Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
H Άλις Μονρό με τις τρεις κόρες της, Σίλα, Τζένι και Άντρεα Σκίνερ. Φωτ.: Courtesy Munro Family
0

Η ΚΑΝΑΔΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Άλις Μονρό, βραβευμένη το 2013 με Νόμπελ Λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή στις 13 Μαΐου του 2024. Μόλις δύο μήνες μετά, η μικρότερη κόρη της Άντρεα Σκίνερ δημοσίευσε στην εφημερίδα «Toronto Star» ένα άρθρο όπου αποκάλυπτε τη σεξουαλική κακοποίηση που δέχτηκε το καλοκαίρι του 1976 σε ηλικία 9 ετών από τον δεύτερο σύζυγο της μητέρας της (αν και δεν είχαν επίσημα παντρευτεί) Τζέραλντ Φρέμλιν. Η μητέρα της άργησε να πληροφορηθεί το γεγονός, αλλά και όταν, μετά από κάποια χρόνια, της το γνωστοποίησε, αυτή όχι μόνο δεν εγκατέλειψε τον σύντροφό της αλλά αποδέχτηκε τις δικαιολογίες του που ούτε λίγο ούτε πολύ έριχναν το φταίξιμο στο εννιάχρονο κορίτσι. Αυτή η αποκάλυψη σόκαρε όχι μόνο τους λογοτεχνικούς κύκλους αλλά και την καναδική κοινωνία που έχει αναγάγει την αναμφισβήτητα σπουδαία συγγραφέα σε εθνική ηρωίδα. 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μετά τον χωρισμό της από τον επί εικοσαετία σύζυγό της Τζέιμς Μονρό, αποφασίστηκε ότι οι τρεις τους κόρες, Σίλα, Τζένι και Άντρεα Σκίνερ, θα ζούσαν με τον πατέρα τους και τη δεύτερη σύζυγό του στη Βικτόρια της Βρετανικής Κολομβίας, ενώ τα καλοκαίρια θα τα περνούσαν με τη μητέρα τους στο Κλίντον, μια μικρή πόλη στο νότιο Οντάριο· σε αυτή την περιοχή η συγγραφέας τοποθέτησε πολλές από τις ιστορίες της, ως εκ τούτου οι Καναδοί την αποκαλούν «Alice Munro Country». Ένα καλοκαιρινό βράδυ που η Άλις έλειπε, ο Φρέμλιν βρήκε την ευκαιρία να χωθεί στο κρεβάτι της Άντρεα· της έπιασε το χέρι και έτριψε με αυτό τα γεννητικά του όργανα. Κατόπιν τη φοβέρισε να μην το πει στη μητέρα της, γιατί κάτι τέτοιο θα τη σκότωνε. 

Αυτό που κάνει σήμερα τους πάντες να αναρωτιούνται είναι για ποιον λόγο η Μονρό αντέδρασε όπως αντέδρασε, γιατί δεν προστάτευσε το παιδί της, γιατί δεν εγκατέλειψε τον άντρα της.

Το εννιάχρονο κορίτσι φοβήθηκε, ωστόσο, όταν επέστρεψε στο πατρικό της, είπε στον ετεροθαλή αδελφό της Άντριου τι της είχε συμβεί. Εκείνος το μετέφερε στη δική του μητέρα, που με τη σειρά της ειδοποίησε τον πατέρα του κοριτσιού, ο οποίος αρνήθηκε να αντιδράσει. Δεν ήθελε να ταράξει τη σχέση της πρώην συζύγου του με τον νέο της σύντροφο για να μην τον κατηγορήσει ότι επιδίωκε να τη διαλύσει. Έτσι, η Μονρό δεν πληροφορήθηκε το γεγονός. Τα παιδιά συνέχισαν να επισκέπτονται τη μητέρα τους τα επόμενα καλοκαίρια, αλλά η μεγαλύτερη αδελφή, Σίλα, είχε σαφείς οδηγίες να μην αφήνει ποτέ την Άντρεα μόνη με τον Φρέμλιν. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Η 9χρονη τότε Άντρεα Σκίνερ με τη γάτα της. Φωτ.: Courtesy Munro Family

Μέσα στα χρόνια, εκείνος εξακολούθησε να την παρενοχλεί. Π.χ. μια φορά πήγαν μαζί για μπάνιο σε ένα ποτάμι της περιοχής και της πρότεινε να κάνουν σεξ γιατί, όπως της εκμυστηρεύτηκε, η ερωτική του ζωή με την Άλις περνούσε κρίση. Εκείνη κατάφερε να τον αποφύγει και μόνο όταν έφτασε στην εφηβεία καταλάγιασαν οι πιέσεις που της ασκούσε σε κάθε ευκαιρία. Παρόλο που η κατάσταση της είχε προκαλέσει προβλήματα όπως αϋπνία, βουλιμία, ημικρανίες, μείωση των επιδόσεων στο σχολείο, δεν μίλησε ποτέ για όλα αυτά στη μητέρα της, μόνο το 1992, όταν έφτασε στην ηλικία των 25 ετών, μέσα από ένα γράμμα. Αφορμή τής είχε δώσει ένα διήγημα που η Μονρό της διάβασε για ένα νέο κορίτσι που δεν μίλησε ποτέ για το δικό του τραύμα, αλλά, όπως της ομολόγησε, φοβόταν ότι θα έριχνε σ' εκείνη το φταίξιμο. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από το γράμμα της Άντρεα στη μητέρα της.
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από το γράμμα της Άντρεα στη μητέρα της.

Η αντίδραση της Μονρό ήταν να απομονωθεί στο σπίτι της στο Vancouver Island. Όταν την επισκέφθηκε η Άντρεα, ήρθε αντιμέτωπη με μια συναισθηματικά ανώριμη συμπεριφορά. Θεωρούσε ότι επρόκειτο για μια τακτική του πρώην συζύγου της που σκοπό είχε να την ταπεινώσει. Και σαν να μην έφτανε αυτό, αντιμετώπισε την κόρη της σαν ερωτική αντίζηλο, αν και της αποκάλυψε κι άλλες ύποπτες «φιλίες» του Φρέμλιν με ανήλικα. «Το έμαθα πολύ αργά» είπε, όπως και ότι τον αγαπούσε πάρα πολύ, για να συμπληρώσει με ολίγη από φεμινισμό ότι «η μισογυνική μας κουλτούρα αξιώνει από μένα να αρνηθώ τις ανάγκες μου και να θυσιαστώ για τα παιδιά μου ώστε να επανορθώσω για τις αδυναμίες των ανδρών».

Από την πλευρά του, εκείνος ομολόγησε την πράξη του, στέλνοντας γράμμα στον Τζέιμς Μονρό, όπου παρομοίαζε την Άντρεα με τη Λολίτα του Ναμπόκοφ, η οποία, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, εισέβαλε στο δωμάτιό του αναζητώντας ερωτική συντροφιά. Κατά τ' άλλα, είπε πως ένιωθε ανέντιμος, αηδιασμένος με τον εαυτό του που υπήρξε άπιστος στην Άλις.

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από την απάντηση του Τζέρι Φρέμλιν.
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από την απάντηση του Τζέρι Φρέμλιν.

Όπως συνήθως συμβαίνει, η οικογένεια έκανε σαν να μη συνέβη ποτέ τίποτα. Όταν η Άντρεα, ώριμη πλέον, έγινε μητέρα δίδυμων παιδιών το 2002, απαίτησε από τη μητέρα της να μην την επισκεφθεί μαζί με τον Φρέμλιν, και εκείνη διαμαρτυρήθηκε, λέγοντας ότι δεν είχε άλλον τρόπο να τη δει, καθώς η ίδια δεν οδηγούσε. Αυτό προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου έκρηξη της Άντρεα και το τέλος στη σχέση μάνας - κόρης. 

Το 2004, μετά από δηλώσεις της Μονρό στο περιοδικό «New York» περί εξαιρετικών σχέσεων και με τις τρεις κόρες της και περί του πόσο ευτυχισμένη και τυχερή ένιωθε που είχε στη ζωή της τον Φρέμλιν, η Άντρεα αποφάσισε να αντιδράσει. Συγκέντρωσε παλιά γράμματά του και τα παρέδωσε στις αστυνομικές αρχές. Όταν πήγαν να τον συλλάβουν η συγγραφέας αντέδρασε με οργή χαρακτηρίζοντας την κόρη της ψεύτρα. Εν τέλει ο ογδοντάχρονος Φρέμλιν ομολόγησε το 2005 την ενοχή του και καταδικάστηκε σε 2 χρόνια με αναστολή. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
H Άλις Μονρό το 1994.

Η υπόθεση δεν είδε το φως της δημοσιότητας τότε και κάθε απόπειρα της Άντρεα να μιλήσει δημόσια έβρισκε τοίχο. Ακόμα και ο βιογράφος της Μονρό, ο Ρόμπερτ Θάκερ, αρνήθηκε να συμπεριλάβει αυτά τα γεγονότα στο βιβλίο του, προφασιζόμενος ότι ενδιαφερόταν αποκλειστικά για το λογοτεχνικό της έργο. Ωστόσο, η θεματική της Άλις Μονρό την περίοδο μετά τις αποκαλύψεις της κόρης της αφορούσε κακοποιημένα παιδιά και άπονες μάνες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το διήγημα «Vandals» που δημοσιεύτηκε το 1993 στον «New Yorker», όπου κατά κάποιον τρόπο σκιαγραφείται η δική της ιστορία. Αυτό που κάνει σήμερα τους πάντες να αναρωτιούνται είναι για ποιον λόγο η Μονρό αντέδρασε όπως αντέδρασε, γιατί δεν προστάτευσε το παιδί της, γιατί δεν εγκατέλειψε τον άντρα της. Και από εκεί που θεωρούνταν συμπονετική και φιλεύσπλαχνη, «Αγία Άλις», κινδυνεύει να μείνει στην ιστορία ως άσπλαχνη μητέρα. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
O Φρέμλιν ήταν ο μόνος που «την έκανε να νιώθει ασφάλεια».

Συγγραφείς που δήλωναν επηρεασμένοι από το έργο της πλέον την αμφισβητούν, το Πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο έκανε ανενεργή την έδρα δημιουργικής γραφής που φέρει το όνομά της, ορυμαγδός αρνητικών σχολίων στο διαδίκτυο ακυρώνει τη φήμη της. Οι πιο ψύχραιμοι ξαναδιαβάζουν τις ιστορίες της με άλλο μάτι. Η Μονρό μεγάλωσε υπό συνθήκες ακραίας φτώχειας, με βάναυσους γονείς. Η ταξική υπεροχή του Τζέιμς Μονρό τής υπενθύμιζε ανέκαθεν την κοινωνική και συναισθηματική της αναπηρία. Ο Φρέμλιν, από τον οποίο ήταν εξαρτημένη λόγω πλήθους πρακτικών καθημερινών προβλημάτων τα οποία ήταν ανίκανη να αντιμετωπίσει μόνη, ήταν ο μόνος που την έκανε να νιώθει ασφάλεια. Ίσως εκεί να βρίσκεται και η απάντηση στο γιατί στάθηκε αδύνατο να αποδράσει από αυτόν. 

Με στοιχεία από New York Times



 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεξουαλικοποίηση παιδιών

Οπτική Γωνία / Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ηοw much is too much?

Οπτική Γωνία / Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το κρασί, το λάδι και ένας υπουργός του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ειδήσεις που περνούν στα ψιλά και είναι πιο σημαντικές από το μαλλί ενός υπουργού

Η σύγχρονη ακροδεξιά από τη μία κλείνει το μάτι στην πιο παραδοσιακή, αδιάφορη για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, κουλτούρα, ενώ από την άλλη, ορισμένοι εκπρόσωποί της, όπως ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, δείχνουν ευαισθησία απέναντι στους κινδύνους του τεχνολογικού καπιταλισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ