Το «Υπάρχω» του Καζαντζίδη και η εκλογίκευση της καψούρας

Το «Υπάρχω» του Καζαντζίδη και η εκλογίκευση της καψούρας Facebook Twitter
Το τραγούδι «Υπάρχω», που σημάδεψε την πορεία του Στέλιου Καζαντζίδη, σε πρώτη ανάγνωση είναι ένα σαφέστατα ερωτικό τραγούδι.
0

Η TAINIA «ΥΠΑΡΧΩ» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, με θέμα τη ζωή του θρύλου του λαϊκού τραγουδιού Στέλιου Καζαντζίδη, έχει ξεσηκώσει μια άνευ προηγουμένου διαμάχη κι έναν νέο πολιτιστικό πόλεμο ανάμεσα στους θαυμαστές του κορυφαίου τραγουδιστή και σε όσους αμφισβητούν είτε την αξία του ως καλλιτέχνη, είτε τον κόσμο που πρέσβευε, είτε την ίδια την ταινία. Μέσα σε αυτόν τον ορυμαγδό αντεγκλήσεων και διαφωνιών, βρέθηκε στο επίκεντρο του σχολιασμού και το ομώνυμο τραγούδι σε μουσική Χρήστου Νικολόπουλου και στίχους του Πυθαγόρα από τον επίσης ομώνυμο δίσκο-σταθμό του 1975.

Το τραγούδι «Υπάρχω», που σημάδεψε την πορεία του Στέλιου Καζαντζίδη, σε πρώτη ανάγνωση είναι ένα σαφέστατα ερωτικό τραγούδι. Αυτήν τη φορά, όμως, κατηγορήθηκε από πολλές πλευρές πως οι στίχοι του προβάλλουν την τοξική αρρενωπότητα και την υποτίμηση της γυναίκας και πως αποτελούν εκδήλωση ενός υπερφίαλου και υπερτροφικού αντρικού Εγώ που θέλει να αφανίσει τη βούληση της γυναίκας και να επιβάλει την ύπαρξή της μόνο μέσω της ύπαρξης του άντρα. Ειδικότερα, στίχοι όπως το «Υπάρχω/κι όσο υπάρχεις θα υπάρχω,/σκλάβα τη ζωή σου θα ’χω/κι ας βαδίζουμε σε δρόμους χωριστούς» ή το «Είμαι και αρχή και φινάλε/Και στη σκέψη σου βάλε/Πως αν κάνεις δεσμό/Μέσ' σε λίγο καιρό/Θα χωρίσεις γιατί/Θα υπάρχω εγώ» κρίθηκαν ως εξαιρετικά προβληματικοί και ενδεικτικοί μιας τοξικής αντρικής κτητικότητας.

Τι διαφορά έχει, όμως, το «Υπάρχω» από άλλα ανάλογα τραγούδια του είδους; Μήπως είναι το μοναδικό τραγούδι όπου το ερωτικό υποκείμενο, πληγωμένο και καταρρακωμένο από την ερωτική απόρριψη, απαιτεί παραλογιζόμενο την αιώνια αφοσίωση του αντικειμένου του πόθου του; Ίσως αυτό το «Υπάρχω» που προτάσσεται τόσο κατηγορηματικά και απόλυτα στην αρχή να ενοχλεί. Ίσως να ευθύνεται και η καθηλωτική προσωπικότητα και ερμηνεία του Καζαντζίδη με την οποία συνδέθηκε.

Το τραγούδι «Υπάρχω» όχι μόνο δεν έχει κάποια έμφυλη διάσταση αλλά δεν είναι και τίποτε άλλο παρά το παραλήρημα και οι τελευταίες εκλάμψεις ενός συντριπτικά ηττημένου Εγώ. Παρά τα όσα υποστηρίζει, σημαίνει τα ακριβώς αντίθετα.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, ο Καζαντζίδης, για ευνόητους λόγους που είχαν να κάνουν με τη διατήρηση του μύθου του, στην εισαγωγή του δίσκου, προλογίζοντας το «Υπάρχω», έδωσε μια εντελώς διαφορετική εκδοχή για το τραγούδι: «Ο τίτλος είναι συμβολικός και αφορά εσάς και εμένα. Υπάρχω, σαν καλλιτέχνης και σαν άνθρωπος, απ’ τον καιρό που εσείς, οι γνωστοί και άγνωστοι φίλοι μου, με αγαπήσατε και με κάνατε δικό σας. Υπάρχω, εφόσον εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι εκφράζω τους καημούς, τα προβλήματά σας, την πίκρα της ξενιτιάς, το μόχθο του εργάτη, την εγκατάλειψη, τη μοίρα του ανθρώπου της συνοικίας».

Στέλιος Καζαντζίδης - Υπάρχω

Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που το «Υπάρχω» βρέθηκε στο στόχαστρο. Σε άλλες, πιο ανύποπτες εποχές, η Αρλέτα σε συνέντευξή της στον Αντώνη Μποσκοΐτη είχε δηλώσει πως το «Υπάρχω» είναι ένα «άκρως φασιστικό» τραγούδι ενώ, αντίθετα, η Λένα Πλάτωνος υποστήριξε πως: «Ο άνθρωπος αυτός υποβάλλει στο ερωτικό του αντικείμενο την ιδέα ότι είναι ο ένας και μοναδικός στη ζωή της. Είναι σίγουρος, όμως, ή απλώς της το λέει για να την ταρακουνήσει από το τελείωμα της σχέσης τους; Καθόλου δηλαδή αυτονόητο ότι κι αυτός είναι σίγουρος για τη θέση του δίπλα της, παρ' όλη την πρόταξη του Εγώ του». Η πιο σωστή ερμηνεία βρίσκεται μάλλον στην πολύ πιο ροκ διασκευή του Δημήτρη Πουλικάκου, που είδε το «Υπάρχω» ως αυτό που είναι: το παρανοϊκό παραλήρημα ενός διαταραγμένου ή απλώς τρελαμένου από έρωτα και την ιλαροτραγωδία που κρύβεται πίσω από τους στίχους.

Οι σημερινές αντιδράσεις για το «Υπάρχω» ανακινήθηκαν μεν εξαιτίας της ταινίας αλλά δεν είναι παρά μία ακόμα εκδήλωση της κουλτούρας της ακύρωσης και της επίδρασης της πολιτικής ορθότητας σε πολιτιστικά έργα του παρελθόντος. Η επανατοποθέτησή μας απέναντι σε καλλιτεχνικά έργα που απηχούν απόψεις μη ανεκτές για τη σημερινή εποχή μέχρι ενός σημείου είναι κατανοητές. Όταν, όμως, η συζήτηση αφορά δημιουργίες ενός κατεξοχήν μεταφορικού, αλληγορικού και διόλου ορθολογικού λόγου, και μάλιστα ανοιχτού σε πολλαπλές ερμηνείες, τα πράγματα περιπλέκονται.

Δεν είναι η πρώτη φορά που για τις ανάγκες της πολιτικής ορθότητας, οι στίχοι ενός παλιότερου τραγουδιού μπαίνουν στο μικροσκόπιο. Έχουμε ακούσει παρόμοια σχόλια για την εκούσια υποταγμένη «Σκλάβα» του Γιώργου Μουζάκη και του Γιώργου Γιαννακόπουλου, που έγινε διάσημη με την Τζένη Βάνου, ή το αναξιοπρεπέστατο, κατά πολλούς, «Λίγα ψίχουλα αγάπης σού γυρεύω» των Σταύρου Τζουανάκου και Κώστα Βίρβου.

Τζένη Βάνου - Η σκλάβα

Δεν αμφισβητεί κανείς πως υπάρχουν περιπτώσεις τραγουδιών που εκφράζουν ξεκάθαρα την «αντρίλα» και τη «μαγκιά» της εποχής, όπως το «Είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω», σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου ή το «Θέλω τα χάδια μου και τη σφαλιάρα μου από τον άνθρωπο που αγαπώ» των Γιάννη Σπανού και Αλέκου Σακελλάριου. Εκεί δεν σηκώνει καμία αμφισβήτηση το τι λένε οι στίχοι. Ανήκει όμως το «Υπάρχω» σε αυτά;

Και άλλα πασίγνωστα λαϊκά τραγούδια, όπως η «Αρχόντισσα» του Βασίλη Τσιτσάνη με το «Πόσες καρδούλες έχουν μαραζώσει/ Και ξέχασαν για πάντα τη ζωή/Μπροστά στ' αρχοντικά σου τα στολίδια/Σκλαβώθηκαν για σένα ξένοι και Ρωμιοί», για ποια αντρική υποτέλεια να μιλάνε άραγε; Ή οι στίχοι της άλλης διάσημης «Αχάριστης», πάλι του Βασίλη Τσιτσάνη, σε τι ακριβώς αναφέρονται όταν μιλούν για κάποιον που σέρνεται, δυστύχησε και κατέληξε «της ζωής κατάδικος»; Θα μπορούσαν να θεωρηθούν εκδηλώσεις κάποιας ανεξακρίβωτης μητριαρχίας;

Και το «Σκλάβος σου για πάντα, μωρό μου/σκλάβος σου για πάντα να ’μαι» του Βαγγέλη Γερμανού από το 1989 τι είναι άραγε; Ή το «Στη φωτιά θα πέσω αν μου πεις να πέσω,/στο γκρεμό θα πέσω αν το θες εσύ» του Άκη Πάνου από το 1971, που το τραγούδησε για πρώτη φορά ο άλλος μεγάλος βάρδος του λαϊκού νταλκά και της κλάψας Νίκος Ξανθόπουλος; Παραδείγματα μπορεί να βρεθούν αναρίθμητα.

Το τραγούδι «Υπάρχω» όχι μόνο δεν έχει κάποια έμφυλη διάσταση αλλά δεν είναι και τίποτε άλλο παρά το παραλήρημα και οι τελευταίες εκλάμψεις ενός συντριπτικά ηττημένου Εγώ. Παρά τα όσα υποστηρίζει, σημαίνει τα ακριβώς αντίθετα. Όπως σωστά διέκρινε η Λένα Πλάτωνος στο απόσπασμα που παρατέθηκε παραπάνω, καθόλου σίγουρος δεν είναι για το Εγώ του. Για ποιο λόγο να θέλει κανείς να διατρανώσει πως «Υπάρχει», αν δεν νιώθει πως με κάποιο τρόπο βουλιάζει στην ανυπαρξία; Ο Καζαντζίδης ήθελε να ισχυροποιήσει τη θέση του στο ελληνικό τραγούδι, μετά από απουσία ετών από τις μουσικές σκηνές. Ο ερωτευμένος του τραγουδιού θέλει να πείσει τον εαυτό του πως «υπάρχει» για το άλλο πρόσωπο. Αλλά, το πιθανότερο, έχει σβήσει τελείως.

Όταν αρχίζουμε να αντιμετωπίζουμε λαϊκά άσματα σαν να πρόκειται για κοινωνιολογικά δοκίμια, βαδίζουμε σε επικίνδυνα μονοπάτια. Ασφαλώς, μας επιτρέπουν να βγάλουμε διάφορα συμπεράσματα για την εκάστοτε εποχή, αλλά όχι αναλύοντας και τεμαχίζοντάς τα σαν να πρόκειται για το απαύγασμα του ορθού λόγου, αγνοώντας τον λυρισμό και τις δραματοποιημένες υπερβολές που τα διέπουν.

Ας παραδεχτούμε πως στην πραγματικότητα όσοι βιώνουν ερωτική απόρριψη σκέφτονται και λένε πολύ χειρότερα κι από τα τελευταία καψουροτράγουδα. Το τι μουσική θα επιλέξει να ακούσει κανείς, δε, υπό το κράτος έντονης συναισθηματικής φόρτισης, είναι άλλη ιστορία. Οι θαυμαστές του Καζαντζίδη δεν κατέχουν τα πρωτεία της καψούρας, αλλά και αντίστροφα όσοι απεχθάνονται τα τραγούδια του δεν είναι πάντα ένθερμοι θιασώτες της λογικής, όταν έρχονται αντιμέτωποι με ερωτικά ζητήματα.

Ποιος μπορεί να ισχυριστεί πως μετά από μια ερωτική απόρριψη που του έπεσε βαριά, αντιμετώπισε με την ψυχραιμία Βούδα το γεγονός; Ποιος δεν ήρθε αντιμέτωπος με ποταπά και παράλογα συναισθήματα που σε άλλες πτυχές της ζωής του θα του ήταν αδιανόητα; Και που, όταν υποχωρήσει το ερωτικό συναίσθημα, μοιάζουνε εντελώς ξένα και ανοίκεια; Ακόμα κι αν δεν το ονομάσουμε «καψούρα», μια λέξη με αρκετά αρνητικό φορτίο και παρεξηγημένη, ο έρωτας πότε σε εκμηδενίζει και σε βυθίζει στα τάρταρα, πότε σε απογειώνει και σε κάνει να νιώθεις πως είσαι εσύ και άλλος κανένας. Όπως ο πρωταγωνιστής του «Υπάρχω». Ο εξορθολογισμός και η αποστασιοποίηση στην αληθινή ζωή ενίοτε βοηθούν και προστατεύουν. Όταν όμως αρχίζουμε να εκλογικεύουμε το ερωτικό πάθος στους στίχους των τραγουδιών, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι τραγελαφικά.

Η απαίτηση που έχουμε από την τέχνη προγενέστερων εποχών να ανταποκρίνεται στην ηθική και τη δεοντολογία της δικής μας είναι εντελώς ανεδαφική. Όπως είναι επικίνδυνες και οι όποιες απόπειρες για αναδρομικά cancel. Πώς είναι δυνατόν να έχουμε την απαίτηση από τραγούδια που γράφτηκαν χρόνια πριν και απευθυνόντουσαν σε πλατιά λαϊκά στρώματα να έχουν φεμινιστική στόχευση ή να διαπαιδαγωγούν προς τη σωστή κατεύθυνση όταν ο σεξισμός της εποχής ήταν καθολικός και συστημικός;

Και ακόμα χειρότερα, δεν γίνεται να αντιμετωπίζουμε με κυριολεκτικό και μονοσήμαντο τρόπο έναν αμφίσημο και διφορούμενο λόγο ανοιχτό σε πολλές ερμηνείες. Ή να βλέπουμε έμφυλα στερεότυπα εκεί όπου δεν υπάρχει παρά μόνο ερωτική απελπισία με την οποία μπορούν να ταυτιστούν όλα τα φύλα. Ας δούμε λίγο τις ανισότητες και τον σεξισμό της διπλανής πόρτας, στα τραγούδια και στην πραγματικότητα του σήμερα και όχι σε μια παρωχημένη Ελλάδα του Καζαντζίδη που έχει πάψει προ πολλού να υπάρχει.

Με στοιχεία από:
https://www.lifo.gr/blogs/prosklitirio_nekron/gia-yparho-toy-stelioy-kazantzidi-mia-foni-enas-mythos
https://bosko-hippydippy.blogspot.com/2010/08/blog-post_10.html

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όταν χώρισα με τη Μαρινέλλα δεν ήθελα ούτε να φάω»: Η μεγάλη εξομολόγηση του Καζαντζίδη σε ένα νέο βιβλίο

Μουσική / «Όταν χώρισα με τη Μαρινέλλα, δεν ήθελα ούτε να φάω»: Η μεγάλη εξομολόγηση του Καζαντζίδη σε ένα νέο βιβλίο

Ο θρύλος του λαϊκού τραγουδιού μιλά για τη Μαρινέλλα, τον τζόγο, τους προστάτες, τη μάνα του και το ψάρεμα σε μια σειρά απολύτως γυμνών, εξομολογητικών συνομιλιών του με τον Θανάση Λάλα, που κυκλοφορούν σε ένα νέο βιβλίο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ