ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Το «Φαγητό» που τέρπει ηθοποιούς και κοινό

Το φαγητό Facebook Twitter
Ξεκινάει μια αντίστροφη μέτρηση σε σχέση με τους δύο άντρες και ξαφνικά αποκαλύπτεται αυτό που υποπτευόμασταν από την πρώτη στιγμή. Φωτ.: Γ. Στριφτάρης
0

Η ίδια η ποιήτρια Μαρία Λαϊνά, που έγραψε καμιά εικοσαριά χρόνια πριν το κείμενο, δεν είχε φανταστεί ποτέ ότι θα μπορούσε να γίνει θεατρική παράσταση, όπως έχει πει σε συνέντευξή της, αλλά κάμφθηκε από τον νεαρό ηθοποιό και σκηνοθέτη Δημήτρη Λιόλιο, ο οποίος αφέθηκε ολοκληρωτικά στη γοητεία του. Και μάλλον είχε δίκιο. Τόσο η σκηνοθετική του προσέγγιση όσο και η προσωπική του ερμηνεία κυοφορούνται από μια ψύχραιμη και εξημερωμένη εμμονή με το έργο, τις λέξεις, τα κρυμμένα του νοήματα. Αυτό καταλαβαίνει κανείς αν παρακολουθήσει την παράσταση «Το φαγητό» στο ΠΛΥΦΑ, έναν χώρο που τα τελευταία χρόνια φιλοξενεί νεανικές ομάδες. Ένας πρώην βιομηχανικός χώρος, μια παροπλισμένη κλωστοϋφαντουργία, η οποία με το που μπαίνεις σε υποβάλλει σε μια σχεδόν μυστηριακή διάθεση. Αυτό συνέβη και με την παράσταση του έργου της Λαϊνά.

Η σκηνή είναι σχεδόν γυμνή, με ελάχιστα έπιπλα να συνθέτουν το σκηνικό και τους φθαρμένους παλιούς τοίχους να σε στοιχειώνουν. Μια πολυθρόνα, δύο καρέκλες, ένας πάγκος που μοιάζει σαν να είναι καλυμμένος με πράσινη βλέννα (στην πορεία το κείμενο αναφέρεται στη σχέση του ανθρώπου με το πράσινο χρώμα) και σχηματίζει ένα «π», μόνο που η επιφάνειά του σπάει στα δύο και τα δύο τμήματα δεν συναντιούνται. Δύο νέοι άντρες, ο ένας ντυμένος με κοστούμι σε αποχρώσεις επίσης του πράσινου, χωρίς πουκάμισο αλλά με γιλέκο, και ο άλλος ντυμένος πιο καθημερινά, στις ίδιες αποχρώσεις. Η εμφάνισή τους δεν παραπέμπει σε κάποια ταυτότητα, δεν γνωρίζουμε τίποτα γι' αυτούς.

Η σύντομη ιστορία της σχέσης των ανθρώπων με το φαγητό μέσα από τον εκρηκτικό αυτό (διπλό) μονόλογο της σπουδαίας ποιήτριας αποκτά εντελώς άλλη διάσταση, την παρανοϊκή και εκρηκτική αντίδραση ενός αινιγματικού ανθρώπου που ίσως κάποτε αγάπησε ολοκληρωτικά.

Ο πρώτος (Σταύρος Λιλικάκης), με το κοστούμι, ξεκινάει να μιλάει με πάθος για κάτι που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν σου είχε περάσει από το μυαλό ότι συντρέχει λόγος να το αναλύσεις: το φαγητό, την τροφή, την ανάγκη μας να τρώμε, την τέχνη της βρώσης! Ξεδιπλώνει όλον τον κώδικα κοινωνικής συμπεριφοράς που διέπει τη σχέση μας με το φαγητό, τα συναισθήματά μας γύρω από αυτό, τη σχέση μας με τους άλλους, τη σχέση μας με το σώμα μας, τις ανθυγιεινές μας τακτικές, τις σκέψεις που γεννιούνται από την πεποίθηση ότι το φαγητό είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη. Αλλά μήπως δεν είναι; Μήπως μας επιβλήθηκε;

Το φαγητό Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Στριφτάρης

Ο άλλος (Δημήτρης Λιόλιος) βρίσκεται σε εντελώς διαφορετική συναισθηματική συνθήκη. Συνομιλεί –νοητά– με την αγάπη του και παρομοιάζει τον κορεσμό από το πολύ φαΐ με ένα τέλμα που αναπόδραστα τον οδηγεί στην απόλυτη αφοσίωση σε αυτήν. Πρόκειται για ένα συναίσθημα που ξεπερνάει τον έρωτα. Γιατί ο έρωτας είναι μία στιγμή, ενώ η αγάπη έχει διάρκεια. Μέχρι που έρχεται ο θάνατος, το τελεσίδικο τέλος, το μη περαιτέρω, η νέκρα. Η αγάπη όμως παραμένει. Αποτελεί μια βεβαιότητα, αυτό τουλάχιστον μεταδίδει στο κοινό όταν, αντικρίζοντας το νεκρό κορμί της, σέβεται την ασάλευτη ψυχρότητά της. Κάθεται όσο πιο κοντά της μπορεί και παρατηρεί. Λέει: «Αν τώρα μου ζητήσεις κάτι, πες μου το, αμέσως πες μου το, γιατί τώρα είναι η στιγμή και τώρα μπορώ να σ’ το δώσω, τώρα, σ’ αυτό το αθόρυβο, ακίνητο, άδειο δωμάτιο που ζήσαμε μαζί σα σε καλύβα κάτω από τ’ αστέρια».

Ο πυκνός λόγος συνεχίζεται με εξοντωτικούς ρυθμούς από τους δύο ερμηνευτές, ένα παραλήρημα κυρίως από τον πρώτο, που μας μιλάει για το φαγητό, και μια ονειρική ενατένιση από τον άλλον, υπηρετώντας με μαθηματική ακρίβεια τον ποιητικό-φιλοσοφικό λόγο που είναι έτσι κι αλλιώς καταιγιστικός, αν και διαθέτει «αναχώματα». Δεν είναι άλλα από τον προσωπικό κώδικα της ποιήτριας και τους ακροβατισμούς των λέξεων που πάνε μπρος-πίσω, άλλοτε υπερκαλύπτοντας κι άλλοτε υποδαυλίζοντας η μία την άλλη. Αλλά και οι έννοιες και οι εικόνες που απορρέουν από αυτές επίσης προκαλούν μέσα από τις φαντασιώσεις των δύο αντρών τη δική μας φαντασία, δηλαδή του κοινού, σε σημείο να φλερτάρει με μια απρόσμενη νοσηρότητα. Γιατί πώς είναι δυνατόν να ακούμε από τη μια πλευρά την ανάλυση ενός μονήρους και παθιασμένου δειπνοσοφιστή κι από την άλλη έναν άνθρωπο που πενθεί με τον πλέον αλλόκοτο τρόπο; Δεν μοιρολογεί, δεν εξανίσταται, δεν πανικοβάλλεται. Αναπολεί. Τότε έρχεται η ανατροπή.

Το φαγητό Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Στριφτάρης

Ξεκινάει μια αντίστροφη μέτρηση σε σχέση με το κείμενο, που μέχρι τότε δεν μας είχε προκαταβάλλει για κάτι τέτοιο, σε σχέση με τους δύο άντρες, και ξαφνικά αποκαλύπτεται αυτό που υποπτευόμασταν από την πρώτη στιγμή. Ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για δύο ανθρώπους αλλά μάλλον για έναν διχασμένο. Δύο χαρακτήρες που μιλάνε παράλληλα αλλά εμπεριέχουν ο ένας τον άλλον. Σταδιακά η ταύτιση μέσα από έννοιες και εικόνες λύνει τον γρίφο. Θεατρικά το παιχνίδι κλιμακώνεται από τον δυναμισμό και το κρεσέντο των δύο ηθοποιών και μετατρέπεται σε ένα αδιάλειπτο πινγκ πονγκ φράσεων που πετάγονται πίσω μπρος, συμπληρώνοντας η μία την άλλη μέχρι τελικής πτώσεως.

Οι δύο ηθοποιοί της παράστασης, ο Δημήτρης και ο Σταύρος, σωριάζονται κάτω εξουθενωμένοι και, σαν να ξυπνούν από τον λήθαργο, καλούν ο ένας με το όνομά του τον άλλον. Το φως από έξω εισβάλλει από την τζαμαρία του παλιού κτιρίου στο σκοτάδι που έχει πέσει στη σκηνή. Η σύντομη ιστορία της σχέσης των ανθρώπων με το φαγητό μέσα από τον εκρηκτικό αυτό (διπλό) μονόλογο της σπουδαίας ποιήτριας αποκτά εντελώς άλλη διάσταση, την παρανοϊκή και εκρηκτική αντίδραση ενός αινιγματικού ανθρώπου που ίσως κάποτε αγάπησε ολοκληρωτικά. Και εν τέλει ολοκληρώνεται θεατρικά, κι εμείς έχουμε εξουθενωθεί ως κοινό, αλλά έχουμε κερδίσει την επαφή με ένα ιδιοφυές έργο.

Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου

Μουσική / Τα τραγούδια της Σωτηρίας συγκινούν ένα νέο κοινό

Μικρές ιστορίες που κυλάνε σαν νερό, μια φωνή που πατάει στη Μπέλλου χωρίς να τη μιμείται, κόσμος που δακρύζει ή κρατάει τον ρυθμό με το πόδι του. Ένας θρύλος είναι ζωντανός μπροστά μας χάρη στη Χριστίνα Μαξούρη, στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ