Ιστορίες τρόμου στο Κάμελοτ: Η τερατώδης κληρονομιά των Κένεντι

Ιστορίες τρόμου στο Κάμελοτ: Η τερατώδης κληρονομιά των Κένεντι Facebook Twitter
Η Τζάκι Κένεντι με τις κουνιάδες της Τζιν Κένεντι Σμιθ και Γιούνις Κένεντι Σράιβερ. Φωτ.: Dan Farrell/NY Daily News Archive via Getty Images/Ideal Image
0


ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ
του γεμάτου οργή βιβλίου της με τίτλο «Ask Not» (Μη ρωτάς), η συγγραφέας Μορίν Κάλαχαν δηλώνει ότι το περιεχόμενό του «δεν είναι ιδεολογικό ή μεροληπτικό». Φυσικά, με τον τρόπο του είναι και τα δύο, κάποιες φορές σε ακραίο βαθμό. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στο εξώφυλλό του, το οποίο, όπως και το ίδιο το βιβλίο, είναι ασπρόμαυρο με έντονες κόκκινες πινελιές. Στις σελίδες του κυριαρχούν κακοί άνδρες που αδικούν καλές γυναίκες: τις απατούν, τις εγκαταλείπουν, τις μολύνουν, τις κάνουν αλκοολικές, τις αφήνουν για πεθάνουν, τις βιάζουν, τις ακρωτηριάζουν, τις σκοτώνουν.

Το γεγονός ότι οι άνδρες σε αυτή την περίπτωση ανήκουν (κυρίως) στη δυναστεία των Κένεντι έχει σκοπό να μας σοκάρει, αλλά πόσο να σοκαριστεί κανείς πλέον μετά από ρεπορτάζ δεκαετιών που έχουν αφήσει πίσω τους έναν ζοφερό κατάλογο… Η Μαίρη Τζο Κοπέκνι, η 29χρονη γραμματέας του Τεντ Κένεντι που τον συνόδευε τον Ιούλιο του 1969 όταν το αυτοκίνητο που εκείνος οδηγούσε έπεσε από τη γέφυρα του Τσαπακουίντικ Άιλαντ στα παγωμένα νερά των ακτών της Μασαχουσέτης, ανασύρθηκε νεκρή αργότερα από το μισοβυθισμένο όχημα, ενώ ο Κένεντι δεν ανέφερε το γεγονός στην αστυνομία παρά την επομένη μέρα· η Πάμελα Κέλι το καλοκαίρι του 1973 εκσφενδονίστηκε από το τζιπ που οδηγούσε ο γιος του Ρόμπερτ Κένεντι, Ντέιβιντ, και έμεινε παράλυτη, ενώ σ' εκείνον επιβλήθηκε απλώς ένα πρόστιμο εκατό δολαρίων.

Η αυστηρά καθολική σύζυγος του Τζι Κένεντι δεν ανεχόταν το «μη αναπαραγωγικό» σεξ, οπότε, χωρίς να ζητήσει συγγνώμη ποτέ, είχε πολλές ερωμένες, μία από τις οποίες, η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, στα απομνημονεύματά της περιγράφει με ανατριχιαστικά γλαφυρό τρόπο τις περιπτώσεις που το σεξ μαζί του δεν είχε γίνει με τη συναίνεσή της.

Για να μην αναφέρουμε τις ίδιες τις γυναίκες της οικογένειας: η Τζόαν Κένεντι, σύζυγος του Τεντ, μπαινόβγαινε σε ιδρύματα αποτοξίνωσης κατόπιν συλλήψεων για οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών, η Μαίρη Ρίτσαρντσον Κένεντι, η δεύτερη σύζυγος του σημερινού υποψήφιου Προέδρου Ρόμπερτ Κένεντι τζούνιορ, κρεμάστηκε, η Ρόζμαρι Κένεντι, η αδερφή του Τζον, του Ρόμπερτ και του Τζον Κένεντι, το 1941, σε ηλικία 23 ετών, υπέστη εγκεκριμένη από την οικογένειά της λοβοτομή, επειδή ήταν «απείθαρχη και δύσκολη».  

Κάπως έτσι ξεδιπλώνεται στο βιβλίο το γαϊτανάκι του τρόμου που δικαιωματικά ξεκινά από τον πατριάρχη της οικογένειας, Τζο Κένεντι, αυτόν τον «οικονομικά και σεξουαλικά άπληστο άνδρα». Η αυστηρά καθολική σύζυγός του δεν ανεχόταν το «μη αναπαραγωγικό» σεξ, οπότε, χωρίς να ζητήσει ποτέ συγγνώμη, εκείνος είχε πολλές ερωμένες, μία από τις οποίες, η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, στα απομνημονεύματά της περιγράφει με ανατριχιαστικά γλαφυρό τρόπο τις περιπτώσεις που το σεξ μαζί του δεν είχε γίνει με τη συναίνεσή της.

Ask NotΗ συνήθεια του Τζο να αντιμετωπίζει τις γυναίκες, σύμφωνα με τα λόγια της Κάλαχαν, ως «εξαρτήματα και τσιφλίκια» μεταβιβάστηκε αναπόφευκτα στους γιους του. Ο Λευκός Οίκος του Τζον Κένεντι διέθετε αυτό που ένας βοηθός του είχε αποκαλέσει «ιμάντα μεταφοράς νεαρών γυναικών» που ανεβοκατέβαιναν τις σκάλες, «στάζοντας νερό και αφήνοντας τα μισοτελειωμένα ποτά τους στους πράκτορες της Μυστικής Υπηρεσίας καθώς έβγαιναν βιαστικά από την πίσω πόρτα, όταν ακουγόταν ότι η Πρώτη Κυρία είχε επιστρέψει απροειδοποίητα σπίτι». Σε μια ιδιαίτερα αποκρουστική φάση, όπως γράφει, ο Πρόεδρος είχε διατάξει τη 19χρονη ασκούμενη με την οποία έκανε σεξ να κάνει πεολειχία σε έναν από τους συνεργάτες του.

Ας σημειωθεί επίσης ότι δεν έχουν όλοι οι θύτες του βιβλίου το επώνυμο Κένεντι. (Ο Ωνάσης απάτησε την Τζάκι μόλις δύο εβδομάδες μετά τον γάμο τους και στη συνέχεια κανόνισε να τους φωτογραφίσουν οι παπαράτσι να κάνουν έρωτα σε μια παραλία). Ούτε όλοι οι θύτες είναι άνδρες. Η Ρόουζ Κένεντι, όπως αναγνωρίζει η Κάλαχαν, ήταν μια ψυχρή και τιμωρητική μητέρα που εγκατέλειπε τα παιδιά της για να πάει σε επιδείξεις μόδας στο Παρίσι, αποκλήρωσε την κόρη της Κικ επειδή παντρεύτηκε έναν προτεστάντη και τραμπούκιζε τις νύφες της όποτε θεωρούσε ότι βρίσκονταν «παρεκτρέπονταν». Το χειρότερο, όμως, ήταν η εγκατάλειψη της Ρόζμαρι σε μια δομή στο Ουισκόνσιν, γεγονός που καλυπτόταν με σιωπή για ένα τέταρτο του αιώνα. «Στην οικογένειά μας», είχε παραδεχτεί η ίδια η Ρόουζ, «αν δεν κάνεις τίποτα, μένεις υποχρεωτικά στη γωνία».

Τέλος, το βιβλίο προσφέρει και μια σημαντική ένδειξη για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης. Στην τελευταία παράγραφο, η Κάλαχαν μας υπενθυμίζει ότι η Τζάκι Κένεντι Ωνάση επέλεξε να ταφεί όχι στη Νέα Υόρκη, όπου είχε μια επιτυχημένη καριέρα και την πιο ικανοποιητική σχέση της ζωής της, αλλά στο Εθνικό Κοιμητήριο του Άρλινγκτον, μαζί με τον ερωτύλο πρώτο σύζυγό της και τα δυο νεκρά μωρά τους. Άραγε επέστρεφε στα μωρά; Στον JFK; Ή σε κάτι άλλο; Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν μπορεί να αναμετρηθεί με τέτοια ερωτήματα.

Με στοιχεία από The New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM