«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Firas Thabet, Gaznica, 2025. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale
0


ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ
να δημιουργούν, ακόμη και υπό τις πιο ακραίες και απάνθρωπες συνθήκες. Αυτή η αλήθεια είναι μέρος του μηνύματος και της δύναμης της Μπιενάλε της Γάζας, η οποία αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται για να εκθέσει τα έργα δεκάδων Παλαιστινίων σε όλο τον κόσμο – συμπεριλαμβανομένης της Νέας Υόρκης, όπου η μη κερδοσκοπική οργάνωση Recess θα φιλοξενήσει μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου στο Μπρούκλιν έργα από 25 από τους καλλιτέχνες αυτούς. Μέρος της ιδέας της Μπιενάλε της Γάζας είναι η έννοια του εκτοπισμού – λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου, δεν είναι φυσικά δυνατόν να φιλοξενηθεί η Μπιενάλε στη Γάζα, ούτε είναι δυνατόν να μεταφερθούν τα έργα τέχνης σε μέρη σε όλο τον κόσμο για να εκτεθούν. Έτσι, οι διοργανωτές έπρεπε να βρουν τρόπους να παρουσιάσουν τα έργα σε «εκτοπισμένες» μορφές.

«Όλα έχουν χαθεί. Όμως αυτοί οι καλλιτέχνες βρήκαν τη δύναμη να ξεκινήσουν από το μηδέν και μάλιστα εν μέσω μιας αδιανόητης φρίκης». Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες περιγράφουν τη δουλειά τους ως έναν τρόπο να επιβιώσουν από το αδιανόητο.

Όπως δηλώνουν οι διοργανωτές της έκθεσης, οι οποίοι λειτουργούν συλλογικά υπό την ονομασία Forbidden Museum («Απαγορευμένο Μουσείο»), η Μπιενάλε της Γάζας ανακαλύπτει εκ νέου την έννοια της εικαστικής μπιενάλε, ώστε να την «τοποθετεί» στη μαρτυρική Γάζα: «Σε μια Μπιενάλε, όλοι συγκεντρώνονται σε ένα μέρος για να βιώσουν τον κόσμο, αλλά εδώ είναι ο κόσμος αυτός που βιώνει ένα μέρος, τη Γάζα». Έργα από τη Μπιενάλε της Γάζας έχουν εκτεθεί σε μέρη όπως το Εδιμβούργο, η Βαλένθια, το Λονδίνο και η Πάντοβα, ενώ υπάρχουν σχέδια για επερχόμενες εκθέσεις στην Κωνσταντινούπολη, την Αθήνα, το Σεράγεβο, το Βερολίνο και το Τορόντο, μεταξύ άλλων.

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ashraf Sahweil, Ίχνη Αναμονής (Κλαδί), 2025. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale

Πολλοί από τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη Μπιενάλε έχουν υποστεί καταστροφικές απώλειες – σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης, περίπου τα τρία τέταρτα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν έχουν δει όλα τα προηγούμενα έργα τους να καταστρέφονται και έχουν αναγκαστεί να ξεκινήσουν από την αρχή κατά τη διάρκεια του πολέμου. «Έχουμε να κάνουμε με καλλιτέχνες που έχουν χάσει το σύνολο του έργου της ζωής τους», λένε οι επιμελητές της έκθεσης. «Όλα έχουν χαθεί. Όμως αυτοί οι καλλιτέχνες βρήκαν τη δύναμη να ξεκινήσουν από το μηδέν και μάλιστα εν μέσω μιας αδιανόητης φρίκης». Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες περιγράφουν τη δουλειά τους ως έναν τρόπο να επιβιώσουν από το αδιανόητο. Τα έργα τους ασχολούνται σε μεγάλο βαθμό με την καθημερινή πραγματικότητα της ζωής σε μια βίαιη εμπόλεμη ζώνη, όπου οι απώλειες αμάχων εκτιμάται ότι φτάνουν το 83% του συνολικού αριθμού των θανάτων.

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Murad Al-Assar, Ο θόρυβος του θανάτου, 2025. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale

«Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό για την ιστορία της τέχνης», τονίζουν οι οργανωτές της έκθεσης, «το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι στη Γάζα που δημιουργούν τέχνη σήμερα, ότι ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον και μοιράζονται το έργο τους, ότι ενδιαφέρονται να γίνουν γνωστοί και ότι οι εκθέσεις τους θα μπορούσαν με κάποιο τρόπο να βοηθήσουν στον τερματισμό της κόλασης που εκτυλίσσεται στην πατρίδα τους».

«Η τέχνη ως επιβίωση»: Η Μπιενάλε της Γάζας προσγειώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Maysa Yousef, Τέντα στον Δρόμο, 2024. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gaza Biennale

Με στοιχεία από The Guardian

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ