Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, An Ocean Away, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
0

Τα έργα της, όπως λέει η ίδια η Έιμι Σέραλντ, η πρώτη Αφροαμερικανή εικαστικός που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα, μια ανάθεση της Πινακοθήκης της Ουάσιγκτον, είναι «συμβολικά εργαλεία που μετατοπίζουν τις αντιλήψεις για το ποιοι είμαστε ως Αμερικανοί, μετατρέποντας τους τοίχους των γκαλερί των μουσείων και τον κανόνα της ιστορίας της τέχνης – της ιστορίας της αμερικανικής τέχνης, έτσι ώστε να είναι πιο συγκεκριμένος».

Ο στιλιζαρισμένος συμβολισμός, με πρόσωπα της καθημερινότητας σε ένα περιβάλλον διόλου ανησυχητικό, οξύνει την αντίθεση του προσώπου με το σύγχρονο κοινωνικοπολιτικό τοπίο.

Γεννημένη το 1973 στο Κολόμπους, η Έιμι Σέραλντ, που τον Αύγουστο του 2020 φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μπριόνα Τέιλορ, της 26χρονης Αφροαμερικανής που δολοφονήθηκε από αστυνομικούς, για το εξώφυλλο του περιοδικού Vanity Fair, εκθέτει τα έργα της στην γκαλερί Hauser & Wirth στο Λος Άντζελες για να γράψει με αυτά και με τα πρόσωπα των ηρώων της, που είναι σε όλες τις αποχρώσεις ενός γκρίζου χρώματος, τη δική της ιστορία και για να δείξει την ποικιλία των αποχρώσεων του δέρματος των μαύρων της Αμερικής και την ομορφιά της φυλής της. 

Τα πορτρέτα της θέτουν υπό αμφισβήτηση τον τρόπο με τον οποίο ταυτότητες όπως η φυλή, η τάξη και το φύλο έχουν αγνοηθεί, υποτιμηθεί και συχνά συναθροίζονται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Τα πορτρέτα της θέτουν υπό αμφισβήτηση τον τρόπο με τον οποίο ταυτότητες όπως η φυλή, η τάξη και το φύλο έχουν αγνοηθεί, υποτιμηθεί και συχνά συναθροίζονται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια ήταν λίγοι αυτοί που τη γνώριζαν αλλά όταν τα σόσιαλ μίντια πήραν φωτιά με την αποκάλυψη των πορτρέτων του πρώην προεδρικού ζεύγους της Αμερικής στην Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσινγκτον, όλοι έψαξαν να βρουν τη 47χρονη σήμερα εικαστικό που επέλεξε η Μισέλ Ομπάμα. Όταν έχεις θαυμάστρια την κοσμαγάπητη πρώην πρώτη κυρία των ΗΠΑ, αυτό είναι αρκετό για να γίνεις διάσημος από τη μια στιγμή στην άλλη.

Η Αφροαμερικανή εικαστικός από τη Βαλτιμόρη, παρά τις επικρίσεις που δέχτηκε για το έργο της, για το γκρίζο χρώμα που χρησιμοποιεί στο δέρμα των μοντέλων της, δεν παύει να είναι μια από τους κορυφαίους Αφροαμερικανούς καλλιτέχνες που παρουσιάζουν μια Αμερική πολύχρωμη και διαφορετική. Άλλωστε «το γκρίζο χρώμα του δέρματος της Μισέλ Ομπάμα δηλώνει περισσότερο την ανεξαρτησία της, παρά τη φυλή του υποκειμένου» είπε η Σέραλντ.

Η περίπτωσή της δεν περνά απαρατήρητη από τους Αμερικανούς ιστορικούς τέχνης. «Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου», λέει η Σέραλντ. Η Βαλτιμόρη, όπου ζει και εργάζεται, είναι μια πόλη, όπως λέει, γεμάτη δυνατότητες, με πλούσια ιστορική μνήμη, μια βιώσιμη πόλη για καλλιτέχνες. Όσο για την περίοδο της διακυβέρνησης της χώρας από τον Ομπάμα, υπενθυμίζει ότι η χώρα αυτή δεν θα ήταν τόσο μεγάλη αν δεν είχε ανθρώπους σαν αυτόν.

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, First Lady Michelle Obama. Credit: National Portrait Gallery

Τα έργα της αποκτήθηκαν από το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Σμιθσόνιαν και η ίδια δήλωσε ότι «ο μοναδικός σκοπός της δουλειάς μου ήταν να γίνω μέρος της ιστορίας της τέχνης και να είμαι μέσα σε αυτούς τους θεσμούς που συντηρούν και συλλέγουν τα τεχνουργήματα της καλλιτεχνικής μας πολιτιστικής ιστορίας.

Γυναίκες, έγχρωμοι, Λατίνοι και μουσουλμάνοι καλλιτέχνες, σήμερα, περισσότερο από ποτέ μπορούν να διεκδικήσουν τη θέση τους σε μουσεία και ιδρύματα, επειδή πληρούν τα κριτήρια που έχουν σημασία στα μάτια του κόσμου. Τέτοιου είδους καλλιτέχνες σε αυτούς τους χώρους είναι σημαντικοί και πάντα υπήρξαν, πολύ πριν το απαιτήσει το σημερινό πολιτικό κλίμα. Η τέχνη είναι ένας τρόπος να υπονομεύσουμε το παιχνίδι εξουσίας και τις δομές του και να αμφισβητήσουμε το πολιτικό status quo».

Η 47χρονη εικαστικός που εμπνέεται για τα πορτρέτα της από τις φωτογραφίες των Αφροαμερικανών στις αρχές του 19ου και του 20ού αιώνα, όπως υπάρχουν σήμερα σε αρχεία των ΗΠΑ, σπούδασε στο πανεπιστήμιο Clark της Atlanta και πήρε το Bachelor of Arts στη ζωγραφική το 1997. Παρακολούθησε το Κολέγιο Τέχνης του Ινστιτούτου Maryland το 2004, όπου απέκτησε M.F.A. στη ζωγραφική. Έζησε και σπούδασε με τον ζωγράφο Odd Nerdrum στο Larvik της Νορβηγίας. Έργα της υπάρχουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ενώ πρόσφατα ένα έργο της αποκτήθηκε από το National Museum of Women in the Arts.

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, As American as apple pie, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, A Bucket Full of Treasures (Papa Gave me Sunshine to Put in my Pockets...), 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, A Midsummer Afternoon Dream. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Η Έιμι Σέραλντ φωτογραφίζεται στην έκθεσή της στην γκαλερί Hauser & Wirth.

Περισσότερες πληροφορίες: Hauser & Wirth

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ