Αποχαλινωμένοι Τεχνο-μεσσίες

Αποχαλινωμένοι Τεχνο-μεσσίες Facebook Twitter
Η αλήθεια είναι ότι έχουμε παραχωρήσει τεράστια δύναμη στους διαφόρους Σαμ Άλτμαν να παρεμβαίνουν στις δομές της πολιτισμικής ζωής και της πνευματικής δημιουργίας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


H ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΚΑΙ, μέσα σε λίγες μέρες, θριαμβευτική επιστροφή του Σαμ Άλτμαν στην OpenAI –μετά και τη θερμή στήριξη που έλαβε από εκατοντάδες ερευνητές και στελέχη– γέννησε πάλι το αναμενόμενο δημοσιογραφικό σούσουρο. Το συγκεκριμένο επεισόδιο ερμηνεύτηκε ως τέχνασμα/κίνηση ενός από τους γκουρού της Τεχνητής Νοημοσύνης που γνωρίζει την αξία του και επαναδιαπραγματεύται διαρκώς τη θέση του.

Σε αντιστοιχία με το διαζύγιο ενός σταρ, τη μυθική αποζημίωση κάποιου αθλητή ή τις ιδιοτροπίες του ενός ή του άλλου διάσημου, έτσι και οι κινήσεις του Σαμ Άλτμαν καταχωρίζονται αυτόματα στα χρονικά της ποπ μυθολογίας. Ακόμα όταν κάπου δίπλα διαβάζουμε για προειδοποιήσεις (warnings) κάποιων θορυβημένων στελεχών για τις «επικίνδυνες για την ανθρωπότητα» εξελίξεις της υπερ-επιταχυνόμενης έρευνας γύρω από κάποιες εφαρμογές της ΤΝ, πάλι το πλαίσιο όπου εντάσσουμε όσα λέγονται είναι κάτι ανώδυνα τρομαχτικό: σαν να βλέπουμε έναν νέο κύκλο του «Black Mirror» ή να ακούμε μια διάλεξη του Γιουβάλ Νόα Χαράρι.

Με αυτό θέλω να πω ότι η εκάστοτε «προειδοποίηση» δεν κλονίζει κανέναν, τα αστειάκια πως «το πράγμα ξεφεύγει» αντιμετωπίζονται στην καλύτερη περίπτωση σαν μπλακ χιούμορ παρεών.

Ένα συγκεκριμένο πλέγμα προγραμμάτων και εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης που το «τρέχουν» ακόμα άνθρωποι παρουσιάζεται ως μια απρόσβλητη δομή που υπερβαίνει ήδη κάθε δυνατότητα να πει κανείς «όχι», να απορρίψει κάτι, να επιλέξει το ένα και να μην επιτρέψει το άλλο.

Τα ανώδυνα τρομαχτικά πράγματα που ακούμε ή διαβάζουμε φαίνεται πως είναι το αντίθετο μιας πραγματικής κινητοποίησης και αφύπνισης. Είναι εντυπωσιακό και εξοργιστικό αυτό που συμβαίνει με τα δημοσιεύματα από τον θαυμαστό κόσμο των καινοτόμων της Τεχνητής Νοημοσύνης. Την ίδια στιγμή που αναγγέλλεται (από πρόθυμους) το ένα θαύμα μετά το άλλο ή λανσάρονται συνεχώς νέες εφαρμογές (όπως ας πούμε το Dream Track της Google που «συνθέτει» μουσικά θέματα με τη φωνή επιλεγμένων καλλιτεχνών), ξεφυτρώνουν και κάποιες επιστολές που μιλούν για τον «θανάσιμο κίνδυνο για την ανθρωπότητα».

Η εξωτική νοστιμιά φρίκης συνοδεύει τα πληρωμένα δημοσιεύματα και τα διαφημιστικά στη ροή του Facebook. Έτσι, αυτή η νανουριστική μελωδία –εξαγγελία θαυμάτων και καταστροφολογικές προφητείες– πλαισιώνεται από μια ιδεολογία του αναπόφευκτου και του μη αντιστρέψιμου της συνολικής «εξέλιξης». Ένα συγκεκριμένο πλέγμα προγραμμάτων και εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης που το «τρέχουν» ακόμα άνθρωποι παρουσιάζεται ως μια απρόσβλητη δομή που υπερβαίνει ήδη κάθε δυνατότητα να πει κανείς «όχι», να απορρίψει κάτι, να επιλέξει το ένα και να μην επιτρέψει το άλλο. Ιδίως, τα κράτη φαίνεται απλώς να προμηθεύονται υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης χωρίς να ενδιαφέρονται σοβαρά για το ότι έχουν γίνει εξαιρετικά ευάλωτα τα ίδια.

Παγιώνεται μια κεντρική λογική μοιραίας υπαγωγής των πάντων σε κάτι που δεν μπορείς να αποφύγεις παρά με τίμημα τον λουδιτισμό, δηλαδή την αντιτεχνολογική φυγή προς τα πίσω. Η αναγόρευση μιας συγκεκριμένης κοινωνικής τεχνολογίας σε μοιραίο προορισμό είναι όμως κάτι απείρως σημαντικότερο από τον Σαμ Άλτμαν, τον Έλον Μασκ και τα άλλα τρομερά παιδιά του μεσσιανικού καπιταλισμού.

Είναι πιο σημαντική και από την απορία εάν το Chatgpt και τα άλλα generative bots έχουν «προοδευτική/ συμπεριληπτική» ή «συντηρητική» ιδεολογία, αν είναι woke ή όχι. Αντί να γίνεται θέμα η τεράστια ισχύς των πειραματιστών του Big Tech, βλέπουμε τις περισσότερες συζητήσεις να περιστρέφονται γύρω από το αν ένα ποίημα που γράφεται από την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι «καλό» ή αν η απάντηση ενός bot έχει λάθη και μαρτυρά κάποια «προκατάληψη». Ως εάν το θέμα να είναι απλώς η επιθυμητή βελτίωση των επιδόσεων και όχι αυτό που συντελείται ως ριζική αναδιάταξη του «φιλελεύθερου πολιτισμού» μέσα από τις υπερεξουσίες της τεχνο-ελίτ.

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε παραχωρήσει τεράστια δύναμη στους διαφόρους Σαμ Άλτμαν να παρεμβαίνουν στις δομές της πολιτισμικής ζωής και της πνευματικής δημιουργίας. Η ουσία του κινδύνου είναι η υπέρμετρη ισχύς ιδιωτικών φορέων – από CEOs μέχρι team τεχνικών και ερευνητών που έχουν τεράστιες ηθικές ευθύνες. Ομάδες και άτομα που επιλέγουν να περάσουν άμεσα στην πράξη όλο και πιο «φιλόδοξα» προγράμματα σαν να είναι κοινά εμπορικά προϊόντα. Και αυτός ο τεχνο-μεσσιανισμός είναι δυνητικά πολύ πιο επικίνδυνος από τις συνήθεις δημαγωγίες της πολιτικής και τα άλλα μικροδράματα δωματίου που μας απασχολούν.

Η επιστροφή μιας ιδεολογίας προκαθορισμού –με αναφορά στο περίφημο «αυτό πια το κάνουν όλοι στον κόσμο, θέλετε να μείνουμε πίσω;»– πριν γίνει θανάσιμος κίνδυνος για την ανθρωπότητα είναι επίθεση στη δημοκρατία. Δείχνει ότι η συμβατική φιλελεύθερη δημοκρατία δεν μπορεί να χειριστεί τους δικούς της ακραίους και τη μηδενιστική βούληση κυριαρχίας που αποπνέουν. Η αίσθηση θεσμικής και ιδεολογικής αδυναμίας των δημοκρατικών πολιτειών απέναντι σε διάφορους «οραματιστές» του ξέφρενου πειραματισμού φέρνει πιο κοντά τους κάθε λογής τραμπισμούς.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ