LIVE!

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας

0

Παρόλο που ο κόσμος σήμερα έχει επανεκτιμήσει το έργο των σουρεαλιστών γυναικών δημιουργών όπως η Λεονόρα Κάρινγκτον, η Ντοροθέα Τάνινγκ και η Ρεμέντιος Βάρο, το έργο της Άλις Ραχόν παραμένει ακόμα στη σκιά.

Η Ραχόν επισκιάστηκε από τον σύζυγό της, όπως η Τάνινγκ από τον Μαξ Έρνστ. Μόλις τα τελευταία χρόνια η έμπορος έργων τέχνης Γουέντι Νόρις, που έχει συμβάλει όσο λίγοι στην επανεξέταση του έργου διαφόρων καλλιτέχνιδων, διοργάνωσε την έκθεση «Uncovering Alice Rahon» με έργα της που δεν είχαν εκτεθεί για χρόνια, ανοίγοντας παράλληλα τη συζήτηση ώστε να γνωρίσουμε και να επανεξετάσουμε το έργο της.

Η Άλις Ραχόν ανήκε στους καλλιτέχνες μιας ιστορικής στιγμής της τέχνης που προέκυψε το 1940, καθώς μια διεθνής κοινότητα καλλιτεχνών εγκαταστάθηκε στο Μεξικό για να ξεφύγει από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ευρώπη. Έγινε ενεργό μέλος μιας ομάδας εξόριστων Ευρωπαίων υπερρεαλιστών, μεταξύ των οποίων οι Ρεμέντιος Βάρο, Μπενζαμέν Περέ, Κάτι Χόρνα, Λεονόρα Κάρινγκτον.

Η Ραχόν εξέθεσε για τελευταία φορά σε γκαλερί τη δεκαετία του 1970, στην Πόλη του Μεξικού, και έκτοτε λησμονήθηκε. Η εικονογραφική της γλώσσα, η πλούσια υφή του έργου της και η αστραφτερή του ποιότητα ξεχάστηκαν μέχρι τα μισά της προηγούμενης δεκαετίας.

Η δουλειά της απέχει πολύ από αυτή των ομοτέχνων της. Έχτισε μια διαχρονική σύνδεση μεταξύ των πολιτιστικών ρευμάτων μέσω μιας ποιητικής και πνευματικής τέχνης και κατάφερε να κατανοήσει την τέχνη στην πιο αγνή της κατάσταση: ως απελευθερωμένη και βαρυσήμαντη ομορφιά. Την έλκυε το φως και το χρώμα και καθιέρωσε έναν συνεχή διάλογο μεταξύ ζωγραφικής και ποίησης. Οι δημιουργίες της συνδύαζαν μεξικανικά τοπία, μύθους, θρύλους και φιέστες, ενώ ήταν πρωτοπόρος στη χρήση άμμου στους καμβάδες της.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Μεγαλώνοντας έγινε μια ανεξάρτητη και χαρισματική νεαρή γυναίκα με θαυμαστό ταλέντο, και στα είκοσί της χρόνια μετακόμισε στο Παρίσι. Φωτ.: Man Ray/ Courtesy of Sotheby’s, 2016

Η Ραχόν εξέθεσε για τελευταία φορά σε γκαλερί τη δεκαετία του 1970, στην Πόλη του Μεξικού, και έκτοτε λησμονήθηκε. Η εικονογραφική της γλώσσα, η πλούσια υφή του έργου της και η αστραφτερή του ποιότητα ξεχάστηκαν μέχρι τα μισά της προηγούμενης δεκαετίας. Όμως είναι η πρώτη που γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιεί άμμο και θρυμματισμένη ηφαιστειακή πέτρα αναμεμειγμένη με λάδι στους καμβάδες της τη δεκαετία του 1940 – ο Ρουφίνο Ταμάγιο και ο Φρανσίσκο Τολέδο πήραν αυτή την τεχνική από εκείνη.

Γεννημένη το 1904 στο χωριό Chenecey-Buillon της ανατολικής Γαλλίας, όταν ήταν περίπου τριών ετών είχε ένα σοβαρό ατύχημα που την έβαλε σε γύψο για καιρό και επηρέασε την υπόλοιπη ζωή της. Είχε ένα κάταγμα στο δεξί ισχίο, το οποίο την ανάγκασε να αναρρώνει ξαπλωμένη για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτό την απομόνωσε από τα άλλα παιδιά, και περνούσε τον χρόνο της στον κήπο της οικογένειας διαβάζοντας, γράφοντας και ζωγραφίζοντας. Η απομόνωση αυτή επαναλήφθηκε και ενισχύθηκε όταν έπεσε και έσπασε το πόδι της ξανά σε ηλικία δώδεκα ετών.

Μεγαλώνοντας, έγινε μια ανεξάρτητη και χαρισματική νεαρή γυναίκα με θαυμαστό ταλέντο, και στα είκοσί της χρόνια μετακόμισε στο Παρίσι, όπου δημιούργησε αρχικά καπέλα για τη σχεδιάστρια μόδας Έλσα Σκιαπαρέλι. Γνωρίστηκε με τον Μαν Ρέι, για τον οποίο έκανε το μοντέλο, και έγινε φίλη με τον Χοάν Μιρό. Το 1931 γνώρισε τον Αυστριακό ζωγράφο Βόλφγκανγκ Πάαλεν, έναν εξέχοντα εκφραστή του σουρεαλισμού, ο οποίος την έβαλε στον κύκλο των σουρεαλιστών με επικεφαλής τον Αντρέ Μπρετόν. Παντρεύτηκε με τον Πάαλεν το 1934 και έκαναν μαζί ταξίδια στην Ισπανία, την Ινδία και τον βορειοδυτικό Ειρηνικό κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, γνωρίζοντας τους κύκλους της πρωτοπορίας. Είχε μια σύντομη σχέση με τον Πάμπλο Πικάσο, η οποία έληξε όταν ο Πάαλεν απείλησε να αυτοκτονήσει.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
The Wind, 1954

Γράφοντας ποίηση ως Άλις Πάαλεν, πέρασε τη δεκαετία του 1930 ανάμεσα στους Παριζιάνους σουρεαλιστές. Το 1936, ο Μπρετόν μεσολάβησε για την έκδοση του πρώτου της βιβλίου, «À même la terre», που το κοσμούσε μια γκραβούρα του Ιβ Τανγκί. Μια δεύτερη ποιητική συλλογή, με τίτλο «Sablier couché», κυκλοφόρησε το 1938 με ένα χαρακτικό του Μιρό. Ο τρίτος και τελευταίος ποιητικός της τόμος εκδόθηκε το 1941, με τίτλο «Noir animal», συνοδευόμενος από ένα πορτρέτο της φιλοτεχνημένο από τον Πάαλεν. Ακούγοντας για το ενδιαφέρον της για την προϊστορική τέχνη, ο Μιρό της πρότεινε το 1933 να επισκεφθούν μαζί την Αλταμίρα της Ισπανίας. Η συνάντησή της με τις πολυχρωματικές σπηλαιογραφίες θα αποδεικνυόταν καθοριστική για τη μετέπειτα εξέλιξή της ως εικαστικού.

Μια δεύτερη συνάντηση ήταν εξίσου μεταμορφωτική. Το 1939, η Ραχόν συνάντησε στο Παρίσι τη Φρίντα Κάλο, η οποία την προσκάλεσε στο Μεξικό. Με τα σύννεφα του πολέμου να πυκνώνουν πάνω από την Ευρώπη, εκείνη και ο Πάαλεν αναχώρησαν μαζί με την Ελβετίδα φωτογράφο Εύα Σούλτζερ για τη Βρετανική Κολομβία και κατευθύνθηκαν νότια μέσω της Αλάσκας και κατά μήκος της ακτής του Ειρηνικού, στην Πόλη του Μεξικού, όπου τελικά εγκαταστάθηκαν. Η τέχνη των ιθαγενών που μελέτησε σε αυτό το ταξίδι ανανέωσε το ενδιαφέρον της για την εικαστική έκφραση. Μετά το 1941 θα αφοσιωθεί σχεδόν αποκλειστικά στη ζωγραφική.

Έγινε φίλη με τη Φρίντα Κάλο και τον Ντιέγκο Ριβέρα. Με την Κάλο μοιράστηκε τις απογοητεύσεις ενός εύθραυστου σώματος και την αδυναμία να κάνει παιδιά, καθώς και τη χρήση της τέχνης και της συγγραφής για να περάσει η ώρα της όταν ήταν απομονωμένη από όλους. Η σχέση της με την Κάλο οδήγησε αργότερα στη δημιουργία ενός πίνακα με τίτλο «La balada para Frida Kahlo». Η Ραχόν αποφάσισε να μην επιστρέψει στην Ευρώπη και έγινε Μεξικανή υπήκοος το 1946.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
The Cave of Friends, 1951

Μπορεί κανείς να διακρίνει τις επιρροές των φίλων της, Πάουλ Κλέε και Χοάν Μιρό, στο πρώιμο έργο της, αλλά οι βαθύτερες εμπνεύσεις της προέρχονται από τους ανώνυμους καλλιτέχνες της Αλταμίρα και τους αυτόχθονες καλλιτέχνες της αμερικανικής ηπείρου. Χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα (μελάνι, γκουάς, κραγιόνια, άμμο, κονιορτοποιημένο ηφαιστειακό πέτρωμα, σύρμα) και αντικείμενα που βρέθηκαν, όπως φτερά, φύλλα, φτερά πεταλούδας, η Ραχόν δημιούργησε εικόνες που έχουν τις ρίζες τους σε τοπία και ξεχειλίζουν από μαγεία και τελετουργίες. Χρησιμοποίησε την τεχνική του σγκραφίτο (sgraffito), ξύνοντας την επιφάνεια των πινάκων της. Το αποτέλεσμα είναι μια εικονογραφία ταυτόχρονα οικουμενική και προσωπική, μυστηριώδης και άμεση, γεμάτη ιστορίες και μυστικά. Το έργο της είναι ταυτόχρονα μια πρόκληση και μια άμεση, αδιαμεσολάβητη εμπειρία του θαυμαστού.

Το εικαστικό λεξιλόγιο που δημιούργησε η Ραχόν κατά τη διάρκεια της καριέρας της ως ζωγράφου μπορεί να θεωρηθεί ως εκπλήρωση της πρώιμης δέσμευσής της στη γλώσσα. Όπως και η ποίησή της, οι πίνακές της πλέκουν σύμβολα, χρώματα και υφές σε λεπτούς συνδυασμούς παραστατικότητας και αφαίρεσης. Σύγχρονα ανάλογα των πετρογλυφικών που τα ενέπνευσαν, οι πίνακές της είναι εκφράσεις μιας καλλιτεχνικής ευαισθησίας που φτάνει από τον κενό καμβά του παρόντος στις σπηλαιώδεις εσοχές της προϊστορίας.

Όταν άρχισε να ζωγραφίζει, καταξιώθηκε σχεδόν αμέσως ως καλλιτέχνης.Το Μουσείο Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο παρουσίασε την πρώτη από τις δύο ατομικές μουσειακές εκθέσεις του έργου της το 1945. Κατά τη διάρκεια της ζωής της δημιούργησε περίπου 750 έργα τέχνης και εξέθεσε στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό, καθώς και στο Παρίσι και τον Λίβανο. Έκανε τακτικά εκθέσεις σε διακεκριμένες γκαλερί, μεταξύ των οποίων η Art of This Century της Peggy Guggenheim στη Νέα Υόρκη, η Caresse Crosby στην Ουάσινγκτον, οι Stendhal και Copley Galleries στο Λος Άντζελες και η Galería de Arte Mexicano στην Πόλη του Μεξικού.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Άτιτλο, 1952

Η κοινωνική της ζωή περιστρεφόταν γύρω από φίλους σε διάφορους καλλιτεχνικούς, πνευματικούς κύκλους εξόριστων, τους οποίους είχε γνωρίσει στην Ευρώπη. Μέχρι τη δεκαετία του 1950, οι φιλίες αυτές περιλάμβαναν τους Ρουφίνο Ταμάγιο, Κάρλος Μερίντα, Οκτάβιο Πας, Χένρι Μίλερ, Αναΐς Νιν, Χένρι Μουρ, ενώ διατηρούσε επίσης επαφές με ομάδες καλλιτεχνών στη Νέα Υόρκη και την Καλιφόρνια.

Απομονώθηκε στη μετέπειτα ζωή της λόγω προβλημάτων υγείας. Το 1967 είχε άλλο ένα ατύχημα: αυτήν τη φορά έπεσε από τις σκάλες στα εγκαίνια μιας έκθεσης στην Galería Pecanins στην Πόλη του Μεξικού. Τραυματίστηκε στη σπονδυλική στήλη, αλλά αρνήθηκε την ιατρική περίθαλψη, δηλώνοντας ότι οι γιατροί την είχαν βασανίσει αρκετά όταν ήταν παιδί. Ο τραυματισμός της την έκανε να γίνει ερημίτισσα και στο σπίτι της στο Tlaquepaque την επισκέπτονταν μόνο λίγοι φίλοι, όπως η Εύα Σούλτζερ. Έζησε περιτριγυρισμένη από αναμνηστικά της ζωής της, όπως βιβλία υπογεγραμμένα από τον Μπρετόν, τον Πολ Ελιάρ, ποιήματα του Πικάσο, επιστολές του Χένρι Μουρ και της Αναΐς Νιν, πίνακες αφιερωμένους από τον Ιβ Τανγκί και τον Πάαλεν, καθώς και παλιές φωτογραφίες. Το 1987 δεν μπορούσε πλέον να φροντίσει τον εαυτό της στο σπίτι και εισήχθη σε οίκο ευγηρίας. Αρνούμενη το φαγητό, πέθανε τέσσερις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 1987.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Torito, toro, 1951

Το 2012, η Aubé Breton Elléouët, κόρη του Αντρέ Μπρετόν, δημιούργησε ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο της Άλις Ραχόν με τίτλο «Alice Rahon, l'abeille noire» («Άλις Ραχόν: Η μαύρη μέλισσα»). Το Ινστιτούτο Ερευνών Getty απέκτησε το σύνολο του αρχείου της. Τον Αύγουστο του 2021, το NYRB Poets κυκλοφόρησε μια ολοκληρωμένη συλλογή ποίησης της Ραχόν, σε μετάφραση της Mary Ann Caws, η οποία περιλαμβάνει νεοανακαλυφθέντα ποιήματά της και επιστολές προς αυτήν από τον Πικάσο, τον Μπρετόν και τον Πάαλεν, μεταξύ άλλων.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Leprechauns, 1951
Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kάτι Χόρνα: Μια art-worker της φωτογραφίας και το χαμένο αρχείο της στο φως

Φωτογραφία / Kάτι Χόρνα: Η αντιφασίστρια φωτογράφος από την Ουγγαρία

Το φωτογραφικό της αρχείο που ήρθε στο φως μετά από δεκαετίες, παρέμεινε κρυμμένο στην Ολλανδία, όπου είχε αποσταλεί με άλλα ντοκουμέντα προκειμένου να μην καταστραφούν από το φρανκικό καθεστώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον

Εικαστικά / Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ