Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος

Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος Facebook Twitter
Έκπτωτοι στον παράδεισο: Η Ντόρι Κέρβιν και ο Φρίντριχ Ρίτερ στο νησάκι Φλορεάνα το 1932.
0

ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΣΑΝ ΙΔΕΑ ΓΙΑ τηλεοπτικό ριάλιτι. Βρείτε μερικά εκκεντρικά άτομα και βάλτε τα να ζήσουν μαζί σ’ ένα απομακρυσμένο τροπικό νησί. Στη συνέχεια, προχωρήστε ένα βήμα παραπέρα και δώστε σ’ αυτούς τους ανθρώπους όπλα. Το σλόγκαν θα μπορούσε να είναι το εξής: Μέχρι πού θα φτάνατε για να κρατήσετε τον παράδεισό σας;

Η Φλορεάνα είναι ένα νησί στο αρχιπέλαγος των Γκαλαπάγκος, στα ανοικτά των ακτών του Ισημερινού. Σήμερα υπάρχει μια μικρή κοινότητα κατοίκων εκεί, αλλά τη δεκαετία του 1920 ήταν εντελώς ακατοίκητο με εξαίρεση τους πειρατές που κατασκήνωναν περιστασιακά εκεί, και τους ψαράδες που πηγαινοέρχονταν.

Κάποιοι Νορβηγοί έφτασαν στο σημείο να χτίσουν ένα σπίτι στο νησί αλλά έφυγαν γρήγορα, αφήνοντας πίσω όλα τους τα βιβλία τους και ένα ράφι με καραμπίνες και καμάκια. Κανείς όμως δεν ήθελε να μείνει μόνιμα.

Έτσι, όταν έφτασαν εκεί ο Φρίντριχ Ρίτερ και η Ντόρι Κέρβιν το 1929, είχαν όλο το νησί δικό τους. Ο Ρίτερ ήταν ένας Γερμανός γιατρός, οπαδός της ζωής στη φύση, η Κέρβιν ήταν η πολύ νεότερη ερωμένη του. Αμέσως έχτισαν έναν μικρό καταυλισμό οι δυο τους, τον οποίο ονόμασαν «Φρίντο», από τη σύμπτυξη των μικρών τους ονομάτων.

Οι κάτοικοι του νησιού είχαν φτάσει στη Φλορεάνα μέσω ενός παράξενου συνδυασμού αποικιοκρατικής τόλμης, ιδεαλισμού και αυταπάτης, αλλά σύντομα συνειδητοποίησαν ότι τα διαφορετικά τους οράματα για τη ζωή σε αυτόν τον μικρό βράχο του Ειρηνικού δεν μπορούσαν να συνυπάρξουν.

Ο Ρίτερ ήταν πραγματιστής, αποφασιστικός, αλλά και λίγο ακραίος. Στο νέο βιβλίο Eden Undone [«Η πτώση της Εδέμ»], ένα χρονικό εκείνου του περίεργου «αποικισμού» της Φλορεάνα στον μεσοπόλεμο, η συγγραφέας Άμποτ Κάλερ μας δίνει μια αίσθηση της ιδιοσυγκρασίας του:

Απολύτως αποφασισμένος να παραμείνει στη Φλορεάνα για το υπόλοιπο της ζωής του και γνωρίζοντας τα δυσεπίλυτα οδοντιατρικά προβλήματα που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει, ο Φρίντριχ έλαβε ένα σημαντικό προληπτικό μέτρο: έβγαλε όλα τα δόντια του και τα αντικατέστησε με μια σειρά από ατσάλινες οδοντοστοιχίες.

Eden Undone
Το Eden Undone της Άμποτ Κάλερ

Αμέσως σχεδόν μετά την άφιξή τους, το ζεύγος αντιμετώπισε έναν απρόβλεπτο κίνδυνο: τα niguas, τους βαμπιρικούς ψύλλους της άμμου που σκάβουν κάτω από το δέρμα για να γεννήσουν αυγά. Σύντομα βρέθηκαν στα πόδια της Ντόρι. «Χρησιμοποιώντας τα ιατρικά του εργαλεία», γράφει στο βιβλίο του η Κάλερ, «ο Φρίντριχ έκανε μια αυτοσχέδια επέμβαση, τρυπώντας το δέρμα της για να αφαιρέσει τριάντα δύο από τα έντομα. Σε όλη της τη ζωή, η Ντόρι δεν είχε νιώσει ποτέ τόσο βασανιστικό πόνο».

Σ’ αυτό το σημείο, κάποιοι άλλοι ίσως είχαν ήδη εγκαταλείψει. Αλλά το ζευγάρι είχε ζήσει τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο και την αστάθεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, συνεπώς η ιδέα της φυγής από αυτό το χάος πρέπει να είχε κάποια γοητεία. Ο Ρίτερ και η Κέρβιν άρχισαν να δημιουργούν την ουτοπία τους στο Φρίντο, χτίζοντας μια καλύβα με τσίγκινη στέγη και φυτεύοντας σπόρους.

Προς μεγάλη τους ενόχλησή όμως, δεν είχαν για πολύ καιρό το νησί δικό τους. Το 1932 έφτασε μια άλλη οικογένεια από την πατρίδα: Ο Χάιντς Βίτμερ και η Μάργκρετ Βάλντμπρολ μαζί με τον έφηβο γιο του Χάιντς, τον Χάρι. Ο Ρίτερ και η Κέρβον δεν κατείχαν κανέναν τίτλο ιδιοκτησίας του νησιού, ούτε κάποιο αποκλειστικό δικαίωμα στη γη του, η άφιξη αυτή όμως έφερε μια μεγάλη αναστάτωση στον μικρό τους κόσμο.

Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος Facebook Twitter
Η οικογένεια Βίτμερ.

Ο πληθυσμός του νησιού ήταν πλέον πέντε άτομα, και παρόλο που δεν δέθηκαν μεταξύ τους, οι δύο οικογένειες κατάφεραν να συνυπάρξουν, έστω και δύσκολα. Τότε, σε μια αλλαγή της πλοκής που συμβαίνει σε τηλεοπτικές εκπομπές όταν πέφτουν τα νούμερα τηλεθέασης, εμφανίστηκε ένας νέος, συναρπαστικός χαρακτήρας: μια «βαρόνη», η οποία συνοδευόταν από δύο άνδρες, συνθέτοντας ένα τεταμένο ménage à trois.

Ανεξάρτητα από το αν είχε πράγματι τίτλο ευγενείας, η Αντόνια Βάγκνερ φον Βέρμπορν Μποσκέτ σίγουρα πίστευε ότι η Φλορεάνα της ανήκε δικαιωματικά. Ενώ αφηγούνταν διαρκώς λαμπερές ιστορίες από τη ζωή της στο Παρίσι, το σχέδιό της ήταν να δημιουργήσει ένα πολυτελές ξενοδοχείο στο νησί για να προσελκύσει τους πλούσιους και διάσημους. Κυκλοφορούσε στο νησί με μεταξωτό πενιουάρ και κρατούσε ένα περίστροφο με μαργαριταρένια λαβή. Συγχρόνως έσπερνε τη διχόνοια ανάμεσα στη μικρή ομάδα λέγοντας ψέματα, κλέβοντας και αποπλανώντας (ενδεχομένως) τον Φρίντριχ και τον Χάιντς.

Για «ερημίτες» πάντως, οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού φαίνεται να είχαν πολλούς επισκέπτες καθώς η επιλογή τους είχε προσελκύσει τη διεθνή περιέργεια. Οι παρέες των γιοτ που ταξίδευαν στον Ειρηνικό περνούσαν πλέον από τη Φλορεάνα για να συναντήσουν τον «Αδάμ και την Εύα» (ο Ρίτερ και η Κέρβιν περνούσαν μεγάλο μέρος του χρόνου γυμνοί και ζητούσαν από τους επισκέπτες να τους ειδοποιούν ώστε να φροντίζουν να είναι ντυμένοι). Ο Ρίτερ ξεκίνησε αλληλογραφία με κάποιους τακτικούς επισκέπτες ζητώντας τους προμήθειες κι εκείνοι του έφερναν ό,τι ζητούσε, από βερνίκι πατώματος και φάρμακα μέχρι οδοντόκρεμα αλλά και μια καραμπίνα.

Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος Facebook Twitter
Η Αντόνια Βάγκνερ φον Βέρμπορν Μποσκέτ με τους εραστές της στο νησί Φλορεάνα.

Οι κάτοικοι του νησιού γύριζαν «σπιτικές» ταινίες, και το 1934 στήθηκε από τους επισκέπτες και μια θεατρική παράσταση με τίτλο «Η αυτοκράτειρα της Φλορεάνα», στο οποίο η βαρόνη διώχνει ένα ζευγάρι νεόνυμφων από το νησί «της».

Όσο κι αν ο Ρίτερ ήθελε να «δραπετεύσει» από τη σύγχρονη κοινωνία, ήταν ευτυχής να επιδεικνύει στους επισκέπτες τη νησιωτική του ζωή. Είχε μάλιστα δημοσιεύσει μια σειρά άρθρων στο περιοδικό Atlantic το 1931 περιγράφοντας τη ζωή στη Φλορεάνα.

«Ήθελα να φύγω από τα πεπατημένα ανθρώπινα μονοπάτια», έγραφε, «να αφήσω στην άκρη όλα τα άχρηστα παρελκόμενα του πολιτισμού αναζητώντας μια μοναξιά όπου θα μπορούσα επιτέλους να ζήσω εξ ολοκλήρου και ολοκληρωτικά σε περισυλλογή και κοινωνία με τη φύση». Δεν αναφερόταν στην εξάρτησή του από τις προμήθειες που έφερνε από τον «πολιτισμό» ή το γεγονός ότι η ενατένιση της φύσης περιλάμβανε τον τακτικό ξυλοδαρμό της Κέρβιν.

Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος Facebook Twitter
Η Αντόνια Βάγκνερ φον Βέρμπορν Μποσκέτ στη Φλορεάνα.

Παράδεισος δεν ήταν πάντως. Η Μάργκρετ αναγκάστηκε να γεννήσει σε μια σπηλιά ενώ στο στρατόπεδο της βαρόνης σημειώνονταν κρούσματα βίας και ζηλοτυπίας, και ένας από τους εραστές της προσβλήθηκε από φυματίωση. Υπήρχαν διαμάχες σχετικά με την κατανομή των προμηθειών και την πρόσβαση στο νερό.

Οι κάτοικοι του νησιού είχαν φτάσει στη Φλορεάνα μέσω ενός παράξενου συνδυασμού αποικιοκρατικής τόλμης, ιδεαλισμού και αυταπάτης, αλλά σύντομα συνειδητοποίησαν ότι τα διαφορετικά τους οράματα για τη ζωή σε αυτόν τον μικρό βράχο του Ειρηνικού δεν μπορούσαν να συνυπάρξουν. Έκαναν έκκληση για υποστήριξη από εξωτερικές πηγές (στέλνοντας επιστολές σε φίλους και γνωστούς) καθώς και από τις τοπικές αρχές του Ισημερινού. Τον Μάρτιο του 1934 οι εντάσεις έφτασαν σε σημείο βρασμού. Κάποιος ισχυρίστηκε αργότερα ότι άκουσε έναν πυροβολισμό και μια κραυγή.

Το τι ακριβώς συνέβη στη συνέχεια παραμένει μυστήριο, αλλά το μόνο βέβαιο είναι ότι στο νησί σημειώθηκε μείωση του πληθυσμού. Η βαρόνη και ένας από τους εραστές της εξαφανίστηκαν χωρίς κανένα ίχνος. Τον Νοέμβριο του 1934 δύο πτώματα βρέθηκαν στην παραλία ενός άλλου νησιού του αρχιπελάγους.

Η τραγωδία της Φλορεάνα έγινε τότε διεθνής είδηση, αλλά γρήγορα ξεχάστηκε – τα καμώματα κάποιων εκκεντρικών Γερμανών στον Ειρηνικό ωχριούσαν μπροστά σε όσα συνέβαιναν στη ναζιστική Γερμανία.

Σήμερα οι τουρίστες μπορούν να επισκεφθούν το νησί και να ακούσουν για το τι συνέβη εκεί στη δεκαετία του 1930. Υπάρχει μάλιστα κι ένα ξενοδοχείο, το οποίο διευθύνεται από τους απογόνους του Χάιντς και της Μάργκρετ Βίτμερ. Όπως και στα ριάλιτι, μερικές φορές οι νικητές είναι εκείνοι που δεν περιμένεις.

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ