Φωτιά τώρα στου Ρέντη

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Το ριμέικ δεν έχει μεγάλα ονόματα στο καστ, αν και η φυσιογνωμία του θρυλικού για τους Ιάπωνες Χιρογιούκι Σανάντα είναι γνώριμη από τη συμμετοχή του σε μια σειρά από αγαπητούς τίτλους στη fan κοινότητα.
0

Μέχρι την προβολή της ομώνυμης τηλεοπτικής διασκευής του στις αρχές των ‘80s, το «Shogun» του Τζέιμς Κλάβελ υπολογίζεται ότι είχε πουλήσει γύρω στα 6 εκατομμύρια αντίτυπα. Στο βιβλίο και στην τηλεοπτική μεταφορά του οφείλεται η ενίσχυση του ενδιαφέροντος της Δύσης για τα ήθη και τα έθιμα της Άπω Ανατολής, η προσθήκη του λήμματος «seppuku» στο δυτικό λεξιλόγιο, ακόμα και μέρος της εισπρακτικής επιτυχίας του «Kagemusha» του Ακίρα Κουροσάβα στο παγκόσμιο box-office.

Ο Τοσίρο Μιφούνε, κάποτε ηθοποιός-φυλαχτό του τελευταίου, μα τσακωμένος μαζί του την περίοδο εκείνη, ήταν το μεγάλο όνομα του τηλεοπτικού «Shogun», συνοδευόμενος από τον Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν, που στα ‘80s θα έβρισκε καταφύγιο στο μέσο που τον έκανε διάσημο, τη μικρή οθόνη. Πέρα από τη φρενίτιδα του κοινού για τους σαμουράι, στο «Shogun» οφείλουμε να πιστώσουμε και τη θεμελίωση του trend της μίνι σειράς. Ερχόμενo μετά από το «Roots» και τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ», το «Shogun» ήταν η σειρά που έπεισε τα τηλεοπτικά δίκτυα και τις εταιρείες παραγωγής ότι μόνο κέρδος μπορούν να έχουν από την επένδυση σε αυτό το διαφορετικό format τηλεοπτικής μυθοπλασίας, που δεν στoχεύει στην εβδομαδιαία ανανέωση του ραντεβού με τους τηλεθεατές και στη μακροζωία του, μα έχει αρχή, μέση και τέλος και ολοκληρώνεται σε ελάχιστα επεισόδια.

Το αξιοπρεπές worldbuilding σε συνδυασμό με μια ίντριγκα που θέλει να θυμίσει κάτι από τις δολοπλοκίες και τα παιχνίδια εξουσίας του «Game of Thrones» θα είναι αρκετά για να ξεγελάσουν τη δίψα των θεατών που αναζητούν το επόμενο τηλεοπτικό κόλλημά τους σε μια, κατά γενική ομολογία, άνυδρη περίοδο για το format.

Η νέα εκδοχή του «Shogun» έρχεται τέσσερις δεκαετίες μετά, όταν το format της μίνι σειράς δεν αποτελεί πια ένα ελκυστικό αξιοπερίεργο, μα τον κανόνα για τις streaming πλατφόρμες. Το ριμέικ, αν μπορούμε να το αποκαλέσουμε έτσι, δεν έχει μεγάλα ονόματα στο καστ, αν και η φυσιογνωμία του θρυλικού για τους Ιάπωνες Χιρογιούκι Σανάντα είναι γνώριμη από τη συμμετοχή του σε μια σειρά από αγαπητούς τίτλους στη fan κοινότητα – οι φίλοι του arthouse ίσως να τον πρόσεξαν για πρώτη φορά στο εξαίρετο «Twilight Samurai». Ο μαγνήτης για το κοινό εδώ είναι το ίδιο το brand name του «Shogun», η επιστροφή μιας παλιάς δόξας, «ανακαινισμένης» για ένα κοινό που μπορεί να έχει ακούσει το όνομα, μα ποτέ δεν γνώρισε τη χάρη.

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Με τη δράση τοποθετημένη στη φεουδαρχική Ιαπωνία και την ιστορία χωρισμένη σε κεφάλαια, η δημιουργική ομάδα υπόσχεται ακριβέστερη αποτύπωση.

Με τη δράση τοποθετημένη στη φεουδαρχική Ιαπωνία και την ιστορία χωρισμένη σε κεφάλαια, η δημιουργική ομάδα υπόσχεται ακριβέστερη αποτύπωση, μεγαλύτερη εκπροσώπηση και περισσότερο σεβασμό για το «ντόπιο» στοιχείο, εκεί που η προηγούμενη εκδοχή πόνταρε πολλά στον εξωτισμό και στη διάθλαση του σύμπαντος υπό το βλέμμα του Δυτικού.

Αυτό μπορεί σε ένα πρώτο (και επιφανειακό) επίπεδο να επιτυγχάνεται μέσω κάποιων σεναριακών προσαρμογών, στην πράξη όμως πρόκειται για σειρά που ούτε τον ρυθμό, ούτε την αισθητική της γιαπωνέζικης μυθοπλασίας φέρει, είναι προσαρμοσμένη ώστε να αρέσει στο δυτικό μάτι, πατώντας σε αφηγηματικά μοτίβα που μας έχει συνηθίσει η αγγλόφωνη τηλεόραση. Είναι μια εύλογη, αν όχι σοφή επιλογή για τη διεθνή επιτυχία και τη γοητεία της σειράς, αν μας ρωτάτε, μα οφείλαμε να το αναφέρουμε λόγω των επίμονων εξαγγελιών της παραγωγής.

Τα δυο πρώτα επεισόδια, που είδαμε για τις ανάγκες του παρόντος, τα σκηνοθετεί ο Tζόναθαν φαν Τάλενκεν, ο οποίος θα αναλάβει σύντομα και τα δυο πρώτα επεισόδια του επερχόμενου «Blade Runner 2099». Αποτελούν αμφότερα μια γνωριμία με τους χαρακτήρες και μια σύσταση των εύθραυστων ισορροπιών στην περιοχή, η διάρρηξη των οποίων μοιάζει αναπόφευκτη. Παρακολουθώντας τα, παρατηρήσαμε μια κατάχρηση του lens flare και μια επιμονή σε μεσαία πλάνα, με στόχο να δοθεί μια νότα ρεαλισμού σε ένα ολωσδιόλου τεχνητό σύμπαν – από τα μέσα των ‘00s και για περίπου μια δεκαετία αυτό ήταν το trend σε στουντιακό σινεμά και τηλεόραση.

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Στη σειρά πρωταγωνιστεί η Άνα Σαουάι, γνωστή από το «Pachinko».

Είναι μια αισθητική επιλογή που μπορεί να γεννήσει συναισθήματα νοσταλγίας σε θεατές που μεγάλωσαν, π.χ., με τις σειρές του Tζέι Τζέι Έιμπραμς ή με το «Game of Thrones», το οποίο αναφέρεται επίμονα στο promo αλλά και στις περισσότερες «πρώτες εντυπώσεις», κυρίως σε ιστοσελίδες fan κουλτούρας. Επίσης, αν και ζητούμενο είναι το έπος, η πλανοθεσία δεν υπηρετεί επαρκώς την επική στοχοθεσία. Βλέπεις, αν δεν σε διέπει αγνή επική στόφα, καταφεύγεις στο μέγεθος της παραγωγής, στη σκηνογραφία και στον κάποτε δυσανάλογο στόμφο του μουσικού score για να καλύψεις την ένδεια.

Από το καστ, οι τρεις βασικοί παίχτες είναι ο Χιρογιούκι Σανάντα, η Άνα Σαουάι του «Pachinko» και ο Κόσμο Τζάρβις. Ο πρώτος στηρίζεται κυρίως στο ανάστημα και στο εξωφιλμικό κύρος της περσόνας του, για όσους την (ανα)γνωρίζουν, ενώ η δεύτερη είναι η ήρεμη δύναμη, συνδυάζοντας έναν έμφυτο μαγνητισμό με μετρημένους υποκριτικούς τόνους και κερδίζοντας τις τελικές εντυπώσεις. Ο αδύναμος κρίκος είναι ο Τζάρβις, με μια ερμηνεία που θυμίζει κάτι ανάμεσα στον Άντονι Χόπκινς του «Bounty», αλλά όπως τον μιμούνται οι Στιβ Κούγκαν και Ρομπ Μπράιντον στα «Trip», και στον Μάικλ Σιν στις πιο camp στιγμές του. Καταφέρνει να σε πετάξει εκτός κλίματος σε μια σειρά που, αν μη τι άλλο, φροντίζει υπομονετικά και επιμελημένα ώστε να απορροφηθεί ο θεατής από το σύμπαν της.

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Η νέα εκδοχή του «Shogun» έρχεται τέσσερις δεκαετίες μετά, όταν το format της μίνι σειράς δεν αποτελεί πια ένα ελκυστικό αξιοπερίεργο, μα τον κανόνα για τις streaming πλατφόρμες.

Το αξιοπρεπές worldbuilding σε συνδυασμό με μια ίντριγκα που θέλει να θυμίσει κάτι από τις δολοπλοκίες και τα παιχνίδια εξουσίας του προαναφερθέντος «Game of Thrones» θα είναι αρκετά για να ξεγελάσουν τη δίψα των θεατών που αναζητούν το επόμενο τηλεοπτικό κόλλημά τους σε μια, κατά γενική ομολογία, άνυδρη περίοδο για το format. Κοινώς, μπορεί το ανανεωμένο «Shogun» να μην αποτελεί τη Δευτέρα Παρουσία της Peak TV, αλλά κάνει τη δουλειά.

Τα πρώτα δυο επεισόδια της σειράς «Shogun» είναι διαθέσιμα από σήμερα στο Disney+.

SHOGUN | Official Trailer (2024) FX

Οθόνες
0

Φωτιά τώρα στου Ρέντη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς;

Οθόνες / Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς;

Η Τουρκία είναι πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας τηλεοπτικών σειρών στον κόσμο και οι σειρές που παράγει η χώρα είναι εξαιρετικά δημοφιλείς όχι μόνο στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ