«Συμβιωτικά» στο ΕΜΣΤ: Πώς επικοινωνούν οι θηλυκότητες στην τέχνη;

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Μπία Ντάβου, «Σειραϊκές δομές 2–Οδύσσεια», 1978–1981. Μελάνι και μολύβι σε χαρτί μιλιμετρέ, 21 × 29,7 εκ. Δωρεά του Ζάφου Ξαγοράρη, 2002. Συλλογή του ΕΜΣΤ | Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
0

Τα vintage, συλλεκτικά, σκληρά εξώφυλλα βιβλίων της Χριστίνας Μήτρεντσε με κορδέλες, γράμματα βινυλίου και ξύλο είναι ο καμβάς των έργων της στα οποία χρησιμοποιεί τις δημοφιλέστερες συντομογραφίες των hashtags του Faceboοk και του Instagram ως νέα μορφή λόγου στη σειρά «bookscapes». Η Καρολίνα Κρασούλη επινοεί μια εναλλακτική μορφή επικοινωνίας στο έργο της «Μοτίβο», που ξεδιπλώνεται σαν σχέδιο με χρωματιστά μολύβια. Η Μαρία Βαρελά στους «Τάπητες της ζωής» χρησιμοποιεί μοτίβα που υφαίνονται σε παραδοσιακά χαλιά του Μαρόκου σε μια νέα τυπολογία μοτίβων ύφανσης. Ένα παραβάν με μοτίβα, σχέδια, σχήματα και σύμβολα της Χρυσάνθης Κουμιανάκη είναι μέρος του έργου της «Όταν τελειώνει η παράσταση», με τις περφόρμανς που συμπληρώνουν το έργο στον χώρο να δημιουργούν μια νέα παρτιτούρα στη μη λεκτική επικοινωνία. 

Στη νέα έκθεση του ΕΜΣΤ «Συμβιωτικά», αποτέλεσμα της πρώτης ανοιχτής πρόσκλησης που απηύθυνε το μουσείο προς επιμελητές/-ήτριες και επιμελητικές ομάδες, οι εικαστικοί δημιουργούν ένα σύγχρονο αφήγημα που εστιάζει στη διαδικασία επικοινωνίας μέσα από καλλιτεχνικές πρακτικές θηλυκοτήτων στην τέχνη και ορίζει τον νοηματικό πυρήνα του πρότζεκτ, το οποίο αποτελείται από μια ομαδική έκθεση, πλαισιωμένη από ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων δράσεων.

Δίνοντας έμφαση στη διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μέσα από θραυσματικές εικόνες και κώδικες, με ένα εκτεταμένο φάσμα καλλιτεχνικών μέσων, τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση «Συμβιωτικά» δημιουργούν χώρο και ρυθμό, γίνονται ποιητικές χειρονομίες και στοχασμοί για τη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά και για την ίδια την ιστορία της τέχνης και υφαίνουν το δικό τους αφήγημα για τις θηλυκότητες στην τέχνη, «σ’ ένα δικό τους δωμάτιο», ως αναφορά στο βιβλίο της Βιρτζίνια Γουλφ.

Η χρήση του κανάβου είναι δομικό στοιχείο της καλλιτεχνικής πρακτικής των εικαστικών που συμμετέχουν στην έκθεση. Σχετίζεται με την ύφανση και εδώ αναδεικνύεται σε κατεξοχήν καλλιτεχνική πράξη που μετατρέπει τη χειροτεχνική διαδικασία σε εργαλείο αντίστασης και ενδυνάμωσης της παρουσίας των θηλυκοτήτων στη σύγχρονη τέχνη και τη συνδέει με διαφορετικές εκδοχές της οπτικής, κειμενικής, επιστημονικής και τεχνολογικής γλώσσας.

Οι εικαστικοί συνομιλούν με συνθέσεις της Μπίας Ντάβου, της Ναυσικάς Πάστρα και της Χρύσας, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, που έρχονται να συμπληρώσουν την έκθεση, αφετηρία της οποίας, άλλωστε, σύμφωνα με την επιμελητική ομάδα, αποτέλεσε η ενότητα σχεδίων «Σειραϊκές δομές 2 – Οδύσσεια» της Μπίας Ντάβου, η οποία στα μέσα της δεκαετίας του 1970, επηρεασμένη από τις νέες τεχνολογίες των υπολογιστικών μηχανών αλλά και από την πίστη της στον κοινωνικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα της τέχνης, συνέλαβε ένα σειριακό σύστημα ανάπτυξης του καλλιτεχνικού έργου που είχε ως βάση του το δυαδικό σημειογραφικό σύστημα αρίθμησης (τα ψηφία 0 και 1) και την ακολουθία Fibonacci. Χρησιμοποιώντας λευκές και μαύρες κουκκίδες ως δομικά στοιχεία, απεικόνισε αρχικά σε μιλιμετρέ χαρτί διάφορες ακολουθίες που προέκυπταν από τη σχέση των δύο προηγούμενων εκάστοτε μονάδων. Τα σχέδια αυτών των σειρών αποτύπωναν έναν οπτικό κώδικα επικοινωνίας ο οποίος μπορούσε να γίνει άμεσα κατανοητός από το κοινό.

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Χρύσα, «From the Newspaper Book», 1962. Μελάνι σε χαρτί, 82 × 61 εκ. Δωρεά του Mark Cortale από τη Συλλογή της Λίτσας Δ. Τσιτσέρα, 2021. Συλλογή του ΕΜΣΤ | Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Τα δύο σχέδια της Χρύσας με τίτλο «From the Newspaper Book», 1962, αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της δημιουργικής περιόδου 1958-1962 κατά την οποία η εικαστικός διερεύνησε τις δυνατότητες που μπορούσε να της παρέχει ο χώρος της τυπωμένης επιφάνειας αλλά και τη φορμαλιστική και εκφραστική δύναμη που προκύπτει μέσα από τη σχέση κειμένου και εικόνας. Η καλλιτέχνις έδωσε βάρος στην αυστηρή γεωμετρική οργάνωση και στη συστηματική επανάληψη της πληροφορίας, της οποίας το περιεχόμενο δεν παρουσιάζει ποτέ εξ ολοκλήρου. Αντίθετα, κατακερματίζοντας τη γλώσσα, μεγεθύνοντας και τονίζοντας γράμματα και λέξεις, επεμβαίνοντας με μελάνι και διαγράφοντας με ελεύθερες χειρονομιακές πινελιές τμήματα του έργου, αποποιήθηκε την αφηγηματική αναπαράσταση της πληροφορίας. Το αποτέλεσμα είναι ένα γλωσσικό παιχνίδι όπου η αναγνωσιμότητα δυσχεραίνεται, η γραφή γίνεται φόρμα και απαιτεί αποκωδικοποίηση και επανερμηνεία. 

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Ναυσικά Πάστρα, «Σύνεκτρον–τετράγωνο–κύκλος», 1968–1976. Ντουραλουμίνιο, 19,5 × 81 × 81 εκ. Δωρεά του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, 2017. Συλλογή του ΕΜΣΤ | Εθνικού Μουσείου ΣύγχρονηςΤέχνης

Η Ναυσικά Πάστρα με τη σειρά «Αναλογικά», 1976, αποπειράθηκε να προσανατολίσει την εργασία της προς την αντικειμενική και αυστηρή γλώσσα της γεωμετρίας και να εστιάσει στη δημιουργία ενός ορθολογικού συστήματος σχέσεων βασισμένου στη λογική ανάλυση και στην επαναληπτική δομική μέθοδο. Τα σχέδια αποτελούνται από χειρόγραφες σημειώσεις, υπομνήματα με σχόλια, σχήματα, αναλογίες και μετρήσεις, διαγράμματα και πλέγματα. Πρόκειται για στοιχεία τα οποία τη βοήθησαν να μεταφράσει αφηρημένες έννοιες σε φόρμες και να περιγράψει τον τρόπο διαμόρφωσης του έργου της με σαφήνεια και καθαρότητα. 

Στην έκθεση, οι Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας) επιχειρούν μια επιτελεστική διάλεξη βασισμένη στο καλλιτεχνικό αρχείο του ΕΜΣΤ, εστιάζοντας στο εικαστικό έργο και στη ζωή των τριών ιστορικών γυναικών εικαστικών.

Δίνοντας έμφαση στη διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μέσα από θραυσματικές εικόνες και κώδικες, με ένα εκτεταμένο φάσμα καλλιτεχνικών μέσων, τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση «Συμβιωτικά» δημιουργούν χώρο και ρυθμό, γίνονται ποιητικές χειρονομίες και στοχασμοί για τη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά και για την ίδια την ιστορία της τέχνης και υφαίνουν το δικό τους αφήγημα για τις θηλυκότητες στην τέχνη, «σ’ ένα δικό τους δωμάτιο», ως αναφορά στο βιβλίο της Βιρτζίνια Γουλφ.

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας), «Κάθε σχέση ανήκει σε άλλες σχέσεις» (λεπτομέρεια), 2023. Έντυπο υλικό βασισμένο σε αρχειακή έρευνα, εκτυπώσεις, φωτογραφίες, χαρτί, ασπρόμαυρο, μεταβλητές διαστάσεις. Η Μπία Ντάβου μπροστά από τη Neue Nationalgalerie στο Βερολίνο. Στο βάθος διακρίνεται έργο της Χρύσας. A/A 3437, Καλλιτεχνικό Αρχείο, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο ΣύγχρονηςΤέχνης, φωτογραφίες Α/Μ Δωρεά Ζάφου Ξαγοράρη, 2001.

«Έχουμε δουλέψει τη σχέση λόγου και τέχνης σε ένα ερευνητικό πρότζεκτ που έχουμε κάνει, στους "Προλόγους"», λέει στη LiFO η επιμελητική ομάδα miss dialectic «και αποφασίσαμε με το open call του μουσείου να δουλέψουμε με κάτι που είναι μέσα στα ερευνητικά μας ενδιαφέροντα, με καλλιτέχνιδες που ασχολούνται από τη δεκαετία του ‘70 με αυτήν τη σχέση λόγου, γραφής, κώδικα, με ένα σύστημα επικοινωνίας, έναν ορθολογικό τρόπο προσέγγισης του έργου τέχνης.

Οπότε, κοινές θεματικές των καλλιτέχνιδων που επιλέξαμε με αυτές του ’70 είναι η διαδικασία, το σύστημα, κομμάτια δουλειάς που επαναχρησιμοποιούνται για ένα επόμενο στάδιο, η έννοια της μονάδας και της επανάληψής της, η έννοια της αφήγησης και πώς τελικά προσπαθούν να επικοινωνήσουν όλες με το κοινό στον δημόσιο χώρο. Οι σύγχρονες καλλιτέχνιδες δουλεύουν με τις ίδιες θεματικές και μέσα από αυτήν τη συνύπαρξη κοιτάζεις με νέα ματιά το έργο των παλαιών, αλλά υπάρχει συνέχεια και συνομιλία. Μας ενδιαφέρουν αυτές οι σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα στην έκθεση και πώς ουσιαστικά πλέκεται η ύφανση του μύθου και οι διαφορετικές αφηγήσεις».

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Χρυσάνθη Κουμιανάκη, «Όταν τελειώνει η παράσταση», 2023. Εγκατάσταση, τετράπτυχο παραβάν (205 × 324 εκ.), κοστούμια διάφορων διαστάσεων, ηχητική εγκατάσταση, 8'48'' σε επανάληψη. Νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.:YOOOP Studio
Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Χριστίνα Μήτρεντσε, «Home is the Net–Bookscape VI», 2018. Vintage συλλεκτικά σκληρά εξώφυλλα, κορδέλες, γράμματα βινυλίου, ξύλο, 100 × 60 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery.
Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Καρολίνα Κρασούλη, «How to Remember (Plans)», 2022. Λάδι, χρώμα σε μορφή σκόνης, γκέσο, γραφίτης και κλωστή σε καμβά, 145 × 107 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και των Kalfayan Galleries, Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Φωτ.: Κέλλυ Φίλιου
Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Μαρία Βαρελά, «Rugs of Life [Οι τάπητες της ζωής]», 2020. Εγκατάσταση, δύο χειροποίητα χαλιά (185 × 103 εκ. και 191 × 91 εκ.), ασπρόμαυρο βίντεο χωρίς ήχο, 5' σε επανάληψη. Παραγωγή σε συνεργασία με τον συνεταιρισμό Twanza. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Άννα Πρίμου

«Συμβιωτικά» στο ΕΜΣΤ (4ος όροφος)
Eπιμέλεια: miss dialectic
Συμμετέχουν: Μαρία Βαρελά, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Καρολίνα Κρασούλη, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μπία Ντάβου, Ναυσικά Πάστρα, Χρύσα, Phantom Investigations [Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας]
Διάρκεια έκθεσης: 12/10-26/11

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ