Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, An Ocean Away, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
0

Τα έργα της, όπως λέει η ίδια η Έιμι Σέραλντ, η πρώτη Αφροαμερικανή εικαστικός που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα, μια ανάθεση της Πινακοθήκης της Ουάσιγκτον, είναι «συμβολικά εργαλεία που μετατοπίζουν τις αντιλήψεις για το ποιοι είμαστε ως Αμερικανοί, μετατρέποντας τους τοίχους των γκαλερί των μουσείων και τον κανόνα της ιστορίας της τέχνης – της ιστορίας της αμερικανικής τέχνης, έτσι ώστε να είναι πιο συγκεκριμένος».

Ο στιλιζαρισμένος συμβολισμός, με πρόσωπα της καθημερινότητας σε ένα περιβάλλον διόλου ανησυχητικό, οξύνει την αντίθεση του προσώπου με το σύγχρονο κοινωνικοπολιτικό τοπίο.

Γεννημένη το 1973 στο Κολόμπους, η Έιμι Σέραλντ, που τον Αύγουστο του 2020 φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μπριόνα Τέιλορ, της 26χρονης Αφροαμερικανής που δολοφονήθηκε από αστυνομικούς, για το εξώφυλλο του περιοδικού Vanity Fair, εκθέτει τα έργα της στην γκαλερί Hauser & Wirth στο Λος Άντζελες για να γράψει με αυτά και με τα πρόσωπα των ηρώων της, που είναι σε όλες τις αποχρώσεις ενός γκρίζου χρώματος, τη δική της ιστορία και για να δείξει την ποικιλία των αποχρώσεων του δέρματος των μαύρων της Αμερικής και την ομορφιά της φυλής της. 

Τα πορτρέτα της θέτουν υπό αμφισβήτηση τον τρόπο με τον οποίο ταυτότητες όπως η φυλή, η τάξη και το φύλο έχουν αγνοηθεί, υποτιμηθεί και συχνά συναθροίζονται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Τα πορτρέτα της θέτουν υπό αμφισβήτηση τον τρόπο με τον οποίο ταυτότητες όπως η φυλή, η τάξη και το φύλο έχουν αγνοηθεί, υποτιμηθεί και συχνά συναθροίζονται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια ήταν λίγοι αυτοί που τη γνώριζαν αλλά όταν τα σόσιαλ μίντια πήραν φωτιά με την αποκάλυψη των πορτρέτων του πρώην προεδρικού ζεύγους της Αμερικής στην Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσινγκτον, όλοι έψαξαν να βρουν τη 47χρονη σήμερα εικαστικό που επέλεξε η Μισέλ Ομπάμα. Όταν έχεις θαυμάστρια την κοσμαγάπητη πρώην πρώτη κυρία των ΗΠΑ, αυτό είναι αρκετό για να γίνεις διάσημος από τη μια στιγμή στην άλλη.

Η Αφροαμερικανή εικαστικός από τη Βαλτιμόρη, παρά τις επικρίσεις που δέχτηκε για το έργο της, για το γκρίζο χρώμα που χρησιμοποιεί στο δέρμα των μοντέλων της, δεν παύει να είναι μια από τους κορυφαίους Αφροαμερικανούς καλλιτέχνες που παρουσιάζουν μια Αμερική πολύχρωμη και διαφορετική. Άλλωστε «το γκρίζο χρώμα του δέρματος της Μισέλ Ομπάμα δηλώνει περισσότερο την ανεξαρτησία της, παρά τη φυλή του υποκειμένου» είπε η Σέραλντ.

Η περίπτωσή της δεν περνά απαρατήρητη από τους Αμερικανούς ιστορικούς τέχνης. «Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου», λέει η Σέραλντ. Η Βαλτιμόρη, όπου ζει και εργάζεται, είναι μια πόλη, όπως λέει, γεμάτη δυνατότητες, με πλούσια ιστορική μνήμη, μια βιώσιμη πόλη για καλλιτέχνες. Όσο για την περίοδο της διακυβέρνησης της χώρας από τον Ομπάμα, υπενθυμίζει ότι η χώρα αυτή δεν θα ήταν τόσο μεγάλη αν δεν είχε ανθρώπους σαν αυτόν.

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, First Lady Michelle Obama. Credit: National Portrait Gallery

Τα έργα της αποκτήθηκαν από το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Σμιθσόνιαν και η ίδια δήλωσε ότι «ο μοναδικός σκοπός της δουλειάς μου ήταν να γίνω μέρος της ιστορίας της τέχνης και να είμαι μέσα σε αυτούς τους θεσμούς που συντηρούν και συλλέγουν τα τεχνουργήματα της καλλιτεχνικής μας πολιτιστικής ιστορίας.

Γυναίκες, έγχρωμοι, Λατίνοι και μουσουλμάνοι καλλιτέχνες, σήμερα, περισσότερο από ποτέ μπορούν να διεκδικήσουν τη θέση τους σε μουσεία και ιδρύματα, επειδή πληρούν τα κριτήρια που έχουν σημασία στα μάτια του κόσμου. Τέτοιου είδους καλλιτέχνες σε αυτούς τους χώρους είναι σημαντικοί και πάντα υπήρξαν, πολύ πριν το απαιτήσει το σημερινό πολιτικό κλίμα. Η τέχνη είναι ένας τρόπος να υπονομεύσουμε το παιχνίδι εξουσίας και τις δομές του και να αμφισβητήσουμε το πολιτικό status quo».

Η 47χρονη εικαστικός που εμπνέεται για τα πορτρέτα της από τις φωτογραφίες των Αφροαμερικανών στις αρχές του 19ου και του 20ού αιώνα, όπως υπάρχουν σήμερα σε αρχεία των ΗΠΑ, σπούδασε στο πανεπιστήμιο Clark της Atlanta και πήρε το Bachelor of Arts στη ζωγραφική το 1997. Παρακολούθησε το Κολέγιο Τέχνης του Ινστιτούτου Maryland το 2004, όπου απέκτησε M.F.A. στη ζωγραφική. Έζησε και σπούδασε με τον ζωγράφο Odd Nerdrum στο Larvik της Νορβηγίας. Έργα της υπάρχουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ενώ πρόσφατα ένα έργο της αποκτήθηκε από το National Museum of Women in the Arts.

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, As American as apple pie, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, A Bucket Full of Treasures (Papa Gave me Sunshine to Put in my Pockets...), 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, A Midsummer Afternoon Dream. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Η Έιμι Σέραλντ φωτογραφίζεται στην έκθεσή της στην γκαλερί Hauser & Wirth.

Περισσότερες πληροφορίες: Hauser & Wirth

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ