«Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Δημοκρατία Facebook Twitter
0

Τον Ιούλιο του 1974, με την κατάρρευση της επτάχρονης δικτατορίας των συνταγματαρχών, που κυβέρνησαν τη χώρα από το 1967, η Ελλάδα μπαίνει στη Μεταπολίτευση, μια περίοδο πολιτικής σταθεροποίησης και εγκαθίδρυσης της δημοκρατίας.

Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Απρίλιο, στην Πορτογαλία η λεγόμενη «Επανάσταση των Γαρυφάλλων», το αναίμακτο πραξικόπημα από αριστερούς στρατιωτικούς, οδήγησε τη χώρα στη δημοκρατία μετά από τέσσερις και πλέον δεκαετίες δικτατορίας.

Την επόμενη χρονιά, ο θάνατος του Ισπανού δικτάτορα Φρανθίσκο Φράνκο, που κυβέρνησε τη χώρα του από το 1939, μετά τον ισπανικό εμφύλιο, βάζει τέλος στη δικτατορία, ενώ εγκαθιδρύεται η κοινοβουλευτική δημοκρατία και η συνταγματική μοναρχία.

Μισός αιώνας μάς χωρίζει από τα πολιτικά αυτά γεγονότα στη νότια Ευρώπη, που παραμένουν επίκαιρα σε εποχές εύθραυστων δημοκρατιών. Η έκθεση που διοργανώνεται στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσουαπό τις 11 Ιουλίου 2024 μέχρι και τις 2 Φεβρουαρίου 2025, ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της και αντιμετωπίζει σφαιρικά το βίωμα της μετάβασης από τη δικτατορία στη δημοκρατία στις τρεις αυτές χώρες.

Η έκθεση εστιάζει στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, στη μετάβαση από τα αυταρχικά καθεστώτα στα δημοκρατικά πολιτεύματα και στον ρόλο των καλλιτεχνών στη διεκδίκηση των πολιτικών ελευθεριών.

Με άξονα την τέχνη της αντίστασης και της διαμαρτυρίας στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, η έκθεση αντιμετωπίζει συγκριτικά για πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο την πολιτική λειτουργία της τέχνης στα δικτατορικά καθεστώτα και διερευνά την ποικιλομορφία των καλλιτεχνικών αναζητήσεων, τις συγκλίσεις και τις αποκλίσεις, τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία, καθώς και την ενεργή κληρονομιά τους.

Η έκθεση «Δημοκρατία» αποτελεί ένα συνολικό εγχείρημα στο οποίο συμμετέχουν πάνω από 55 καλλιτέχνες και ομάδες καλλιτεχνών, με 140 εικαστικά έργα, από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, αλλά και αφίσες, βιντεοπροβολές, περφόρμανς. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα, καθώς και ένα συνέδριο με θέμα τη δημοκρατία και τις εικαστικές τέχνες.

Εστιάζει στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, στη μετάβαση από τα αυταρχικά καθεστώτα στα δημοκρατικά πολιτεύματα και στον ρόλο των καλλιτεχνών στη διεκδίκηση των πολιτικών ελευθεριών. Η εκθεσιακή δραστηριότητα, η συγκρότηση καλλιτεχνικών ομάδων, ο κριτικός λόγος, ο ρόλος της αφηρημένης τέχνης, η ανάδειξη του κριτικού ρεαλισμού, η τέχνη της διαμαρτυρίας μέσω της αφίσας, της χαρακτικής και της περφόρμανς, η διεκδίκηση της ορατότητας του σώματος σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, καθώς και η συνολικότερη εμπλοκή της τέχνης στη δημόσια σφαίρα επισφραγίζουν το αίτημα του εκδημοκρατισμού και αποτελούν σημαντικά πεδία έρευνας και εικαστικής δραστηριότητας.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης (1923-1984), «Συνταγματάρχες», 1968, Λάδι σε καμβά. Συλλογή Πάνου Χρ. Μοσχανδρέου

«Από την άποψη του ιστορικού χρόνου που πραγματεύεται, η "Δημοκρατία" έρχεται σε συνέχεια και ολοκληρώνει την έκθεση που προηγήθηκε, την "Αστυγραφία". Εάν στην "Αστυγραφία" μάς ενδιέφερε η πολυπλοκότητα, η αντιφατικότητα, η ποικιλομορφία και η ιδιαίτερη υφή των αστικών μετασχηματισμών σε επίπεδο πληθυσμιακών μετακινήσεων, αστικοποίησης, ανοικοδόμησης, διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου και καθημερινής κουλτούρας, η "Δημοκρατία" επικεντρώνεται στην εικαστική μορφοποίηση της διεκδίκησης της ελευθερίας και των πολιτικών δικαιωμάτων κατά την εκρηκτική συνάντηση των αυταρχικών πρακτικών χειραγώγησης με τις πολιτικές της χειραφέτησης και των ταυτοτήτων.

Ενώ ο φακός εστιάζει στο πολιτικό, και από αυτή την άποψη το πανόραμα δίνει τη θέση του στην ερμηνεία της ουσιώδους δυναμικής που επιδιώκει να μετασχηματίσει ριζικά την κοινωνία, την ίδια στιγμή η κλίμακα της ανθρωπογεωγραφίας διευρύνεται ριζικά, εξαιτίας του γεγονότος ότι εξετάζουμε την ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία για πρώτη φορά ενταγμένη στον άξονα του ευρωπαϊκού Νότου.

Με οδηγό τις συνέχειες, τις ρωγμές και τις ανακατατάξεις στην πορεία προς τον εκδημοκρατισμό και στις τρεις χώρες, διερευνούμε την ιδιαίτερη υφή, το χρώμα, τους ήχους, τη σύνθεση και την απόκριση των καλλιτεχνών στον ριζικό μετασχηματισμό, την απελευθερωτική δύναμη που εκλύθηκε στο συλλογικό σώμα από τη διεκδίκηση των δημοκρατικών δικαιωμάτων, αλλά και την εικαστική διαχείριση του τραύματος των δικτατοριών», λέει η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα.

Από το βλέμμα του εχθρού στην αντίσταση και τη διέγερση

Μπαίνοντας στην έκθεση, στον πρώτο θεματικό άξονα με τίτλο «Αντιμετωπίζοντας τον εχθρό», σύμφωνα με τη σύλληψη της έκθεσης, ταυτοποιείται ο αντίπαλος στο πρόσωπο του δικτάτορα, του χαφιέ, του παρακρατικού. Oι επώνυμοι πρωταγωνιστές των αυταρχικών καθεστώτων, πολιτικοί, οικονομικοί και στρατιωτικοί παράγοντες, οι εκπρόσωποι κρατικών και παρακρατικών μηχανισμών παρακολούθησης, οι δυνάμεις της βίας και καταστολής, συναντούν τους τιμωρούς τους, με τους τυραννοκτόνους, τους επαναστατημένους ήρωες και τις οργισμένες μητέρες να ορίζουν την πολιτική ηθική της εναντίωσης και να κυοφορούν την εξέγερση.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Fernando Botero, «Franco», 1986. Λάδι σε μουσαμά, 226 x 168 cm Δωρεά του καλλιτέχνη, 2003. © Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Φωτ.: Joaquín Cortés / Román Lores

Από το κάδρο του μας ατενίζει στην είσοδο της έκθεσης ο παραμορφωμένος «Φράνκο» του Fernando Botero, ενώ στο κέντρο της ενότητας, απέναντι από την εγκατάσταση του Γιάννη Γαΐτη «Πέντε μ' έξι», στέκεται ακίνητος, καθιστός με μαύρα γυαλιά, ο «Θεατής των θεατών», ένα έργο της καλλιτεχνικής κολεκτίβας από τη Βαλένθια Equipo Crónica που στην έκθεση, με ένα άλλο έργο της, την «Υψηλή Κοινωνία», καυτηριάζει τις κοινωνικές ανισότητες στην Ισπανία της δεκαετίας του ’60.

Ο Γιώργος Ιωάννου μέσα από τις παράξενες πρωτοποριακές εικόνες του πλάθει τον «Καταδότη», δίπλα στις γκρίζες συναθροίσεις προσώπων του Δημήτρη Μυταρά, σε ένα έργο που τιτλοφορεί ειρωνικά «Σύνθεση με γυαλιά ηλίου», στα πορτρέτα των Ελλήνων δικτατόρων του Γιάννη Ψυχοπαίδη, τον Μπελογιάννη με το κόκκινο γαρύφαλλο και τη «διαδήλωση» του Δήμου Σκουλάκη, την pop διακωμώδηση της παρέλασης των στρατιωτικών του Alberto Solsona, με τίτλο «El arte de la Guerra», την αποδόμηση των συμβόλων στο έργο του Ακριθάκη.

«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Equipo Crónica (1964-1981), «Espectador de espectadores», 1972 [Θεατής θεατών]. Πολύχρωμος χαρτοπολτός [μία από εκατό φιγούρες που αναπαριστούν όργανα της μυστικής αστυνομίας που τοποθετήθηκαν μεταξύ του κοινού του Frontón Labrit στη διάρκεια των Συναντήσεων της Παμπλόνα] 132 × 44 × 75 εκ. . © Museo National Centro de Arte Reina Sofia DE02143 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιώργος Ιωάννου (1926–2017), «Ο καταδότης», 1974. Λάδι σε λινό, 70 x 100 εκ. Αρχείο-Συλλογή Γιώργου Ιωάννου. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου

Σε αυτή την ενότητα και σε όλη την έκθεση εκτίθενται κάποια από τα εμβληματικά έργα του Α. Τάσσου, στον οποίο αφιέρωσε η Εθνική Πινακοθήκη το 1975 μια έκθεση με εβδομήντα έργα. Η έκθεση ήταν η πρώτη ηχηρή μεταπολιτευτική πράξη της Εθνικής Πινακοθήκης και γνώρισε τεράστια ανταπόκριση.

Ο χαράκτης φιλοτέχνησε τα έργα κατά την περίοδο της επταετούς δικτατορίας των συνταγματαρχών και στις πολυπρόσωπες μετωπικές συνθέσεις με τους ανώνυμους και επώνυμους αγωνιστές για δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη αποδίδει με ρωμαλέα γραφή και επική διάθεση τον θρήνο, την εναντίωση, τον πόνο, την οργή, τη μαχητικότητα και την εξέγερση απέναντι στις σύγχρονες μορφές τυραννίας, αντλώντας αναφορές από την πολιτισμική μνήμη της θρησκευτικής τέχνης και της λαϊκής εικονογραφίας των ηρώων και των στρατιωτικών αγίων. 

Η σπαρακτική εγκατάσταση του Δημήτρη Αληθεινού «Συμβάν ΙΙ» πρωταγωνιστεί στην ενότητα «Αντίσταση». Τα πρόσωπα των Παπαδόπουλου - Παττακού στα σχεδιαστικά κολάζ του Αλέκου Λεβίδη, οι κλούβες και οι συλλήψεις σε φωτορεαλιστικές συνθέσεις από τον Δήμο Σκουλάκη, τα χαρακτικά της Βάσως Κατράκη και οι αφίσες του ΠΑΜ και του αντιδικτατορικού αγώνα του Γιάννη Χαΐνη, τα γυψωμένα γαρύφαλλα του Βλάση Κανιάρη, οι ιστορικές περφόρμανς της Μαρίας Καραβέλα, η στρατευμένη τέχνη ενός Έλληνα που έζησε και εργάστηκε στη Μαδρίτη, του Δημήτρη Περδικίδη, είναι έργα που είτε με σαφήνεια είτε με υπαινιγμούς εμφανίζουν το σώμα που υπόκειται σε βία, ανθίσταται και συγκρούεται και γίνεται η κεντρική οθόνη αναπαράστασης της ιστορικής εμπειρίας της δικτατορίας. Μια ολόκληρη εποχή στην ελληνική τέχνη με την υλικότητα της χειρονομίας διαμορφώνει την υφή της σύγχρονης πολιτικής τέχνης.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Δημήτρης Περδικίδης, «Άπειρο», Μαδρίτη, 1969. Μεικτή τεχνική σε ξύλο, 79 × 92 εκ. Δωρεά των κληρονόμων του καλλιτέχνη. © Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης

Την αντίσταση ακολουθεί η «Εξέγερση», που στην Ελλάδα συνδέεται κυρίως με αυτήν του Πολυτεχνείου. Οι εικαστικοί, με πλήθος και ποικιλία ερμηνειών, το επιβεβαιώνουν, όπως η πολυεπίπεδη αφηγηματική σύνθεση του Μάριου Βατζιά, οι στολές στρατιωτικών του Λεωνίδα Κανακάκη, το μνημειακό γλυπτό του Μανώλη Τζομπανάκη, ο «Αρχάγγελος» του Σικελιώτη, ενώ σε μια περιοχή της ενότητας παρουσιάζεται η ιστορική έκθεση «Alternativa Zero» που οργανώνει ο Ernesto de Sousa στην Πορτογαλία το 1977, με στόχο να προβάλει τον πλούτο των πειραματικών τάσεων της σύγχρονης πορτογαλικής τέχνης. Ο Κυριάκος Κατζουράκης κάνει μια αναφορά στον Τσε Γκεβάρα, με τρία έργα ο Πάρις Πρέκας στην Κύπρο, ενώ η Βάσω Κυριάκη στο «Βιετνάμ» και ο Τάσσος στην «Άντζελα Ντέιβις» συνδέουν τα διεθνή κινήματα και τις εξεγέρσεις με την ελληνική εμπειρία.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Βάσω Κυριάκη, «Βιετνάμ», 1968, κολάζ και ακρυλικά.
Δημοκρατία Facebook Twitter
Χρήστος Καπράλος, «Θέατρο – Βιετνάμ», 1968. Μπρούντζος, 159 x 52 x 37 εκ. Πρώην Ίδρυμα Χρήστου και Σούλης Καπράλου. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Θάλεια Κυμπάρη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), «Άντζελα Ντέιβις», 1972. Ξυλογραφία σε χαρτί, 95 x 53 εκ. Δωρεά Α. Τάσσου και Λουκίας Μαγγιώρου. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ. : Σταύρος Ψηρούκης

Στη «Διέγερση», την τελευταία ενότητα της έκθεσης, που κλείνει με τα έργα μιας δυναμικής και παραγνωρισμένης ζωγράφου, της Ρίκας Πανά, παρουσιάζεται το πρώτο κατασχεμένο και λογοκριμένο εξώφυλλο του περιοδικού «Αντί», φιλοτεχνημένο από την Ηρώ Κανακάκη και το έργο με πολλές αναγνώσεις της Νίκης Καναγκίνη «Η σιωπή δεν είναι χρυσός». Η γυναικεία δημιουργία πρωταγωνιστεί μέσα από τα αρχετυπικά μοτίβα γυναικείας ισχύος και καρτερικότητας της Βάσως Κατράκη. Στον απόηχο του θριάμβου των αισθήσεων, η διεκδικητική θηλυκότητα κάνει την εμφάνισή της ως ριζοσπαστική εικαστική πρακτική στο έργο της Λήδας Παπακωνσταντίνου, αλλά και στα έργα της Eulàlia Grau, που αποδομούν τον πατριαρχικό λόγο καταγγέλλοντας τα έμφυλα στερεότυπα, και της Πάουλα Ρέγκο, στα σουρεαλιστικά, ανήσυχα, παραμορφωμένα και κατακερματισμένα σώματα της οποίας διαβλέπουμε την κριτική προσέγγιση της δημιουργού στο κλίμα της καταστολής και των απαγορεύσεων μιας εξαντλητικά μακρόχρονης δικτατορίας.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Nikias Skapinakis (1931-2020), «Λουόμενες/Baigneuses», 1971, Λάδι σε μουσαμά. Ιδιωτική Συλλογή (Πορτογαλία). Φωτ.: José Pessoa / Museus e Monumentos de Portugal, E.P.E – Arquivo de Documentação Fotográfica

Καθώς το πένθος και το τραύμα αφήνονται πλέον ελεύθερα να εκφραστούν, η λύπη, η αγανάκτηση και η οργή δίνουν τη θέση τους στη χαρά και τη διέγερση για τις ελευθερίες που σταδιακά κατακτώνται. Η διεκδίκηση της ορατότητας συγκροτεί το κοινό υπόστρωμα του εκδημοκρατισμού της δημόσιας σφαίρας, όπως εκδηλώνεται συνολικά στην κουλτούρα της μεταπολιτευτικής έξαψης, με το σώμα –συλλογικό, ατομικό– να γιορτάζει τη συμμετοχή, την παρουσία, την ανάκτηση της χαμένης φωνής, να δεξιώνεται την απόλαυση, τη σεξουαλικότητα, τη χειραφέτηση και τον παλλόμενο αισθησιασμό της άνοιξης της δημοκρατίας. Αποκαλυπτικός στην έκθεση ο pop ρεαλισμός του Nikias Skapinakis, με τα σχηματοποιημένα γυναικεία σώματα να εκδηλώνουν απελευθερωμένα τον ερωτισμό και τη χειραφετημένη σεξουαλικότητα, απηχεί το εορταστικό πνεύμα της μετεπαναστατικής πορτογαλικής σκηνής χωρίς να αποκρύπτει και μια υφέρπουσα κοινωνική μελαγχολία. 

Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, «Οι Σωτήρες», 1972, σινική. Συλλογή καλλιτέχνη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Andreu Alfaro Hernández (1929-2012) / Ferrꞻn Calatayud (1940) / Equipo Crónica (1964-1981)/ Equipo Realidad / José Maria Gorrís (1937-1999) / Francesc Jarque (1940-2016) / Rafael Martí Quinto (1939) /Ana Peters (1932-2012) / Joan Antoni Toledo Mansanet (1940-1995) / Estampa Popular de Valencia (1964–1968). [Έτος 1968. Estampa popular de Valencia/Ημερολόγιο Estampa Popular 1968/Εξώφυλλο ημερολογίου έτους 1968. Estampa Popular de Valencia] Μεταξοτυπία, βιβλιοδεσία [ημερολόγιο κολλημένο σε χαρτόνι με acetate, εξώφυλλο, 12 σελίδες και οπισθόφυλλο με συντελεστές]
Δημοκρατία Facebook Twitter
Carlos Gentil-Homem and Ernesto de Sousa, Αρχειακό αντίγραφο από τη σειρά «The living theater», 1977, τύπωμα σε χαρτί 68,2 x 47 1 cm. Δωρεά της Isabel Alves/CEMES- Ernesto de Sousa Center for Multidisciplinary Studies © Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Photographic Archives CEMES - Ernesto de Sousa Center for Multidisciplinary Studies
Δημοκρατία Facebook Twitter
Κλεοπάτρα Δίγκα (1946), «Πολιτικοί», 1972. Ψηφιακό αντίγραφο σε καμβά, 55 x 75 εκ. Συλλογή Κλεοπάτρας Δίγκα. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου
Δημοκρατία Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, «Αναμονή Ι», 1971. Λιθογραφία σε χαρτί, 106 x 76 εκ. Δωρεά της καλλιτέχνιδας. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης
Δημοκρατία Facebook Twitter
Coco (Fernando) Bedoya (1952) / GAS-TAR (Grupo de Artistas Socialistas – Taller de Arte Revolucionario) (1980-1991) Nada con Pinochet!, 1984 [Καμία σχέση με τον Pinochet!] Μεταξοτυπία σε χαρτί εφημερίδας 82,3 × 58,6 εκ. © Museo National Centro de Arte Reina Sofia AD08497 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Δημήτρης Μυταράς (1934-2017), «Σύνθεση με γυαλιά ηλίου», 1970. Ακρυλικό σε καμβά, 140 x 180 εκ. Συλλογή Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου
Δημοκρατία Facebook Twitter
Manuel Calvo Abad (1934 – 2018) / Estampa Popular de Madrid (1959-1981) «La detención», 1962, [Η σύλληψη], Ξυλόγλυπτο σε χαρτί Somerset. © Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia Φωτ.: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Μάριος Βατζιάς, «Πολυτεχνείο», 1975. Βινυλικό σε μουσαμά, 194,6 x 194,8 εκ.. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης
Δημοκρατία Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης (1929-2020), Φόρος τιμής στη Βάσω Κατράκη ή Βάσω Κατράκη, 1969. Ακρυλικό σε μουσαμά, 112 x 112 εκ. με πλαίσιο: 114 x 114 εκ. Αρ. Έργου: ΔΚ 1605. Συλλογή οικογένειας του καλλιτέχνη. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου
Δημοκρατία Facebook Twitter
Alberto Solsona, «El arte de la Guerra», 1973 [H τέχνη του πολέμου]. Aκρυλικό σε μουσαμά, 115.8 x 89 x 1.6 cm. MACBA Collection. MACBA consortium. Gift of Fundación Almela-Solsona. © Fundación Almela-Solsona. Φωτ.: FotoGasull
Δημοκρατία Facebook Twitter
Francisco Álvarez (1936) / Estampa Popular de Madrid (1959–1981) Militares, π. 1962 [Φαντάροι] Λινόλεουμ σε χαρτί, 40,8 × 25,4 εκ. © Museo National Centro de Arte Reina Sofia AD05883 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, «Άγγελος πολεμιστής», 1976. Λινόλεουμ σε χαρτί, 105 x 70 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης
Δημοκρατία Facebook Twitter
Το 1ο τεύχος του περιοδικού «Αντί» (Περίοδος Α’) - Μάιος 1972, (εξώφυλλο), χαρτί, 28,4 x 21,1 εκ. Έργο-φωτογραφία εξωφύλλου: Ηρώ Κανακάκη Συλλογή Ελευθερίας Παπουτσάκη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Το 1ο τεύχος του περιοδικού «Αντί» (Περίοδος Α’) - Μάιος 1972, (οπισθόφυλλο), χαρτί, 28,4 x 21,1 εκ. Έργο-φωτογραφία εξωφύλλου: Ηρώ Κανακάκη Συλλογή Ελευθερίας Παπουτσάκη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Αλέξης Ακριθάκης, «La Grece originale», 1967, τέμπερα και μελάνι σε χαρτί. Συλλογή Ακριθάκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ηρώ Κανακάκη: Μια ζωγράφος που αξίζει να θυμηθούμε ξανά

Εικαστικά / Ηρώ Κανακάκη: Μια ζωγράφος που αξίζει να θυμηθούμε ξανά

Η αναδρομική έκθεση με τα έργα της Ηρώς Κανακάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη μάς συστήνει (ξανά) μια σημαντική εικαστικό και δασκάλα, μια πολύπλευρη προσωπικότητα με πληθωρικό έργο που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 52 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT