«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Firas Thabet, Gaznica, 2025. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale
0


ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ
να δημιουργούν, ακόμη και υπό τις πιο ακραίες και απάνθρωπες συνθήκες. Αυτή η αλήθεια είναι μέρος του μηνύματος και της δύναμης της Μπιενάλε της Γάζας, η οποία αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται για να εκθέσει τα έργα δεκάδων Παλαιστινίων σε όλο τον κόσμο – συμπεριλαμβανομένης της Νέας Υόρκης, όπου η μη κερδοσκοπική οργάνωση Recess θα φιλοξενήσει μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου στο Μπρούκλιν έργα από 25 από τους καλλιτέχνες αυτούς. Μέρος της ιδέας της Μπιενάλε της Γάζας είναι η έννοια του εκτοπισμού – λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου, δεν είναι φυσικά δυνατόν να φιλοξενηθεί η Μπιενάλε στη Γάζα, ούτε είναι δυνατόν να μεταφερθούν τα έργα τέχνης σε μέρη σε όλο τον κόσμο για να εκτεθούν. Έτσι, οι διοργανωτές έπρεπε να βρουν τρόπους να παρουσιάσουν τα έργα σε «εκτοπισμένες» μορφές.

«Όλα έχουν χαθεί. Όμως αυτοί οι καλλιτέχνες βρήκαν τη δύναμη να ξεκινήσουν από το μηδέν και μάλιστα εν μέσω μιας αδιανόητης φρίκης». Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες περιγράφουν τη δουλειά τους ως έναν τρόπο να επιβιώσουν από το αδιανόητο.

Όπως δηλώνουν οι διοργανωτές της έκθεσης, οι οποίοι λειτουργούν συλλογικά υπό την ονομασία Forbidden Museum («Απαγορευμένο Μουσείο»), η Μπιενάλε της Γάζας ανακαλύπτει εκ νέου την έννοια της εικαστικής μπιενάλε, ώστε να την «τοποθετεί» στη μαρτυρική Γάζα: «Σε μια Μπιενάλε, όλοι συγκεντρώνονται σε ένα μέρος για να βιώσουν τον κόσμο, αλλά εδώ είναι ο κόσμος αυτός που βιώνει ένα μέρος, τη Γάζα». Έργα από τη Μπιενάλε της Γάζας έχουν εκτεθεί σε μέρη όπως το Εδιμβούργο, η Βαλένθια, το Λονδίνο και η Πάντοβα, ενώ υπάρχουν σχέδια για επερχόμενες εκθέσεις στην Κωνσταντινούπολη, την Αθήνα, το Σεράγεβο, το Βερολίνο και το Τορόντο, μεταξύ άλλων.

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ashraf Sahweil, Ίχνη Αναμονής (Κλαδί), 2025. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale

Πολλοί από τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη Μπιενάλε έχουν υποστεί καταστροφικές απώλειες – σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης, περίπου τα τρία τέταρτα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν έχουν δει όλα τα προηγούμενα έργα τους να καταστρέφονται και έχουν αναγκαστεί να ξεκινήσουν από την αρχή κατά τη διάρκεια του πολέμου. «Έχουμε να κάνουμε με καλλιτέχνες που έχουν χάσει το σύνολο του έργου της ζωής τους», λένε οι επιμελητές της έκθεσης. «Όλα έχουν χαθεί. Όμως αυτοί οι καλλιτέχνες βρήκαν τη δύναμη να ξεκινήσουν από το μηδέν και μάλιστα εν μέσω μιας αδιανόητης φρίκης». Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες περιγράφουν τη δουλειά τους ως έναν τρόπο να επιβιώσουν από το αδιανόητο. Τα έργα τους ασχολούνται σε μεγάλο βαθμό με την καθημερινή πραγματικότητα της ζωής σε μια βίαιη εμπόλεμη ζώνη, όπου οι απώλειες αμάχων εκτιμάται ότι φτάνουν το 83% του συνολικού αριθμού των θανάτων.

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Murad Al-Assar, Ο θόρυβος του θανάτου, 2025. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale

«Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό για την ιστορία της τέχνης», τονίζουν οι οργανωτές της έκθεσης, «το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι στη Γάζα που δημιουργούν τέχνη σήμερα, ότι ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον και μοιράζονται το έργο τους, ότι ενδιαφέρονται να γίνουν γνωστοί και ότι οι εκθέσεις τους θα μπορούσαν με κάποιο τρόπο να βοηθήσουν στον τερματισμό της κόλασης που εκτυλίσσεται στην πατρίδα τους».

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Maysa Yousef, Τέντα στον Δρόμο, 2024. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale

Με στοιχεία από The Guardian

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ