρώνουν τα εμπριμέ ζωηρόχρωμα φουστάνια και τα βαριά χρυσά κοσμήματα. Οι φιγούρες της Σέραλντ δεν λειτουργούν ως υπόμνηση της διαρκούς καταπίεσης της μαύρης φυλής αλλά ως μαρτυρία της κομψότητας και της αμεσότητάς της. Το βλέμμα των μοντέλων της είναι ζεστό και λαμπερό. Οι αποχρώσεις που φτιάχνει περιγράφονται δύσκολα: μπλε, μοβ και γαλάζια που αλληλεπιδρούν με τα διπλανά έργα σαν να υπογραμμίζουν τη χαρά της ζωής και τη δύναμη της επιβίωσης. Η Σέραλντ παρουσιάζει όμορφους ανθρώπους, μέσα σε ρούχα που σχεδόν θροΐζουν, με μια ομορφιά μόνιμη και απαραβίαστη. O απλοποιημένος ρεαλισμός του στυλ της, οι σκηνοθετημένες εικόνες της, το grisaille που χρησιμοποιεί για να απεικονίσει τους τόνους του δέρματος την κάνουν άμεσα αναγνωρίσιμη. Η επιλογή της αυτή έχει ως στόχο να αμφισβητήσει τις συμβάσεις σχετικά με το χρώμα του δέρματος και τη φυλή. 

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “For Love, and for Country”, 2022. San Francisco Museum of Modern Art, purchase, by exchange, through a gift of Helen and Charles Schwab. © Amy Sherald, Φωτ.: Don Ross
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “There Is No Charm Equal to Tenderness of Heart”, 2019. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth

Γεννήθηκε το 1973, στο Κολόμπους της Τζόρτζια. Για την τέχνη ενδιαφερόταν από μαθήτρια και ζωγράφιζε κάθε κενό σε βιβλία και τετράδια, ωστόσο έπαθε σοκ όταν, ως μαθήτρια, επισκέφθηκε ένα μουσείο και συνειδητοποίησε ότι η τέχνη θα μπορούσε να είναι επάγγελμα. Το ίδιο σοκ έπαθε όταν είδε το «Object Permanence», έναν πίνακα του ρεαλιστή καλλιτέχνη πορτρέτων Μπο Μπάρτλετ, που περιλάμβανε την εικόνα ενός μαύρου άνδρα. Βλέποντας τον δικό της κόσμο να αντικατοπτρίζεται στις αίθουσες του μουσείου κατάλαβε ότι η τέχνη ήταν ένα κομμάτι της αληθινής ζωής.

«Αυτό που ήταν τόσο συγκλονιστικό όταν πήγα για πρώτη φορά σε μουσείο, ήταν ότι ανακάλυψα πως η τέχνη δεν ήταν κάτι σε ένα βιβλίο, σε μια εγκυκλοπαίδεια, που οι άνθρωποι έκαναν πριν από πολύ καιρό, ότι ήταν η πραγματική ζωή», λέει. 

Παρά την αποκαλυπτική αυτή εμπειρία, οι γονείς της ήθελαν να κάνει καριέρα στην ιατρική και την αποθάρρυναν από το να ασχοληθεί με την τέχνη. Η αντίθεση της μητέρας της αύξησε την αποφασιστικότητά της. 

Πηγαίνοντας σχολείο σε μια κατά κύριο λόγο λευκή περιοχή του Νότου, ήταν συχνά μία από τους λίγους Αφροαμερικανούς μαθητές στην τάξη της. Η θέση της ήταν ακόμη πιο περίπλοκη γιατί είχε ανοιχτόχρωμα μαλλιά και δέρμα. Η εμπειρία αυτή την έκανε να συνειδητοποιήσει το ζήτημα της φυλής από νεαρή ηλικία.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Mama Has Made the Bread (How Things Are Measured)”, 2018. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Golden Afternoon”, 2016. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Bucket Full of Treasures (Papa Gave me Sunshine to Put in my Pockets...)”, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Breonna Taylor”, 2020. © Joseph Hyde/The Speed Art Museum/National Museum of African American History and Culture/Amy Sherald/Hauser & Wirth

Ακολούθησε αρχικά σπουδές ιατρικής αλλά στο δεύτερο έτος γράφτηκε σε ένα μάθημα ζωγραφικής που δινόταν από τον καλλιτέχνη και ιστορικό τέχνης Αρτούρο Λίντσεϊ, το έργο του οποίου επικεντρώνεται στην αφρικανική επιρροή στους πολιτισμούς της Αμερικής. Αποφοίτησε με πτυχίο ζωγραφικής το 1997 από το Πανεπιστήμιο Clark της Ατλάντα και στη συνέχεια πήρε πτυχίο ζωγραφικής από το Maryland Institute College of Art (MICA) στη Βαλτιμόρη.

Άρχισε να καταγράφει από τις αρχές της καριέρας της τη σύγχρονη αφροαμερικανική εμπειρία στις Ηνωμένες Πολιτείες μέσω πορτρέτων μεγάλης κλίμακας, συχνά δουλεύοντας από φωτογραφίες αγνώστων που συναντούσε στους δρόμους, προσεγγίζοντας το έργο του Μπάρκλεϊ Χέντρικς, του σύγχρονου Αμερικανού ζωγράφου που συνέβαλε αποφασιστικά και πρωτοποριακά στο πορτρέτο και την εννοιολογική τέχνη των Μαύρων.

Η Σέραλντ, με επιμονή και δουλεύοντας με τον δικό της ρυθμό, έκανε επιμέλειες, δίδαξε και από το 2008 έχει ζωγραφίσει λίγο περισσότερα από 30 έργα τέχνης.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “If You Surrendered to the Air, You Could Ride It”, 2019. © Joseph Hyde/Whitney Museum of American Art/Amy Sherald/Hauser & Wirth

Από το έργο της «Equilibrium» το 2012 άρχισε να απεικονίζει τον τόνο του δέρματος των μαύρων μοντέλων της σε αποχρώσεις του γκρι και όχι στο χρώμα της σάρκας. Έτσι αυτόματα δημιούργησε μια δική της χρωματική κατηγορία ως μέρος ενός ευρύτερου έργου, ενώ εμπνέεται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες μαύρων ανθρώπων των αρχών του 20ού αιώνα, που οι πόζες τους απέπνεαν γαλήνη και αξιοπρέπεια.

Οι κριτικοί, μιλώντας για το έργο της, θεωρούν ότι προσκαλεί τον θεατή να συλλογιστεί την εσωτερική ζωή των θεμάτων της. Η ίδια υποστηρίζει ότι με τα πορτρέτα της δίνεται μια ευκαιρία να εξερευνήσει ο καθένας τον εαυτό του, καθώς φτιάχνει πίνακες που εστιάζουν σε εσωτερικές, περίπλοκες ζωές και «ξεφεύγουν από τη δημόσια μαύρη ταυτότητα». Τους ανθρώπους που παρουσιάζει τους συναντά στην καθημερινή της ζωή –για μεγάλο μέρος της καριέρας της, στη Βαλτιμόρη– τους καλεί να φωτογραφηθούν και στη συνέχεια ζωγραφίζει από τις φωτογραφίες. Προκαλεί το κοινό να σκεφτεί, με το γκρίζο χρώμα που χρησιμοποιεί για να ζωγραφίσει το δέρμα, τους διάφορους τόνους δέρματος και τους πολιτισμούς και τους χώρους της αφρικανικής διασποράς και να εξετάσει τις δικές του αντιλήψεις για τη ζωή των Μαύρων στην Αμερική.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Midsummer Afternoon Dream”, 2021. Ιδιωτική συλλογή. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Miss Everything (Unsuppressed Deliverance)”, 2013. © Amy Sherald. Φωτ.: Joseph Hyde, courtesy the artist and Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Untitled (Opal)”, 2019. © Joseph Hyde/Robert F. Smith/Hauser & Wirth/Amy Sherald
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A God Blessed Land (Empire of Dirt)”, 2022. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
«Amy Sherald: American Sublime», άποψη της έκθεσης, SFMOMA. Φωτ.: Matthew Millman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Εικαστικά / Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

«Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου»: Η περίπτωσή της Αφροαμερικανής εικαστικού που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα δεν περνά απαρατήρητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ