Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στην γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στη γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γαΐτης και η Σίμωσι ξανασυναντιούνται στην γκαλερί Σκουφά

0

Η γκαλερί Σκουφά είναι γεμάτη κόσμο που έχει φτάσει για να δει τα έργα του Γιάννη Γαΐτη και της Γαβριέλλας Σίμωσι. Πρόκειται για μια επιλογή έργων του ιστορικού καλλιτέχνη από το ατελιέ του που εκτίθενται δημόσια πρώτη φορά.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται πρώιμα έργα της περιόδου 1947/48, όπως μια συλλογή από σχέδια σε χαρτί. Επίσης παρουσιάζονται λάδια σε μουσαμά, καθώς και κατασκευές, λάβαρα, παιχνίδια και κεραμικές προτομές, ενώ την έκθεση συμπληρώνει μια σειρά από έργα της γλύπτριας και συζύγου του Γαΐτη, Γαβριέλλας Σίμωσι.

Τα «ανθρωπάκια» του Γιάννη Γαΐτη εξακολουθούν μέχρι σήμερα να είναι δημοφιλή, οικεία και αναγνωρίσιμα, σφραγίδα ενός καλλιτέχνη που συνέλαβε την ιδέα τους από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν άρχισε να τα διαμορφώνει, σχηματοποιώντας και τυποποιώντας τα στη συνέχεια ως ένα μέσο ειρωνείας και κοινωνικής κριτικής. Το εικαστικό μοτίβο του, επίκαιρο και σήμερα, μιλά για τη σχέση μας με τη μοναξιά και το πλήθος και τους πανομοιότυπους ανθρώπους μιας κοινωνίας αγωνιώδους και αδιέξοδης.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά».

Συναντώ την αρχιτέκτονα μουσειολόγο Λορέττα Γαΐτη μπροστά σε μια σειρά κολάζ της μητέρας της, Γαβριέλλας Σίμωσι, με αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις. Αυτή είναι η πρώτη έκθεση που διοργανώνεται μετά τα εγκαίνια του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο το καλοκαίρι του 2024.

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά», μου λέει μιλώντας για την έκθεση αυτή, που γίνεται με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο και τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατο του Γιάννη Γαΐτη.

Μου αφηγείται την ιστορία του μουσείου των γονιών της στην Ίο, ένα κυκλαδονήσι στο οποίο ο πατέρας της έφτασε με τον Ζαν Μαρί Ντρο, που υπήρξε ένας πολύ αγαπητός διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα. Εκεί αποκλείστηκαν από τα μποφόρ και έμειναν δεκαπέντε μέρες, ερωτεύτηκαν το νησί, ο Ντρο αγόρασε ένα οικόπεδο και ο Γαΐτης του έχτισε ένα μαγικό σπίτι. Δέκα χρόνια αργότερα, έχτισε και το δικό του σπίτι. Το έζησε και το έχτισε σαν γλυπτό, προσθέτοντας κάθε χρόνο κάτι, περισσότερο σαν ένα έργο γλυπτικής παρά ως καθαρή αρχιτεκτονική.

«Σκέφτηκα ότι η Ίος ήταν ιδανικός τόπος για να χτιστεί ένα μουσείο των γονιών μου» λέει η κ. Γαΐτη. «Ήταν μια επιλογή πίστης προς αυτούς και έτσι πριν από δεκαετίες άρχισε η περιπέτεια αυτή. Ήθελα να δείξω και να τιμήσω το καλλιτεχνικό τους έργο και δεν ήταν λίγες οι φορές που τα πράγματα δεν προχωρούσαν. Είχα κάνει τα σχέδια, τα οποία πρόλαβε και είδε και η μητέρα μου πριν πεθάνει το 1999.

Το έργο τελικά το σήκωσε και το πήρε στην πλάτη του ο τωρινός δήμαρχος, έδειξε ενδιαφέρον, και έτσι σήμερα μπορούμε και έχουμε το μουσείο. Έδωσα μια συλλογή έργων του πατέρα μου, σαν αναδρομική, που φιλοξενούνται σε έναν χώρο 1.600 τετραγωνικών μέτρων. Και έργα της μητέρας μου, που στεγάζονται και αυτά στο δεύτερο κτίριο, σε ένα μέρος που αγναντεύει όλο το Αιγαίο, σε μια εκπληκτική τοποθεσία. Έκανα το μουσείο με μεγάλη αγάπη για τους γονείς μου».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι.

Η έκθεση των δυο καλλιτεχνών στην Ίο εκτυλίσσεται σε δυο βασικά κτίρια. Στο «Κτίριο Γαΐτη» όπου παρουσιάζονται έργα από την παλαιότερη περίοδο δημιουργίας του ζωγράφου, καθώς και πίνακες, εγκαταστάσεις και κατασκευές γύρω από τα εμβληματικά «ανθρωπάκια» τα οποία βρίσκονται παντού στον χώρο. Στο «Κτίριο Σίμωσι» φιλοξενούνται τα γλυπτά της εικαστικού, με κυρίαρχο το λευκό χρώμα, καθώς και κολάζ με έντονα υπερρεαλιστικά στοιχεία.

«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά. Για τον Γιάννη Γαΐτη, ήθελα να παρουσιάσω όχι μόνο τα ανθρωπάκια του, που είναι γνωστά και αγαπητά, αλλά και όλο το υφαντό του, όλη του την πορεία. Θα ήθελα το κοινό να καταλάβει όλο τον τον πλούτο του έργου του.

Έτσι, έβαλα έργα πιο παλιά και έργα που δεν έχουν βγει από το εργαστήριό του και αντί να βάλω κλασικά ανθρωπάκια από την τελευταία δεκαετία της ζωής του, έβαλα και κλασικά, παλιότερα ανθρωπάκια από περασμένες δεκαετίες που έφτιαχνε με τα χέρια, πριν το κομμάτι αυτό του έργου του γίνει πιο στυλιζαρισμένο.

Επίσης ο επισκέπτης θα δει κεραμικά που έκανε πριν πεθάνει, παιχνίδια, και δίπλα στα έργα του μια συλλογή από φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι, πρωτότυπα, για να γνωρίσει κάποιος αυτή την πτυχή του έργου της και να την αγαπήσει, όπως και κάποια γλυπτά που δεν πωλούνται, αλλά υπάρχουν στον χώρο για να έχει κάποιος μια ευρύτερη αντίληψη της δουλειάς της».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) είναι από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες και πρωτοπόρους του μεταπολεμικού μοντερνισμού. Υποστηρικτής των νέων ευρωπαϊκών ρευμάτων της εποχής, με το προσωπικό του καλλιτεχνικό ιδίωμα έχει στιγματίσει την ελληνική τέχνη. Κύριο γνώρισμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελούν τα «ανθρωπάκια» του, που μέχρι και σήμερα είναι σύμβολο της μαζικοποίησης του ανθρώπου, θέτοντας κύρια ερωτήματα για τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Στην έκθεση μπορεί κανείς να περιπλανηθεί στον κόσμο του και να έρθει σε επαφή με έργα που παρουσιάζονται πρώτη φορά.

Η Γαβριέλλα Σίμωσι (1926-1999) υπήρξε σημαντική γλύπτρια της εποχής, η οποία ενστερνίστηκε τις σύγχρονες τάσεις. Γνωρίστηκαν με τον Γιάννη Γαΐτη το 1945 στη Σχολή Καλών Τεχνών και έπειτα ακολούθησαν κοινή πορεία στο Παρίσι. Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις, καθώς και γλυπτά στα οποία κυριαρχούν οι συμβολισμοί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ